Gå til innhold

Kristendom, en eneste sannhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøss, ser ut som at vi har vunnet livets lotteri ved å bli født i Norden gitt. Er vel ikke mye av dette vi kunne tatt som en selvfølge om vi var gjestearbeidere i styrtrike Qatar eller Saudi.

image.thumb.png.27367756133a77f126fe747003ff8e70.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Nekter du for at vesten er best på disse verdiene som Leticia nevner?

The Economist Democracy Index - Wikipedia

Du kan jo se selv hvordan vesten gjør det (eller de som har valgt å dele våre verdier som Sør-Korea og Japan) kontra andre land eller andre religioner.

Ser du ikke korrelasjonen jeg nevner?   Det er dårlig vitenskap å sammenligne land pga så mange forskjellige variabler.  Det er mye bedre å måle effekten på noe når du måler det i det samme samfunnet, ikke forskjellige land med forskjellige historier, politikk og økonomisk utfordringer.

• Liker 2
Skrevet (endret)
jjkoggan skrev (17 minutter siden):

Det er dårlig vitenskap å sammenligne land pga så mange forskjellige variabler.

Så vi kan ikke sammenligne det kristelige, demokratiske vesten og f.eks den muslimske verden og trekke noen konklusjoner? Fordi det er "for mange variabler"? 

Ser ikke helt den. Iran, Saudi Arabia og Qatar m.fl kunne vært som Norge hvis de ville. Og både kunnskapen og erfaringen ligger der ute helt synlig for alle. Så det er egentlig ingen grunn til at disse rike oljenasjonene ikke skulle være rike, demokratiske, blomstrende land med nordiske rettigheter for alle.

Men NOE holder det tilbake... hmm, hva kan det være mon tro. Utdaterte religiøs ideologi fra Islam kanskje?

Endret av DukeNukem3d
Skrevet
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Så vi kan ikke sammenligne det kristelige, demokratiske vesten og f.eks den muslimske verden og trekke noen konklusjoner? Fordi det er "for mange variabler"? 

Ser ikke helt den. Iran, Saudi Arabia og Qatar m.fl kunne vært som Norge hvis de ville. Og både kunnskapen og erfaringen ligger der ute helt synlig for alle. Så det er egentlig ingen grunn til at disse rike oljenasjonene ikke skulle være rike, demokratiske, blomstrende land med nordiske rettigheter for alle.

Men NOE holder det tilbake... hmm, hva kan det være mon tro. Utdaterte religiøs ideologi fra Islam kanskje?

Du kan ikke konkludere noe om ateisme effekten med å sammenligne kristne og muslimske land

• Liker 2
Skrevet
jjkoggan skrev (43 minutter siden):

Jeg kan bli helt enig med deg (mange kristne er helt enig med deg)

Ja, jeg vet at det er forskjellige synspunkter blant kristne. Kanskje noen av dem er helt enig med meg også. Men hvis man skal bli helt enig med meg,  så må man faktisk overse eller utelukke visse deler av bibelen. 

Jeg syns man burde være ærlig på at bibelen beskriver både gode og dårlige handlinger, og ikke kun fremheve det gode, som beskrivelse av jesu sin nestekjærlighet og tilgivelse. Religionen er slik jeg ser det både kvinnefiendtlig, homofiendtlig, og ja, faktisk også diskriminerende med tanke på etnisitet  når den beskriver et utvalgt folk. De som står innenfor, og de som står utenfor. 

Det er beskrevet groteske handlinger (drap) foretatt av gud og andre bibelske personer. Det er også mye ondskap som er utført i kristendommens navn opp gjennom historien. Folk må selv stå ansvarlig for at de (mis)bruker religionen for å utføre grusomme handlinger. Men bibelen legger faktisk opp til en del av det selv, med mange av historiene som fortelles der. F eks at kvinner er mindre verdt, at homofile skal drepes o.l.

Jeg skjønner at bibelen er skrevet i en annen tid, hvor samfunnet var på en helt annen måte. Og nettopp derfor blir det så veldig feil at mange enda tar den bokstavelig, hva angår verdien til enkelte grupper i befolkningen. 

• Liker 1
Skrevet
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke konkludere noe om ateisme effekten med å sammenligne kristne og muslimske land

Jeg vokste opp i et fantastisk flott kristent land. Ateisme er jo noe som har kommet med årene og det ser ut til å gjøre ting verre. Ateister på ytre venstre har de siste 40 årene funnet ut at landene våre var litt for bra og at vi trenger litt utfordringer igjen. Derav masseinnvandring fra MENA-land og igjen press på våre verdier med æreskultur, ydmykelsesran, islamistisk terror over store deler av vest europa. Jeg er ateist selv, men jeg ser jo at ateistene som gruppe ødelegger og river ned det som var da jeg vokste opp... Ingen trengte å bekymre seg for ydmykelsesran da.

Skrevet
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Jeg vokste opp i et fantastisk flott kristent land. Ateisme er jo noe som har kommet med årene og det ser ut til å gjøre ting verre. Ateister på ytre venstre har de siste 40 årene funnet ut at landene våre var litt for bra og at vi trenger litt utfordringer igjen. Derav masseinnvandring fra MENA-land og igjen press på våre verdier med æreskultur, ydmykelsesran, islamistisk terror over store deler av vest europa. Jeg er ateist selv, men jeg ser jo at ateistene som gruppe ødelegger og river ned det som var da jeg vokste opp... Ingen trengte å bekymre seg for ydmykelsesran da.

Har vokst opp med kristne foreldre og med faget kristendom på skolen, men jeg vil ikke si vi egentlig er et kristent land i dag. 

Gjerne sjekk statistikk på antall som rapporter kristen gudstro, antall som går jevnlig til gudstjeneste, og spør folk om hva de egentlig feirer når de feirer jul og påske :)

Ikke har vi noen statskirke heller. 

Tenk at sekulære Norden er det beste stedet i verden å bo :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...