torbjornen Skrevet 10. november Skrevet 10. november Sovna skrev (1 time siden): Også så mye flotte fangstmetoder av rovjakten på reven da gitt. Øverst på pallen kommer vel reve-saksa. Et koselig produkt. Der må reven gnage av seg sine egne ben for å komme løs. Og det gjør de. Og dermed dør de.. Eg kan ikkje forstå anna enn at dette er ein avleggs jaktmetode som ikkje har vore lovleg på lenge. 1
Sovna Skrevet 10. november Forfatter Skrevet 10. november (endret) torbjornen skrev (3 minutter siden): Eg kan ikkje forstå anna enn at dette er ein avleggs jaktmetode som ikkje har vore lovleg på lenge. Helt riktig. Men du har sikkert hørt om ulovlig jakt? En dyrebeskytter jeg kjenner svært godt går rundt i våre skoger og mark og knabber slike, ødelegger de. Og han finner mange av disse, tro meg. Endret 10. november av Sovna 2
skaftetryne32 Skrevet 10. november Skrevet 10. november Delvis skrev (5 timer siden): Har forstått det sånn, at ekorn og rotte opprinnelig er samme art, og at de skilte lag ved at noen valgte å holde seg oppi trærne. Det som nok først og fremst skiller den urbane rotta fra ekornet er dietten, jeg antar du prøver å fremstille ekorn som noe motbydelig som ei rotte, men ekornet bor ikke i en kloakk og har heller ikke den dietten, det er forskjellen. 1
Delvis Skrevet 10. november Skrevet 10. november skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Det som nok først og fremst skiller den urbane rotta fra ekornet er dietten, jeg antar du prøver å fremstille ekorn som noe motbydelig som ei rotte, men ekornet bor ikke i en kloakk og har heller ikke den dietten, det er forskjellen. Nei tenkte ikke sånn. Bare kom på at jeg hadde lest det, det var alt egentlig. Og forstår sjølsagt godt den forskjellen du peker på her. Liker ekorn jeg, og syns det er tragisk at noen vil skyte dem. 1 1
skaftetryne32 Skrevet 10. november Skrevet 10. november Delvis skrev (16 minutter siden): Nei tenkte ikke sånn. Bare kom på at jeg hadde lest det, det var alt egentlig. Fair play, jeg beklager. 3
Mag ne Skrevet 10. november Skrevet 10. november (endret) Ekorn er det færre av etterhvert, blant annet på grunn av tap av habitat, biltrafikk og katter. Det får være nok ødeleggelser fra oss, uten at folk skal skyte de for rekreasjon. Å se et ekorn bidrar til rekreasjon og opplevelser. Forby jakt. Edit forby jakt på ekorn, som tråden handler om. Endret 10. november av Mag ne 5 1
skaftetryne32 Skrevet 10. november Skrevet 10. november Mag ne skrev (Akkurat nå): Forby jakt. Jeg tror vi heller må fokusere på å beskytte dyrene som trenger det, inkludert rovdyra våre, men det er ingen grunn til at vi ikke kan jakte hjort å elg når vi har så stor bestand som vi har. 1
Snylter Skrevet 10. november Skrevet 10. november 7 hours ago, Sovna said: Også så mye flotte fangstmetoder av rovjakten på reven da gitt. Øverst på pallen kommer vel reve-saksa. Et koselig produkt. Der må reven gnage av seg sine egne ben for å komme løs. Og det gjør de. Og dermed dør de.. Hvorfor drar du inn forhistoriske fangstmetoder egentlig? Jeg har selvsagt godkjente feller som dreper byttet momentant. 3
Snylter Skrevet 10. november Skrevet 10. november 7 hours ago, torbjornen said: For meg, som bur i landlege omgjevnader ved ein liten fjord har lyden av måsen alltid vore synonymt med lyden av sommar. Hadde det vore meg hadde eg heller jakta på kråka for å beskytte den lokale måsebestanden. Men det er vel neppe lov heller. Kråkejakta går fra 15. juli til 31. mars i hele landet. 7 hours ago, Sovna said: Da passer kanskje ikke denne sangen for deg. Kanskje norges mest misforståtte låt, den handler ikke om at noen hater måker egentlig. Den godeste Odd Børretzen var glad i måker 6 hours ago, Sovna said: Bare for å ha sagt det en gang for alle. Årsaken til hele tråden er at jeg egentlig ikke har noe særlig sansen for skyteglade folk. Samma faen om de har lisens eller ikke.. That´s it. Natta..!! Jeg bir ikke overrasket, du forstår altså ikke poenget med forvaltning av natur. Spiser du kjøtt? Fisk? 6 hours ago, Sovna said: Helt riktig. Men du har sikkert hørt om ulovlig jakt? En dyrebeskytter jeg kjenner svært godt går rundt i våre skoger og mark og knabber slike, ødelegger de. Og han finner mange av disse, tro meg. Kom med noe mer konkret nå, dette tror jeg rett og slett er sprøyt. 32 minutes ago, Mag ne said: Ekorn er det færre av etterhvert, blant annet på grunn av tap av habitat, biltrafikk og katter. Det får være nok ødeleggelser fra oss, uten at folk skal skyte de for rekreasjon. Å se et ekorn bidrar til rekreasjon og opplevelser. Forby jakt. Edit forby jakt på ekorn, som tråden handler om. Kanskje vi skal overlate til fagfolka å vurdere hva det skal jaktes på? Jakt har en viktig funksjon i samfunnet vårt, helt uavhengig av hvilken art det jaktes på. § 1.Formål Formålet med denne forskrift er å bidra til at a. jakt- og fangsttradisjonene føres videre gjennom høsting av viltproduksjonen til gode for landbruksnæringen og friluftslivet, b. jakt-, fellings- og fangstutøvelsen ikke påfører viltet unødige lidelser, og c. jakt-, fellings- og fangstutøvelsen ikke volder fare for mennesker, husdyr eller eiendom. 0 2
The Avatar Skrevet 10. november Skrevet 10. november Maabren skrev (11 timer siden): Feil, di må lære seg betre alkoholvaner, slutte å knaske usunne piller, slutte å nytte narko eller få sjekka synet. Godt mulig traktoren i såg ut som ein elg... Å drikke alkohol i forkant av eller under jakta er ulovleg etter både jakt- og våpenlovgivninga. Ein ulempe er at det ikkje er fastsatt ei promillegrense, så det er litt rom for tolking i forhold til kva som er uansvarleg eller som utviser manglande edruelegheit. For min del så burde det innførast konkret promillegrense som med bilkøyring, ei grense på 0,2 (som er ei 0-grense med eit lite slingringsmon i tilfelle inntak av kefir eller gamal solbærsaft) og plikt til å holde seg edru i dei neste 6 timane etter ei hending som kan gi grunnlag for ei politietterforskning, som til dømes når du nettopp har skutt ein traktor. frohmage skrev (9 timer siden): Om man faktisk skal benytte kjøtt eller pels bør det være innafor å jakte på dyr som holder en sunn bestand, men såvidt jeg forsto av et eller annet nyhetsinnslag i går vet vi lite om ekornbestanden(?). Samtidig må vi selvfølgelig opprettholde en sunn bestand av rovdyr istedenfor å jukse oss til en overbestand av klovdyr. Angåande rovdyrbestand, burde det være ei plik til å flå pelsdyr ute i terrenget etter felling slik at kjøttet kjem til nytte for nettopp rovdyr og åtselsetarar? På den måten så vil jakta få mindre betydning for økomiljøet enn om ekornet blir felt og tatt med vekk frå skogen. 1
Sovna Skrevet 10. november Forfatter Skrevet 10. november Snylter skrev (2 timer siden): Hvorfor drar du inn forhistoriske fangstmetoder egentlig? Fordi de finnes fortsatt.. Tro hva du vil. Snylter skrev (2 timer siden): Kanskje vi skal overlate til fagfolka å vurdere hva det skal jaktes på? Jakt har en viktig funksjon i samfunnet vårt, helt uavhengig av hvilken art det jaktes på. Det finnes ikke flust av fagfolk involvert innen denne forskriften for jakt, det er noe av poenget. Men der strides de lærde, og du hevder du er én av dem visstnok. "En minimums forutsetning er at vi har god kunnskap om arters bestander, tålegrenser, økosystemfunksjon og at konsekvensene av jakt vurderes av fagfolk ut fra et overordnet økosystemperspektiv. Dette er ikke tilfellet i dag og det er heller ikke foretatt forbedringer eller lagt inn faglige krav om dette gjennom lovutkastet. I Norge kan man i dag skyte dyr bare for å drepe, som gråtrost og ekorn. Disse lite kunnskapsbaserte rammene i lovutkastet er uakseptable i moderne naturforvaltning." Naturvernforbundet. Snylter skrev (2 timer siden): Spiser du kjøtt? Fisk? Takk som spør.. Spiser du pop-corn? 1
Sovna Skrevet 10. november Forfatter Skrevet 10. november Snylter skrev (2 timer siden): Kanskje norges mest misforståtte låt, den handler ikke om at noen hater måker egentlig. Den godeste Odd Børretzen var glad i måker Jeg har ikke misforstått Odd Børretzen i det hele tatt. Håpet var bare at noen andre gjorde det.
