Gå til innhold

Rasjonelle argumenter for å tro på Jesu oppstandelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

kan du svare på dette?👇

Altså, jorden er som Gud har skapt den, det er jo ingen tvil om det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tussi skrev (18 minutter siden):

Jeg kan ikke svare på alt, men det endrer ikke hva jeg tror på...

Jeg synes du virker som et sympatisk menneske som har din egen, koselige gudstro om en god gud og en god himmel, løsrevet fra Bibelens ord -  og jeg skjønner at dette er nok for deg. 😃

Men samtidig ser jeg i deg en person som ikke har satt seg inn i hva Bibelen faktisk sier, eller de logiske motsetningene av en verden med mye lidelse (også mye lidelse som ikke er menneskeskapt) og en allmekig, allvitende, god gud. 

Så alt jeg egentlig ser fra deg her, er at du gjentar hva du tror, uten noen andre argumenter enn at det føles bra for deg (og andre), og at du ikke bryr deg om de logiske problemene eller Bibelens problemer. Det er forsåvidt greit nok, men da er det ikke så mye å diskutere. 

Sitat

Altså, jorden er som Gud har skapt den, det er jo ingen tvil om det.

Så da er det heller ingen tvil om at Gud med vilje har skapt en verden med mye unødvendig lidelse som ikke er forårsaket av mennesker.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (Akkurat nå):

Jeg synes du virker som et sympatisk menneske som har din egen, koselige gudstro om en god gud og en god himmel, løsrevet fra hva Bibelen egentlig sier -  og jeg skjønner at dette er nok for deg. 😃

Men samtidig ser jeg i deg en person som ikke har satt seg inn i hva Bibelen faktisk sier, eller de logiske motsetningene av en verden med mye lidelse (også mye lidelse som ikke er menneskeskapt) og en allmekig, allvitende, god gud. 

Så alt jeg egentlig ser fra deg her, er at du gjentar hva du tror, uten noen andre argumenter enn at det føles bra for deg (og andre), og at du ikke bryr deg om de logiske problemene eller Bibelens problemer. Det er forsåvidt greit nok, men da er det ikke så mye å diskutere. 

Ja. Altså jeg har ikke satt meg inn I alt, og du kommer med mange argumenter, og ja, jeg velger å tro, og ikke egentlig studere hva om, ja du har rett i det...

Skrevet
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Ikke et svar.

Naturkatastrofene, er det mennesker som er ansvarlig for dem?

Selvsagt ikke, Gud har skapt jorden, og jordskjelv og vulkaner er et resultat av hvordan jorden fungerer.

Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Er det en motsetning egentlig? Man sitter jo ikke å venter, man ber om hjelp og starter selv...

Men hvorfor be om hjelp hvis man kan være selvstendig? 

Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Ja. Altså jeg har ikke satt meg inn I alt, og du kommer med mange argumenter, og ja, jeg velger å tro, og ikke egentlig studere hva om, ja du har rett i det...

Takk, det er fint at du er ærlig om det, både for deg selv og andre. Jeg kunne ikke leve slik, men ser jo at mange mennesker er helt fornøyd med en slik tro - og jeg kan ikke annet enn å godta det. ☺️

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor be om hjelp hvis man kan være selvstendig? 

Jeg føler det er lettere å hoppe i noe som er vanskelig når jeg føler Gud er med meg på veien.

Skrevet

Fordi det er så mye lidelse i verden, hvis det ikke er håp om noe mer er det jo tragisk...  at individer som dør før de nesten har begynt, eller individer som bare har hatt lidelse aldri skal ga mulighet til å oppleve noe annet, det er forferdelig. 

Jeg tenker sånn for dyrene også. Jeg håper de dyrene som bare har lidd er de dyrene som skal være i himmelen.

Dette er tanker som de fleste mennesker kan finne fornuft i, altså det høres rettferdig ut at det skal være slik. Jeg synes utsagnet ditt her, selvom det er veldig fint, også forklarer veldig godt hvordan religion har, er og kommer til å fortsette å være et utrolig godt verktøy for å styre andre mennesker. 

"Dere har det veldig vanskelig, men bare følg meg og min gud, så skal vi sørge for at etterlivet ihvertfall blir bra" 

Skrevet
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Dette er tanker som de fleste mennesker kan finne fornuft i, altså det høres rettferdig ut at det skal være slik. Jeg synes utsagnet ditt her, selvom det er veldig fint, også forklarer veldig godt hvordan religion har, er og kommer til å fortsette å være et utrolig godt verktøy for å styre andre mennesker. 

"Dere har det veldig vanskelig, men bare følg meg og min gud, så skal vi sørge for at etterlivet ihvertfall blir bra" 

Jeg ser mer på det som å ha et håp om noe bedre. Det er ikke mye håp i "life is shit and then you die"

Skrevet
Tussi skrev (6 minutter siden):

Jeg føler det er lettere å hoppe i noe som er vanskelig når jeg føler Gud er med meg på veien.

Det er helt greit at du føler det.  Er det som et substitutt for venner, kjæreste, annen familie, hvorfor er det ikke nok med deres støtte når du har det vanskelig? 

Skrevet (endret)
leticia skrev (3 minutter siden):

Det er helt greit at du føler det.  Er det som et substitutt for venner, kjæreste, annen familie, hvorfor er det ikke nok med deres støtte når du har det vanskelig? 

Nei, altså jeg har egentlig ganske dårlig selvtillit. Jeg synes det er lettere å tror at jeg vil lykkes,  det gjør det lettere å holde ut, f eks når jeg studerer og er veldig sliten, når jeg tror Gud hjelper meg. 

Edit: Jeg har også hatt opplevelser der jeg har vært nær ved å dø, og fått vite at mennesker akkurat da har bedt for meg og jeg overlevde. Det gir meg en visshet om at Gud har vært der for meg på en måte jeg hverken kan eller ønsker å bortforklare 

Endret av Tussi
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har også hatt opplevelser der jeg har vært nær ved å dø, og fått vite at mennesker akkurat da har bedt for meg og jeg overlevde. Det gir meg en visshet om at Gud har vært der for meg på en måte jeg hverken kan eller ønsker å bortforklare 

Er det ikke mer naturlig å tro at det faktisk var helsepersonell som gjør jobben sin? Leger, sykepleiere de var der for deg, jeg synes det grenser mot respektløshet å ikke gi æren til de som faktisk fortjener den, nemlig helsepersonellet. Jeg synes også det er merkelig å dra sånne konklusjoner basert på så ekstremt lite, og samtidig totalt overse legevitenskapen sitt bidrag, det er en merkelig å ikke minst usunn tankegang helt blottet for kildekritikk sånn jeg ser det. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, altså jeg har egentlig ganske dårlig selvtillit. Jeg synes det er lettere å tror at jeg vil lykkes,  det gjør det lettere å holde ut, f eks når jeg studerer og er veldig sliten, når jeg tror Gud hjelper meg. 

Edit: Jeg har også hatt opplevelser der jeg har vært nær ved å dø, og fått vite at mennesker akkurat da har bedt for meg og jeg overlevde. Det gir meg en visshet om at Gud har vært der for meg på en måte jeg hverken kan eller ønsker å bortforklare 

Det forklarer ar man kan gå for en slik løsning hvis man har dårlig selvtillit. 

Men hvilken forskjell tror du det ville gjort om noen hadde bedt for deg (eller noen nær deg) og de faktisk hadde dødd? Bare avslått det med "guds vilje", "gud henter til seg de fineste først" el.l? 

Hvor kommer logikken fra at det er pga bønnen at du overlevde? Jeg vet ikke om du har fått noen behandling for en sykdom eller noe,  men er det ikke mer sannsynlig at det er en jobb utført av en lege som er årsaken til overlevelsen, enn at noen bare har bedt til gud om overlevelse? 

Et eksempel fra her jeg bor for lenge siden. Det var en bilulykke hvor mor og datter var i bilen. Datteren overlevde, og dette var visstnok "guds vilje " (faren var dypt religiøs), mens at datteren moren sin,  der var det ikke noe snakk om at dette var "guds vilje ". Jeg syns rett og slett det blir kvalmende falskt, en slik tankegang. Alt ondt som skjer er ikke gud sin feil, alt godt derimot... 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser mer på det som å ha et håp om noe bedre. Det er ikke mye håp i "life is shit and then you die"

Ja, og det er vel den eneste fornuftige grunnen jeg ser til å tro på noe mer. Dette er ikke noe nytt, det er vel faktisk det de fleste religioner er tuftet på; Ett forsøk på å besvare spørsmål som ikke er mulig å besvare, og et håp om at vår korte tid ikke er alt. 

Allikevel, så tror jeg ikke de fleste uten gudetro tenker at det er umulig å finne håp selvom tilværelsen er ræva og man ikke tror på noe liv etter døden.
Bare det å tenke at ting kan bli bedre, feks i morgen, eller om en uke,  er langt unna å tenke "life is shit, and then you die", og er et håp om noe bedre. 

Skrevet

De som tror på Gud tror også på djevelen vil jeg anta. Så dersom det ikke går bra så er det vel djevelens verk?

Kristne har alltid en forklaring - og er troen sterk nok kan man få dem til å gjøre hva som helst. Det blir i bunn og grunn håpløst å diskutere kristendom, eller en annen religion, med noen som er sterk i troen sin.  Det viktige i verden burde være å lære seg å akseptere at mennesker tenker ulikt og at vi skal leve på denne planeten alle sammen. Om alle kunne i det minste klare det - så kunne mye lidelse og galskap vært unngått. Dessverre har mange også en tro på et liv etter dette og lever livet som om det skulle være et dataspill der man kan ødelegge andres liv og selv stå opp fra de døde. Det er den biten med religion som kan bidra til at religiøse ødelegger planeten vi lever på. Om jesus kan stå opp fra de døde - så kan vel planeten også gjenskapes....så da er det vel ikke så nøye med hvordan vi oppfører oss her og nå..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...