Gjest 9de0f...a31 Skrevet torsdag kl 13:26 Skrevet torsdag kl 13:26 Noen som har hatt prolapser og lever et verdig liv nå? Historier, tips og triks? 29 år her, og har daglige smerter i korsryggen. Ingen stråling men korsryggen er konstant vond. Brgrenser meg id sglige aktiviteter jobb og trening ++ Anonymous poster hash: 9de0f...a31
Gjest 3c21c...57c Skrevet torsdag kl 13:38 Skrevet torsdag kl 13:38 Har en pågående prolaps nå som har vart siden mai/juni, hadde prolaps ifjor m sykehusinnleggelse som var bra i en 3mnd's tid før årets runde. Skal på mr nå til uka, så blir det avklaring om det blir operasjon. Fysio hjalp ingenting. Av tips jeg kan dele, ikke sitt mye iro sånn at du stivner. Sitter du en halvtime, opp å rør på deg en 10 minutts tid om mulig. Det er bedre å ligge en å sitte, iallefall for min del. 👍 Anonymous poster hash: 3c21c...57c
Kakkelfant Skrevet torsdag kl 13:43 Skrevet torsdag kl 13:43 (endret) prolaps og 4 tørrlagt skiver nederst i korsryggen snakk med fysioterapeut om øvelser, du må trene deg opp igjen på rett måte unngå å gå på harde flater som grus og asfalt - maks hardhet: gress, helst i terreng men også kunstgress er mykt nok for mengdetrening - gå mye, dette styrker kroppen rundt prolapset (tilpass egen form/smerter) unngå nedtrekk med tung vekt, samme med knebøy og markløft, snakk med fysio om trening tøy og strekk, men ikke på feil plass (snakk med fysioterapeuten om hvor du skal tøye) hvis du tøyer feil sted kan du ende opp med for lange nervetråder som kommer i klem og mer smerte. Endret torsdag kl 13:46 av Kakkelfant
Salvesen. Skrevet torsdag kl 14:02 Skrevet torsdag kl 14:02 Jeg har hatt flere med stråling i ben. Jeg har fortsatt litt problemer med benet etter sist men ryggen er bedre. Stort sett har jeg fikset det med Behandling som massasje, kiropraktor og fysioterapi. Samt bevegelse. Jeg har nok dog ikke hatt de værste, enda. Men gruer meg, det er helt forferdelig!
Gjest 9de0f...a31 Skrevet torsdag kl 14:15 Skrevet torsdag kl 14:15 Gjest 3c21c...57c skrev (34 minutter siden): Har en pågående prolaps nå som har vart siden mai/juni, hadde prolaps ifjor m sykehusinnleggelse som var bra i en 3mnd's tid før årets runde. Skal på mr nå til uka, så blir det avklaring om det blir operasjon. Fysio hjalp ingenting. Av tips jeg kan dele, ikke sitt mye iro sånn at du stivner. Sitter du en halvtime, opp å rør på deg en 10 minutts tid om mulig. Det er bedre å ligge en å sitte, iallefall for min del. 👍 Anonymous poster hash: 3c21c...57c Yes. Må få en ny MR selv. Irritasjonen er at det er null stråling kun lokale smerter. Er så forbanna lei. Hemmer meg i alt av styrke til boksetrening. Går utover jobben og. Må bare holde psyken på plass, for iblant ser man ikke noe håp. Kakkelfant skrev (30 minutter siden): prolaps og 4 tørrlagt skiver nederst i korsryggen snakk med fysioterapeut om øvelser, du må trene deg opp igjen på rett måte unngå å gå på harde flater som grus og asfalt - maks hardhet: gress, helst i terreng men også kunstgress er mykt nok for mengdetrening - gå mye, dette styrker kroppen rundt prolapset (tilpass egen form/smerter) unngå nedtrekk med tung vekt, samme med knebøy og markløft, snakk med fysio om trening tøy og strekk, men ikke på feil plass (snakk med fysioterapeuten om hvor du skal tøye) hvis du tøyer feil sted kan du ende opp med for lange nervetråder som kommer i klem og mer smerte. Føler fysioer gir de samma øvelsene uten forbedring. Birddog, planken, mckenzi øvelsene, knebøy med kroppsvekt etc. fungerer ikke Salvesen. skrev (12 minutter siden): Jeg har hatt flere med stråling i ben. Jeg har fortsatt litt problemer med benet etter sist men ryggen er bedre. Stort sett har jeg fikset det med Behandling som massasje, kiropraktor og fysioterapi. Samt bevegelse. Jeg har nok dog ikke hatt de værste, enda. Men gruer meg, det er helt forferdelig! Ja. Er virkelig ille. De som ikke har hatt det har ikke peiling på hvor ille det er. Sykt det ikke er noen bedre behandlingsmåter for det her. Anonymous poster hash: 9de0f...a31