Snylter Skrevet 10. november Skrevet 10. november 26 minutes ago, Sovna said: Fordi de finnes fortsatt.. Tro hva du vil. Det finnes ikke flust av fagfolk involvert innen denne forskriften for jakt, det er noe av poenget. Men der strides de lærde, og du hevder du er én av dem visstnok. "En minimums forutsetning er at vi har god kunnskap om arters bestander, tålegrenser, økosystemfunksjon og at konsekvensene av jakt vurderes av fagfolk ut fra et overordnet økosystemperspektiv. Dette er ikke tilfellet i dag og det er heller ikke foretatt forbedringer eller lagt inn faglige krav om dette gjennom lovutkastet. I Norge kan man i dag skyte dyr bare for å drepe, som gråtrost og ekorn. Disse lite kunnskapsbaserte rammene i lovutkastet er uakseptable i moderne naturforvaltning." Naturvernforbundet. Takk som spør.. Spiser du pop-corn? Naturvernforbundet er en part med en klar slagside her, de er dessverre en av organisasjonene som det virker som ikke vil ha jakt i det hele tatt. Det er korrekt at det ikke er påbudt å spise byttet fra jakt. Det ville også vært et svært urimelig krav å innføre. Man kan skyte elg bare for å drepe også, det er det naturligvis svært få eller ingen som gjør. Hva gjelder forhistoriske fangstmetoder er det ikke lovlig i bruk i Norge i dag, jeg har heller ikke sett noe som helst dokumentasjon på at det er mange som bruker revesaks eller at det blir tatt og ødelagt mange revesakser. Det kan godt være det forekommer men jeg vil anta at det er ekstremt sjelden, det nyeste jeg fant ved et kjapt søk var en sak fra 2018 om at en hund gikk i ei revesaks. Revesaks har vært forbudt å bruke siden 1932. 1 1
torbjornen Skrevet 10. november Skrevet 10. november (endret) Skulle desse revesaksene dukke opp så ofte som enkelte vil ha det til må det vel vere mogeleg å setje opp eit kamera og få teke syndaren/syndarane når dei kjem og skal sjå til saksa/hente eit evt. utbytte? Endret 10. november av torbjornen
Sovna Skrevet 10. november Forfatter Skrevet 10. november torbjornen skrev (7 minutter siden): Skulle desse revesaksene dukke opp så ofte som enkelte vil ha det til må det vel vere mogeleg å setje opp eit kamera og få teke syndaren/syndarane når dei kjem og skal sjå til saksa/hente eit evt. utbytte? Uten at den som jeg kjenner vil fortelle meg hvor han sporer de opp så kan jeg tenke meg at de finnes innenfor egne tomter der eier kanskje har egne dyr. Får nok ikke så mye til av noen overvåking der.
Tussi Skrevet 10. november Skrevet 10. november Sovna skrev (3 minutter siden): Uten at den som jeg kjenner vil fortelle meg hvor han sporer de opp så kan jeg tenke meg at de finnes innenfor egne tomter der eier kanskje har egne dyr. Får nok ikke så mye til av noen overvåking der. Ikke revefelle men ulovlig og tortur https://www.h-avis.no/fant-katt-i-felle-vant-med-bade-a-avlive-og-slakte-dyr-men-dette-her-var-vondt/s/5-62-1823770 https://www.dagbladet.no/nyheter/sofus-gikk-i-revesaksa/64751328 https://www.nrk.no/innlandet/hund-tatt-i-revesaks_------_-barbarisk_-sier-dyrevernere-1.14215569 Men, hvis man synes det er gøy å drepe dyr bryr man seg kanskje ikke så mye om lover og regler 1
Sovna Skrevet 10. november Forfatter Skrevet 10. november Tussi skrev (5 minutter siden): Ikke revefelle men ulovlig og tortur https://www.h-avis.no/fant-katt-i-felle-vant-med-bade-a-avlive-og-slakte-dyr-men-dette-her-var-vondt/s/5-62-1823770 https://www.dagbladet.no/nyheter/sofus-gikk-i-revesaksa/64751328 https://www.nrk.no/innlandet/hund-tatt-i-revesaks_------_-barbarisk_-sier-dyrevernere-1.14215569 Men, hvis man synes det er gøy å drepe dyr bryr man seg kanskje ikke så mye om lover og regler Har også fått med meg historier om hobbyen ved å drepe drektige rever. Først gjette og dermed snitte den opp for å finne ut hvor mange unger den har. 1
Tussi Skrevet 10. november Skrevet 10. november Sovna skrev (4 minutter siden): Har også fått med meg historier om hobbyen ved å drepe drektige rever. Først gjette og dermed snitte den opp for å finne ut hvor mange unger den har. Da er man en syk jævel 1
Sovna Skrevet 10. november Forfatter Skrevet 10. november Tussi skrev (1 minutt siden): Da er man en syk jævel Dette er vel ikke ny kunnskap heller. Der våpen og dreping står på øverst på interesse lista hos en vedkommende er ofte ikke alvorlig/farlig diagnosen langt unna. 1 1
Snylter Skrevet 10. november Skrevet 10. november 15 minutes ago, Tussi said: Ikke revefelle men ulovlig og tortur https://www.h-avis.no/fant-katt-i-felle-vant-med-bade-a-avlive-og-slakte-dyr-men-dette-her-var-vondt/s/5-62-1823770 https://www.dagbladet.no/nyheter/sofus-gikk-i-revesaksa/64751328 https://www.nrk.no/innlandet/hund-tatt-i-revesaks_------_-barbarisk_-sier-dyrevernere-1.14215569 Men, hvis man synes det er gøy å drepe dyr bryr man seg kanskje ikke så mye om lover og regler Det er altså 550000 jegere i Norge hvor ca 170000 av disse er aktive i form av at de betaler jegeravgift. Det er grunn til å tro at de aller fleste av disse er lovlydige borgere som utfører jakt med det ansvaret som følger med. Jeg forstår at enkelte har gjort seg opp en mening om hvor fæle mennesker vi lovlydige jegere er, det vil uansett ikke endre på det faktum at det er noen få utskudd som holder på på ugreit vis. Det vil trolig ikke bli reduksjon i ulovlig jakt og fangst om så all jakt og fangst skulle blitt totalforbudt. Selv har jeg mye større problemer med folk som gladelig støtter oppunder industriell produksjon av dyr. De tre eksemplene over er altså fra 2010, 2018 og 2025.. Altså over en periode på 15 år. 6 minutes ago, Sovna said: Har også fått med meg historier om hobbyen ved å drepe drektige rever. Først gjette og dermed snitte den opp for å finne ut hvor mange unger den har. Altså jakt utenfor lovlig jakttid, neppe ordentlige jegere som holder på sånn. 32 minutes ago, torbjornen said: Skulle desse revesaksene dukke opp så ofte som enkelte vil ha det til må det vel vere mogeleg å setje opp eit kamera og få teke syndaren/syndarane når dei kjem og skal sjå til saksa/hente eit evt. utbytte? Både du og jeg forstår at det er vås fra ende til annen om hvor ofte de dukker opp.. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå