Atib Azzad Skrevet 9. november Skrevet 9. november Just now, Snylter said: Veganer eller bare vegansk kosthold? Hvordan ordner du deg gode, skikkelig varme klær uten bruk av animalske produkter? Jeg er spent på å høre hva slags produkter man da bruker.. Selv går jeg med ull på kroppen ca 9 av årets 12 mnd. Det er hovedsakelig den industrielle kjøttproduksjonen jeg protesterer mot. Når det kommer til klær bruker jeg også ull, men omgår problemstillingen en smule ved å kjøpe brukte klær. Jeg er sympatisk til dem som mener man helt skal avstå fra å bruke animalske produkter, samtidig som miljøbelastningen ved en god ullgenser, eller skinnsko potensielt kan være svært lav, da slike produkter kan vare en livstid. 1
sedsberg Skrevet 9. november Skrevet 9. november 1 hour ago, skaftetryne32 said: Er vi? Jeg har mine tvil. Bikkjer og katter viser stort sett langt mer hensyn enn den ekstremt voldelige menneskerasen. Vi er opportunister og altetende. Omnivores som det kalles. Omtent som bjørnen. Men at katter viser hensyn må være det mest tullete jeg har hørt på lenge. Er det noen som plager byttet sitt og jakter uten å være interresert i å spise byttet så er det de. 6
Karltorbj Skrevet 9. november Skrevet 9. november (endret) skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Min egen erfaring med jegere er at de tar det faktisk litt seriøst, og selv om de har med seg dram så drikker de seg ikke fra sans og samling. Mitt inntrykk er, at jaktuka, blir av mange brukt som et alibi, til aa sette seg paa ei hytte ei uke og boette innpaa. Og den ene jaktturen de bare, maa gjennomfoere, for aa kunne si at de har vaert paa jakt, er meget farlig. 😃 Endret 9. november av Karltorbj 1
Snylter Skrevet 9. november Skrevet 9. november 1 minute ago, Atib Azzad said: Det er hovedsakelig den industrielle kjøttproduksjonen jeg protesterer mot. Når det kommer til klær bruker jeg også ull, men omgår problemstillingen en smule ved å kjøpe brukte klær. Jeg er sympatisk til dem som mener man helt skal avstå fra å bruke animalske produkter, samtidig som miljøbelastningen ved en god ullgenser, eller skinnsko potensielt kan være svært lav, da slike produkter kan vare en livstid. Det er ingen tvil om at miljøbelastningen ved bruk av ull eller skinn kan være lav, dette er stort sett biprodukter.. Like fullt kommer de fra den bransjen du mener du har tatt farvel med. Å kjøpe brukte klær kan gjøre miljøbelastningen mindre, men de vil jo også komme fra den samme næringen 2
skaftetryne32 Skrevet 9. november Skrevet 9. november sedsberg skrev (3 minutter siden): Men at katter viser hensyn må være det mest tullete jeg har hørt på lenge. Er det noen som plager byttet sitt og jakter uten å være interresert i å spise byttet så er det de. Like fullt så er altså mennesker verre, hørt om utholdenhets jakting, det er den verste formen for jakt med god margin, kattene bare trener, som de må.
