Gå til innhold

Tromsø, der mistet dere retten til å le!


Snylter

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 hours ago, Kjøleskap said:

eller at snøen er mye fælere der 🤣

Vet ikke hvor du har det fra, men heromkring er snyen så hvit, så hvit fin og iskald 💙 🤍

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (12 timer siden):

Litt sympati for dem i sør har jeg, for der får man jo kjøpt no som kalles for "helårsdekk"?

Kjenner en del folk her som har henta seg bil sørpå (forstår ikke hvorfor de ønsker å dra langt for å hente seg rust men det er nå så..) og de har ofte noe form for helårsdekk på seg som jo er livsfarlig å kjøre med på vinteren, så de må jo investere i piggdekk med en gang de kommer nord.

Rart disse dekka er lovlige om de er så dårlige som det sies

Jeg kjenner ingen som bruker helårsdekk. Vil gå såpass langt som til å si at ingen som kjører LITT bil bruker helårsdekk. Det må i så tilfelle være folk som nesten ikke bruker bilen, eller av helsemessige årsaker ikke kan skifte dekk på bilen. (Koster jo fort 3-600 å få det gjort).

Og grunnen til at folk reiser sørover for å hente "rust" er vel rett og slett fordi utvalget på bruktbiler er litt bedre sørpå enn der oppe, og dermed også prisene bedre? Det var i hvert fall grunnen til at svigerfar hentet bil i Oslo.

Skrevet
19 minutes ago, Complexity said:

Så hvit at bilen min nekter å slå på langlysene sine for den tror det er lyst ute selv om det er helt mørkt..

Er en stor fordel å skrape ruter, og kjørelys for snø og is.

Skrevet (endret)
20 minutes ago, geir__hk said:

Er en stor fordel å skrape ruter, og kjørelys for snø og is.

Har ingenting med det å gjøre. Nærlysene (som er led) lyser opp snøen såppas at den ikke ser behovet for å akvitere langlysene..

Er snøen skitten eller det ikke er snø så aktiveres langlysene helt fint som de skal.

Det er dårlig programering innvolvert her men tenkte det var en funfact å nevne.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet
24 minutes ago, RookieNO said:

Jeg kjenner ingen som bruker helårsdekk. Vil gå såpass langt som til å si at ingen som kjører LITT bil bruker helårsdekk. Det må i så tilfelle være folk som nesten ikke bruker bilen, eller av helsemessige årsaker ikke kan skifte dekk på bilen. (Koster jo fort 3-600 å få det gjort).

Og grunnen til at folk reiser sørover for å hente "rust" er vel rett og slett fordi utvalget på bruktbiler er litt bedre sørpå enn der oppe, og dermed også prisene bedre? Det var i hvert fall grunnen til at svigerfar hentet bil i Oslo.

Alikevell er det støtt å stadig slike dekk på biler folk jeg kjenner henter derifra..
Men selges vel bare av folk som ikke kjører da kansje..

Er nok mere biler å finne der til rimeligere priser ja, men på sikt så spørs det om det lønner seg når man titter under dem..

Skrevet

Husk at veldig mange, spesielt i nord, ser på piggfrie vinterdekk som helårsdekk. Man kan kjøre på de lovlig hele året, altså helårsdekk. Piggdekk er kun tillatt om vinteren, altså vinterdekk.

Skrevet
1 hour ago, geir__hk said:

Er en stor fordel å skrape ruter, og kjørelys for snø og is.

Aldri skrape lyktene på moderne biler. De fikser man uten skrape.

50 minutes ago, Complexity said:

Alikevell er det støtt å stadig slike dekk på biler folk jeg kjenner henter derifra..

Prater du om helårsdekk eller piggfrie vinterdekk?

Skrevet
On 11/16/2025 at 2:21 PM, Complexity said:

Nå er det vel ikke lov å dumpe snø i sjøen heller lengere? Virker iallefall som de prøver å unngå det så det er jo stort problem for brøyterne å bli kvitt snøen og.

Jeg tittet tilfeldig innom NRK i kveld, der så jeg de styra med snørydding.. Snøen ble dumpa i sjøen.

Skrevet
Snylter skrev (38 minutter siden):

Jeg tittet tilfeldig innom NRK i kveld, der så jeg de styra med snørydding.. Snøen ble dumpa i sjøen.

Dette er fra siden til fylkesmannen i Trøndelag, regner med at det er noe lignende nordpå.

 

Fylkesmannen har vurdert nysnø som falt i løpet av siste dag eller natt kan brøytes over kaikanten, iht. Forurensningsforskriftens §8.3 (forurensninger som ikke medfører nevneverdige skader eller ulemper kan finne sted uten tillatelse).

 

Avklaringen gjelder brøyting fra kaikant/brygge i alle typer vannforekomster. Det tillates ikke mottak og tømming av snø fra nærliggende arealer eller virksomheter, kun kai-/bryggeområdet.

Skrevet (endret)
sedsberg skrev (På 17.11.2025 den 9.32):

Var jo en Tromsk konstabel som ville bøtelegge folk som kjørte med helårsdekk på vinterføre. Men det ble ikke så populært hos NAF og diverse.

https://www.vg.no/forbruker/i/k2A9B/politisjef-vil-boetelegge-piggfrie-bilister

Her var det mye rot, for å ta det kronologisk

- Artikkelen er 16 år gammel

- Tromsk?

- Ikke konstabel men selveste politimesteren! Forøvrig Tromsøs siste politimester av det markante slaget.

- Ikke helårsdekk men piggfrie vinterdekk. Disse er ikke synonyme. Piggfrie vinterdekk er optimert for vintertemperaturer og har dermed mykere gummi enn de såkalte helårsdekkene. Helårsdekk er et sentraleuropeisk fenomen og betyr egentlig bare at de har middels dårlige egenskaper både på sommer og vinter. Gummien er hardere for å takle sommertemperaturer også. Disse er ikke egnet for bruk i Norge, men noen bruker de på personbiltilhengere.

- Det ble også presisert:

Sitat

Politimester Truls Fyhn i Tromsø går ikke av veien for å gi bilister bot hvis de kjører med piggfrie vinterdekk på de verste vinterdagene.

^^ Uttalelsen er like aktuell og like sann nå som i 2009.

Sovna skrev (På 17.11.2025 den 11.28):

 Nordmenn er enda dårligere på planlegging for snø enn en gjennomsnittlig afrikaner..

Hva får deg til å tro at det var nordmenn som kjørte de tre taxiene, varebilen og budbilen som var involvert i bildene du viser? Nordmenn, i hvert fall de som kjenner Tromsøs lunefulle vinterføre og veinett, ville unngått Grøholtbakken på lørdag.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (22 timer siden):

Så hvit at bilen min nekter å slå på langlysene sine for den tror det er lyst ute selv om det er helt mørkt..

Designet i California - testet i California - og fungerer visstnok helt fint i California. Jeg kjenner godt til andre vinterproblemer med Californiamerket og grøsser over de vonde minnene.

RookieNO skrev (21 timer siden):

Og grunnen til at folk reiser sørover for å hente "rust" er vel rett og slett fordi utvalget på bruktbiler er litt bedre sørpå enn der oppe, og dermed også prisene bedre? Det var i hvert fall grunnen til at svigerfar hentet bil i Oslo.

Det stemmer, men det er ofte ikke noen prisforskjell å bli rik av akkurat. Man kan spare noen tusenlapper ut over fraktkostnadene men ikke titusner. Det er nå heller det at når ~90% av befolkninga bor sør for Nord-Norge så er også ~90% av tilfellene med lavest pris på en gitt modell, i den delen av landet. Jeg har selv hentet bil sørpå et par ganger, men alltid styrt unna salthovedstadene Oslo og Bergen, og alt pendlerland rundt der. Det er en av tingene jeg sjekker nøye når jeg skal handle bruktbil langveisfra. Biler fra Oslo- og Bergen-områdene har betydelig kortere levetid i både km og antall år og ditto høyere risiko for alvorlig rust i forholdsvis ung alder. Jeg kunne i teorien kjøpt bil derfra, men da måtte prisen vært deretter og det er den ikke.

Endret av Simen1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...