Sovna Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden kremt skrev (1 time siden): Her i byen var det meldt om unger som kaster egg på hus og biler. Det er jo blitt dette man forventer når man åpner døren, et par som kaster egg eller noe og resten av gjengen som står og filmer. Det du nevner her handler vel ikke om Halloween egentlig. Heller hvor i landet du bor tror jeg. Både barna og voksne har et annet forhold til høflighetskoder i den regionen av landet min kone kommer ifra. Jeg som Oslo-bølle må passe meg litt for hva jeg sier og gjør når vi er på besøk langt der oppe. Folk blir mye lettere støtt der. 1
Zepticon Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Vokteren skrev (På 1.11.2025 den 10.24): Det er riktig. Hvilke signaler sendes det til barn når man legaliserer tigging etterfulgt av trusler ? Når det er ok å vandalisere og skremme nabolaget for «moro skyld» ? Ut fra de meningene du legger fra deg her på forumet så burde du ta din egen kommentar om "hvilke signaler sendes det til barn når..." med deg på badet og ta en lang og grundig kikk i speilet. 2
Zepticon Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Sovna skrev (47 minutter siden): Både barna og voksne har et annet forhold til høflighetskoder i den regionen av landet min kone kommer ifra. Jeg som Oslo-bølle må passe meg litt for hva jeg sier og gjør når vi er på besøk langt der oppe. Folk blir mye lettere støtt der. Denne var gøy, nå ble jeg nysjerrig på hvor "langt der oppe" egentlig er. Som nordlenning så tenkte jeg jo at det kan jo ikke stemme, fordi "langt der oppe" må da minst være Trøndelag, men trønderne er jo ikke akkurat sarte folk. Men så tenkte jeg meg jo om og så at du var oslo-bølle, så da måtte jeg prøve å tenke som søring, så antar jeg at "langt der oppe" må være Jessheim eller kanskje til og med Hamar? 2
Sovna Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Zepticon skrev (11 minutter siden): Denne var gøy, nå ble jeg nysjerrig på hvor "langt der oppe" egentlig er. Som nordlenning så tenkte jeg jo at det kan jo ikke stemme, fordi "langt der oppe" må da minst være Trøndelag, men trønderne er jo ikke akkurat sarte folk. Men så tenkte jeg meg jo om og så at du var oslo-bølle, så da måtte jeg prøve å tenke som søring, så antar jeg at "langt der oppe" må være Jessheim eller kanskje til og med Hamar? Neida, nordlendinger spytter ikke i glasset når det kommer til møkkasnakk og bannskap, det vet jeg. Her gjelder det Kr.sund og omegn. Jeg har faktisk sett ansiktsuttrykk ved flere anledninger som ser mildere forferdet ut når jeg kaller spade for en spade. Jeg får noe hælv... kjeft av kona som ber meg integrere meg bedre med landsdelen. 1
Vokteren Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Zepticon skrev (1 time siden): Ut fra de meningene du legger fra deg her på forumet så burde du ta din egen kommentar om "hvilke signaler sendes det til barn når..." med deg på badet og ta en lang og grundig kikk i speilet. Og speilet viser meg noen grunnleggende holdninger rundt høflighet, respekt, tigging, trusler og vandalisering. Holdninger som enkelte tydeligvis ikke har forstått omfanget eller viktigheten av….. 1
Vokteren Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Vokteren skrev (På 1.11.2025 den 8.15): Omfavnes IKKE. Din virkelighetsbeskrivelse stemmer ikke med realitetene i mitt boligområde. Der går også uhøflige tenåringer som ikke tar nei for et nei, rundt og tigger. Knepene handler om søppel, egg, tomater og ødelagte postkasser, også hos de som ikke er hjemme. I år låner jeg familiehytta for å slippe unna vandalene. Jeg ser ikke frem til å komme hjem på søndag og se hva som er tilgriset og ødelagt. Avbrøt hyttehelgen tidlig i dag og dro hjem for å inspisere huset i dagslys. Slipper heldigvis å begynne med utvendig husvask i år (slik jeg måtte i fjor). 1
Salvesen. Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Vokteren skrev (5 minutter siden): Og speilet viser meg noen grunnleggende holdninger rundt høflighet, respekt, tigging, trusler og vandalisering. Holdninger som enkelte tydeligvis ikke har forstått omfanget eller viktigheten av….. Vokteren skrev (1 minutt siden): Avbrøt hyttehelgen tidlig i dag og dro hjem for å inspisere huset i dagslys. Slipper heldigvis å begynne med utvendig husvask i år (slik jeg måtte i fjor). Hvor ble det av vandalistene i nabolaget? Forventet knuste ruter og sprengte postkasser m.m. slik du har uttalt deg. 2
Vokteren Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Salvesen. skrev (5 minutter siden): Hvor ble det av vandalistene i nabolaget? Forventet knuste ruter og sprengte postkasser m.m. slik du har uttalt deg. Erfaringen gjennom mange år tilsier at 2025 blir unntaket fra hovedregel. Sannsynligvis har andre naboer eller områder fått unngjelde i år.
Salvesen. Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Vokteren skrev (1 minutt siden): Erfaringen gjennom mange år tilsier at 2025 blir unntaket fra hovedregel. Sannsynligvis har andre naboer eller områder fått unngjelde i år. Da var det iallefall en god ide å dra på hytta da:) 1
Vokteren Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Salvesen. skrev (Akkurat nå): Da var det iallefall en god ide å dra på hytta da:) Ser ut som den nyeste trenden blant drittungene er å ødelegge offentlig eiendom: https://www.nrk.no/stor-oslo/frykter-haerverk-i-lillestrom-pa-halloween--1.17616716 1
kremt Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Knuste busskur er en klassiker her i området. Er knapt et eneste busskur som har vinduer lenger. 1
Salvesen. Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden kremt skrev (Akkurat nå): Knuste busskur er en klassiker her i området. Er knapt et eneste busskur som har vinduer lenger. Skjer året rundt her, dessverre. Har ikke sett noen etter Halloween 1
Salvesen. Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Vokteren skrev (2 minutter siden): Ser ut som den nyeste trenden blant drittungene er å ødelegge offentlig eiendom: https://www.nrk.no/stor-oslo/frykter-haerverk-i-lillestrom-pa-halloween--1.17616716 En frykt i Lillestrøm ble altså til en ny trend😅 2
Malvado Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Det vises godt at det er store forskjeller i forhold til hvor vi bor i Norge. Her i midt Norge har opplevelsen vært grei, høflige barn som kom og ba om Knask eller Knep og alt fra 2 åringer til ungdommer. En god del foreldre som ble med på runden til de som var i den mindre aldersgruppen. Gikk tom for godteri og det var en grei opplevelse for mine to tenåringer. 1 1
Vokteren Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): En frykt i Lillestrøm ble altså til en ny trend😅 Du kaller det ubegrunnet frykt men sitat fra kilden viser realitetene: Også i fjor høst ble flere skoler utsatt for tagging, knuste vinduer og andre ødeleggelser, som kostet kommunen dyrt. 2
Snikpellik Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Bor i leilighet i Oslo. Her har vi det sånn at ungene kan ringe på hos de som har satt pynt utenfor døra. Vi som ikke pynter blir ikke "plaget". Funker bra. 1
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Vokteren skrev (55 minutter siden): Du kaller det ubegrunnet frykt men sitat fra kilden viser realitetene: Også i fjor høst ble flere skoler utsatt for tagging, knuste vinduer og andre ødeleggelser, som kostet kommunen dyrt. Nei, nå driver du med stråmenn… Halloween er forbi så det er veldig rart å vise til en frykt og kalle det for en trend.. 2 1
torbjornen Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Wik skrev (22 timer siden): Eg trur dei fleiste aktive her er 40+. Sjølv er eg (straks) midt i 30-åra og nyttar reddit mykje meir, sjølv om eg har brukt diskusjon.no under andre brukarar i over 15 år. Om du går gjennom snowdogs humor-tråd så ser du at det svært mange godt vaksne her gjennom boomer-meme'sa og bildene dei poster. Når det gjeld Halloween så har eg ingenting til overs for den feiringa, på ungdomsskulen så involverte eg meg ikkje i det og i vaksen alder ser eg på det som importert faenskap med ingen slags røtter i Noreg. Usunt med all snopet er det også, men ein treng ikkje gjere noko større nummer av at ein ikkje liker det enn å berre skru av ljoset eller sette opp eitt ark på døra. Det er vel ikkje noko i vegen for å dele ut appelsiner, eple og bananer i staden for snop?
Vokteren Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): Nei, nå driver du med stråmenn… Halloween er forbi så det er veldig rart å vise til en frykt og kalle det for en trend.. Du bør lese deg opp på hva stråmenn betyr. Når det skjer uønskede halloween-hendelser flere år på rad, må det kunne kalles en trend. https://www.vg.no/nyheter/i/Orzqoq/flere-alvorlige-hendelser-paa-halloween-kvelden
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Vokteren skrev (Akkurat nå): Du bør lese deg opp på hva stråmenn betyr. Når det skjer uønskede halloween-hendelser flere år på rad, må det kunne kalles en trend. https://www.vg.no/nyheter/i/Orzqoq/flere-alvorlige-hendelser-paa-halloween-kvelden Nei det bør jeg ikke, du driver stadig og forvrenger det jeg skriver. Ja men det du refererte til var noe som IKKE hadde skjedd.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå