Gå til innhold

Kristendom, en eneste sannhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Jeg googlet og fikk følgende forklaring:

"Dette var det gamle Israel. Vi lever ikke etter den standarden i dag. Faktisk tok Jesus opp akkurat dette i Johannes 8:7. Enhver synd er faktisk verdt døden, men Jesus betalte prisen så vi slipper."

Det er altså ikke noe vi trenger å forholde oss til i et moderne samfunn. Puh.

Jeg har da ikke sagt noe om i hvilken grad vi trenger å gjøre det, men Bibelen sier at det skal gjøres, og Johannes du googlet deg fram til har ikke noe med saken å gjøre, noe du ville forstått hvis du leste det som sto i Bibelen.

Det er fullt mulig å diskutere hva Bibelen dikterer, selv om vi er så heldig at vi bor i et sekulært samfunn som ikke baserer lovene sine på den.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden):

Jeg har da ikke sagt noe om i hvilken grad vi trenger å gjøre det, men Bibelen sier at det skal gjøres, og Johannes du googlet deg fram til har ikke noe med saken å gjøre, noe du ville forstått hvis du leste det som sto i Bibelen.

Det er fullt mulig å diskutere hva Bibelen dikterer, selv om vi er så heldig at vi bor i et sekulært samfunn som ikke baserer lovene sine på den.

"Enhver synd er faktisk verdt døden, men Jesus betalte prisen så vi slipper."

Høres ut som et "get out of jail" frikort for meg 👍;)

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (8 minutter siden):

Det står i 5. Mosebok 22:13–21, så da har du litt oppbyggelig lesning.

Etter at du har lest det, kan jeg gi deg bibelvers som sier at homofile skal drepes, at man kan holde slaver, eller at Gud bruker voldtekt på uskyldige som straff.

Ja jeg er for trøtt til å lese mosetekster nå var oppe 05:00 idag aldri lest noe sånt i bibelen men har hørt at  det står i koranen 

• Hjerte 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden):

At du ikke kjenner Bibelen som du selv sverger til er mer enn bare litt latterlig. Jeg ga @Maskinfører bibelvers et han ba om, så snart han ba om det.

@Maskinfører er tydeligvis i stand til å oppføre seg saklig og voksent, i motsetning til deg. Men siden du ikke er i stand til å finne fram i Bibelen selv, kan jeg godt hjelpe deg også, bare du siterer meg og ber om et.

Ja det ser sånn ut 😀

• Hjerte 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (12 minutter siden):

Jeg googlet og fikk følgende forklaring:

"Dette var det gamle Israel. Vi lever ikke etter den standarden i dag. Faktisk tok Jesus opp akkurat dette i Johannes 8:7. Enhver synd er faktisk verdt døden, men Jesus betalte prisen så vi slipper."

Det er altså ikke noe vi trenger å forholde oss til i et moderne samfunn. Puh.

I tillegg sier bibelen, 👇🏼

«Dere menn, elsk konene deres, slik Kristus elsket kirken og ga seg selv for den,…

På samme måte skal altså mennene elske sine koner som sin egen kropp. Den som elsker sin kone, elsker seg selv. 29 Ingen har noen gang hatet sin egen kropp.»

• Hjerte 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (32 minutter siden):

"Enhver synd er faktisk verdt døden, men Jesus betalte prisen så vi slipper."

Høres ut som et "get out of jail" frikort for meg 👍;)

Høres ut som om du har spurt KI som kom med et tullesvar. Det står ikke noe sånt som det du skriver i Johannes 8:7.

Og i følge Matteus sier Jesus at hver eneste lov skal følges til minste bokstav, så her kom KI-en du brukte med sitat som går direkte i mot Jesu egne ord.

• Liker 3
Skrevet
Maskinfører skrev (34 minutter siden):

Ja jeg er for trøtt til å lese mosetekster nå var oppe 05:00 idag aldri lest noe sånt i bibelen men har hørt at  det står i koranen 

Moselovene er full av barbariske lover som denne, men heldigvis bryr ikke engang kristne seg om sin egen  hellige bok.

• Liker 4
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (43 minutter siden):

Vi blir bedre informert hvis du presenterer mer enn tekstene eller korte beskrivelser.  Hva sier bibelske eksperter om konteksten og de forskjellige tolkningene.   Diskusjonen blir mye sakligere, siden de fleste av oss ikke er eksperter.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (6 timer siden):

Jeg svarte på asfalt-analogien din som falt fullstendig fra hverandre når du tenkte deg LITT om 😂

Vel, noen av oss vil ikke ha asfalt i det hele tatt, men leve fritt i naturen. (fri fra religion)

• Liker 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (2 timer siden):

Mange av de har enda ikke lagt fra seg misogynismen og homofobien  sin da ;) 

Prideflagget, KrF | Kristendom og homofobi: Den mørke historien KrF bør kjenne

Å synes at pride og woke er litt overdrevent er bare sunn skepsis. Woke og pride har jo nesten blitt en religion det og. I wokeverden kan man ikke lenger si mann, man må referere til oss som "personer med penis og pung". Det er sprøere enn noe jeg har hørt om kristendom på lang tid

image.thumb.png.4bcf344338dc1dc25571ef1515d9f7e0.png

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (12 timer siden):

Ja det er fint for meg ja det er mange som bruker de tekstene for å gjøre faenskap mot andre Det er heller mangel på religion som er årsaken til råttenskapen

Når det er tekstene som blir brukt til å gjøre faenskap så er det jo ikke mangel på religion, det er religiøse tekster som er problemet, det er for mye religion, du sier det jo selv. 

Og om du mener det er mangel på religion som er årsaken til råttenskapen, kan du begrunne det? Jeg viser gjerne til the troubles i UK igjen de samme folkene, men en litt forskjellig religion, ok det er litt mer bak det, men det sekteriske hatet lever fremdeles i dag mye pga religion, det er en barriere så veldig mange fremdeles ikke greier å komme over. Og jeg kan fortsette sånn lenge liste opp religiøse kriger, kriger der religion blir brukt som begrunnelse, kriger der religion blir brukt i propagandaøyemed og for å spre hat, vi har en gående i Ukraina, og vi har noe diabolsk på gang i usa muligens enda mer forferdelig enn det som skjer i Ukraina, og tro det eller ei religion blir brukt som et våpen mot minoriteter, mens usa ligner mer og mer på Tyskland sånn det så ut i 1938.

Religion har sikkert sine positive sider for enkeltpersoner, så lenge de holder sin religion personlig så er det ikke problemer, men når man har en religiøs tekst der tanken om et herrefolk og et slave folk er en helt logisk greie ikke bli så alt for overrasket over at noen kjipinger lar seg inspirere.

• Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (På 4.12.2025 den 6.37):

Hvor mange ganger må dere høre det før dere lærer? Islam er ikke en rase. Også folk som er hvite i huden kan bli idioter av ideologien/religionen. Dette er et av problemene med Human Etisk Forbund, de kritiserer veldig gjerne kristendom ved enhver anledning men er veldig forsiktige med å si noe kritisk om Islam. Selv om Islam er en mye verre religion på alle mulige måter. (Egentlig minner reaksjonen din litt om HEF)

image.thumb.png.d78d02f0b2196c6dc84ff105e4aa8d1c.png

Kan det være det er fordi de kjenner kristendommen og Bibelen best? Ut av hva jeg leser på hjemmesiden til Humanetisk forbund står kristne og muslimer nevnt i samme setning/avsnitt, så meningen er i hvert fall ikke å gjøre forskjell.

• Liker 2
Skrevet
jjkoggan skrev (9 timer siden):

Vi blir bedre informert hvis du presenterer mer enn tekstene eller korte beskrivelser.  Hva sier bibelske eksperter om konteksten og de forskjellige tolkningene.   Diskusjonen blir mye sakligere, siden de fleste av oss ikke er eksperter.  

Det tar tid å forklare hele sammenhengen, og som oftest får jeg ikke noe svar tilbake, så da frister det ikke å legge inn innsats heller.

Men du har helt rett i at dette ikke forklarer mye for folk som @DukeNukem3d som bare bruker KI til et meningsløst svar, så jeg skal komme med mer etterhvert, og tagge deg. Jeg har ikke tid nå, men senere i dag.

• Liker 4
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (9 timer siden):

Å synes at pride og woke er litt overdrevent er bare sunn skepsis. Woke og pride har jo nesten blitt en religion det og. I wokeverden kan man ikke lenger si mann, man må referere til oss som "personer med penis og pung". Det er sprøere enn noe jeg har hørt om kristendom på lang tid

image.thumb.png.4bcf344338dc1dc25571ef1515d9f7e0.png

Jeg snakket ikke om woke eller pride, men om misogynisme og homofobi man finner i kristendom. 

Jeg er enig i at noen tar woke - begrepet litt langt, men det er så mange andre tråder for det tema, at et ikke er noe poeng å dra det inn her. 

Ellers så er det helt naturlig å komme opp med kjønnsnøytrale uttrykk, da veldig mange av våre stillinger har begrep som slutter på - mann, det er ikke sikkert det er så kjekt for menn å bli kalt for helsesøster heller, derfor endret man de tittelen. Heter vel jordmor enda, men også det er diskutert å ta bort og gjøre mer kjønnsnøytralt. 

Endret av leticia
  • Liker 3
Skrevet
Subara skrev (1 time siden):

Kan det være det er fordi de kjenner kristendommen og Bibelen best? Ut av hva jeg leser på hjemmesiden til Humanetisk forbund står kristne og muslimer nevnt i samme setning/avsnitt, så meningen er i hvert fall ikke å gjøre forskjell.

Det er helt sant. Det er mye lettere å kritisere noe man vet mye om enn noe man vet lite om. Ofte så bruker man bare ordet religion også, fordi det er veldig mye likt, iallefall innen kristendommen, jødedommen og islam. 

Det handler nok også mye om at kristne forsøker å ta eierskap over det offentlige rom, forsøker å sette føringer for hvordan andre folk skal leve, på en helt annen måte enn det norske muslimer gjør. Spesielt tydelig blir det i den tiden vi er inne i nå, med skolegudstjenester. Heldigvis er det flere og flere skoler som innser at dette er en splittende, uheldig praksis som bryter opplæringsloven. Muslimer i Norge har heller  ikke engang et eget politisk parti, mens de kristne har flere. Likevel så driver de kristne, samt de innvandringsfiendtlige i FRP o.l. en skremselspropaganda om at islam kommer til å "ta over samfunnet, derfor må vi ha kristendom" 

Nei, vi må ikke ha kristendom, vi trenger ingen religion i samfunnet vårt. De som tror, må gjerne tro på hva de vil hjemme hos seg selv, så lenge de ikke skader noen andre med vrøvlet sitt. Men de kan la resten av samfunnet være i fred. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...