Maabren Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden On 12/4/2025 at 6:24 PM, DukeNukem3d said: Begge deler er muligens overtro, men jeg foretrekker overtroen til venstre. Og hvem skulle trodd, det ser ut til å være verdiforskjellen mellom vestlige, kristne demokratier og den muslimske verden. Begge deler er overtro, dog skiller Islam seg ut som den verste ørkenreligionen. At kvinner kan forsvare Islam og det den religionen står for kan bare forklarast med hjernevask, tukt i tidlig alder eller mentale utfordringer. 2
Capitan Fracassa Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) PÃ¥inter skrev (1 time siden): Skaperen setter reglene, fritt valg å følge de. Da da mente du ikke det du skrev om at noen skulle bestemme. Greit. Men hvor kan jeg lese reglene som skaperen setter? For du mener vel ikke Bibelen, som sier at kvinner skal steines, homofile drepes, døtrene kan selges som slaver osv? Endret 11 timer siden av Capitan Fracassa 3 1
DukeNukem3d Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Maabren skrev (59 minutter siden): Begge deler er overtro, dog skiller Islam seg ut som den verste ørkenreligionen. At kvinner kan forsvare Islam og det den religionen står for kan bare forklarast med hjernevask, tukt i tidlig alder eller mentale utfordringer. Helt enig. Fullstendig overtro. Til enkeltes voksne store frustrasjon så trodde jeg ikke på kristendom fra veldig ung alder. "Det ble bevist at Jesus levde og at han gjorde undere!" husker jeg en voksenperson brølte til meg blant annet 😂 Men jeg senere forstått at de fleste kristne er ikke slik. Vi har fått en reformert versjon av religionen og prester er hyggelige folk som serverer vafler og brus + kan gi overraskende gode råd. Så jeg har ikke noe imot kristendom lenger. 1
PÃ¥inter Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden «Men hvor kan jeg lese reglene som skaperen setter?»👇🏼 2. Mosebok 20 Du skal ikke ha andre guder enn meg. Du skal ikke misbruke Guds navn. Du skal holde hviledagen hellig. Du skal ære din far og din mor. Du skal ikke slå i hjel. Du skal ikke bryte ekteskapet. Du skal ikke stjele. Du skal ikke tale usant om din neste (lyve). Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes eiendom 1
Noxhaven Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden PÃ¥inter skrev (24 minutter siden): «Men hvor kan jeg lese reglene som skaperen setter?»👇🏼 2. Mosebok 20 Du skal ikke ha andre guder enn meg. Du skal ikke misbruke Guds navn. Du skal holde hviledagen hellig. Du skal ære din far og din mor. Du skal ikke slå i hjel. Du skal ikke bryte ekteskapet. Du skal ikke stjele. Du skal ikke tale usant om din neste (lyve). Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes eiendom Merkelig hvor usikker og sjalu denne skaper virker være? Og veldig opphengt i regler rundt eiendom, men bryr seg ikke så mye voldtekt?
PÃ¥inter Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Noxhaven skrev (1 time siden): Merkelig hvor usikker og sjalu denne skaper virker være? Og veldig opphengt i regler rundt eiendom, men bryr seg ikke så mye voldtekt? Han vet nok bare hvordan de andre gudene opererer. 1
leticia Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden DukeNukem3d skrev (3 timer siden): Men jeg senere forstått at de fleste kristne er ikke slik. Vi har fått en reformert versjon av religionen og prester er hyggelige folk som serverer vafler og brus + kan gi overraskende gode råd. Så jeg har ikke noe imot kristendom lenger. Du må skille mellom kristendom og den enkelte kristne. Det er flere varianter. Ikke alle prester er hyggelige folk som serverer vafler og brus heller. Noen er også slik som dette: https://www.nrk.no/ostfold/tiltalt-for-overgrep_-ber-om-seks-ars-fengsel-for-tidligere-sogneprest-1.16438150 https://www.nrk.no/vestland/siktet-prest-tatt-ut-av-tjeneste-1.17417648 https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/PpLQe0/prest-doemt-for-overgrepsbilder https://www.bt.no/krim/i/1MK1zl/prest-siktet-for-voldtekt-kirken-skal-undersoeke-biskop-ragnhild-jepsens-haandtering https://www.dt.no/prest-tiltalt-for-seksuelt-overgrep-pa-drammensbadet/s/5-57-2644445 Noen kristne ønsker bare alle alt godt, andre diskriminerer, undertrykker, presser, truer, og vil kontrollere andre mennesker. Som sagt, de kommer i flere varianter. Når vi skal diskutere kristendom og hva den betyr så må vi nesten fokusere på hva som står i bibelen. Alt som står, ikke bare de vers som den enkelte kristne velger å ta ut av sammenhengen. 1
leticia Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Noxhaven skrev (2 timer siden): Merkelig hvor usikker og sjalu denne skaper virker være? Og veldig opphengt i regler rundt eiendom, men bryr seg ikke så mye voldtekt? De 2 første reglene har et veldig narsissistisk preg over seg også... 1
jjkoggan Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden leticia skrev (25 minutter siden): Når vi skal diskutere kristendom og hva den betyr så må vi nesten fokusere på hva som står i bibelen. Alt som står, ikke bare de vers som den enkelte kristne velger å ta ut av sammenhengen. Uenig. I praksis er kristendom hva troende mener det er, ikke hva som står i bibelen.
leticia Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden jjkoggan skrev (16 minutter siden): Uenig. I praksis er kristendom hva troende mener det er, ikke hva som står i bibelen. Så da kan vi bare brenne alle bibler, for kristne trenger dem uansett ikke? Troende kristne mener forskjellige ting, og da må kristendom også være mye forskjellig. Min definisjon som ikke troende kan være like riktig som din tolkning som troende. Kanskje du t o.m kan være mer enig i min definisjon enn det du er med en annen troende.
jjkoggan Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden leticia skrev (17 minutter siden): Så da kan vi bare brenne alle bibler, for kristne trenger dem uansett ikke? Troende kristne mener forskjellige ting, og da må kristendom også være mye forskjellig. Min definisjon som ikke troende kan være like riktig som din tolkning som troende. Kanskje du t o.m kan være mer enig i min definisjon enn det du er med en annen troende. Nei, minimum å bli kristen er å tro på Jesus/Gud og bruk bibelen som en guide book. Forskjellige tolkninger av bibelen tillates. Katolikker, protestanter, mennonites, quakers, baptists, calvinists, Lutherans … og andre er også kristne selv om de tolker bibelen ganske annerledes. Det er lite å frykte om kristendom hvis du hater noe som står i bibelen når ingen eller meget få tolker det som deg eller ignorer det. 1
leticia Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden jjkoggan skrev (36 minutter siden): Det er lite å frykte om kristendom hvis du hater noe som står i bibelen når ingen eller meget få tolker det som deg eller ignorer det. Kan hende du har rett. Men det som jeg ser på som et problem med kristendom er definitivt til stede i praksis blant kristne i dag.
jjkoggan Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) leticia skrev (27 minutter siden): Kan hende du har rett. Men det som jeg ser på som et problem med kristendom er definitivt til stede i praksis blant kristne i dag. Kritikken burde bli rettet mot den type kristne du har problemer med hvis det finnes andre kristne som tror som deg istedenfor hele religionen kirken min er progressive. En lesbisk kvinne leder kirken med en afroamerikansk assistent Endret 5 timer siden av jjkoggan 1
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden jjkoggan skrev (1 time siden): Kritikken burde bli rettet mot den type kristne du har problemer med hvis det finnes andre kristne som tror som deg istedenfor hele religionen kirken min er progressive. En lesbisk kvinne leder kirken med en afroamerikansk assistent Kritikken rettes mot religionen fordi det er religionen / bibelen i seg selv som er problematisk, ikke den enkelte kristne som tror på det som står der. Jeg er for øvrig kritisk til alle religioner, men akkurat i denne tråden er det kristendom som er tema. Bor du i USA?
jjkoggan Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden leticia skrev (1 time siden): Bor du i USA? Ja, jeg prøver å lære språket og hva nordmenn mener i dag om politikk, religion og idrett Beklager hvis det er vanskelig å forstå meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå