Gå til innhold

Kristendom, en eneste sannhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, leticia said:

Det er sikkert riktig, men har muslimske land vært truffet av opplysningstiden? At du gjentar at jeg hater kristendom gjør det ikke noe mer sant av den grunn. Eller, det er forsåvidt sant, men det er religion i sin helhet som er problemet, ikke bare kristendom. 

Skal jeg legge meg ned på ditt nivå, så kunne jeg sagt "alle har fått med seg at du hater islam og woke". 

imperialisme & kolonialisme er også en del av forklaringsmodellen for hvorfor såkalte muslimske land ikke er like vellykkede som fks. skandinavia.
Kristendommen har lenger tradisjon i Afrika enn Europa, som bør være oppsiktsvekkende for de som forsøker å forklare en nasjons fremskritt og en annens vanskeligheter med religion, og ignorere makt, utnyttelses, og plyndrings-aspekter.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
JTHammer skrev (Akkurat nå):

"Ikke verdt en dritt alene" var det han sa. 😉

De bruker dem «alene» fordi resultatene er ofte sant, ikke bare dritt. Hadde de anekdotiske studiene ingen verdi og resultatene ikke reflekterte de store studienes resultater så ville de aldri blitt brukt.  Det er oftere at de anekdotiske studiene bare trenger å bli bekreftet av de store studiene enn at de er bare dritt og har ingen forhold til de mer vitenskapelige resultatene 

Skrevet
jjkoggan skrev (41 minutter siden):

Hadde de ikke vært verdt en dritt ville forskere ikke brukt dem, noe nesten alle forskerne gjør.

Du må lese hva jeg skriver da, alene er de verdt lite, og det er sant. 

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (52 minutter siden):

Du må lese hva jeg skriver da, alene er de verdt lite, og det er sant. 

De bruker dem «alene». De er verdifulle fór forskere, alene.   De minimize risikoen at forsøkene deres ikke er suksessfulle  Det er ikke så sort/hvit som du vil ha det om det er anekdotisk bevis eller vitenskapelig bevis, påliteligheten kan variere mye med begge deler.  

Endret av jjkoggan
Skrevet (endret)
Capitan Fracassa skrev (10 timer siden):

Du har helt rett i at Islam ikke fremmer demokrati, og muligens er verre enn kristendom i det henseende - men at Islam er anti-demokratisk sier ingenting om kristendommen er demokratisk eller ikke.

Jeg vil at du skal ha rett, men ateisme-demokratiet som vi er mer inne i nå er foreløpig avhengig av stor innvandring fra Afrika og Midtøsten for å overleve. Så indirekte forteller det jo at det ikke fungerer. På sikt er vestlige, kristne verdier presset. Allerede begynner man jo å kjenne på at kritikk av religion (islam) plutselig ikke er greit lenger. Det er også ex-muslimer som må bo på hemmelig adresse i Norge. Så selv om vi er helt i starten av denne nye formen for demokrati så er det allerede verdier som på retrett.

Er ikke kristen selv, men Jesu nestekjærlighet og reformert kristendom er helt kompatibelt med moderne demokrati. I motsetning til Islam. 

Endret av DukeNukem3d
Skrevet
DukeNukem3d skrev (30 minutter siden):

Det ironiske er at dere får mye støtte av forumets muslimer som ikke vil innrømme at Islam ikke er kompatibelt med demokrati. Men det er mye lettere å angripe kristendom, som står for de flotteste demokratiene i verden.

Jeg observerer at vestlige kristne land har blitt til blomstrende demokrati og at resten av verden ikke har blitt det, med mindre de ser til oss og tar lærdom av oss (Japan, Sør-Korea som eksempel. Men de har også de samme problemene som oss med befolkningskrise på lang sikt). Hvis vi var muslimske land så ville vi ikke vært demokrati. Til tross for at jeg er ateist er jeg takknemlig for å ha vokst opp i et vestlig kristent land og derfor har alle de valgmulighetene jeg har.

"Ateist-demokrati" er i teorien det beste selvsagt, men det er også land der folk ikke får barn og vi er avhengige av innvandring fra afrikanske land og land i midtøsten for å holde det gående. Som vi ser kommer de gjerne med verdier som kræsjer med våre. På sikt er dermed vestlige, kristne verdier truet med å bli erstattet av islamske verdier (anti-demokrati, anti-religionfrihet, nye blasfemilover tvinger seg allerede frem som "ulovlig å brenne koranen") og den direkte/indirekte konsekvensen blir at ateist-demokrati ikke fungerer.

Jeg blir som vanlig ikke med på det overdrevne kristendom-hatet til ateistene og muslimene (gjerne i denne merkelige alliansen) denne gangen heller :) Jeg synes det er trist at Leticia har hatt en ond kristen stemor og oppvokst i nærheten av en sekt og derfor har dette hatet mot kristendom. Det er forståelig, men det er også voldsomt generaliserende. De fleste kristne er snille og gode mennesker som lever med en reformert form for kristendom.

Det finnes 286.000.000 mennesker i Indonesia. 93% er muslimer.  Deres demokratiet er sterkere enn de fleste vestlige land i Latinamerika ifølge Democracy Indexes.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (29 minutter siden):

Det ironiske er at dere får mye støtte av forumets muslimer som ikke vil innrømme at Islam ikke er kompatibelt med demokrati. Men det er mye lettere å angripe kristendom, som står for de flotteste demokratiene i verden.

Jeg angriper gjerne Islam også, og gjorde det sist her i tråden for noen dager siden.

At kristendom står for de flotteste demokratiene i verden er en påstand du ikke på noen måte har begrunnet. Hva om du begynner med det i stedet for å syte over alt mulig annet.

Ja, de fleste demokratiene i verden har oppstått i kristne land, men det burde være åpenbart for alle at "korrelasjon ikke betyr kausalitet". Så hva om du begrunner denne kausaliteten i stedet for å bare påstå det?

DukeNukem3d skrev (34 minutter siden):

Jeg blir som vanlig ikke med på det overdrevne kristendom-hatet til ateistene og muslimene (gjerne i denne merkelige alliansen) denne gangen helle

Siden du svarte meg: Jeg har ikke noe overdrevent kristendom-hat, noe som burde være tydelig av innlegget du svarte på. Men jeg synes du burde begrunne påstanden din, og ikke bare syte over at andre ikke har samme syn på kristendom som deg.

• Liker 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden):

At kristendom står for de flotteste demokratiene i verden er en påstand du ikke på noen måte har begrunnet.

lol? Er ikke det bare å ta frem et verdenskart og se hvor de flotteste demokratiene oppstod? I vestlige, kristne land. Og de som har tatt etter oss har hatt enorm suksess (Japan og Sør-Korea eksempel)

The Economist Democracy Index - Wikipedia

Hvis vi var muslimske land så ville det ikke vært mulig. Fordi religionen har anti-demokratiske verdier i sitt fundament, i motsetning til reformert kristendom.

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden):

Jeg angriper gjerne Islam også, og gjorde det sist her i tråden for noen dager siden.

At kristendom står for de flotteste demokratiene i verden er en påstand du ikke på noen måte har begrunnet. Hva om du begynner med det i stedet for å syte over alt mulig annet.

Ja, de fleste demokratiene i verden har oppstått i kristne land, men det burde være åpenbart for alle at "korrelasjon ikke betyr kausalitet". Så hva om du begrunner denne kausaliteten i stedet for å bare påstå det?

Siden du svarte meg: Jeg har ikke noe overdrevent kristendom-hat, noe som burde være tydelig av innlegget du svarte på. Men jeg synes du burde begrunne påstanden din, og ikke bare syte over at andre ikke har samme syn på kristendom som deg.

Ateisme-demokrati fungerer foreløpig egentlig ikke. Det vil si, det fungerer fordi vi dekker over problemene. Vi får ikke barn og er avhengige av stor innvandring fra Afrika og Midtøsten for å holde det oppe. På sikt er våre demokartiske verdier truet, denne prosessen er allerede igang (press mot religionsfrihet, press mot kritikk av religion islam)

Kristendom-demokrati fungerer derimot helt utmerket og er utprøvd.

Skrevet (endret)
Capitan Fracassa skrev (16 minutter siden):

Vi har noe som heter "store talls lov" også. Befolkninger på hundrevis av millioner / milliarder gjør at vi kan observere noe og kan konkludere med noe.

Store talls lov – Wikipedia

Som ateist er jeg lei av at folk prater ned vestlig kristendom. Jeg er evig takknemlig for at jeg har vokst opp i et flott vestlig, kristent demokrati og derfor har alle de valgmulighetene og frihetene jeg har. Kjedelige gudstjenester 1-2 ganger i året i oppveksten tilgir jeg glatt :) Derfor protesterer jeg på "kristendom-hatet" som en viss mengde ateister, ytre-venstre folk og muslimer i en merkelig allianse sprer rundt på nettet. Indirekte ender de opp med å prate ned vestlige land og kultur, men prater opp anti-vestlige verdier som jeg mener er verre. Fordi vi lever i et veldig tilgivende (kristen verdi) samfunn så har ikke alle de store feilene jeg har gjort i livet ført til at jeg vandrer rundt på gaten, men har kunne bygget meg opp godt på få år.

Endret av DukeNukem3d
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

lol? Er ikke det bare å ta frem et verdenskart og se hvor de flotteste demokratiene oppstod? I vestlige, kristne land. 

Da foreslår jeg at du leser om igjen det jeg skrev om at korrelasjon ikke er kausalitet, og spør gjerne hvis du ikke forstår hva det betyr - for ditt eneste argument så langt er nettopp at korrelasjon er kausalitet. 

Det er mye annet som var felles med landene der demokrati vokste fram enn bare kristendommen. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (På 25.11.2025 den 14.38):

Det leger derimot vil fortelle deg, er at et amputert ben eller arm aldri kan vokse ut igjen.

Men så satt Jens seg ned på kne og ba til vår fader Gud.
"Gud!" Sa Jens. "Kan du ikke være så snill å gi Frank et nytt bein etter denne fryktelige diabetesen han har fråtset seg til? Den mekaniske protensen er faktisk ganske irriterende å bruke skal du vite."
Da sa Gud; "Jens, min sønn. Jeg har alltid hørt deg, og jeg vil alltid høre deg."
Også plutselig så startet beinet til Frank til alles overaskelse å vokste ut igjen! 
Venner, leger, forskere og familie filmet det de så i ren ekstase! Det sto om mirakelet i alle verdens aviser og det var umulig å se en eneste telefon holdt opp mot fjeset til folk på trikken uten å se filmen av beinet til Frank vokse ut igen etter den fine bønnen fra Jens.

Snipp snapp snute.

Neida.. Det har så klart aldri hent.
Om det ikke finnes tilfeldigheter og utveier som man kan forklare guds mirakler gjennom, så skjer det tilfeldigvis heller aldri mirakler.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...