Gå til innhold

Støre velger bort jøder på Krystallnatt markering

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg tror jødehatet sitter dypt i den norske folkesjela, både jødeparagrafen, samarbeidet med deportasjonene og ikke minst diskrimineringen under krigsoppgjøret viser der

Men dette er jo minst 2-3 generasjoner siden. Folk flest bryr seg katta om jøder i Norge er min påstand. Innvandrere derimot....

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Men dette er jo minst 2-3 generasjoner siden. Folk flest bryr seg katta om jøder i Norge er min påstand. Innvandrere derimot....

Jeg kjenner en person som er jøde, hun tør ikke si det til noen nesten,

• Liker 8
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må jødiske barnehager, synagoger ha politibeskyttelse?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Tussi skrev (7 minutter siden):

Jeg kjenner en person som er jøde, hun tør ikke si det til noen nesten,

Eg vil tru at den største "faren" er at folk ikkje tenkjer seg om, og vil vite kva hen meiner om Israel og konflikten i Midtausten.

Men eigentleg er jo folk berre nysgjerrige på noko som ein ikkje kjenner så godt til.

Men dette er berre mine spekulasjonar. Den som kan seie kvar skoen trykkjer er den som har den på.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Skrevet
Ballalaika skrev (3 minutter siden):

Det vet jeg ikke.  Må de det? Det er i alle fall ikke utbredt. 

Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (5 minutter siden):

Kan det ha noko med ein viss krig å gjere? (Og at det er alt for mange som set likheitsteikn mellom jøde og israellitt?)

Har dette alltid vore slik, eller skjedde det noko i tida etter 7/10 2023?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Eg vil tru at den største "faren" er at folk ikkje tenkjer seg om, og vil vite kva hen meiner om Israel og konflikten i Midtausten.

Men eigentleg er jo folk berre nysgjerrige på noko som ein ikkje kjenner så godt til.

Virkelig? Etter 7 oktober fortalte jødiske lærere om elever som sa at islams hær skulle komme og drepe dem

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Tussi skrev (16 minutter siden):

Nei, jeg tror jødehatet sitter dypt i den norske folkesjela, både jødeparagrafen, samarbeidet med deportasjonene og ikke minst diskrimineringen under krigsoppgjøret viser der

Jeg tror det er ganske åpenbart at det var veldig mye fordommer mot jøder her lenge etter krigen. Jøder ble sett på som grådige og snyltere. "Negere" var en type mennesker med bein i nesa som kunne spise hvite menn. Tatere og sigøynere rene tyvradder uten samfunnsmoral. Til og med nordlendinger var ikke gangbar mynt sørpå lenge.

De som tror fordommer og rasisme er spesielt ille nå har ingen historiske referanseramme. Men noen av dem er gretne gubber som bare hater negere eller muslimer fordi det ikke er nok jøder å hate lenger. Det meste av høyresiden er reformert, men det finnes fortsatt folk her som ville passet bedre i Bayern i 30-årene enn Norge i 2025. Mange av dem vil ikke engang innrømme at de er rasister.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Kan det ha noko med ein viss krig å gjere? (Og at det er alt for mange som set likheitsteikn mellom jøde og israellitt?)

All sunn fornuft sier nei.

• Liker 4
Skrevet
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det er ganske åpenbart at det var veldig mye fordommer mot jøder her lenge etter krigen. Jøder ble sett på som grådige og snyltere. "Negere" var en type mennesker med bein i nesa som kunne spise hvite menn. Tatere og sigøynere rene tyvradder uten samfunnsmoral. Til og med nordlendinger var ikke gangbar mynt sørpå lenge.

De som tror fordommer og rasisme er spesielt ille nå har ingen historiske referanseramme. Men noen av dem er gretne gubber som bare hater negere eller muslimer fordi det ikke er nok jøder å hate lenger. Det meste av høyresiden er reformert, men det finnes fortsatt folk her som ville passet bedre i Bayern i 30-årene enn Norge i 2025.

Jada, samfunnet er blitt mer inkluderende, men jeg tror ikke jødene opplever det slik. 

Er det ikke egentlig en total falitterklæring for kritisere av Israel når deres kritikk til syvende og sist medfører hets og trusler mot norske jøder? Hvor ræva har man ikke kommunisert da?

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (3 minutter siden):

Jada, samfunnet er blitt mer inkluderende, men jeg tror ikke jødene opplever det slik.

Hvis de har levd lenge nok vil de det. På 40-tallet ble de deportert til gasskammer og til langt ut på 60-tallet så var jøde fortsatt et skjellsord for "pengegrisk snylter".

Jødene i Norge har trolig aldri hatt det bedre enn i dag. Og det er bl.a. derfor få av dem heller velger å dra til en krigssone i Midtøsten.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (5 minutter siden):

Det er det mest ignorante jeg har lest idag, de  siste to årene er det nødvendig med politibeskyttelse ved en barnehage, og de har aldri hatt det bedre????

Når hadde de det bedre? Det var mye mer rasisme mot minoriteter før. Du kan tydeligvis null historie. Les deg opp.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Folkflesk skrev (1 minutt siden):

Hvis de har levd lenge nok vil de det. På 40-tallet ble de deportert og til langt ut på 60-tallet så var jøde et skjellsord.

Jødene i Norge har trolig aldri hatt det bedre enn i dag.

Eg vil tru at dei hadde det best på 80-/90-talet då det var større bevisstheit om det som skjedde her heime før- og under krigen, samt at det var forholdsvis roleg i Midtausten. Dei fleste nordmenn støtta Israel.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
torbjornen skrev (27 minutter siden):

Eg vil tru at dei hadde det best på 80-/90-talet då det var større bevisstheit om det som skjedde her heime før- og under krigen, samt at det var forholdsvis roleg i Midtausten. Dei fleste nordmenn støtta Israel.

Ja, men prøvde å trekke noen litt lenger linjer her. Norge var svært rasistisk i forhold til nå til langt ut på 70-tallet. Så har det kanskje gått i bølger siden da. Men hvis du var jøde i Norge og gikk på skole på 60-tallet så var det fortsatt et helvete, bare 15 år etter Holocaust. Jf. et intervju med en jøde i Trondheim i Adresseavisen.

Vi trenger noen historiske perspektiver og så trenger vi overhodet ikke at folk her til lands i 2025 blir assosierert med alvorlige krigsforbrytelser i Midtøsten.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
torbjornen skrev (54 minutter siden):

Har dette alltid vore slik, eller skjedde det noko i tida etter 7/10 2023?

Anti-semittisme har en 2000 årig historie. Så man kan si alltid.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
torbjornen skrev (1 time siden):

Jeg tror noen av de første her som bør gå og ta seg en svært stor bolle er de som kaller folk fra Norge for "israelitt".

Er de rasister på nivå med Trump eller rett og slett tette i pappen? 

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...