Gjest 6338c...dbc Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hei! Vi er 3 stykk som inngikk en leieavtale i slutten av mai 2025. Utleieavtalen går gjennom Utleiemegleren. Vi ble spurt om vi ville ha strøm gjennom Fjordkraft i denne avtalen, og dette takket vi ja til. Videre betaler vi strøm som vanlig gjennom sommermånedene. Så kommer september og 16. september klokken 12 blir strømmen var skrudd av. Vi ringer først Norgesnett og spør, og vi blir fortalt at de ikke ser noen feil og at det kan være spenningen som er problemet. Vi blir bedt om å ringe elektriker. Vi tar så kontakt med utleier og informerer han om dette og spør om hans tillatelse. Han kontakter en elektriker han har kjennskap til. Vi var alle 3 borte mens elektriker var innom og så på strømmåleren. Elektriker tok kontakt og sa det ikke er problemet med spenning, men ubetalte regninger som har ført til at strømmen er avslått. Da ringer vi Norgesnett, igjen, og forteller at vi har betalt alle strømregninger og at dette er uforståelig for oss. Vi blir bedt om å sende faktura på betalte regninger og dette gjøres umiddelbart, da strømmen har vært borte i rundt 5 timer og vi er stresset om all maten i kjøleskapet og fryseren kommer til å bli dårlig. Norgesnett sier de kan fjernstyre og skru på strømmen, men da må noen være hjemme å kontrollere det. En av oss må da avbryte det de driver med og dra hjem for å fikse dette. Vi ringer Norgesnett igjen og blir fortalt at strømmen burde vært på men det er ingen brytere som fungerer i boenheten. Vi bor i et hus med to separate boenheter og har en overetasje med andre beboere. Får deretter beskjed om å gå opp til andre etasje hvor hovedsikringen er og å lese opp målernummeret. Vi får beskjed om at strømmen er påslått og at det burde vært strøm i boligen. Vi må gå opp og ned mellom etasjene utallige ganger for å sjekke om strømmen er på eller ikke. Norgesnett ber naboen betale alle ubetalte regninger. Naboen vår betaler da alle ubetalte regninger på stedet og strømmen blir endelig skrudd på igjen. Klokken er da rundt 21. Inntrykket vårt er da at Norgesnett har forvekslet våre strømmålere og skrudd av feil strømmåler. Vi ringer Norgesnett etter beskjed fra de dagen etter for å klage på at vår strøm har blitt avslått i nærmest 9 timer uten beklagelse og at vi har måttet kaste mat som ble dårlig. Til slutt får vi beskjed om at strømmåleren til naboen og vår er registrert feil, og at vi har hverandres strømmåler. Alle regninger vi har betalt til strøm har vært for naboens strømbruk, og naboen har fått regningene våre men ikke betalt. Det er 2 stykk som bor i overetasjen og 3 i vår etasje. Deres regninger har da vært betydelig høyere enn våre. Norgesnett sier at dette er et stort rot og sier at de skal kontakte oss etter å ha hatt et tverrfaglig møte om omstendighetene. Etter 2 uker uten noe kontakt fra Norgesnett ringer vi de opp igjen og ber om oppdatering på saken. De sier agenten som hadde saken ikke er klar med informasjon ennå og vi må vente litt til. Et par dager senere blir vi kontaktet av agenten som forklarer at vi registrerte oss på feil strømmåler. Denne agenten hos Norgesnett sier de har fortsatt arbeid å gjøre rundt saken og sier de kontakter oss når alt er klart. Vi i vår boenhet snakker da sammen og kommer frem til at Utleiemegleren, der vi har strømavtalen gjennom, har registrert oss og naboen på motsatt strømmåler. Vi hører ingenting før 14. oktober og da får vi en mail fra Norgesnett med to alternativer til løsning av problemet. «Alternativ 1: Vi korrigerer målerne for begge parter fra og med 01.10.2025. Dere må i så fall gjøre opp differansen internt. Alternativ 2: Vi retter måleren fra korrekt innflyttingsdato 28.05.2025. For perioden 28.05.2025 - 01.10.2025 vil dere faktureres for leveringspliktig strøm.» Etter å ha fått denne mailen er vi frustrerte og vi tar kontakt med Utleiemegleren for å se om dette kan rettes oss pga. deres feilinformasjon. Vi oppsummerer hendelsesforløpet og krever kompensasjon for feilaktig informasjon og stress som er påført oss, samt skadene på mat av strøm avbruddet. Vi presiserer at dette er Utleiemeglerens ansvar å kontrollere at strømmåleren er registrert på riktig enhet. Vi får svar fra Utleiemegleren at de avviser ansvar og vårt krav på kompensasjon. Utleiemegleren legger skyld på utleier fordi utleier har gitt bestillingen og Utleiemegleren mener de ikke har ansvar for kontrollering av målerne. Samt at Utleiemegler kan ikke kontakte Norgesnett på vegne av oss fordi det er en sak mellom oss og dem som parter. Utleiemegler ber om å sende fakturaene av betalte strømregninger så de kan ordne mellomlegget mellom oss og naboen internt. Vi sender fakturaene og får tilbakemelding er par dager senere. I denne mailer skriver Utleiemegler at vi skylder naboen 7153 kroner for strøm. Det står ikke datoer for når strømbruken gjelder og i tillegg til at strømfakturaene er dirkete fra Norgesnett, og ikke Fjordkraft som vi skulle hatt i avtalen vår. Dette inkuderer leveringspliktig strøm som er betydelig dyrere en vanlig strøm. Dette inkluderte også en avgift på 1500 kroner for å skru på strømmen igjen etter ubetalte regninger fra naboen. Vi har ikke avgitt svar til Norgesnett eller Utleiemegleren angående retting av strømmåler og intern oppgjøring av regninger. Dette er fordi det er såpass mye informasjon og flere faktorer som ikke gir mening for oss og har gjort denne prosessen ekstremt stressende og frustrerende. Vi vet at vårt strømbruk ikke er overdådig for en vanlig bolig på 3 personer og vi nekter å betale en uforklarlig høy regning som vi ikke er ansvarlig for at har forekommet i første omgang. Er det noen som kan hjelpe oss med dette? Angående både Norgesnett og Utleiemeglerens løsningsmetode rundt denne situasjonen? Har ikke Utleiemegleren og Norgesnett undersøkelsesplikt i forhold til at strømmåleren var registrert på riktig boenhet? Det eneste vi vet er at vi er uskyldige og ofrene i denne saken, siden alle våre regninger er betalt i riktig tid. Mener det er helt feil at vi skal bli straffet og få rettighetene våre trampet på fordi vi lovlydige. Anonymous poster hash: 6338c...dbc
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Dere må såklart betale for strømmen dere har forbrukt. Det er det ingen tvil om. Naboen deres bør dog betale ekstra kostnadene ved hendelsen. Det var de som ikke betalte. edit: og mat blir ikke dårlig etter så kort tid om dere holdt dørene igjen og helst prøvde å isolere ekstra. Endret 2 timer siden av Salvesen.
ProphetSe7en Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (5 minutter siden): Dere må såklart betale for strømmen dere har forbrukt. Det er det ingen tvil om. Naboen deres bør dog betale ekstra kostnadene ved hendelsen. Det var de som ikke betalte. edit: og mat blir ikke dårlig etter så kort tid om dere holdt dørene igjen og helst prøvde å isolere ekstra. Ferskvarer som har holdt over 4.4 grader i to timer skal kastes. Så alt av ferskvare vil være søppel etter et så langt strømbrudd 1
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 10 minutes ago, Salvesen. said: ... For min del er utleier og -megler ganske skyldig i dette også, ettersom det var dei som skulle ordne strømabonnementet. Dei har gjort det feil. Nabo har sjølvsagt også driti på draget, men det får vera mellom utleier, utleiemegler og dei. TS og nabo skal betale strøm som normalt, men ikkje ekstrakostnadene som medførte på den strømmen sjølvsagt.
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Drunkenvalley skrev (2 minutter siden): For min del er utleier og -megler ganske skyldig i dette også, ettersom det var dei som skulle ordne strømabonnementet. Dei har gjort det feil. Nabo har sjølvsagt også driti på draget, men det får vera mellom utleier, utleiemegler og dei. TS og nabo skal betale strøm som normalt, men ikkje ekstrakostnadene som medførte på den strømmen sjølvsagt. Det er nabo som har påført ekstra kostnader. Megler har bare ført til at partene har betalt feil.
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Just now, Salvesen. said: Det er nabo som har påført ekstra kostnader. Megler har bare ført til at partene har betalt feil. Joda, men megler har framleis gjort ein feil som har medført merkostnad. Elles ville jo aldri TS vore ein del av denne problematikken til å byrje med. Dvs om dei betalte for seg sjølv for sin måler ville dei jo aldri hatt problemet som medførte tråden. Eg meine naboen framleis er sannsynlig største synderen, men i utgangspunktet skulle dette vore ein tvist mellom nabo, utleier, megler og strømselskap.
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Drunkenvalley skrev (3 minutter siden): Joda, men megler har framleis gjort ein feil som har medført merkostnad. Elles ville jo aldri TS vore ein del av denne problematikken til å byrje med. Dvs om dei betalte for seg sjølv for sin måler ville dei jo aldri hatt problemet som medførte tråden. Eg meine naboen framleis er sannsynlig største synderen, men i utgangspunktet skulle dette vore ein tvist mellom nabo, utleier, megler og strømselskap. Da vill jeg heller klandre strømselskap og dårlig feilsøking. Når de ringte inn og sa strømmen var borte skulle de jo oppdaget at de var på feil måler når de leste opp målernummer. Så saken skulle ha blitt løst kort tid etter dette. i tillegg skal jeg vedde 100% at utmeiemegleren har sendt de kopi med målernummer som de burde sjekket før avtalen ble satt i gang. Det har i alle fall vært normalen når jeg har kjøpt og megler har lagt inn strømavtale. Egentlig håpløst at de gjør slikt, men de får vell en slant fra fjordkraft for å gjøre det. Elsker penger disse meglerne.
Drunkenvalley Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, Salvesen. said: ... Eg er faktiskt ikkje sikker på om TS kunne gjort noko, ettersom i kontekst høyres det ut som at måler var konsistent heile vegen for deiras del. Så rekningane ville og vore på rett målernummer. Usikker kor feilen har oppstått då. Sannsynligvis hos strømselskapet når dei opprettet abonnementene?
toralfb Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Uheldig situasjon. En trøst er at leverings pliktig strøm ikke så dyr. Første 6 uker 6,25 øre/kWh Utover 6 uker 10 øre/kWh Ordinær pris hos Fjordkraft er 69 kr/md. + 5,9 øre/kWh i påslag.
Sjørøver Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Gå for alternativet leveringspliktig. Gebyret sender du bare videre til utleier, så tar det med han som ikke har betalt regningene sine. Han har ansvar her han også.
kremt Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Hvorfor i alle dager registrerte ikke deres eget navn selv på måleren? Ingen grunn til å betale andre for dette, blir jo bare rot, praktisk talt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå