Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjemmerobotene kommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Disse robotene vil nok avlaste og etter hvert også trolig erstatte sykepleiere og hjemmehjelp, særlig når det kommer til å løfte mennesker og støtte dem inn i dusjen osv. En hustjener-robot vil være gull for eldre. Selv vil jeg vente med å kjøpe robot til de har utviklet den som kan tørke meg bak etter endt tur på toan.

Spørsmålet blir jo hva slags liv vi ender opp med å leve, der roboter overtar veldig mye av det praktiske vi gjør, som for de fleste av oss faktisk tar en god del av vår våkne tid. Plutselig vil vi få veldig mye tid til overs.

Skal vi alle bare ende opp med å sitte foran skjermer mens vi blir servert mat som er handlet inn og tilberedt av roboter?

Uansett, de neste tiårene kommer til å inneholde enorme omveltninger på hvordan vi lever. Jeg tror definitivt det blir til det bedre, også blir det helt sikkert en del prøving og feiling på veien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste autonome i robot demoen var åpning av dør og henting av glass (som ikke var laget i glass), resten ble styrt av operatør med vr. Her får man altså i praksis en remote inder som tjener (til de går konkurs). Kjøpte selv første generasjon DJI gulvvasker i går, da vet man i hvertfall hva man får.

Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Feil, de VAR allemannseie.
Hos meg og hos mange av mine bekjente er de kastet ut sammen med annet søppel og erstattet med mer velprøvet teknologi.

Jeg er storfornøyd med min 5 år gamle Roborock. Og jeg har to katter som legger igjen både pels og kattesand rundt omkring i hele leiligheten. Det var ikke den dyreste modellen på den tiden heller, men cirka midt på treet.

Det mange gjør feil, er at når de bytter børster på de gamle robotstøvsugerne sine (hvis de i det hele tatt bytter de), så kjøper de fra et eller annet tilfeldig selskap som robotutstyr.no, Temu eller lignende. Da får man ikke originalt utstyr, og når støvsugeren da ikke yter bedre enn med gamle børster, så tror man at støvsugeren har blitt gammel og dårlig og den går i søpla.

Jeg kjøpte nye børster fra robotutstyr.no, og de reduserte effekten på min robotstøvsuger betraktelig (prøvde to stykker). Den dro opp veldig mye mindre støv, kattesand og kattepels enn før, la igjen en del av det lille den dro med seg når den kjørte over dørkarmer og var rett og slett blitt en elendig støvsuger. Jeg var nær ved å kaste den, men jeg skjønte etter hvert at de solgte uoriginalt utstyr. Så jeg kjøpte originale børster igjen, og støvsugeren ble like bra som da den var ny.

Kjøp originalt utstyr, så fungerer de stort sett veldig bra.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Nukleosid skrev (2 minutter siden):

Jeg er storfornøyd med min 5 år gamle Roborock. Og jeg har to katter som legger igjen både pels og kattesand rundt omkring i hele leiligheten. Det var ikke den dyreste modellen på den tiden heller, men cirka midt på treet.

Det mange gjør feil, er at når de bytter børster på de gamle robotstøvsugerne sine (hvis de i det hele tatt bytter de), så kjøper de fra et eller annet tilfeldig selskap som robotutstyr.no, Temu eller lignende. Da får man ikke originalt utstyr, og når støvsugeren da ikke yter bedre enn med gamle børster, så tror man at støvsugeren har blitt gammel og dårlig og den går i søpla.

Jeg kjøpte nye børster fra robotutstyr.no, og de reduserte effekten på min robotstøvsuger betraktelig (prøvde to stykker). Den dro opp veldig mye mindre støv, kattesand og kattepels enn før, la igjen en del av det lille den dro med seg når den kjørte over dørkarmer og var rett og slett blitt en elendig støvsuger. Jeg var nær ved å kaste den, men jeg skjønte etter hvert at de solgte uoriginalt utstyr. Så jeg kjøpte originale børster igjen, og støvsugeren ble like bra som da den var ny.

Kjøp originalt utstyr, så fungerer de stort sett veldig bra.

Min Miele ble ikke så gammel at originalbørstene ble utslitt.

Skrevet
20 hours ago, Jobs said:

Tviler på at du gjør det med denne roboten.Noe slik måtte være mitt i blinken.

Komedie! Blir lenge til slike roboter kommer snikende innpå noko som helst. Lurer dog på kor langt eit par slike roboter hadde kome om di fekk i oppdrag å ta ut Putin, mulig Olga med steikepanna hadde blitt deres bane...

Skrevet
1 hour ago, Satan666 said:

Disse robotene vil nok avlaste og etter hvert også trolig erstatte sykepleiere og hjemmehjelp, særlig når det kommer til å løfte mennesker og støtte dem inn i dusjen osv.

Disse robotene er løgn og bedrag og vil i nærmeste fremtid ikke gjøre noe som helst utenom å støvsuge og klippe gresset.

Det som faktisk kommer er KI-agenter som kan gjøre arbeidet du gjør på din PC, men det vil ikke folk snakke om, fordi da forsvinner mange jobber for nyutdannete.

• Liker 1
Skrevet

Hushjelprobot som tek seg av alt i huset + fungerer som sexrobot for kvinner/menn vil ta privatmarkedet med storm. Har ikkje sjekka men forventer at eit eller anna firma har ein slik kombi-robot i utvikling. 

Skrevet
Vokteren skrev (19 minutter siden):

Min Miele ble ikke så gammel at originalbørstene ble utslitt.

Jeg finner ikke noen robotstøvsugere på Miele sine nettsider, så det er helt tydelig en produktgruppe de ikke har satset på. Jeg finner også bare én Miele på Elkjøp, som ligger i det lavere prissegmentet. Så mulig det var en flopp fra Miele og at dette var noe de ikke helt fikk taket på. Fant også en test, der den ble slaktet i forhold til konkurrentene. Med andre ord er din erfaring med en Miele robotstøvsuger, og ikke robotstøvsugere generelt.

Skrevet

AI eller KI vil overta svært mange jobber i nær framtid, håpet må være at di kan ta over jobbane til politikere slik at vi slipper dette vanstyre som føregår i dag. Om man så lager nokre "politiker-roboter" som skal ivareta landet og innbyggerenes beste, burde det være håp om at jobben blir gjort betydelig betre enn i dag.

Skrevet

Har testa robotstøvsuger, og den funker forholdsvis bra viss alt blir tilrettelagt. Har heva sofaen med 5 cm(lenger ben rundt om) samt ingen tepper på gulvet og stoler opp fra gulvet. Da tek robotstøvsugeren unna det meste, men forsatt blir det litt å ta sjølv viss man skal ha svigermor på besøk. Fann egentlig ut at det var kjappare å støvsuge sjølv, mindre vedlikehald og billigare i lengda. Ser ikkje for meg eit behov for hushjelprobot, da det blir nok ein dings som tek plass og treng vedlikehold osv. Har heller ikkje sansen for overvåkinga hushjelprobot medfører. 

Skrevet
Maabren skrev (16 minutter siden):

Fann egentlig ut at det var kjappare å støvsuge sjølv

Ja, det er det jo i utgangspunktet. Men ikke hvis man setter robotstøvsugeren på en tidsplan. Min går tre ganger i uka når jeg er på jobb, og alt jeg må gjøre er å bruke 20 sekunder på å tømme "støvtanken" i blant.

Men selvsagt, det kan være greit å gå mer nøye over med en vanlig støvsuger nå og da, men til å opprettholde gulvet fritt for smuler og støv ellers i hverdagen, er en robotstøvsuger genialt. I tillegg kan man la den gå både titt og ofte, for jo oftere man støvsuger, jo mindre støv blir det på gulvet som virvler opp når du går på gulvet. Så det blir mindre behov for støvtørking av bord, hyller, gjenstander og så videre også.

Skrevet
45 minutes ago, Nukleosid said:

Ja, det er det jo i utgangspunktet. Men ikke hvis man setter robotstøvsugeren på en tidsplan. Min går tre ganger i uka når jeg er på jobb, og alt jeg må gjøre er å bruke 20 sekunder på å tømme "støvtanken" i blant.

Men selvsagt, det kan være greit å gå mer nøye over med en vanlig støvsuger nå og da, men til å opprettholde gulvet fritt for smuler og støv ellers i hverdagen, er en robotstøvsuger genialt. I tillegg kan man la den gå både titt og ofte, for jo oftere man støvsuger, jo mindre støv blir det på gulvet som virvler opp når du går på gulvet. Så det blir mindre behov for støvtørking av bord, hyller, gjenstander og så videre også.

Her holder det med støvsuging 1 gang pr uke, meir viss eg passer hund. Fint for di som blir fornøgd med robotstøvsuger, men ikkje noko for meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...