Gå til innhold

Rasjonelle argumenter for å tro på Jesu oppstandelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og ser på Dagsnytt 18. 

En kar fra Pinsebevegelsen.... 

"Du skal ikke gjøre veldig my reserach før det finner ut  at det det finnes rasjonelle argumenter for å tro på Jesu oppstandelse". 

På tide å legge ned kristendommen kanskje? 

Synes rett og slett synd på fyren. 

Mange søker til kirken til for å finne sannheten. 

Ja, dette er vel litt ufint og sikkert sårende, men jeg sliter veldig med å forstå det å tro, spesielt de som ikke er oppdratt og hjernevaska, men frivillig oppsøker troen. 

Det må da finnes andre miljøer man kan søke opp. Mange fine klubber og organisasjoner som driver med alt mulig rart som er knyttet den til faktiske virkeligheten og mange av disse gjør gode ting for samfunnet. 

Selv jeg, som tilsynelatende er en så ufin og frekk tufs 🙃... er engasjert i frivillig arbeid gjennom kommunen, og vært det i årevis, uten bidrag fra Jesus (eller Allah, Zevs, Tor, Vishnu eller Neptun for den saks skyld) 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lagabøter skrev (28 minutter siden):

Sitter og ser på Dagsnytt 18. 

En kar fra Pinsebevegelsen.... 

"Du skal ikke gjøre veldig my reserach før det finner ut  at det det finnes rasjonelle argumenter for å tro på Jesu oppstandelse". 

På tide å legge ned kristendommen kanskje? 

Synes rett og slett synd på fyren. 

Mange søker til kirken til for å finne sannheten. 

Ja, dette er vel litt ufint og sikkert sårende, men jeg sliter veldig med å forstå det å tro, spesielt de som ikke er oppdratt og hjernevaska, men frivillig oppsøker troen. 

Det må da finnes andre miljøer man kan søke opp. Mange fine klubber og organisasjoner som driver med alt mulig rart som er knyttet den til faktiske virkeligheten og mange av disse gjør gode ting for samfunnet. 

Selv jeg, som tilsynelatende er en så ufin og frekk tufs 🙃... er engasjert i frivillig arbeid gjennom kommunen, og vært det i årevis, uten bidrag fra Jesus (eller Allah, Zevs, Tor, Vishnu eller Neptun for den saks skyld) 

Hvorfor er det vanskelig å tro at noen frivillig oppsøker et håp for evigheten og en tro på at noe mektig ( Gud) har kontroll på verden og omsorg for dem?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det finnes så mange bevis på at Bibelens Gud lever og da Jesus fordi vi har fått Den Hellige Ånd som helbreder og gjør under.Les om Snåsamannen og Evangelisenteret ,Jesus leger det er et hav av vitnesbyrd om under og tegn.

Skrevet
Tussi skrev (19 minutter siden):

Hvorfor er det vanskelig å tro at noen frivillig oppsøker et håp for evigheten og en tro på at noe mektig ( Gud) har kontroll på verden og omsorg for dem?

Fordi man kan få bedre hjelp i den virkelige verden. 

Skrevet
Jobs skrev (20 minutter siden):

Det finnes så mange bevis på at Bibelens Gud lever og da Jesus fordi vi har fått Den Hellige Ånd som helbreder og gjør under.Les om Snåsamannen og Evangelisenteret ,Jesus leger det er et hav av vitnesbyrd om under og tegn.

🙃

Skrevet
Tussi skrev (6 minutter siden):

Det ene utelukker ikke det andre...

Njaaaa. 

Om jeg oppsøker "My Little Pony"-miljøet, etter svar på sannheten, og opphever Rainbow Dash til min frelser og hevder at hen gir meg styrke, så blir jeg vel sett på ganske gal og fjern antar jeg, ,men om jeg vier mitt liv til Jesus, da er det bare å kjøre på... 😜

Skrevet (endret)
Lagabøter skrev (6 minutter siden):

Njaaaa. 

Om jeg oppsøker "My Little Pony"-miljøet, etter svar på sannheten, og opphever Rainbow Dash til min frelser og hevder at hen gir meg styrke, så blir jeg vel sett på ganske gal og fjern antar jeg, ,men om jeg vier mitt liv til Jesus, da er det bare å kjøre på... 😜

Go for it, hvis det gir deg menlng skal ikke jeg si noe, det er ikke jeg som ler av hva andre opplever viktig i livet sitt

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet
Lagabøter skrev (1 time siden):

Selv jeg, som tilsynelatende er en så ufin og frekk

Tilsynelatende?

Hvor vil du med disse trådene? Lager du dem for å få utløp for negative følelser du har mot kristne, er det et slags overlegenhetskompleks du må fore, og er det derfor du påpeker at du driver frivillig arbeid uten guddommelig bistand, eller hva skjer?

Dette er andre tråden du har lagd uten å bidra med stort annet enn nedlatenhet og floskler selv, så da blir jeg litt nysgjerrig.

• Liker 5
Skrevet (endret)
1 hour ago, Tussi said:

Jeg tror det er et uttrykk for et behov man har, et ganske komplekst behov hvor man søker å fylle dette tomrommet som har oppstått i kjølvannet av å ikke få dekket dette behovet på andre (og kanskje da mer naturlig) vis.

Det er ikke vanskelig å forstå at man da kan ty til det man opplever hjelper, og at noen da nok blir mer beriket enn om de skulle la være.

Slikt sett er jo religion bare bra, noe av en samfunns instutisjon, og kanskje det eneste som for noen kan representere et flakkende lys av håp i den mørke vindfulle natten.

På sett og vis har vi vel kanskje noe å lære av gud alle sammen, uavhengig av om vi tror eller ikke.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 2
Skrevet
Jobs skrev (57 minutter siden):

Jeg vil kalle det du kaller hav, en dråpe, i et hav av vitnesbyrd om helbredelser og under utført av legevitenskapen.. Altså ynkelige mennesker som istedefor å håpe at gud/jesus fikser, har funnet ut at feks Pencilin er ekstremt mye mer effektivt. 

• Liker 1
Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Jeg vil kalle det du kaller hav, en dråpe, i et hav av vitnesbyrd om helbredelser og under utført av legevitenskapen.. Altså ynkelige mennesker som istedefor å håpe at gud/jesus fikser, har funnet ut at feks Pencilin er ekstremt mye mer effektivt. 

Så kan man spørre, hvem skapte menneskene som jobber i helse, samt soppen som ble til antibiotika og revebjella som ble digitoksin, og opium som ble til morfin i utgangspunktet?

Skrevet
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Har du lest historien til grunnleggerne av Evangelisenteret ? Og Snåsamannen? Og for ikke og snakke om Jesus leger Sbein Magne Pedersen ? Vi kan snakkes når du har satt deg inn i deres historie.

Skrevet (endret)
Tussi skrev (8 minutter siden):

Så kan man spørre, hvem skapte menneskene som jobber i helse, samt soppen som ble til antibiotika og revebjella som ble digitoksin, og opium som ble til morfin i utgangspunktet?

Du kan også spørre hvem som fant på muligheten for å gi spedbarn kreft, eller innføre feks svartedauden som gjorde behov for antibiotika  nødvendig i det hele tatt

Jobs skrev (6 minutter siden):

Har du lest historien til grunnleggerne av Evangelisenteret ? Og Snåsamannen? Og for ikke og snakke om Jesus leger Sbein Magne Pedersen ? Vi kan snakkes når du har satt deg inn i deres historie.

Joda, fine og flotte historier, men det er ingenting i forhold til de enorme horder av menneskeliv som legemidler har reddet. 

Ellers vil jeg oppfordre deg å lese en del om  placebo og nocebo. Det er potente greier.

Endret av Baranladion
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Det beskrives godt av Charles Darwin

https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin

Religion er jo en form for opium for enkelte også...Jeg forstår at man i et samfunn må ha visse kjøreregler for å fungere og at religion kan virke bra for en positiv samfunnsutvikling - men vi har mange religioner i verden - ikke noen er mer troverdige enn andre.  Det er ingen vitenskapelige bevis for Jesu oppstandelse - det blir opp til fantasien og troen til hver enkelt..

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (5 minutter siden):

Det beskrives godt av Charles Darwin

https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin

Religion er jo en form for opium for enkelte også...Jeg forstår at man i et samfunn må ha visse kjøreregler for å fungere og at religion kan virke bra for en positiv samfunnsutvikling - men vi har mange religioner i verden - ikke noen er mer troverdige enn andre.  Det er ingen vitenskapelige bevis for Jesu oppstandelse - det blir opp til fantasien og troen til hver enkelt..

Jeg er ingen tilhenger av darwinismen.  

Jeg ser at det foregår evolusjon på mikronivå, det er greit. Men jeg har null tro på at mennesket er et resultat av millioner av år med evolusjon fra en soppcelle

Skrevet

For min egen del er det fordi jeg er glad i livet. De 70-90 årene vi har er forsvinnende lite i den hjernen vi har fått utdelt. 
Når evigheten er et ord vi mennesker kan samtale om, gir det en indikasjon på at døden er en fiende. Hvorfor prøver vitenskapen stadig å forlenge livet til mennesker?, nettopp! 
Livet er en gave og jeg mener det bør forvaltes deretter. Ingen tvinger noen til å tro på en skaper, og skaperen tvinger heller ingen til å tro på han. Fritt valg

Skrevet
Jobs skrev (1 time siden):

Det finnes så mange bevis på at Bibelens Gud lever og da Jesus fordi vi har fått Den Hellige Ånd som helbreder

Dette må være dagens. Har du kilder og/eller beviselig fakta på det du sier her? 

Skrevet
Tussi skrev (6 minutter siden):

Jeg er ingen tilhenger av darwinismen.  

Jeg ser at det foregår evolusjon på mikronivå, det er greit. Men jeg har null tro på at mennesket er et resultat av millioner av år med evolusjon fra en soppcelle

OK - jeg derimot tror 100% på evolusjonen fordi den kan bevises vitenskapelig.  

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

OK - jeg derimot tror 100% på evolusjonen fordi den kan bevises vitenskapelig.  

Det trodde de om eugenisme også 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...