Salvesen. Skrevet torsdag kl 14:35 Skrevet torsdag kl 14:35 Gjest 9de0f...a31 skrev (18 minutter siden): Ja. Er virkelig ille. De som ikke har hatt det har ikke peiling på hvor ille det er. Sykt det ikke er noen bedre behandlingsmåter for det her. Anonymous poster hash: 9de0f...a31 Jepp det er nok på nippet til det væreste en kan ha, sånn foruten de virkelig syke tinga. Men jeg kjenner en dame som har født to barn samt hatt prolaps med flere operasjoner. Å føde er barnemat sier hun i forhold. PS sorry til alle damer jeg fornærmer nå, I am just the messenger 😛 1
Sovna Skrevet torsdag kl 14:37 Skrevet torsdag kl 14:37 (endret) Har hatt to. Dritvondt. Men gjør alt for å unngå operasjon, spes i nakke. Ventet det ut. Livredd kiropraktorer som skal leke dr.knekk, uten å vite hva problemstillingen handler om. Og er du riktig heldig med en slik en er det bare å ringe etter rullestol. Endret torsdag kl 14:39 av Sovna 2
Powertrainer Skrevet torsdag kl 14:37 Skrevet torsdag kl 14:37 Gjest 9de0f...a31 skrev (10 minutter siden): Yes. Må få en ny MR selv. Irritasjonen er at det er null stråling kun lokale smerter. Er så forbanna lei. Hemmer meg i alt av styrke til boksetrening. Går utover jobben og. Må bare holde psyken på plass, for iblant ser man ikke noe håp. Føler fysioer gir de samma øvelsene uten forbedring. Birddog, planken, mckenzi øvelsene, knebøy med kroppsvekt etc. fungerer ikke Ja. Er virkelig ille. De som ikke har hatt det har ikke peiling på hvor ille det er. Sykt det ikke er noen bedre behandlingsmåter for det her. Anonymous poster hash: 9de0f...a31 Fysioterapauter og kiropraktorer har dessverre som regel for manglende kompetanse til å komme med noe fornuftig rehabiliteringsprogram etter skiveskader. Man må opp på professornivå i biomekanikk for å få noen fornuftige svar. Les "Back mechanic" av Stuart Mcgill, derretter "Ultimate back fitness and performance" og "Low back disorders". Er også mange podcaster på youtube der Stuart Mcgill er gjest og blir intervjuet, de er absolutt verd å se. Jeg har selv hatt 12 tilbakevendene prolaps og de to nederste skivene i korsryggen er falitt. Kunnskapen til Mcgill hjelper meg å håndtere skadene så jeg kan ha smertefrie perioder.
Gjest 3c21c...57c Skrevet torsdag kl 15:00 Skrevet torsdag kl 15:00 Gjest 9de0f...a31 skrev (42 minutter siden): Yes. Må få en ny MR selv. Irritasjonen er at det er null stråling kun lokale smerter. Er så forbanna lei. Hemmer meg i alt av styrke til boksetrening. Går utover jobben og. Må bare holde psyken på plass, for iblant ser man ikke noe håp. Håper oppriktig at det løser seg på noe vis etterhvert for deg. 👍 Har ikke så mye stråling nå, men venstrefoten driver å svikter innimellom. Farlig å gå i trapp om jeg ikke er hyperfokusert på foten. 😅 Anonymous poster hash: 3c21c...57c
Xiphac Skrevet torsdag kl 15:51 Skrevet torsdag kl 15:51 Jeg pådro meg skiveprolaps for ca 8-9 år siden, med press på nervene som ligger rundt der. Stråling ned venstrebenet til tærne. Jeg hadde et lengre opphold på Cato Senteret som hjalp meg godt, så det kan jeg anbefale på det varmeste. Hverken kiropraktor eller fysio på meg. Nå i dag fungerer jeg så og si som normalt igjen, men å stå oppreist over lengre tid kan trigge smerter i korsryggen. Husker en periode hvor jeg brukte nesten 45 minutter på å komme meg opp av senga en morgen for å ringe jobben, uansett hvilken bevegelse jeg tok så hogg det til. Ønsker deg lykke til videre.
Gjest 9de0f...a31 Skrevet torsdag kl 16:34 Skrevet torsdag kl 16:34 Xiphac skrev (41 minutter siden): Jeg pådro meg skiveprolaps for ca 8-9 år siden, med press på nervene som ligger rundt der. Stråling ned venstrebenet til tærne. Jeg hadde et lengre opphold på Cato Senteret som hjalp meg godt, så det kan jeg anbefale på det varmeste. Hverken kiropraktor eller fysio på meg. Nå i dag fungerer jeg så og si som normalt igjen, men å stå oppreist over lengre tid kan trigge smerter i korsryggen. Husker en periode hvor jeg brukte nesten 45 minutter på å komme meg opp av senga en morgen for å ringe jobben, uansett hvilken bevegelse jeg tok så hogg det til. Ønsker deg lykke til videre. Fy faddr.. Hva hjalp Cato senteret med..? Det virker interessant selvom det psykisk føles som et nederlag for meg som har vært aktiv innenfor kampsport og styrkeløft. Føler meg liten og ubrukelig, når jeg er begrensa til de mengdene her. Må krige meg gjennom jobben. Anonymous poster hash: 9de0f...a31
Zeph Skrevet torsdag kl 18:57 Skrevet torsdag kl 18:57 Har eit eller anna i korsryggen etter styrketrening. Bøkene til Stuart McGill har vore veldig nyttige. Kan anbefalast til alle med ryggsmerter. Back Mechanic er ein god start. Kort oppsummert er å identifisere kva som fører til smerte og unngå dei rørslene. Det er mykje meir og nyttig informasjon i bøkene. Eg var til noko fysio, men det som gjorde ein forskjell var å endre måten eg bevega meg på.
Powertrainer Skrevet i går, 04:52 Skrevet i går, 04:52 Kakkelfant skrev (14 timer siden): prolaps og 4 tørrlagt skiver nederst i korsryggen snakk med fysioterapeut om øvelser, du må trene deg opp igjen på rett måte unngå å gå på harde flater som grus og asfalt - maks hardhet: gress, helst i terreng men også kunstgress er mykt nok for mengdetrening - gå mye, dette styrker kroppen rundt prolapset (tilpass egen form/smerter) unngå nedtrekk med tung vekt, samme med knebøy og markløft, snakk med fysio om trening tøy og strekk, men ikke på feil plass (snakk med fysioterapeuten om hvor du skal tøye) hvis du tøyer feil sted kan du ende opp med for lange nervetråder som kommer i klem og mer smerte. Ved skiveskader i korsryggen skal du ikke tøye og strekke, selv om det gir en kortvarig smertelindring vil det på sikt øke smertesensitiviteten, Mcgill har en drøss av forskningsstudier som backer dette opp, men det fins unntak som enkelte former for traksjonsbehandling, og hvis smerten har en annen rotårsak som f.eks hofteleddsproblematikk, da kan det hjelpe å tøye. Mange fysioterapeuter har dessverre en lei tendens til å tilføre tøyeøvelser til skiveskadde, dette vil ofte kunne forverre tilstanden på sikt og hindre videre framgang. Over 80% av prolapsrammede er i praksis ganske fleksjonsintolerant, det vil si at de burde fokusere på stabilitetsøvelser og ikke mobilitetsøvelser.
Satan666 Skrevet i går, 05:02 Skrevet i går, 05:02 Dere som har prolaps, hvordan fikk dere det? Og er det andre i familien deres som også har prolaps?
Gjest 9de0f...a31 Skrevet i går, 05:10 Skrevet i går, 05:10 Powertrainer skrev (17 minutter siden): Ved skiveskader i korsryggen skal du ikke tøye og strekke, selv om det gir en kortvarig smertelindring vil det på sikt øke smertesensitiviteten, Mcgill har en drøss av forskningsstudier som backer dette opp, men det fins unntak som enkelte former for traksjonsbehandling, og hvis smerten har en annen rotårsak som f.eks hofteleddsproblematikk, da kan det hjelpe å tøye. Mange fysioterapeuter har dessverre en lei tendens til å tilføre tøyeøvelser til skiveskadde, dette vil ofte kunne forverre tilstanden på sikt og hindre videre framgang. Over 80% av prolapsrammede er i praksis ganske fleksjonsintolerant, det vil si at de burde fokusere på stabilitetsøvelser og ikke mobilitetsøvelser. Hville stabilitetsøvelser er det snakk om ifølge mcgill? og hvor skaffet du boken hans? Anonymous poster hash: 9de0f...a31
Powertrainer Skrevet i går, 05:47 Skrevet i går, 05:47 Gjest 9de0f...a31 skrev (24 minutter siden): Hville stabilitetsøvelser er det snakk om ifølge mcgill? og hvor skaffet du boken hans? Anonymous poster hash: 9de0f...a31 Hovedøvelsene er varianter av sideplanke, bird-dog(diagonalhev) og "Mcgill curl-up", populært kallt "Mcgill's big 3". Du finner videoer på dette på youtube med varierende kvalitet, noen er selverklærte verdensmestere og gjør øvelsene feil men fins mange gode videoer også. Det første du bør gjøre er å lese "back mechanic", den fins i pdf versjon på nettet eller du kan bestille den i bokform på Adlibris, de har også en svensk versjon av boken. I tillegg til diverse øvelser er det også mye kunnskap om bevegelsesteknikk m.m. Det er derfor avgjørende at du leser boken. Selv har jeg lest den tre ganger for å få med meg alt og plukke ut det som er mest relevant for meg.
Karltorbj Skrevet i går, 06:16 Skrevet i går, 06:16 (endret) Jeg loeftet feil, fikk en smell i halebenet, som gjorde at jeg ble liggende i sideleie, klarte ikke rikke meg, maatte mates som en unge, slik jeg laa.Laa i dagevis, toalettbesoekene, ble et smertehelvete, baade under og etterpaa i sengen. Saa kom Michael i fra England, som hadde bodd 13 aar i et buddhistisk tempel og kjoerte meg noe vanvittig. Holdt meg rett foer skrikepunktet, naar han masserte og etter en halvtime, saa maatte jeg ha pause og kunne jeg reise meg og sitte paa sengekanten aa ta meg en roeyk. Etter to timer, saa kunne jeg gaa i dusjen og saa ned i restauranten, som jeg var med aa drev og virke som jeg pleide, i et litt roligere tempo. Han sa i min situasjon, saa var uttoeying veldig viktig. Til flinkere jeg var til aa toeye, til bedre ville jeg bli. Har ikke satt meg inn i dette, men forstaar at den prolapsen (?), som jeg fikk, ikke er det samme som en den, som noen andre har og ikke boer toeye ut. Han visste virkelig, hva han holdt paa med. Han fortalte meg, at grunnen til mitt daarlige kne, var et skeivt ankelben, som egentlig, gjoer hele venstresiden min svakere. Mener ikke naa, at du bare tar et fly til Thailand og finner en falsk munk eller massoer som sier at dette kan jeg, men det var mangen der nede, som hadde positive erfaringer, med den kompetansen, som de hadde. Kanskje en kiropraktor eller fysioterapeut, her hjemme, hadde fikset, det like bra? Vil ihvertfall anbefale trening, noe som Michael ogsaa gjorde. Endret i går, 08:22 av Karltorbj
Powertrainer Skrevet i går, 06:53 Skrevet i går, 06:53 Karltorbj skrev (22 minutter siden): Jeg loeftet feil, fikk en smell i halebenet, som gjorde at jeg ble liggende i sideleie, klarte ikke rikke meg, maatte mates som en unge, slik jeg laa.Laa i dagevis, toalettbesoekene, ble et smertehelvete, baade under og etterpaa i sengen. Saa kom Michael i fra England, som hadde bodd 13 aar i et buddhistisk tempel og kjoerte meg noe vanvittig. Holdt meg rett foer skrikepunktet, naar han masserte og etter en halvtime, saa maatte jeg ha pause og kunne jeg reise meg og sitte paa sengekanten aa ta meg en roeyk. Etter to timer, saa kunne jeg gaa i dusjen og saa ned i restauranten, som jeg var med aa drev og virke som jeg pleide, i et litt roligere tempo. Han sa i min situasjon, saa var uttoeying veldig viktig. Til flinkere jeg var til aa toeye, til bedre ville jeg bli. Har ikke satt meg inn i dette, men forstaar at den prolapsen (?), som jeg fikk, ikke er det samme som en den, som noen andre har og ikke boer toeye ut. Han visste viekelig, hva han holdt paa med. Han fortalte meg, at grunnen til mitt daarlige kne, var et skeivt ankelben, som egentlig, gjoer hele venstresiden min svakere. Mener ikke naa, at du bare tar et fly til Thailand og finner en falsk munk eller massoer som sier at dette kan jeg, men det var mangen der nede, som hadde positive erfaringer, med den kompetansen, som de hadde. Kanskje en kiropraktor eller fysioterapeut, her hjemme, hadde fikset, det like bra? Vil ihvertfall anbefale trening, noe som Michael ogsaa gjorde. Som nevnt så er over 80(80-85%) av prolapsrammede fleksjonsintolerant i varierende grad, grunnen til dette er at prolapset buler bakover. De resterende 15-20% har prolapser som buler framover, de vil tåle tøying og strekking mye bedre og kan i større grad trene mobilitet i mange tilfeller. I Norge skal man dessverre lete lenge etter gode behandlere for skiveskade i korsrygg. Grunnkunnskapen er dessverre for dårlig i mange tilfeller. De er derimot gode på andre leddplager og følgeplager som anspent musklatur og lignende. Ryggsøylen er derimot mer kompleks i et rehabiliteringsperspektiv og kompetansen på det er stort sett for dårlig innen for fysioterapi og kiropraktikk. Enkelte behandlere betrakter boken "low back disorders" som sin "bibel", disse kan være dyktige behandlere med tanke på skiveproblematikk. I ettertanke er det ganske kritikkverdig med tanke på helsetilbudet at man må til en professor i biomekanikk i Canada for å få noen fornuftige svar etter å vært plaget i nærmere 30år. 1
Karltorbj Skrevet i går, 07:19 Skrevet i går, 07:19 Powertrainer skrev (4 minutter siden): Som nevnt så er over 80(80-85%) av prolapsrammede fleksjonsintolerant i varierende grad, grunnen til dette er at prolapset buler bakover. De resterende 15-20% har prolapser som buler framover, de vil tåle tøying og strekking mye bedre og kan i større grad trene mobilitet i mange tilfeller. I Norge skal man dessverre lete lenge etter gode behandlere for skiveskade i korsrygg. Grunnkunnskapen er dessverre for dårlig i mange tilfeller. De er derimot gode på andre leddplager og følgeplager som anspent musklatur og lignende. Ryggsøylen er derimot mer kompleks i et rehabiliteringsperspektiv og kompetansen på det er stort sett for dårlig innen for fysioterapi og kiropraktikk. Enkelte behandlere betrakter boken "low back disorders" som sin "bibel", disse kan være dyktige behandlere med tanke på skiveproblematikk. I ettertanke er det ganske kritikkverdig med tanke på helsetilbudet at man må til en professor i biomekanikk i Canada for å få noen fornuftige svar etter å vært plaget i nærmere 30år. Takk for nyttig inf. For en del aar siden, saa skrev Stavanger aftenblad ( rimelig objektiv avis, tenker jeg ) om en drosjesjaafoer, som gjennom mange aars kamp, var oppgitt av helsesystemet her og gitt ufoeretrygd. Han reiste ned til Thailand og ble massert av en 90 aar gammel mann, som hadde teknikker, som gjorde at, han kunne knytte knute paa ham, om han ville. To behandlinger og han var 100% prosent. Reiste hjem og begynte aa kjoere igjen. Jeg tror den beste maaten aa gjoere det paa, hvis en vil proeve dette alternativet, er aa snakke med en Soer oest asiatisk innvandrer, her hjemme, eller oppsoeke fastboende utlendinger der nede, for aa vaere sikker paa, at det er en serioes massoer, en faar. 1
Kakkelfant Skrevet i går, 07:35 Skrevet i går, 07:35 (endret) 2 hours ago, Powertrainer said: Ved skiveskader i korsryggen skal du ikke tøye og strekke, selv om det gir en kortvarig smertelindring vil det på sikt øke smertesensitiviteten, Mcgill har en drøss av forskningsstudier som backer dette opp, men det fins unntak som enkelte former for traksjonsbehandling, og hvis smerten har en annen rotårsak som f.eks hofteleddsproblematikk, da kan det hjelpe å tøye. Mange fysioterapeuter har dessverre en lei tendens til å tilføre tøyeøvelser til skiveskadde, dette vil ofte kunne forverre tilstanden på sikt og hindre videre framgang. Det er ikke helt korrekt i alle tilfeller. For meg som har tendens til å få strålesmerter ut i rumpeballene og litt nedover bena var det helt essensielt å få tøyd nedre del av hamstrings slik at disse ikke "strammet" oppover i systemet. Da forsvant en god del av smertene mine i korsrygg/rumpe. edit: altså rett ovenfor baksiden av kneet, der var det "stålwire" stramt Endret i går, 07:38 av Kakkelfant 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå