sedsberg Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Ja du må jo skjønne at når folk ikke lengre kan låne masse penger på boligene sine så kommer de jo til å gå konkurs. Så våre ærede folkevalgte kommer til å kjempe med nebb og klør for at boligprisene skal fortsette å stige til himmels. Det gjør Norge til et rikt land! Dessuten eier de aller fleste sin egen bolig så hvis et parti går til valg på noe som kan få boligprisene til å falle så kommer det til å bli et politisk selvmord. 1
Salvesen. Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar obygda skrev (9 timer siden): Jeg mener for mye verdier er syltet ned eiendom og det er uheldig for produktiviteten i landet. Videre er prisstigning på boliger uheldig for kommende generasjoner. Det må en korreksjon til. Skjønner ikke hva du er så veldig redd for. Medianinntekt passerer vell 700 000 i år. Det er nok til en bolig til 3.5 millioner med 350 000 i egenkapital. Dobbelt om en er to. Jeg ser virkelig ikke den store bekymringen. Har selv en datter som skal begynne på skolen og har ingen bekymringer. Men dette kan jo endre seg om hun skulle falle utenfor i tennårene eller noe slik, og gå mot uføre som er poppis i den yngre generasjonen nå. Men, det håper og tror jeg såklart ikke skjer. Altså, om en klarer å skaffe seg en helt "vanlig" jobb i dag så klarer en seg helt fint. Ja, en sliter i storbyene, det er normalt. Men en klarer seg helt fint her på vestlandet feks. Litt i underkant av 50% av annsonsene er dekket inn med 3.5 millioner i min by.
sedsberg Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar Medianlønn på 700k hjelper lite for de som tjener mindre. F.eks. under 500k. Men seff! "Det er jo bare å ta seg en bedre jobb hurr durr!!" 1
Villfaren Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar Folk hyler og skriker. Om du ikkje tjener godt nok så har du ikkje råd til bolig da. Så enkelt er det. Å gå ut i media og skrike om at en sykepleier ikkje har råd til bolig i Oslo, eller ett stort hus ett annet sted er helt latterlig. Er ingen menneskerett å bestemme hvor en skal bo eller hvor stor boligen skal være. En en kjenner kjøpte nettopp ett hus, med en inntekt på rundt en 7-800k i året. Flott hus. Men ligger så klart ikkje i Oslo eller i en annen storby. Så er absolutt mulig, men det kan hende du må flytte på deg fordi det er såpass mange flere som tjener bedre enn deg.
sedsberg Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar Og der har vi den ja. "Det er jo bare å flytte 200 mil unna jobben hurr durr". "Det er jo bare å tjene mer hurr durr". "Det er ingen menneskerett å ha et sted å bo hurr durr". "Kan jeg tjene 700k i året så kan alle hurr durr". "Det er jo bare å ikke være fattig hurr durr!" 3
obygda Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar Salvesen. skrev (31 minutter siden): Skjønner ikke hva du er så veldig redd for. Gjeldsgraden..Man blir ekstremt sårbar for renteendringer ved høy belåningsgrad. Hele samfunnet blir sårbart. Det kan skape ustabilitet. 2
sedsberg Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar Selv om boligverdien går ned så betaler man fremdeles det samme?
Vokteren Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar (endret) Salvesen. skrev (På 13.11.2025 den 20.17): Ja at det presser leiemarkedet er jeg helt med på. Dog er det nesten ikke ukrainere som kommer lengre, ift før. men den påstanden om at trygdede presser salgsprisene opp i 3 millioners klassen. DEN kjøper jeg ikke for 10 øre Hva skjer når de rimeligste boligene forsvinner fra markedet fordi NAV, kommunen eller bolighaiene legger beslag på dem ? Boligaktørene er svært flinke til å fremsnakke boligmarkedet. Et marked som egentlig er i ubalanse. De frir til de etablerte med nedbetalte boliger og som liker å se at verdiene stiger, men skyver nyetablerte under bussen. I praksis fungerer nå boligmarkedet som et pyramidespill. Endret 23. januar av Vokteren
obygda Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar Vokteren skrev (Akkurat nå): Hva skjer når de rimeligste boligene forsvinner fra markedet fordi NAV, kommunen eller bolighaiene legger beslag på dem ? Da får man som jeg sier ustabilitet, fremmedfrykt,rasisme..Rett og slett et nytt USA med en ny Trump til president 2
kremt Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar 35 minutes ago, sedsberg said: Medianlønn på 700k hjelper lite for de som tjener mindre. F.eks. under 500k. Men seff! "Det er jo bare å ta seg en bedre jobb hurr durr!!" 68% tjener under snittet, det er ganske mye. 1
Cascada81 Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar Gentlemanful skrev (På 13.11.2025 den 18.31): Er rekordhøye boligpriser. Folk med en normal inntekt sliter med å betjene et lån på 3mill dersom man er alene. Kommer denne bobla til å sprekke eller fortsette oppover? Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal ned 10-20-30% etterhvert. Hvordan holder folk ut? Jeg har som forutsetning at alle husstander trenger et sted å bo, og at de to dominerende alternativene er å eie eller leie. Det finnes flere alternative måter å dele inn på, da man kan bo i kjellerstuen til mor, i bokollektiv eller ulovlig på hytta. Jeg ser ingen bobletendenser, fordi antall boliger som bygges er for lavt sammenlignet med det økte behovet, særlig i pressområder. I pressområdene er det heller ikke et stort antall tomme utleieboliger som kan lette på trykket for etterspørselen etter boliger. Regulering av områder til boligbygging går for tregt, landeiere har ikke hastverk med å frigi land hvis de tror de kan tjene mer senere, og det er stadig flere krav og mer regulatorisk press for ikke å frigi land (eks. krav om tilgang til kollektivtransport, krav om finansiering av infrastruktur, krav om størrelse og antall rom i leiligheter i nybygg, høydebegrensninger samt forbud mot bygging på dyrket mark og myr). Krav til byggeforskrifter og moms på tjenester gjør det langt dyrere å sette opp boliger i dag sammenlignet med et par tiår siden. Det kunne lagt press på boligprisene dersom det hadde vært et betydelig misforhold mellom leiepriser og det å kjøpe seg bolig. Vi har et stramt leiemarked, hvor markedet også presses også av AirBNB og andre uleieaktører som tar opp mye av ledig areal og gir alternativer for utleierne. Økte renter kan faktisk svekke boligprisen, men det hjelper vanligvis ikke boligkjøperne så veldig mye, fordi det reduserer potensiell låneramme og øker kostnadene med å betjene lånet mens det er på det største. Inflasjon kan også svekke boligprisene relativt sett, men er ikke noe i nyere historie som tilsier en langvarig effekt som skyldes økt inflasjon, da boligprisene har en lei tendens til å øke minst like mye. Verken økte renter eller inflasjon gir imidlertid flere boliger, og tror heller ikke mange ser på det som en løsning på boligmangelen. Økte skatter på sekundærboliger ville trolig flyttet noen boliger over fra leiemarkedet til selveier. Det ville ikke endret antall boliger, men for de som ikke har mulighet til å kjøpe seg inn what-so-ever ville det bare ført til et strammere leiemarked og også trolig høyere leiekostnader. For å øke boligmengden må man deregulere, så byggekostnader faller og flere kommer innenfor lånerammen for kjøp. En annen løsning er økt bruk av hybridlån, hvor man kan kjøpe en del av boligen og leie resten for en periode, med opsjon på kjøp innen en viss periode. Det krever potensielt kostbar fasilitering, og man risikerer fortsatt å måtte kaste ut folk fra egne boliger hvis de ikke er kredittverdige når opsjonstiden løper ut (for eksempel for lav inntekt), men så lenge låneavtalen overholdes i et hybridkjøp, ville det uansett kunne bidratt til oppbygging EK.
Salvesen. Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar sedsberg skrev (1 time siden): Medianlønn på 700k hjelper lite for de som tjener mindre. F.eks. under 500k. Men seff! "Det er jo bare å ta seg en bedre jobb hurr durr!!" folk har alltid tjent mindre, faktisk har 50% av befolkningen tjent mindre. Men 50% har også tjent mer.
Salvesen. Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar Vokteren skrev (53 minutter siden): Hva skjer når de rimeligste boligene forsvinner fra markedet fordi NAV, kommunen eller bolighaiene legger beslag på dem ? Boligaktørene er svært flinke til å fremsnakke boligmarkedet. Et marked som egentlig er i ubalanse. De frir til de etablerte med nedbetalte boliger og som liker å se at verdiene stiger, men skyver nyetablerte under bussen. I praksis fungerer nå boligmarkedet som et pyramidespill. Er dette noe nytt? Jeg regner med du snakker om innvandring, noe vi har hatt hele mitt liv. I vekslende hyppighet, nå er den ikke så stor da det har slakket ned i fra Ukraina feks.
sedsberg Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar Og problemet er jo ikke bare at det er dyrt nå. Men hvis man sparer så må man fort spare 15.000,- eller mer i måneden bare for å holde følge med prisstigningen.
Salvesen. Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar sedsberg skrev (1 time siden): Og der har vi den ja. "Det er jo bare å flytte 200 mil unna jobben hurr durr". "Det er jo bare å tjene mer hurr durr". "Det er ingen menneskerett å ha et sted å bo hurr durr". "Kan jeg tjene 700k i året så kan alle hurr durr". "Det er jo bare å ikke være fattig hurr durr!" Det er realiteten "alle andre" plasser enn i Norge. Her tror folk at det er en menneskerett å eie selv i de største byene. Jeg er ansatt i en bedrift i Sveits. Kontor i Zurich. Min sjef, som tjener gode kronasjer(Både bosatt i Sveits og "toppsjef" i stort selskap) leier...
Salvesen. Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar (endret) sedsberg skrev (3 minutter siden): Og problemet er jo ikke bare at det er dyrt nå. Men hvis man sparer så må man fort spare 15.000,- eller mer i måneden bare for å holde følge med prisstigningen. Tøys. Du må spare for å dekke 10% av prisutviklingen. Som det siste året har vært negativ i feks Oslo. https://www.krogsveen.no/prisstatistikk/oslo-monthly Endret 23. januar av Salvesen.
sedsberg Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar 5 minutes ago, Salvesen. said: Tøys. Du må spare for å dekke 10% av prisutviklingen. Som det siste året har vært negativ i feks Oslo. https://www.krogsveen.no/prisstatistikk/oslo-monthly Her i distriktet har prisene steget med ca. 5% i året og det er beregnet at det vil fortsette. For en liten bolig til 2.500.000,- vil det si 125.000,- i året. ca. 10.000,- i måneden. Andre steder er pristigningen enda høyere. Opp mot 10%.
Salvesen. Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar (endret) sedsberg skrev (6 minutter siden): Her i distriktet har prisene steget med ca. 5% i året og det er beregnet at det vil fortsette. For en liten bolig til 2.500.000,- vil det si 125.000,- i året. ca. 10.000,- i måneden. Andre steder er pristigningen enda høyere. Opp mot 10%. Men du trenger ikke dekke opp prisstigningen i cash. Om du ikke står fast på lønn da. Men da må en seriøst finne noe annet å drive med, for det er svindel. I realiteten må du spare en tusing i måneden(noe en absolutt bør gjøre uansett..) også prøve å ligge på 5% økning i fra arbeidsgiver. Kommer en under må en kompansere med cash. I tillegg har egenkapitalkravet gått ned fra 15 til 10%. Altså ser en at en er langt unna de 15 000 du mente en måtte legge av... Siden du tok deg kan jeg jo ta meg. Her har prisene økt ca 50% på de siste 4 årene. Billigste bolig på finn nå er 1.2 millioner. Dog er dette forbeholdt eldre. Det er dog ikke uvanlig at det legges ut boliger i denne prisklassen, men de fleste må nok pålegge seg noe oppussing i denne klassen. Evt er det noe veldig lite. Neste på listen er 1.45. Dette er dog i "storbyen" og en kan finne bedre priser i distriktene rundt. EDIT: Kan også legge til at stigningen før covid var mye mindre. Den har gallopert siden. Slakker nok av etterhvert. Endret 23. januar av Salvesen.
sedsberg Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar (endret) 6 minutes ago, Salvesen. said: Om du ikke står fast på lønn da. Men da må en seriøst finne noe annet å drive med, for det er svindel. Ikke alle er så heldige at de bare kan "TA seg en bedre jobb". Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt har jobb er 100% tilfeldigheter. Ellers hadde jeg fremdeles gått på "sossen". Og er garantert mange i samme situasjon. Edit: Må legge til at det er ikke synd på meg. Siden jeg har hatt jobb relativt lenge har jeg nok EK til at jeg kan få meg bolig omtrent på dagen hvis jeg vil det. Det er værre med f.eks. unge som ikke har arv eller noe å spille på. Endret 23. januar av sedsberg 2
Salvesen. Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar sedsberg skrev (2 minutter siden): Ikke alle er så heldige at de bare kan "TA seg en bedre jobb". Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt har jobb er 100% tilfeldigheter. Ellers hadde jeg fremdeles gått på "sossen". Og er garantert mange i samme situasjon. Det sier jeg ikke heller, men om en står i en jobb som ikke gir lønnsøkning på eller over inflasjonsnivået så går en ned i lønn. Det er uakseptabelt og det bør en absolutt prøve å gjøre noe med. Men, det er såklart utfordrende for noen avhengig av mange faktorer som lokasjon og utdanning. Og klart, det finnes grupper i samfunnet som har det vanskelig. Både med de økende prisene på bolig og inflasjon ellers. Jeg er ALL for at disse skal få det bedre og jeg samt andre som lever greit ift lønning og utgifter skal få det "verre". Men, slike folk. Altså de som sliter i hverdagen kan faktisk kjøpe i Norge i mange tilfeller. Det er utopi i resten av verden(stort sett). Det må en ikke glemme, samt sette pris på. Jeg har selv familie som går på de laveste satsene fra NAV. De eier alle sammen. Og det setter vi pris på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå