PÃ¥inter Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Capitan Fracassa skrev (54 minutter siden): Er det slik med Norges lover også, at man kan plukke ut deler av en lov og følge kun denne halve loven, og ignorere resten av lovene? Du kan jo spørre de som bryter lovene til stadighet. 1
Capitan Fracassa Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) PÃ¥inter skrev (11 minutter siden): Du kan jo spørre de som bryter lovene til stadighet. Jeg spør deg om hvorfor du klippet ut bare deler av de ti bud, og ignorerer resten av de noen hundre lovene Gud og Jesus sier du skal følge. Jeg er jo helt klar over at du ikke har noe svar å komme med, og derfor prøver å tulle det vekk, men det viser i hvert fall for alle her hvor uredelig du er. Endret 23 timer siden av Capitan Fracassa 4
PÃ¥inter Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Du vil jeg skal lime inn hele bibelen? 🤭 Bibel dått enno 👍🏼 1
Capitan Fracassa Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) PÃ¥inter skrev (10 minutter siden): Du vil jeg skal lime inn hele bibelen? 🤭 Bibel dått enno 👍🏼 Jeg skjønner at en normal diskusjon er vanskelig for deg, men du kan få det med teskje: Hvis du hadde vært en normal, redelig debattant, ville du begrunnet hvorfor kun deler av de ti bud er lovene du vil følge, og begrunnet hvorfor du ser bort fra de noen hundre andre lovene som Gud og Jesus i følge Bibelen sier du skal følge. Så nei, jeg vil ikke at du skal lime inn hele Bibelen, men jeg vil at du skal oppføre deg som en voksen, redelig diskusjonsdeltager - selv om jeg vet det er for mye å be om. Endret 22 timer siden av Capitan Fracassa 4
DukeNukem3d Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden skaftetryne32 skrev (1 time siden): Dog er dette memet bare et eksempel på en form for ekstrem kirsebær plukking, man kan lett finne det man finner i bibelen i koranen og omvendt, det er i bunn å grunn den samme religionen bygd på det samme grunnlaget, same shit, different name. Du kan godt finne en masse sitat i bibelen og i Torah som ikke lenger etterleves, det er sant. Men i Islam så lever disse dette videre i beste velgående. 1
PÃ¥inter Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 2+2 er fortsatt 4. Din debattskikk gjør svarene mine! 1
DukeNukem3d Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) Utrolig godt forklart. Denne skulle alle i vesten ha sett Endret 22 timer siden av DukeNukem3d 1 1
skaftetryne32 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden DukeNukem3d skrev (50 minutter siden): Du kan godt finne en masse sitat i bibelen og i Torah som ikke lenger etterleves, det er sant. Men i Islam så lever disse dette videre i beste velgående. Altså det samme er jo sant for kristendommen og judaismen, det er vel ingen tvil om at en fyr som netanyahu faktisk tror at israelittene er herrefolket og palestinerne er slave folket eller noe lignende, det står i den hellige boka deres så hvorfor skal ikke de mest ekstreme tro det? At så mange kristne russerne å amerikanerne virkelig tror at lgbtq har mindre verdi og at lgbtq folk ikke fortjener de samme rettighetene som andre mennesker er ikke et gammel overtro som fremdeles praktiseres? Kristendommen er mer enn den relativt tamme kristendommen vi har i Norge, og den er igjen kjøpt og betalt. 3 1
Maabren Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 2 hours ago, skaftetryne32 said: Dog er dette memet bare et eksempel på en form for ekstrem kirsebær plukking, man kan lett finne det man finner i bibelen i koranen og omvendt, det er i bunn å grunn den samme religionen bygd på det samme grunnlaget, same shit, different name. Når man ser korleis Islam blir praktisert i Norge, muslimer som lever i skjul fordi di ikkje er trygge overfor Islam's kvinnesyn osv samt at mange av di ekstreme inna Islam ser på Norge som ein fristad der di misbruker ytringsfriheten til alt fra angrep på etnisk norske til angrep på homofile til angrep på jøder, så faller det på sin egen urimelighet å påstå at kristendommen som blir praktisert i Norge bygger på det samme grunnlaget. Kristendommen bygger på jødedommen og kristendommen som blir praktisert i Norge er noko av det mildaste inna ørkenreligionane. Islam bygger på kristendommen og jødedommen, men Islam har lagt til bruk av vold og terror saman med svært fiendtlig kvinnesyn som blir praktisert som om verden forsatt lever på 800-tallet. I tillegg er løgn mykje brukt virkemiddel overfor alt og alle som ikkje er sanne muslimer noko som mohammed må ha drege ut av si eiga ræv. Heldigvis støtter ikkje alle muslimer opp om denne galskapen, men samtidig er det alt for få muslimer som tør å ta avstand pga følgene det kan få. Om man skal vurdere ørkenreligionane opp mot kvarandre vil jødedommen bli utgave 1,0 og kristendommen bli utgave 2,0. Så ville man gjerne ha det til at Islam da måtte bli 3,0 men det er her logikken får seg ein midt i trynet. Islam med si kirsebærplukking og innførsel av total ekstremisme på mange områder kan ikkje bli noko anna enn 0,3. Dvs at Islam med all tydelighet har utvikla seg i totalt feil retning i forhold til jødedommen og kristendommen. Kristendommen som blir praktisert i Norge har utvikla seg langt forbi 2,0 for å illustrere kor på viddene nokre av dykk egentlig er. 1
skaftetryne32 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Maabren skrev (2 minutter siden): Når man ser korleis Islam blir praktisert i Norge, muslimer som lever i skjul fordi di ikkje er trygge overfor Islam's kvinnesyn osv samt at mange av di ekstreme inna Islam ser på Norge som ein fristad der di misbruker ytringsfriheten til alt fra angrep på etnisk norske til angrep på homofile til angrep på jøder, så faller det på sin egen urimelighet å påstå at kristendommen som blir praktisert i Norge bygger på det samme grunnlaget. Altså enten så forstår man at grunnlaget er akkurat det samme eller så vil man ikke se det, kristendommen er litt mer mangefasettert enn at islam er ond og kristendom god, det er mye jævlig som foregår innenfor noen av de kristen kultene i Norge, mange som praktiserer islam er ikke noe verre enn den jevne praktikant av kristendom, men det er alltids enkelte mennesker som tar det for langt og med det grunnlaget kristendommen er bygd på kan de være akkurat like grusomme som de mest ekstreme islamistene, det er fakta, og det er faktiks bare i Norge, ikke alle praktiserer likt, jeg er enig i at kristendommen generelt sett har nådd lenger enn islam i Norge, men kristendommen og islam har fremdeles samme ideologiske bakgrunn, å tro noe annet er ikke bare naivt, men helt feil. Maabren skrev (9 minutter siden): I tillegg er løgn mykje brukt virkemiddel overfor alt og alle som ikkje er sanne muslimer noko som mohammed må ha drege ut av si eiga ræv. Heldigvis støtter ikkje alle muslimer opp om denne galskapen, men samtidig er det alt for få muslimer som tør å ta avstand pga følgene det kan få. No shit, det var aldri fakta de trodde på, de tror på eventyr, dette er like sant i enhver abrahamittisk religion, de bryr seg ikke stort om fakta. Maabren skrev (10 minutter siden): Om man skal vurdere ørkenreligionane opp mot kvarandre vil jødedommen bli utgave 1,0 og kristendommen bli utgave 2,0. Så ville man gjerne ha det til at Islam da måtte bli 3,0 men det er her logikken får seg ein midt i trynet. Islam med si kirsebærplukking og innførsel av total ekstremisme på mange områder kan ikkje bli noko anna enn 0,3. Dvs at Islam med all tydelighet har utvikla seg i totalt feil retning i forhold til jødedommen og kristendommen. Kristendommen som blir praktisert i Norge har utvikla seg langt forbi 2,0 for å illustrere kor på viddene nokre av dykk egentlig er. Men det har jo ingenting med religion å gjøre men samfunnet det har vokst opp i, islam var langt mer fredelig for 1000 år siden enn kristendommen i en sammenligning, og kristendom i vårt naboland er like ille som islam i de verste landene i Midtøsten, og våre såkalte allierte usa bruker kristendommen sin på samme måte, som et våpen mot minoriteter de ikke liker. Norge er ikke verken verdens navle eller kristendommen sin navle. Vi er en dråpe i havet og det tok tusen år bare å få den temmet til dette nivå, fremdeles er de egentlig ganske gale de fleste av norske kristne. 2
leticia Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden jjkoggan skrev (6 timer siden): Ja, jeg prøver å lære språket og hva nordmenn mener i dag om politikk, religion og idrett Beklager hvis det er vanskelig å forstå meg Det er ikke vanskelig, jeg bare lurte siden du skreiv afroamerikaner.
leticia Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Capitan Fracassa skrev (3 timer siden): Jeg er jo helt klar over at du ikke har noe svar å komme med, og derfor prøver å tulle det vekk, men det viser i hvert fall for alle her hvor uredelig du er. Dette er jo gode kristne verdier da 1
leticia Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Hm - merkelig. Trodde vi ateister var verdiløse vi...
leticia Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden PÃ¥inter skrev (6 minutter siden): Mulig det er en påstand ateister har? Nei, det er en påstand man hører fra kristne. Kanskje ikke verdiløse, men uten verdier... (bare fordi vi holder oss unna de dårlige religiøse verdiene. 2
PÃ¥inter Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden leticia skrev (3 minutter siden): Nei, det er en påstand man hører fra kristne. Hvorfor tror du kristne forkynner for alle, også ateister?
leticia Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden PÃ¥inter skrev (26 minutter siden): Hvorfor tror du kristne forkynner for alle, også ateister? Hvorfor tror du ateister ikke vil bli forkynnet for eller bedt for? 2
PÃ¥inter Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden leticia skrev (5 minutter siden): Hvorfor tror du ateister ikke vil bli forkynnet for eller bedt for? Hvorfor ikke bare si nei takk trekke på skuldrene og gå videre?
Subara Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Capitan Fracassa skrev (4 timer siden): Her er jeg langt på vei enig med deg, men ikke helt. Det som står i Bibelen er lett å bruke til inspirasjon for nye konservative bølger, slik vi tydelig ser i U.S.A. for tiden. Men det er selvsagt fint at kristne har bedre moral enn Bibelen. Her utelukker du de 90% av kristne som ikke bruker Bibelen som en guide. Selv @PÃ¥inter sier jo at han utelukker 99% av Bibelens lover og påbud, og de aller fleste kristne har ikke lest mer enn en brøkdel av Bibelen. Jeg tenker at fordi noen misbruker religion, er det grunn til å være i mot all religion? Men et forståelig standpunkt fra ikke-troende. Ellers er de fleste troende helt vanlige/moderate mennesker som henter styrke igjennom den og praktiserer nestekjærlighet. De er ofte(re?) engasjert i frivillig arbeid og hjelper fattige og svake, fordi de blir minnet på det gjennom feks. prestens preken og er hva personlig kristne jeg kjenner ønsker å identifisere seg med. Både religion og politikk bidrar til ekstremisme. Man kan ikke forby religion. Jeg søkte på temaet og fant menneskerettsloven som er interessant lesning. Den nåværende biskopen i Oslo og den før henne som jeg følger på facebook - begge kvinner- sprer feks. ikke hat og fordommer. De er eksempler på noen som nok har lest hele Bibelen og formidler humane og gode verdier som er almengyldige, tenker jeg. Cherrypicking med gode hensikter. Fordi: jjkoggan skrev (12 timer siden): ...I praksis er kristendom hva troende mener det er, ikke hva som står i bibelen. Som dessverre fører til at misbruk også skjer. Mennesker er ikke bedre enn det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå