Gå til innhold

Hva er problemet med Lenovo laptoper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en i7 Lenovo laptop jeg har lyst å kaste i veggen. Problemet er at musepekeren random forsvinner og jeg må kanskje restarte 20 ganger før den funker. Også henger musepekeren seg random opp og bare slutter å funke. Dette skjer kun når jeg bruker PCen uten ekstern mus, funker fint med mus kobla til. Såvidt jeg har sett er dette en vanlig feil med Lenovo laptoper men ingenting har funka for å løse det. Dette er dritirriterende på alle mulige måter..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har en liten samling med Laptopper i fra Lenovo og flere andre produsenter. Har aldri hatt noen problemer med laptoppene  i fra Lenovo, som har gått ut over det å sørge for å ha installert riktige drivere. 

Den eldste er en W530 med en i7-3xxx processor og 32 GB ram, i fra 2012. Den er fortsatt som ny, og kjører Windows 10 og ulike varianter av Linux uten noen form for problem.

Hvis man har problemer med en laptop, så nytter det jo ikke å oppgi at den er "i7", for det kan jo for eksempel være en 12-13 år gammel PC. Sannsynligvis så dreier det seg om driverproblemer, og kan man enten bruke et automatisk tool for installasjon av drivere, eller man må opplyse litt mer nøyaktig om hva slags PC det dreier seg om. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje du skulle prøve Linux? 

Jeg forsøker ikke å rekruttere deg som Linux-bruker, men for feilsøkingens skyld. Da vet du lettere om det er softwarefeil i Windows eller om det feil på touchpaden som gjør at dette oppstår når du bruker maskinen uansett operativsystem.

Skrevet
William_S skrev (7 timer siden):

Har en i7 Lenovo laptop jeg har lyst å kaste i veggen. Problemet er at musepekeren random forsvinner og jeg må kanskje restarte 20 ganger før den funker. Også henger musepekeren seg random opp og bare slutter å funke. Dette skjer kun når jeg bruker PCen uten ekstern mus, funker fint med mus kobla til. Såvidt jeg har sett er dette en vanlig feil med Lenovo laptoper men ingenting har funka for å løse det. Dette er dritirriterende på alle mulige måter..

Mest sansynlig et driver problem og det finnes en del info om det på nettet 🙂

Skrevet
8 hours ago, Mannen med ljåen said:

Da vet du lettere om det er softwarefeil i Windows eller om det feil på touchpaden som gjør at dette oppstår når du bruker maskinen uansett operativsystem.

Ja, det er viktig å finne ut av. Har en PC av fabrikat Huawei, og den har fått en fysisk feil med tastaturet, slik at selv om man ikke trykker på noen knapp, så hagler det inn med "falske tegn". Fant ut at det var ganske vanskelig å ta ut tastaturet på denne PC'en.

Det som jeg så gjorde det var å finne fram til Windows driverfilen til det interne tastaturet og så rename den til noe annet.  Da mistet den forbindelsen til det interne tastaturet, og så kunne jeg koble opp et eksternt tastatur via USB.

Bruker den samme laptoppen nå som "kompakt desktop" med ekstern 27 tommer skjerm, mus og tastatur, så buksverdien er bedre enn noen gang, selv om den faktisk har et defekt tastatur.

Ellers så er nok erfaringen den at i 99% av tilfllene med denne typer feil, dvs keyboard og musepekere og slikt, så dreier det seg om å få på plass rett driver. 

Skrevet
11 hours ago, William_S said:

Har en i7 Lenovo laptop jeg har lyst å kaste i veggen. Problemet er at musepekeren random forsvinner og jeg må kanskje restarte 20 ganger før den funker. Også henger musepekeren seg random opp og bare slutter å funke. Dette skjer kun når jeg bruker PCen uten ekstern mus, funker fint med mus kobla til.

Hvis det fungerer med ekstern mus, så er det ikke et OS-problem.

Jeg tipper det er et hardware-problem i TouchPad'en eller dens tilkobling til hovedkortet. Hvis du føler deg klar for det kan du jo se om det finnes noen YT-videoer som viser hvordan du kan åpne laptop'en for å sjekke kabling etc., ellers blir det vel å sende den til et serviceverksted for å bytte deler. (jeg antar at den er utenfor garanti, så da vil det koste litt.)

Skrevet
8 hours ago, nebrewfoz said:

Hvis det fungerer med ekstern mus, så er det ikke et OS-problem.

Det kan vel stadig vekk være et driver problem?!

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, arne22 said:

Det kan vel stadig vekk være et driver problem?!

Hvis driveren har fungert tidligere, så slutter den sannsynligvis ikke å virke helt av seg selv. Hvis det har kommet en ny driver (som inneholder feil), så kan det selvsagt oppstå feil man ikke har sett før, men det var ingenting i TS's post som tydet på at det var det som var situasjonen her.

Hvis man tror sterkt på at driveren har "råtnet" i løpet av den tiden den har vært installert, så burde det ikke være vanskeligere enn å reinstallere driveren. Hvis det fortsatt er feil, så er det kanskje ikke driveren som er problemet. (Om man holder seg utenfor konspi-land.)

En ting som er kjent for å utvikle feil over tid er hardware.

Skrevet (endret)

Kan du/trådstarter bare spørre Copilot eller en annen AI? problem solved... Altså om det er et software problem.

Klarte tilogmed å legge inn Linux Mint på gamle Lenovo laptopen med Copilot, noe jeg aldri hadde klart selv.

Endret av Gouldfan
Skrevet
William_S skrev (På 3.11.2025 den 13.09):

Dette skjer kun når jeg bruker PCen uten ekstern mus, funker fint med mus kobla til.

Har du testet uten ekstern mus i safe mode?

Skrevet (endret)
42 minutes ago, nebrewfoz said:

Hvis driveren har fungert tidligere, så slutter den sannsynligvis ikke å virke helt av seg selv.

Si det. Kjøpte min første Thinkpad i 1999, Type 390E og har brukt en eller flere Thinkpader gjennom de årene som har fulgt. I de tilfeller det har vært noen form for problemer, så har det bare vært driverproblemer aldri ett eneste problem med hardware. Det har ellers stort sett ikke vært problemer i det hele tatt. Den eldste jeg har igjen nå det er W530 fra 2012, tror jeg, og den er fortsatt som ny og uten noe problem. Den dyreste PC jeg har kjøpt noen gang var 390E. Den koster 40.000,- i 1999.

Endret av arne22
Skrevet
15 minutes ago, arne22 said:

I de tilfeller det har vært noen form for problemer, så har det bare vært driverproblemer aldri ett eneste problem med hardware.

Så driverne bare sluttet å virke av seg selv?
(Eller skjedde det etter en oppdatering av driver - eller OS?)

Skrevet

Jeg bruker et betalprogram som heter Lenovo Avantage, den rydder og fikser opp i masse forskjellig, også passer jeg alltid på å laste ned Windows Update og bruker Mcaffee antivirus..

Skrevet
3 hours ago, nebrewfoz said:

Så driverne bare sluttet å virke av seg selv?
(Eller skjedde det etter en oppdatering av driver - eller OS?)

Man oppdager jo bare at det finnes en driverfeil, og så retter man den. Hvis man kjøper en brukt PC så forekommer det vel rett som det er at den som installerer operativsystemet ikke har gjort god nok jobb. Det samme gjelder hvis man installerer selv.

21 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg bruker et betalprogram som heter Lenovo Avantage, den rydder og fikser opp i masse forskjellig, også passer jeg alltid på å laste ned Windows Update og bruker Mcaffee antivirus..

Har aldri betalt ekstra for noen ting som helst. Lenovo har vel noe automatisk system for oppdatering av drivere som virker ganske bra. På senere utgaver av Windows 10 og 11, så skjer jo oppdateringene av drivere vanligvis nokså automatisk. McAffee antivirus og tilsvarende Norton er noe som jeg skyr som pesten. I min verden så er dette malware på linje med de virus som de skal beskytte mot.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Gouldfan said:

Det hender jeg bruker Lenovo Vantage på jobbmaskiner. Det er Lenovo sitt program for å laste ned BIOS- og driver-oppdateringer på maskiner ment for bedriftsmarkedet. Jeg tror kanskje jeg har sett at det har dukket opp en ny meny som lar meg betale penger for å få Lenovo sin versjon av Ccleaner. Det kunne ikke falt meg inn å betale for noe sånt. 

Endret av Brukernavn1984

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...