Gå til innhold

Akseptere/ta i mot Jesus som sin frelser?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Det finnes absolutt ingen arkeologiske bevis for at denne såkalte jesus krabaten engang har eksistert, så denne påstanden er meget frisk. 

Uansett gav han menneskeheten noe veldig verdifullt. Jesus (PBUH) var en vakker person (i betydning den læren han gav mennesket i form av Injil). Det er min mening.

De bevisene som flere i denne tråden etterlyser om profeter må hentes gjennom sktifter og hermeneutikk. Denne artikkelen forklarer litt om det:

https://www.theguardian.com/world/2017/apr/14/what-is-the-historical-evidence-that-jesus-christ-lived-and-died

Min deltakelse i denne diskusjonen og meningsutvekslingen med deg er ikke et forsøk på å ha rett. Jeg har levd 45 år av mitt liv så langt og opplevd og erfart en del ting. Derfor stiller jeg meg åpen for at jeg kan ta feil, og jeg vil ikke automatisk konkludere med at du har rett eller feil. Det er ikke min misjon i mitt liv. For meg er det langt viktigere å forholde meg til Allah SWT og gå på den veien han har lagt ut for meg. Han er min veiviser og veileder. Min tro på Allah SWT er stålsterk. Samtidig respekterer og aksepter jeg at det vil være de som ikke er enige i den troen. Det er helt okei fordi vi skal leve sammen og da må tåle at vi tenker forskjellig. Jeg tåler at du kan tenke at jeg er dum eller en klovn som tror på slikt (om du gjør det). En ting er urokkelig; vi skal i graven en dag alle mann. For meg er denne verden en test for livet etter døden og jeg vil gjøre det jeg tror er riktig for meg. Men jeg vil ikke misjonere og prøve å overbevise andre. Alle må finne ut av ting selv. Jeg respekterer at vi lever i et sekulært samfunn og min tro holdes innenfor husets fire vegger. Jeg vil ikke be om halal mat på jobbmøter. Da klarer jeg meg fint med vegetarretter.

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Boing_80 skrev (9 minutter siden):

Uansett gav han menneskeheten noe veldig verdifullt. Jesus (PBUH) var en vakker person (i betydning den læren han gav mennesket i form av Injil). Det er min mening.

En fyr det ikke finnes arkeologiske bevis for har gitt oss noe veldig verdifullt? Som hva? Hvilken lære? Den om at det er greit å banke dritten av spebarn og sånt? Det finnes sikkert bra ting ved religion, men så veldig mye dritt også, vi kan ikke bare ignorere dritten, som å slå i hjel spebarn, evig tortur og slaveri, det er ikke god lære, det er en lære som i 3000 år etter fremdeles tråkker minoriteter ned i søla, hva er bra ved det? 

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

En fyr det ikke finnes arkeologiske bevis for har gitt oss noe veldig verdifullt? Som hva? Hvilken lære? Den om at det er greit å banke dritten av spebarn og sånt? Det finnes sikkert bra ting ved religion, men så veldig mye dritt også, vi kan ikke bare ignorere dritten, som å slå i hjel spebarn, evig tortur og slaveri, det er ikke god lære, det er en lære som i 3000 år etter fremdeles tråkker minoriteter ned i søla, hva er bra ved det? 

Jesus (PBUH) lærte ikke bort at man skal opprette KKK, at man skal ta renter/ågerrenter, at man skal brenne korn for å holde prisene kunstig i live. Om jeg skal være dristig så vil jeg tenke at Jesus (PBUH) lærte menneskene om å bli anarkister mot den romerske overmakten.

Det med å slå dritten ut av spedbarn har jeg aldri hørt om. Hvor står det?

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Skrevet
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

Jesus (PBUH) lærte ikke bort at man skal opprette KKK, at man skal ta renter/ågerrenter, at man skal brenne korn for å holde prisene kunstig i live. 

Hva vet du om det egentlig? Kanskje det var akkurat det han lærte bort, hvordan kan du vite? 

Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Det med å slå dritten ut av spedbarn har jeg aldri hørt om. Hvor står det?

Hvor ellers, "den hellige boka". Salmene 137:9

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (10 minutter siden):

Hva vet du om det egentlig? Kanskje det var akkurat det han lærte bort, hvordan kan du vite? 

Hvor ellers, "den hellige boka". Salmene 137:9

Jeg kan ikke finne noen tolkning om dette der han skal hatt en ond agenda.

Salme 137:9, hvorfor gav du ikke konteksten?

Det de fleste burde vite, men som mange unnlater å nevne er at relgiøse tekster er skrevet på et metaforisk språk. Man kan derfor ikke ta de konkrete ordene for face value, men må trekke inn konteksten de ble skrevet i. Til det trengs kunnskaper om historien og den aktuelle epoken. Det ser ut som denne salmen også ble det. 

Jeg fant en link som sier noe om det: https://www.gotquestions.org/dashing-babies-against-rocks.html

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Boing_80 skrev (51 minutter siden):

Men religion har gitt oss noe som gjør at vi utvikler egenskaper, moral og etikk som skiller oss fra dyrene. Vi har fått ganske omfattende kognitive evner som gjør at vi ikke kun tenker på mat, revir og reproduksjon. Det er en grunn til at ekteskapet ble understreket som et viktig bånd mellom kvinner og menn. Promiskuitet har innbilt oss at vi har fått frihet, men frihet fra hva? Å ligge rundt med titalls partnere, er det en frihet som gavner folk? Mange slike mennesker sliter med psykiske problemer som ikke blir bedre av at de har ukontrollert sex med mange partnere. 

Eller er det regler som har oppstått over tid for at vi som flokkdyr, skal overleve som flokkdyr, uavhengig av religion? Jeg har vel forsåvidt, bortsett fra kommentar om at "vår herre" er en ond edgelord, ikke nevnt religion?

Jeg har vel aldri nevnt promiskuitet. Mange av dem sliter, flere av dem gjør ikke. 

Skrevet
cuberen skrev (18 timer siden):

Heisann :) Ikke helt enig der hvis jeg ikke misforstår deg. Som vi vet er det mange syn innad "troen". Både syn som er ganske sannsynelig feil og syn som er vanskligere å si noe sikkert om. Det er viktig at troende som er vokst opp i en menighet/kirke osv tester hva de har fått servert. Å være lojal mot det en har fått servert er ikke nødvendigvis bra ei heller en dyd. Det kan jo være det, men det er nok ingen som er oppvokst et sted eller kommet inn et sted som har hele bibelen forstått (hvor det er mulig), det burde være opplagt og skape en ydmyk holdning til dette.

Vi må tolke bibelen og da må en lese med et kritisk syn (ikke sånn sett at en er negativ mot det som står) men å se utenifra hva menes med dette i det store og hele og når man zoomer inn. Man må prøve å være unbiased for å finne ut av hvordan man skal se det som prøves å formidels og det er ikke alltid like lett. Når du leser Romerbrevet. Så kan du lese med dine "egne briller" kontra å prøve å kjenne til bakteppet og grunnen for at Paulus faktisk skriver det han skriver til denne menigheten i Rom. Det kan gi et annet perspektiv som er mye nærmere den opprinnlige meningen. Så er det også viktig med prinsippet om Hele "Guds råd", altså summen e.l. Grunnen til mange problemer er å bli ekstrem den ene eller andre vegen ved noen spessielle vers, uten å ta inn hele "rådet" for så å danne en konklusjon. Det er en god del sekter, men og "vanlige kristne" som får helt ville forståelser ut fra noen spessielle enkelt vers uten nær- og full kontext. Feks de som aktivt uten grunn tar slanger opp i hendene på ordentlig og ikke tror at det skal skade dem, men faktisk ble de det. Dette er et eksempel satt på spissen som er alvorlig, og ikke alt er like alvorlig såklart, men det vitner om hva vi mennsker er i stand til om vi kaster all kritisk sans. 

I dag ser vi flere som er er inne i dette med bortrykkelsen, (pre trib rapture), og noen går så langt med å datere og følge slike som setter dette, og slik jeg hørte (men ikke kan bekrefte) noen selger alt osv basert på dette. Så stemmer det plutselig ikke.. Kanskje en må teste dette fundamentet om det har noe å stå på istedenfor å fortsette i samme tralt.

Dette er ikke negativt ment, men godt ment. God bless.

Mye mener jeg en kan være urokkelig og grunnfestet ifht. til.  Bla kjernebudskapet i bibelen frelsesbudskapet, at Gud er kjærlighet og at han er nådig.

Selfølgelig han man være uenig rundt en del ting. Men når det kommer til det helt setrale, er det viktig å være rotfestet i sannheten. 

Efeserne 6:13 NIV

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (5 minutter siden):

Eller er det regler som har oppstått over tid for at vi som flokkdyr, skal overleve som flokkdyr, uavhengig av religion? Jeg har vel forsåvidt, bortsett fra kommentar om at "vår herre" er en ond edgelord, ikke nevnt religion?

Jeg har vel aldri nevnt promiskuitet. Mange av dem sliter, flere av dem gjør ikke. 

Det er jeg som nevner promiskuitet. Har ikke antydet at det var du som gjorde det.

Nei, jeg tror ikke at vi (mennesker) er så intelligente at vi hadde klart å utvikle slike regler.

Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg tror ikke at vi (mennesker) er så intelligente at vi hadde klart å utvikle slike regler.

En flokk gnu (uten at jeg på noe vis er ekspert på dem) får det til, er vi mindre intelligente en gnuer? 😄

Eller 'sett inn tilfeldig flokkdyr her'?

Endret av Duriello
Skrevet
Boing_80 skrev (18 minutter siden):

Jeg kan ikke finne noen tolkning om dette der han skal hatt en ond agenda.

Kan du finne noe som helst som denne krabaten faktisk har sagt?

Som sagt det er ingen arkeologiske bevis så det at du stadig vekk vet hva denne hypotetiske krabaten har sagt er faktisk litt mystisk. 

Boing_80 skrev (19 minutter siden):

Det de fleste burde vite, men som mange unnlater å nevne er at relgiøse tekster er skrevet på et metaforisk språk.

Ja hver eneste gang det passer at det er skrevet på et metaforisk språk, så er det helt tilfeldigvis skrevet på et metaforisk språk, merkelig nok.

Faktisk burde flere vite at bibelens tekster ikke nødvendigvis er skrevet metaforisk, men ofte helt bokstavelig. 

• Liker 1
Skrevet
Boing_80 skrev (1 time siden):

Men religion har gitt oss noe som gjør at vi utvikler egenskaper, moral og etikk som skiller oss fra dyrene

Hvordan har religion gitt oss disse tingene?

• Liker 2
Skrevet
Griever skrev (27 minutter siden):

Hvordan har religion gitt oss disse tingene?

Vel det var kristendom som fikk slutt på å legge barn ut i skogen for å dø, islam fikk slutt på å begrave jentebarn levende 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Tussi said:

Jeg har vært mye på sykehus, både før og sist for 3 år siden, aldri sett en bibel eller et kors noe som helst sted

Samme her, dessverre.

Denne åpenbare bitterheten som man kan lese i innleggene i denne tråden, er standard for hele denne forumskategorien. Ateistene skriker etter mening med livet, men nekter å ydmyke seg selv og egoet. Vi får be for dem.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Vel det var kristendom som fikk slutt på å legge barn ut i skogen for å dø

Men menneskeofring holdt de frem med helt til det nittende århundre, så noe bra, noe ikke så bra. 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Men menneskeofring holdt de frem med helt til det nittende århundre, så noe bra, noe ikke så bra. 

?

Skrevet
Tussi skrev (34 minutter siden):

Vel det var kristendom som fikk slutt på å legge barn ut i skogen for å dø, islam fikk slutt på å begrave jentebarn levende 

Men vi begraver ikke jentebarn levende, selv om vi som land ikke er påvirket av islam.

Skrevet (endret)
Griever skrev (5 minutter siden):

Men vi begraver ikke jentebarn levende, selv om vi som land ikke er påvirket av islam.

Vi satte dem ut i skogen for å dø. Vi har ho en versjon av dette etter landet wt blitt mer avkristnet, men vi trenger ikke diskutere det her. Men for meg viser det at religion i større grad viser omsorg for de sårbare enn det sekularismen gjør

Etterhvert som samfunnet sekulatiseres ser man en stadig synkende respekt for menneskelivet i mange sårbare faser, og det har kanskje en sammenheng med at man ser på mennesker som et avansert dyr. Ikke vet jeg

Endret av Tussi
Skrevet
Colin. skrev (42 minutter siden):

Samme her, dessverre.

Denne åpenbare bitterheten som man kan lese i innleggene i denne tråden, er standard for hele denne forumskategorien. Ateistene skriker etter mening med livet, men nekter å ydmyke seg selv og egoet. Vi får be for dem.

Og jeg som muslim føler meg aldri truet av nærværet av korset eller bibelen. Disse er av høyeste respekt for meg.

Skrevet
Griever skrev (9 minutter siden):

Det hun snakker om er det barbariet som var i ulike samfunn før profetene kom. De ble sendt av gud for å gjøre slutt på slikt. I norden gravde man kanskje ikke levende jentebarn, men det var sikkert andre former for barbari.

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Det finnes absolutt ingen arkeologiske bevis for at denne såkalte jesus krabaten engang har eksistert, så denne påstanden er meget frisk. 

Han har vel eksistert, jeg har selv vært på diverse historiske steder i Jerusalem der det vel må sies at det er dokumentert så godt man kan forvente så langt tilbake at han var. Men om han utførte mirakler er noe annet... Min far mente meget bestemt at dette med mirakler også var bevist da jeg var ung. Og han ble rasende da skoleboka mi sa noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...