Gå til innhold

Ideer til å starte noe eget?

Gjest 47a54...135

Anbefalte innlegg

Gjest 47a54...135
Skrevet

Kanskje litt for stort å håpe på at man treffer riktig her, men prøver likevel.

I kort så har jeg fått en god mulighet til å starte noe eget, jeg får låne en lagerseksjon som har 200kvm grunnflate helt gratis i 2-3 år.

Jeg ønsker å ta sjansen til å prøve å starte noe eget, jeg har 300k i tilgjengelig kapital.
Jeg er en altmulig mann, mest praktisk, lærer fort og klarer ikke bestemme meg. 

Chatgpt gir bare de samme svarene som å flippe varer på finn, leie ut videre, utleie, bygge enkle utemøbler.

Selv om jeg faktisk har vært inne på tanken om alt den nevner ( utenom utleie, det er ikke aktuelt ) så føler jeg at vi mennesker er flinkere der til å tenke på ting.

hva ville du gjort med 200kvm lagerplass tilgjengelig hvis du skulle startet noe eget som forhåpentligvis også vil gjøre at du kan tjene penger på dette og over tid jobbe med det fulltid? 
Tar i mot alle tips med stor takknemlighet.

Anonymous poster hash: 47a54...135

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min umiddelbare tank er at du bør leige ut lokalet til nokon som har ein plan for å kva dei vil bruke lokalet til.

Når det kjem til kva du eventuelt skal starte opp med så kjem det heilt ann på kva du er i stand til å gjere, ein kan sjølvsagt foreslå at du starter sykkelverksted eller bryggeri, men det er ikkje gitt at dette er noko du har kompetanse på. For sjølv om du lærer fort så bør du være forsiktig med å ta store investeringar basert på at du kanskje lærer fort nok.

300k er heller ikkje veldig mykje kapital, så det du starter med må være basert på forholdsvis billige råvarer og billige maskiner/utstyr. Det er sjølvsagt mogleg at du kan få til eit eller anna der kunden betalar for råvarene fyrst og aksepterer at leveringstida er bestillingstid for råvarer + din produksjonstid + eventuelt leveringstid, men du må nok legge opp til at du må ha råd til å ta kostnaden for råvarene på førehand.

Det å bygge enkle utemøblar av treverk er realativt billig både i materialkostnadar og at du kan gjere dette med enkle verktøy. Eg trur likevel at dersom du skal satse på dette som ein fulltidsjobb så må du basere deg på noko som er litt meir avansert for å kunne tilby noko som ikkje "alle" kan snekre saman sjølv i eiga garasje. Har du nokon erfaring med metallarbeid? Eg hadde nok tenkt at det vil være eit betre marked for å lage utemøblar i rustfritt stål sidan det er ganske få som kan gjere dette sjølv. Kan du jobbe med metall så kan du også ta utemøbelideen lenger ved å lage alt frå bålpanner til putekasser i varige materialer.

Skrevet

Du skriver ikke så mye om lokasjon - om det er fjernt fra folk, eller nært et bybilde osv.

Er det sistnevnte; hadde jeg vurdert følgende:

Veldig mange bor i trange boliger, særlig i bynære strøk. Det begrenser mulighetene til å drive med god gammeldags håndverk, fiks og mekk av ymse slag. Alt innen sløyd, møbelmekk, bilmekk, klær, fiks og alt mulig rart.

Dersom du hadde fått til et lokale, der hvem-som-helst kan stikke innom med sine prosjekter. Enten det er å trekke om en stol, finjustere litt på en sykkel, skru litt på en veteranbil, snekre en fuglekasse - eller you name it. Så tror jeg det kunne blitt ganske populært med rett markedsføring.

Du kan hyre inn noen "mentorer", ha kurs - og til og med selge kaffe og enkle kafevarer. Lag en sosial, trygg og koselig atmosfære. Der man også bare kan stikke innom å ta en kaffe. Så tror jeg mye er gjort.

Her kan du også søke Innovasjon Norge om støtte, og kommunen er veldig glad i all slags sosiale tiltak - så der kan du sikkert også hente inn litt fordeler.  

Slike tilbud finnes i mange storbyer i europa... og spesielt i Tyskland begynner det å bli populært vet jeg. Men jeg har ikke sett så mye av det i Norge.

For hvem gidder vel betale 5000 kr,- i verktøy og utstyr for et DYI prosjekt. Når du kan komme til et lokale som har "alt" og betale en brøkdel for tilgang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...