Snylter Skrevet 9. november Skrevet 9. november 1 minute ago, Karltorbj said: Mitt inntrykk er, at jaktuka, blir av mange brukt som et alibi, til aa sette seg paa ei hytte ei uke og boette innpaa. Og den ene jaktturen de bare, maa gjennomfoere, for aa kunne si at de har vaert paa jakt er meget farlig. 😃 For noen er det nok sånn, for andre er det ikke sånn i det hele tatt. Villreinjakt er et eksempel på en jakt som neppe tillater dette, da er man gjerne alene eller tosammen på vidda en ukes tid for å få felt et dyr.. Fuglejakt er i stor grad også noe man gjerne bedriver alene mens storviltjakt gjerne gjøres i jaktlag 2
Snylter Skrevet 9. november Skrevet 9. november Just now, skaftetryne32 said: Like fullt så er altså mennesker verre, hørt om utholdenhets jakting, det er den verste formen for jakt med god margin, kattene bare trener, som de må. Så du mener altså at katter må trene på jakt? De samme kattene som får alt de trenger av eierne sine? Å slippe katter ut i det fri burde rett og slett vært forbudt. 2
skaftetryne32 Skrevet 9. november Skrevet 9. november Snylter skrev (Akkurat nå): å du mener altså at katter må trene på jakt? De samme kattene som får alt de trenger av eierne sine? Jeg tror du nok finner fort ut at katter eksister ute i naturen også, instinktet er ikke borte så selvfølgelig må de trene. 1
Tussi Skrevet 9. november Skrevet 9. november skaftetryne32 skrev (8 minutter siden): Da så jeg plutselig et ekorn utenfor kjøkkenvinduet, kom løpende over gangveien og løp rett opp pila i hagen, har ikke sett et ekorn her på år og dag, kanskje de vet de og?😉 Rød og fin var den. Det er slikt som jeg vil er ekte naturopplevelser 1 1
Atib Azzad Skrevet 9. november Skrevet 9. november 2 minutes ago, Snylter said: Det er ingen tvil om at miljøbelastningen ved bruk av ull eller skinn kan være lav, dette er stort sett biprodukter.. Like fullt kommer de fra den bransjen du mener du har tatt farvel med. Å kjøpe brukte klær kan gjøre miljøbelastningen mindre, men de vil jo også komme fra den samme næringen Ja, jeg er veldig klar over dissonansen, samtidig det å gjen-kjøpe gensere som allerede er kjøpt og produsert ikke plager meg nevneverdig. 1
Snylter Skrevet 9. november Skrevet 9. november 8 minutes ago, skaftetryne32 said: Jeg tror du nok finner fort ut at katter eksister ute i naturen også, instinktet er ikke borte så selvfølgelig må de trene. Ja, vi har katter i naturen også. I Norge har vi gaupe, alt annet er introduserte arter. 3
torbjornen Skrevet 9. november Skrevet 9. november Atib Azzad skrev (2 timer siden): For å være veldig pedantisk så er ikke mennesket klassifisert som rovdyr, dersom en med det mener carnivora, mennesket er omnivor som gorilla eller kråke: [...]Omnivorar er det same som altetande dyr, det vil seia dyr som får næring ved å eta både planter og dyr. Med det, ønsker jeg ikke å utfordre den naturlige dynamikken mellom jakt- og byttedyr, bare å peke på at mennesket ikke er biologisk kodet til å måtte livnære seg på kjøtt, og legge til at kjøttindustrien og mye jakt har svært lite med naturdynamikk å gjøre. Motseier du ikkje deg sjølv litt her? 1
torbjornen Skrevet 9. november Skrevet 9. november Neptun1 skrev (2 timer siden): I Norge: Man kan jo bare ane hva som er årsaken til alle "vådeskudd" på jakt, noen med dødelig utfall. Vi kan være ganske sikker på at de skyter fordi de har hørt en lyd eller ser noe de ikke aner hva er. Allikevel skyter de.. Det finst vel ein del eksempel på at folk har greidd å skyte seg sjølv i ræva også. Å vere uforsiktig i omgang med våpen er utilgjeveleg. Men uaktsomheit er ikkje det same som overlagt drap. 2
Tussi Skrevet 9. november Skrevet 9. november torbjornen skrev (Akkurat nå): Det finst vel ein del eksempel på at folk har greidd å skyte seg sjølv i ræva også. Å vere uforsiktig i omgang med våpen er utilgjeveleg. Men uaktsomheit er ikkje det same som overlagt drap. Nei, men folk som ikke ser forskjell på en elg og en traktor bør vel heller ikke få lov å bære våpen? 2
torbjornen Skrevet 9. november Skrevet 9. november Tussi skrev (1 time siden): Det er slikt som jeg vil er ekte naturopplevelser Og så kan ein "skyte" med kamera. 2
Tussi Skrevet 9. november Skrevet 9. november torbjornen skrev (3 minutter siden): Og så kan ein "skyte" med kamera. Ja, jeg mener jo det er den beste måten å skyte dyr på! 1
torbjornen Skrevet 9. november Skrevet 9. november Tussi skrev (14 minutter siden): Nei, men folk som ikke ser forskjell på en elg og en traktor bør vel heller ikke få lov å bære våpen? 2
torbjornen Skrevet 9. november Skrevet 9. november For å seie det slik: Det er mange som ikkje burde ha hatt rett til å køyre bil heller. Men ein kan ikkje forby all bruk av motorisert ferdsel av den grunn. 1
Tussi Skrevet 9. november Skrevet 9. november torbjornen skrev (Akkurat nå): For å seie det slik: Det er mange som ikkje burde ha hatt rett til å køyre bil heller. Men ein kan ikkje forby all bruk av motorisert ferdsel av den grunn. Nei, men man tat lappen fra de som kjører uaktsomt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå