Gå til innhold

Akseptere/ta i mot Jesus som sin frelser?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Griever skrev (13 minutter siden):

Da kan du pustet lettet ut. Det er ingen religiøs indoktrinering i norsk skole, og det er det nok fryktelig liten sannsynlighet for at det skal bli noe av i fremtiden også.

Når en del av skolen kort å godt bare er å gå i kriken helt uten mål og mening så er det åpenbart en agenda bak denne skolegudstjenesten, å tro noe annet er veldig naivt. 

Griever skrev (14 minutter siden):

Igjen, pust lettet ut. Faktiske pedagoger har klart å tenke så langt, helt selv.

Og du brukte det som et eksempel på pushet fra religion, så ikke kom her med at du ikke har sagt noe annet. Hentydninger er også kommunikasjon.

Sier du det? Da har du sikkert eksempler på disse aktivitetene?

Griever skrev (16 minutter siden):

Lenge siden du har vært på sykehus, eller? De fleste sykehus har bibler og andre religiøse gjenstander tilgjengelig for pasienter som for eksempel skal dø og ønsker å benytte seg av slikt. De blir ikke prakket på deg. Kanskje på enkelte sykehus, men det er ingen vane for dette.

Nei jeg var under behandling for sykdom i fjor og der på rommet hang det ett kors. Det er helt vanlig at det er kors og bibler på rommene som sagt unntaket er der infeksjon må unngås. Jeg skjønner ikke hvorfor du føler at du må finne opp ting.

Griever skrev (18 minutter siden):

Og om det så var, so what? Er du en vampyr? Det er da den enkleste sak av verden å overse symboler som du vet ikke betyr noe i virkeligheten?

Så du vet ikke, men antar at det ikke er kors, og skriver til meg at det jeg sier er feil, men i tilfelle du tar feil, noe du gjør, så er det helt greit likevel, for vi andre kan bare overse det, typisk. 

Griever skrev (22 minutter siden):

Du forstår at når du kaller religiøse disse tingene så angriper du de religiøse, ikke sant?

Stråmann, jeg angriper religion, og de religiøse som faktisk er sånn, de fortjener det, men jeg har aldri generalisert.  

Griever skrev (24 minutter siden):

Stråmann

Nei det er ikke det for i din apologetisme så overser du totalt problemet som går andre veien. 

Griever skrev (25 minutter siden):

Nei, og du klarer ikke gi meg noen solide eksempler på at den blir det heller, med unntak av barn som vokser opp i et religiøst hjem. 

Jeg har gitt deg flere at du nekter å anerkjenne dem er et deg problem.

Griever skrev (26 minutter siden):

Kan de synge nasjonalsangen da? Skolen er også for samspill og kultur. Å synge Glade jul er koblet til den største høytiden vi har, og det er nå ikke som at de står rett og synger Nærmere deg min gud, er det vel? Men igjen, pust ut. Vi lærere får ikke lov til å synge slikt på skolen. Det var uansett et motsvar til din påstand om skreiv fordeling og hvordan religion alltid vinner frem. Ikke et argument for at vi skal synge glade jul.

Jeg ser ikke nødvendigheten. Et problem vi fremdeles har med skolen er hvor elendig å restriktivt kultur tilbudet er. 

Griever skrev (30 minutter siden):

Stråmenn, eder og galle.

Ingen stråmann her, du produserer en del av dem selv.

At det på død og liv skal presses inn i skole viser akkurat hvor viktig det er for deres rekruttering, det finnes absolutt ingen god grunn til å ha et eget fag om mytologi fra Midtøsten når vi knapt tar for oss vår egen nordiske mytologi.

Griever skrev (33 minutter siden):

Det må være en stor lettelse for deg å lese denne kommentaren, for dette er nok en bekymring du kan legge fra deg. Det læres fakta. Ikke tro. 

Kanskje de gjør det i større grad i dag, men en ting er sikkert, vi kan ikke stole på mennesker eller deres motiver.

Griever skrev (37 minutter siden):

Hva med å puste litt ut og se at denne indoktrineringen og misjoneringen i skolen du snakker om ikke eksisterer?

Jeg vet den eksisterer til en viss grad ennå, å påstå noe annet er bare ekstremt naivt. Det er blitt bedre, men det er fremdeles sterke politiske krefter som vil ha kristendomslære inn i skolen, og der hører den ikke hjemme.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

ei jeg var under behandling for sykdom i fjor og der på rommet hang det ett kors. Det er helt vanlig at det er kors og bibler på rommene som sagt unntaket er der infeksjon må unngås. Jeg skjønner ikke hvorfor du føler at du må finne opp ting.

Jeg har vært mye på sykehus, både før og sist for 3 år siden, aldri sett en bibel eller et kors noe som helst sted

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Jeg vet den eksisterer til en viss grad ennå, å påstå noe annet er bare ekstremt naivt

Hvis du med "til en viss grad" mener enkeltpersoner som overser lærerplanen og ikke gjør jobben sin, så joda. Jeg mener også det er ren hysteri å legge dette på indoktrineringshylla. Jeg har vært lærer i snart 20 år, så tror jeg vet et og annet om hvordan skolen fungerer. 

Ut over det blir dette for useriøst og tullete til at jeg gidder å bruke tid på det.

Jeg mener:

skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Nei det er ikke det for i din apologetisme så overser du totalt problemet som går andre veien. 

Really? 

Endret av Griever
Skrevet
Boing_80 skrev (56 minutter siden):

Jeg har ikke noe godt svar på dette. Men jeg tror at mennesker fint kan ansvarliggjøres for det som er innenfor vår kontroll.

Helt klart. 

Men den som bevitner ondskap, og har evner/kraft til å stoppe ondskap, men bare lar det skje er delaktig.

• Liker 1
Skrevet
Fatninja skrev (25 minutter siden):

“(Gud), gi meg sinnsro til å akseptere de ting jeg ikke kan forandre,

mot til å forandre de ting jeg kan,

og visdom til å se forskjellen.”

Jeg syns dette er et veldig bra mantra / bønn.  

Det fungerer veldig bra uansett hvilket livvsyn man har.

Spesielt hvis man er tidligere alkoholiker. 😉

"Gi meg sinnsro til å akseptere de ting jeg ikke kan forandre" betyr jo ikke at man deretter må vie "edgelorden" sin fulle hengivelse. (Det er ikke det du sier, men i en tråd som denne så...)

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (15 minutter siden):

Jeg har vært mye på sykehus, både før og sist for 3 år siden, aldri sett en bibel eller et kors noe som helst sted

kanskje jeg ganske enkelt er mer oppmerksom enn deg, kanskje du ikke plages like mye av det som meg. 

Griever skrev (14 minutter siden):

Hvis du med "til en viss grad" mener enkeltpersoner som overser lærerplanen og ikke gjør jobben sin, så joda.

Er ikke det ille nok? Det burde jo ikke være sånn. 

Griever skrev (15 minutter siden):

Really? 

Greier du ikke se det åpenbare pga ditt eget personlige syn på saken så er det helt greit å påpeke det, du bagatelliserer problemene ateister møter på, hva ellers kan man kalle det?   

• Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, Duriello said:

Spesielt hvis man er tidligere alkoholiker. 😉

"Gi meg sinnsro til å akseptere de ting jeg ikke kan forandre" betyr jo ikke at man deretter må vie "edgelorden" sin fulle hengivelse. (Det er ikke det du sier, men i en tråd som denne så...)

Dette blir litt off topic, men men:

Fra et evolusjonært ståsted så er vi ikke her på jorda for å ha det bra.  Vi er her på jorda for å overleve.  Velvære og glede er i så måte bare nyttig som belønning når man har f.eks funnet mat eller oppnådd sosial status i gruppa, eller kanskje som et middel for restitusjon.

Sikkert noe feil unøyaktig her men:

Frykt, angst, hat, smerte, raseri, apati med mere, er svært nyttige for overlevelse.   Frykt og angst holder deg unna farlige situasjoner.  Hat og raseri får deg til å handle, kanskje skade eller drepe en konkurrent, menneskelig eller annet.  Apati hjelper deg å distansere deg fra ubehagelige situasjoner.  Smerte forteller deg at du er skadet og psykisk smerte lærer deg å unngå å gjøre ting som kan få deg utstøtt fra gruppen.

Vi er her for å formere oss og for å beskytte oss selv og avkommet vårt.  De som ikke oppnår dette blir eliminert fra den menneskelige arvemasse.

En tilstand av konstant eufori og glede (Himmelrik) virker lite nyttige i så måte. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Fatninja skrev (8 minutter siden):

Dette blir litt off topic, men men:

Fra et evolusjonært ståsted så er vi ikke her på jorda for å ha det bra.  Vi er her på jorda for å overleve.  Velvære og glede er i så måte bare nyttig som belønning når man har f.eks funnet mat eller oppnådd sosial status i gruppa, eller kanskje som et middel for restitusjon.

Sikkert noe feil unøyaktig her men:

Frykt, angst, hat, smerte, raseri, apati med mere, er svært nyttige for overlevelse.   Frykt og angst holder deg unna farlige situasjoner.  Hat og raseri får deg til å handle, kanskje skade eller drepe en konkurrent, menneskelig eller annet.  Apati hjelper deg å distansere deg fra ubehagelige situasjoner.  Smerte forteller deg at du er skadet og psykisk smerte lærer deg å unngå å gjøre ting som kan få deg utstøtt fra gruppen.

Vi er her for å formere oss og for å beskytte oss selv og avkommet vårt.  De som ikke oppnår dette blir eliminert fra den menneskelige arvemasse.

En tilstand av konstant eufori og glede (Himmelrik) virker lite nyttige i så måte. 

Dette. 👍

Vi mennesker er tenkende skapninger, men i bunn å grunn er vi, som dyrene, kun biologiske "maskiner", styrt av biologi og genetikk.

Vi strider dog mer mot vår biologi da vi tenker kontra kun styrt av instinkter. 

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (12 minutter siden):

Dette. 👍

Vi mennesker er tenkende skapninger, men i bunn å grunn er vi, som dyrene, kun biologiske "maskiner", styrt av biologi og genetikk.

Vi strider dog mer mot vår biologi da vi tenker kontra kun styrt av instinkter. 

Men religion har gitt oss noe som gjør at vi utvikler egenskaper, moral og etikk som skiller oss fra dyrene. Vi har fått ganske omfattende kognitive evner som gjør at vi ikke kun tenker på mat, revir og reproduksjon. Det er en grunn til at ekteskapet ble understreket som et viktig bånd mellom kvinner og menn. Promiskuitet har innbilt oss at vi har fått frihet, men frihet fra hva? Å ligge rundt med titalls partnere, er det en frihet som gavner folk? Mange slike mennesker sliter med psykiske problemer som ikke blir bedre av at de har ukontrollert sex med mange partnere. 

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Skrevet
3 minutes ago, Boing_80 said:

Men religion har gitt oss noe som gjør at vi utvikler egenskaper, moral og etikk som skiller oss fra dyrene. Det er en grunn til at ekteskapet ble understreket som et viktig bånd mellom kvinner og menn. Promiskuitet har innbilt oss at vi har fått frihet, men frihet fra hva? Å ligge rundt med titalls partnere, er det en frihet som gavner folk? Mange slike mennesker sliter med psykiske problemer som ikke blir bedre av at de har ukontrollert sex med mange partnere. 

"They promise them freedom, but they themselves are slaves of corruption. For whatever overcomes a person, to that he is enslaved."

Skrevet
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

Men religion har gitt oss noe som gjør at vi utvikler egenskaper, moral og etikk som skiller oss fra dyrene.

Religion ga oss ikke noe dette, faktisk er det religiøse mennesket ofte mindre moralsk enn en krokodille, som i det minste er ærlig om hva det er å hvorfor det gjør som det gjør. Disse såkalte moralske verdiene som vi visstnok skal ha fått fra religion kommer fra oss selv, det er mennesket som har empati, medfølelse, etikk og moral, ikke en religion. Det er mennesket som skapte religion, ikke omvendt.  

• Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, Boing_80 said:

Men religion har gitt oss noe som gjør at vi utvikler egenskaper, moral og etikk som skiller oss fra dyrene. Det er en grunn til at ekteskapet ble understreket som et viktig bånd mellom kvinner og menn. Promiskuitet har innbilt oss at vi har fått frihet, men frihet fra hva? Å ligge rundt med titalls partnere, er det en frihet som gavner folk? Mange slike mennesker sliter med psykiske problemer som ikke blir bedre av at de har ukontrollert sex med mange partnere. 

Mennesker blir ikke lykkelige av å ikke ha noen grenser.

Litt flåsete beskrevet men here we go:

En kompis "studerte".  Folk spurte han hvorfor han "studerte" når han uansett aldri gikk på skolen.  "Det er ikke noe morsomt å skulke om man ikke har noe å skulke" var svaret.

• Liker 1
Skrevet
cuberen skrev (1 minutt siden):

"They promise them freedom, but they themselves are slaves of corruption. For whatever overcomes a person, to that he is enslaved."

Den "corruption" du snakker om her vil jeg forstå som kampen mellom det gode og onde i oss. Vi har stort sett alltid valgmuligheter. Løfte om kyskhet og sølibat tilværelse mener jeg ikke hører til i religionen. Det vil si at ekteskapet er den formen der vi lever ut seksualiteten vår. Den seksuelle energien var aldri ment å undertrykkes (slik som i den katolske troen), men ment å komme til uttrykk i ekteskapet med en partner. Det er slik jeg ser på det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Religion ga oss ikke noe dette, faktisk er det religiøse mennesket ofte mindre moralsk enn en krokodille, som i det minste er ærlig om hva det er å hvorfor det gjør som det gjør. Disse såkalte moralske verdiene som vi visstnok skal ha fått fra religion kommer fra oss selv, det er mennesket som har empati, medfølelse, etikk og moral, ikke en religion. Det er mennesket som skapte religion, ikke omvendt.  

Du får "rett" dersom du forkaster alle profetene som religiøse tror på kom til menneskene sendt fra gud. Jeg mener det ikke er slik og min basis er religiøs tro.

Samfunn som var på randen av ødeleggelse gjennom historien fikk veiledning av profetene. Jesus (PBUH) ble jo myrdet for alt det flotte han hadde å si til menneskene på den tiden.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Fatninja skrev (8 minutter siden):

Mennesker blir ikke lykkelige av å ikke ha noen grenser.

Litt flåsete beskrevet men here we go:

En kompis "studerte".  Folk spurte han hvorfor han "studerte" når han uansett aldri gikk på skolen.  "Det er ikke noe morsomt å skulke om man ikke har noe å skulke" var svaret.

Men det er ikke alltid at mennesker vet hva som er bra eller ikke bra for dem. Et lite barn må få hjelp av sine foreldre til å regulere følelser. Samme barnet trenger en periode med narsissistisk beundring da denne er med på å utvikle det psykolgoiske selvet. Men barnet må også lære at det er noe som heter grenser, at en må vente på tur og at det ikke blir gode løsninger ut av raseriutbrudd. Grenser er veldig viktig å lære for menneskebarnet. Selv dyr lærer avkommet sitt grenser på måter vi mennesker ikke forstår da det virker for hardhendt på oss. Vi trenger ikke å like grenser, men de kan i mange tilfeller få en avgjørende rolle for vårt liv.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Når en del av skolen kort å godt bare er å gå i kriken helt uten mål og mening så er det åpenbart en agenda bak denne skolegudstjenesten, å tro noe annet er veldig naivt. 

Hvis det er i forbindelse med julen, så synes jeg det er OK. Selv om det er mer julenisse enn Jesus i dag, så er jo kristendommen en del av vår kultur.

Med det flerkulturelle samfunnet er det også mange som feirer ID.

Begge høytidene feires på NRK.

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (33 minutter siden):

kanskje jeg ganske enkelt er mer oppmerksom enn deg, kanskje du ikke plages like mye av det som meg

Kanskje jeg nettopp sjekket med tre bekjente jeg har som jobber på tre forskjellige sykehus i fylket, og alle svarte i retning av "selvfølgelig ikke". Den ene snakket også om at til og med er problematisk for de ansatte å gå med kors rundt halsen, så at sykehuset har hengt opp kors var helt fjernt.

skaftetryne32 skrev (36 minutter siden):

Det burde jo ikke være sånn.

Det stemmer det. Men det langt mellom det og at skolen driver med religiøs indoktrinering. Ikke sant?

skaftetryne32 skrev (37 minutter siden):

Greier du ikke se det åpenbare pga ditt eget personlige syn på saken så er det helt greit å påpeke det, du bagatelliserer problemene ateister møter på, hva ellers kan man kalle det?

Tull og tøys. Men kom gjerne med noe med litt mer hold enn bibel i skuffen, at lærer Magda i innerste bibelbelte ikke følger lærerplanen, og at det nok er noe som foregår fordi mennesker og deres motiver skal man ikke stole på, og så kan vi snakke. Jeg har svart deg på alle tingene du har tatt opp, noen er jeg enig i er problematiske, og med andre har jeg argumentert for hvorfor jeg ikke synes er problematiske, eller ikke er problematiske i den grad du sier. Dette er slik diskusjoner og debatt fungerer.

At du tolker det til at jeg er blind på grunn av mitt eget syn på saken har lite med meg og hva jeg har sagt å gjøre.

Skrevet
skaftetryne32 skrev (13 minutter siden):

religiøse mennesket ofte mindre moralsk enn en krokodille,

Godt du påpekte at det var en stråmann når jeg sa du angriper religiøse og ikke bare religion.

Skrevet
Boing_80 skrev (6 minutter siden):

Du får "rett" dersom du forkaster alle profetene som religiøse tror på kom til menneskene sendt fra gud. Jeg mener det ikke er slik og min basis er religiøs tro.

Ordet profet betyr noe, en person med et guddommelig budskap, åpenbart så forkaster jeg alle profeter, for jeg tror ikke på guder.

Boing_80 skrev (8 minutter siden):

Samfunn som var på randen av ødeleggelse gjennom historien fikk veiledning av profetene. Jesus (PBUH) ble jo myrdet for alt det flotte han hadde å si til menneskene på den tiden.

Det finnes absolutt ingen arkeologiske bevis for at denne såkalte jesus krabaten engang har eksistert, så denne påstanden er meget frisk. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, Boing_80 said:

Men det er ikke alltid at mennesker vet hva som er bra eller ikke bra for dem. Et lite barn må få hjelp av sine foreldre til å regulere følelser. Samme barnet trenger en periode med narsissistisk beundring da denne er med på å utvikle det psykolgoiske selvet. Men barnet må også lære at det er noe som heter grenser, at en må vente på tur og at det ikke blir gode løsninger ut av raseriutbrudd. Grenser er veldig viktig å lære for menneskebarnet. Selv dyr lærer avkommet sitt grenser på måter vi mennesker ikke forstår da det virker for hardhendt på oss. Vi trenger ikke å like grenser, men de kan i mange tilfeller få en avgjørende rolle for vårt liv.

Jepp, helt enig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...