Gå til innhold

Rasjonelle argumenter for å tro på Jesu oppstandelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (5 timer siden):

Hvorfor er det vanskelig å tro at noen frivillig oppsøker et håp for evigheten og en tro på at noe mektig ( Gud) har kontroll på verden og omsorg for dem?

Hvorfor er det så vanskelig å ta ansvar for eget liv, og ikke alltid be om at en usynlig kraft kommer og ordner opp for en? 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mennesker med sterk tro står gjerne bak de mest grusomme handlinger mot menneskene og menneskeheten.  Historien er nemlig full av grusomme handlinger der en utenomjordisk kraft,religion, brukes som forklaring og rettferdiggjøring.

Det er f.eks ikke rasjonelt å tro på Jesu oppstandelse slik den omtales i bibelen. Slike ulogiske,irrasjonelle uvitenskapelige overbevisninger kan dessverre misbrukes til skade for mennesker og menneskeheten. Hvilken rett har f.eks jøder til å kjeppjage og mishandle palestinere på vestbredden? Retten man viser til går jo nettopp via religion. Det er jo ingen god,snill og medmenneskelig handling som skjer dessverre. Det rasjonelle ville være å leve i fred side om side..men religion gjør det i praksis umulig. Hadde man ikke hatt en tro på evig liv og heller fokusert på å gjøre livet man har til det beste så kunne vi sluppet mye galskap,ondskap og selvdestruktive handlinger her i verden. 

Det positive ved religion er at det ofte bidrar til å definere regler og måter vi kan omgås på i et avgrenset samfunn av like troende,som gir trygghet for gruppen. Men vi mennesker har også lett for å ty til religion for å utnytte hverandre og de som ikke tilhører samme tro.

Nei..det finnes ikke noen rasjonelle argumenter for å tro på Jesu oppstandelse eller andre mirakler i andre religioner foruten event.eget ønske om å føle tilhørighet til en bestemt gruppe kristne med samme overbevisning. Men blir man hellig overbevist så mister man fort den objektive forståelsen av verden og kan lett villedes til å tro man har større verdi enn andre og dermed rett til å utføre f.eks ulike handlinger overfor andre mennesker som ikke deler ens egen tro. Har selv sett f.eks hvordan pinsevenner stjal verdier til egne lommer i den overbevisening at det var guds vilje i forbindelse med dødsfall.  

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (6 timer siden):

Hvorfor er det så vanskelig å ta ansvar for eget liv, og ikke alltid be om at en usynlig kraft kommer og ordner opp for en? 

Usikker på hvilket bibelsk grunnlag du kommer til en slik konklusjon, men en kristen er i høyeste grad ansvarlig for sine egne handlinger.

Galaterne

Ta ikke feil, Gud lar seg ikke spotte. Det et menneske sår, skal det også høste.

Skrevet (endret)

Aa ta det valget og bekjenne seg som kristen, er vel et av de, mest irrasjonelle valgene, en kan ta.

Hvordan i alle verden, kan en hoste opp et rasjonelt argument paa det?

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jobs skrev (13 timer siden):

Det finnes så mange bevis på at Bibelens Gud lever og da Jesus fordi vi har fått Den Hellige Ånd som helbreder og gjør under.Les om Snåsamannen og Evangelisenteret ,Jesus leger det er et hav av vitnesbyrd om under og tegn.

Få se de bevisene da?

Tussi skrev (12 timer siden):

Det trodde de om eugenisme også 

Trodde, i motsetning til abrahamittisk tro, der de fremdeles tror på eugenikk, ja faktisk. Greia med vitenskap er at den er i konstant endring basert å ny lære så endres den, bibelen er bare konstant feil, religionen og deres hellige bøker vil ikke lære.

science-vs-intelligent-design-why-creati

Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Usikker på hvilket bibelsk grunnlag du kommer til en slik konklusjon, men en kristen er i høyeste grad ansvarlig for sine egne handlinger.

Galaterne

Ta ikke feil, Gud lar seg ikke spotte. Det et menneske sår, skal det også høste.

Så, hvor mange ave mariaer er det man trenger å si før man er tilgitt og får komme inn i "guds rike"... ?

Skrevet
Jobs skrev (11 timer siden):

Tull,det er satans løgn

Satan er en kristen  gud, er det satan sin løgn, vel det er deres religion og deres gud, så løgnene kommer altså fra din religion, da er vi enige om det.   

Jobs skrev (11 timer siden):

Snåsamannen ble tidelig frelst og fikk nådegaven og helbrede som er omtalt i Bibelen,og 50 tusen har fått hjelp av han,flere kjente personer vitner om dette.

Bevis det. Påstander som dette helt uten dokumentasjon? Sorry kamerat, men kan ikke dette dokumenteres så kan det kun tolkes som eventyr.  

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (53 minutter siden):

Så, hvor mange ave mariaer er det man trenger å si før man er tilgitt og får komme inn i "guds rike"... ?

Iogmed du påstår dette, så må du kunne finne bibelsitatet som krever sådan. Eller gjentar man bare det som andre folk fotreller en?

Skrevet
PÃ¥inter skrev (24 minutter siden):

Iogmed du påstår dette, så må du kunne finne bibelsitatet som krever sådan. Eller gjentar man bare det som andre folk fotreller en?

Ser du ikke forskjell på en påstand og et spørsmål? 

• Hjerte 1
Skrevet
leticia skrev (24 minutter siden):

Ser du ikke forskjell på en påstand og et spørsmål? 

Absolutt. Jeg er bare vant til at ateistene på siden her slenger ut påstander om bibelen som ikke stemmer, og de samme ateistene påstår å kjenne bibelen så godt. Derfor etterspør jeg dokumentasjon.

Skrevet
PÃ¥inter skrev (15 minutter siden):

Absolutt. Jeg er bare vant til at ateistene på siden her slenger ut påstander om bibelen som ikke stemmer, og de samme ateistene påstår å kjenne bibelen så godt. Derfor etterspør jeg dokumentasjon.

Spørsmålet gikk til deg. Da er det mer naturlig at du dokumenterer om det holder å be, og hvor mye, for å komme inn i guds rike selv om man har gjort noe alvorlig galt / syndig. Jeg har aldri påstått at jeg kjenner bibelen særlig godt selv om jeg har lest barnebibelen som eventyrbok da jeg var barn. Jeg har likevel fått med meg et og annet i noen vers som voksen, om hvordan den nedvurderer enkelte grupperinger i samfunnet, som kvinner og homofile. 

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (27 minutter siden):

Jeg venter fortsatt på en unnskyldning for forrige gang du kom med direkte løgn om hva jeg har sagt om min Bibel-kjennskap, men vet at du ikke er redelig nok til å komme med den.

Men for å svare konkret:

* Det er massevis i Bibelen som ikke stemmer, ut fra arkeologiske, historiske, biologiske, geologiske og astronomiske bevis. Det meste av dette er fra GT, men det er flere eksempler også fra evangeliene. Jeg kan godt komme med eksempler hvis noen er interessert i å diskutere dem.

* Bibelen motsier seg selv mange ganger både i GT og NT. Eksempler er de to forskjellige skapelseberetningene (og mye annet fra GT), de to historiene om Jesu fødsel, de to farslinjene til Josef, de to måtene Judas døde, eller hva som skjedde etter at Jesus skal ha stått opp fra de døde.

* Jesus oppfylte ikke en eneste av GTs klare Messias-profetier. I følge GT skal Messias:

• gjenreise Davids kongedømme og være konge som sitter på Israels trone

• bringe fred og rettferdighet,

• samle jødene tilbake til Israel,

• og føre verden til å anerkjenne Gud (men ikke være guddommelig selv

Jesus gjorde ikke noe av dette, selv ikke i følge evangeliene.

* Jesus kom selv med profetier om endetiden, hvor Matteus 16 er mest kjent:

27 For Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet sammen med sine engler, og da skal han lønne hver og en etter det han har gjort. 28 Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt.»

De tidlige kristne trodde dette, noe man ser tydelig fra Paulus brev og andre tidlige kristne skrifter, men det viste seg å ikke være sant, alle disiplene rakk å dø før Menneskesønnen kommer med sine engler (noe som fortsatt ikke har skjedd).

Så problemet er ikke at ateister slenger ut påstander om Bibelen som ikke stemmer, men at kristne som @PÃ¥inter lukker øynene for dem og ikke vil diskutere sin egen bok i sammenheng.

Men siden Jesus ikke oppfylte en eneste klar Messiasprofeti inkludert de han selv kom med, og det ikke finnes noen bevis for at han sto opp fra de døde, er det åpenbart ikke rasjonelt å tro at han er Messias og Guds sønn.

At mange finner håp, trøst, mening i å tro er sant, men dette er følelsesmessige grunner, ikke rasjonelle grunner basert på bevis eller logiske argumenter.

Endret av Capitan Fracassa
Skrevet
leticia skrev (5 minutter siden):

be, og hvor mye, for å komme inn i guds rike

Enkle svar her:

Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...