Gå til innhold

Når sykepengerettighet går ut etter 12 mnd - hva er vanlig da?

Gjest 8c056...648

Anbefalte innlegg

Gjest 8c056...648
Skrevet

Hei, etter 12 mnd så er min sykepengerettighet opphørt. Det blir en overgang til dagpenger da. 
Jeg har sagt opp jobben nå slik at oppsigelsestiden på 3 måneder er jeg ferdig med 15 måneder etter at jeg ble sykemeldt.

Jeg er ikke sykemeldt lenger. Sykemeldingen hadde siste dato den dagen sykepengerettigheter stoppet.

Jeg er fullt ut arbeidssøker. Det eneste jeg ikke kan er å jobbe i oppsigelsestiden på den jobben jeg har sagt opp. Det arbeidsforholdet vil gjøre meg syk igjen. De har heller ikke annet arbeid å tilby den tiden.

Arbeidsgiver vil at jeg skal ta ulønnet permisjon for de tre månedene ut oppsigelsestiden.

Noe her som vet om det er eneste måte for arbeidsgiver å få til en stopp av lønna på for de tre månedene?

Er det andre måter å for de å legge inn lønnsstopp enn at jeg søker om ulønnet permisjon?

Anonymous poster hash: 8c056...648

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ærlig talt skjønner jeg ikke hvorfor du ikke spør om råd før du gjør noe som sannsynligvis er dumt.

Du er sannsynligvis fortsatt syk og da er det riktige å søke arbeidsavklaringspenger.

Du skulle ikke sagt opp jobben.

Du skal ikke søke permisjon.

Endret av mobile999
Skrevet

Hvorfor i all verden sier du opp jobben selv? Det gir deg en utsettelse av dagpenger, og du burde egentlig over på arbeidsavklaringspenger. Du går vel ikke fra å være helt syk i 12 måneder, til helt frisk etter 12 måneder og 1 dag? Er det kun den jobben du har hatt som gjør deg syk? Er det noe med arbeidsmiljøet der? 

Litt mer info hadde vært greit. Ellers enig med han over her. 

• Liker 1
Skrevet

Etter at du har vært sjukmeldt i 12 månedar så kan arbeidsgivar bruke dette som sakleg grunn for ei oppseiing. Om du ikkje blir oppsagt men likevel ikkje kan jobbe så vil du fortsatt ha eit tilsettingsforhold men sidan du ikkje har rett på sjukepengar så må du søke om arbeidsavklaringspengar. Det kan ta tid å få gjennom søknaden om AAP så det anbefales å søke i god tid før du mister sjukepengane etter 12 månedar.
Om du er frisk og arbeidsfør, berre ikkje i den jobben du har så må du skaffe deg ny sjukemelding. I verste fall må du møte opp på jobb og deretter bli sjukemeldt på nytt. Sistnemnte kan være aktuelt for å stadfeste at arbeidsforholdet fortsatt er slik at du blir sjuk.

Kva som er vanleg å gjere vil variere frå arbeidsplass til arbeidsplass, nokon går rett til oppseiing, og andre innvilger ulønna permisjon. Kva ordning som blir valgt kjem litt ann på arbeidsplass til arbeidsplass, og då særleg om arbeidsplassen har råd til å holde stillinga di ledig i tilfelle du skulle bli frisk nok til å kome tilbake. Det å gi permisjon frå stillinga er mest aktuelt der det er grunn til å tru at arbeidstakaren vil kome tilbake i arbeid innan rimeleg tid.
Om det er heilt klart at arbeidstakaren ikkje kan kome tilbake så bør arbeidsgivar seie opp arbeidstakaren. Dette vil vanlegvis skje i tilknytting til eit dialogmøte der også NAV og legen din er tilstades.

Så lenge du får sjukemelding frå legen din som seier at du ikkje kan kome tilbake på jobb så blir det uansett ikkje aktuelt å jobbe oppseiingstida. Er du frisk nok til å jobbe i oppseiingstida så er du også frisk nok til at sjukdommen ikkje utgjer sakleg oppseiingsgrunnlag.

Skrevet
Gjest 8c056...648 skrev (3 timer siden):

Hei, etter 12 mnd så er min sykepengerettighet opphørt. Det blir en overgang til dagpenger da. 
Jeg har sagt opp jobben nå slik at oppsigelsestiden på 3 måneder er jeg ferdig med 15 måneder etter at jeg ble sykemeldt.

Jeg er ikke sykemeldt lenger. Sykemeldingen hadde siste dato den dagen sykepengerettigheter stoppet.

Jeg er fullt ut arbeidssøker. Det eneste jeg ikke kan er å jobbe i oppsigelsestiden på den jobben jeg har sagt opp. Det arbeidsforholdet vil gjøre meg syk igjen. De har heller ikke annet arbeid å tilby den tiden.

Arbeidsgiver vil at jeg skal ta ulønnet permisjon for de tre månedene ut oppsigelsestiden.

Noe her som vet om det er eneste måte for arbeidsgiver å få til en stopp av lønna på for de tre månedene?

Er det andre måter å for de å legge inn lønnsstopp enn at jeg søker om ulønnet permisjon?

Når du har sagt opp selv må du være arbeidsledig arbeissøker i 18 uker før du får dagpenger.

Du får ikke dagpenger hvis du fortsatt er syk. Som andre skriver så er det AAP som gjelder når betalt sykemelding er brukt opp etter 12 mnd.

Hvis du ikke møter opp på jobb så har arbeidsgiver ikke plikt til å betale lønn. 

Gjest 8c056...648
Skrevet

Ts her.

Jeg har fått innvilget dagpenger fra dagen etter sykepenger stoppet. Man slipper karantene på 18 uker når grunnen til at man sa opp er at grunnet helse så kunne man ikke stå i den jobben.

Jeg fremskaffet legeerklæring på det basert på NAV sitt ønske.

Det jeg lurer på er om arbeidsgiver kunne løst stopp av lønn på annen måte enn ved at jeg søkte ulønnet permisjon.

(Arbeidsgiver har ikke villet svare meg på om de hadde andre muligheter til å stoppe lønn.)

Gjest 8c056...648
Skrevet
leticia skrev (3 timer siden):

Hvorfor i all verden sier du opp jobben selv? Det gir deg en utsettelse av dagpenger, og du burde egentlig over på arbeidsavklaringspenger. Du går vel ikke fra å være helt syk i 12 måneder, til helt frisk etter 12 måneder og 1 dag? Er det kun den jobben du har hatt som gjør deg syk? Er det noe med arbeidsmiljøet der? 

Litt mer info hadde vært greit. Ellers enig med han over her. 

Det var jobben som gjorde meg syk ja.

Er helt klar for ganske mye annet av det arbeidslivet har av jobber. Bare ikke av den typen jeg hadde.

Nav ønsket at jeg sa opp jobben. 

Skrevet
4 hours ago, Guest 8c056...648 said:

Klart, da slipper de å betale deg lønn for oppsigelsetiden. Dårlig deal for deg som ikke har noe å gå til - normalt sett.

4 hours ago, Guest 8c056...648 said:

Loven gir partene en bestemt oppsigelsestid som en sikkerhet. Etter oppsigelsen er levert kan partene gjensidig avtale en kortere oppsigelsestid - det viktige er at dersom man ikke er enig så er det lengden man var enig om før oppsigelsen ble levert som gjelder. 

23 minutes ago, Guest 8c056...648 said:

Er helt klar for ganske mye annet av det arbeidslivet har av jobber. Bare ikke av den typen jeg hadde.

Det er bra. Det er faktisk ikke så sjelden at man finner ut at man egentlig vil jobbe med noe annet, og det er voksent å innse dette og faktisk gjøre noe med det. 

Lykke til videre arbeidslivet :) 

39 minutes ago, Mag ne said:

Som sagt så vil det at du ikke møter på jobb holde fint til å stoppe lønnen.

Mye mer arbeid, og det kan ha utilsiktede konsekvenser. Dersom arbeidsgiver påføres skade eller tap som følge av en ansatt som rettstridig fratrer sin stilling, har arbeidsgiver adgang til å holde tilbake/trekke i lønn og feriepenger (aml §14-15(3)(e)). Men det gir også rom for å vurdere erstatningssøksmål for tap som overstiger størrelsen på lønn og feriepengene.

Lite gunstig når det kan fikses enklere.

Skrevet
Gjest 8c056...648 skrev (1 time siden):

Det var jobben som gjorde meg syk ja.

Høres ut som et dårlig tips fra NAV. Du får da karantenetid for å få søke om dagpenger som er 62,4 % av tidligere inntekt ,  mens en AAP er 66 % av tidligere inntekt.

Det høres ut som det er noe informasjon som mangler her. Hvorfor har du gått ut sykemeldingstiden uten å ha skaffet deg ny jobb hvis det kun er forrige jobb som gjorde deg syk? Og hvorfor blir du da helt frisk  til å jobbe med en gang sykepengene opphører? 

Det er ikke NAV som vil få svi økonomisk hvis du ikke tenker godt nok på hvilke  alternativer du har. Det er dessverre du som blir å ta støyten. Det siste man gjør er å si opp en jobb selv. 

Skrevet
leticia skrev (9 minutter siden):

Høres ut som et dårlig tips fra NAV. Du får da karantenetid for å få søke om dagpenger som er 62,4 % av tidligere inntekt ,  mens en AAP er 66 % av tidligere inntekt.

Det høres ut som det er noe informasjon som mangler her. Hvorfor har du gått ut sykemeldingstiden uten å ha skaffet deg ny jobb hvis det kun er forrige jobb som gjorde deg syk? Og hvorfor blir du da helt frisk  til å jobbe med en gang sykepengene opphører? 

Det er ikke NAV som vil få svi økonomisk hvis du ikke tenker godt nok på hvilke  alternativer du har. Det er dessverre du som blir å ta støyten. Det siste man gjør er å si opp en jobb selv. 

Nei. Hvis han er for syk til å jobbe der så er dette en rimelig grunn for å unngå karantene på dagpenger. Krever lite annet enn en kjapp bekreftelse fra lege.

Gjest 8c056...648
Skrevet

Innpå her. Som Ole-Br skriver ovenfor, og jeg har skrevet i post lenger opp enn det NAV har innvilget dagpenger, de startet opp dagen etter at sykepengene løp ut etter 12 mnd.

Hvordan arbeidsmarkedet er her, ...hva som har forårsaket at det ikke er kommet ny jobb på plass.... og finurligheter rundt det finner jeg det ikke så relevant å legge ut om. 

Skrevet
Gjest 8c056...648 skrev (3 timer siden):

Jeg er skeptisk til "å høre på Nav".

Jeg anser det som betydelig dårligere for deg å nå gå over på dagpenger enn å gå over på arbeidsavklaringspenger.

Hvorfor var det ikke aktuelt med aap?

• Liker 1
Skrevet
mobile999 skrev (18 minutter siden):

Jeg er skeptisk til "å høre på Nav".

Jeg anser det som betydelig dårligere for deg å nå gå over på dagpenger enn å gå over på arbeidsavklaringspenger.

Hvorfor var det ikke aktuelt med aap?

Nav forvalter offentlige midler. Ytelsen skal passe situasjonen. Her høres det ut som man kan velge og vrake. Kan man jobbe i en annen jobb, men ikke i jobben sin, har en ikke krav på arbeidsavklaringspenger.

Skrevet
Ole-Br skrev (19 minutter siden):

Nav forvalter offentlige midler. Ytelsen skal passe situasjonen. Her høres det ut som man kan velge og vrake. Kan man jobbe i en annen jobb, men ikke i jobben sin, har en ikke krav på arbeidsavklaringspenger.

Greit nok det. Men det virker litt merkelig at man plutselig "ble frisk nok " til å jobbe i en annen jobb akkurat i det sykepengeperioden går ut. Man burde da søkt jobber før sykepengeperioden gikk ut hvis man var frisk nok til andre jobber. (kan for all del være at dette er gjort, som nevnt så er det noe info som mangler her). 

Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

Greit nok det. Men det virker litt merkelig at man plutselig "ble frisk nok " til å jobbe i en annen jobb akkurat i det sykepengeperioden går ut. Man burde da søkt jobber før sykepengeperioden gikk ut hvis man var frisk nok til andre jobber. (kan for all del være at dette er gjort, som nevnt så er det noe info som mangler her). 

Enig i alt det. Men jeg tror ikke dette er så uvanlig. I utgangspunktet skal man vel friskmeldes hvis det er klart at man kan jobbe, men ikke i jobben sin. Ikke bra hvis folk blir hengende på ytelser fordi de klamrer seg til en jobb.

Skrevet
Ole-Br skrev (33 minutter siden):

Enig i alt det. Men jeg tror ikke dette er så uvanlig. I utgangspunktet skal man vel friskmeldes hvis det er klart at man kan jobbe, men ikke i jobben sin. Ikke bra hvis folk blir hengende på ytelser fordi de klamrer seg til en jobb.

Enig i alt dette, spesielt det uthevede. 

Skrevet
leticia skrev (3 timer siden):

Kan bekrefte at jeg har søkt jobber i sykepengeperioden. Og vært på intervjuer. Men ikke trukket det lengste strået og fått noen av de jobbene. Men det blir 👍

Ts.

Skrevet
hoodoo skrev (1 minutt siden):

Kan bekrefte at jeg har søkt jobber i sykepengeperioden. Og vært på intervjuer. Men ikke trukket det lengste strået og fått noen av de jobbene. Men det blir 👍

Ts.

Takk for oppklaringen. Det gir et helt annet bilde 👍

Håper du snart har hellet med deg 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...