DukeRichelieu Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Nysgjerrig. Har en applikasjon som trolig snart hører hjemme på et IT-museum, så drømmer om å lage en ny løsning neste år en gang. Er nok for komplisert for min del alene, men kanskje AI/LLM har effektivisert koding så mye nå at en kompetent utvikler kan få det gjort på en uke fremfor en måned.
DukeRichelieu Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden Kan nevnes at jeg samarbeidet med en programmerer om å videreutvikle applikasjonen for et par år tilbake og han skrøt fælt av produktivitetsboosten han hadde fått gjennom AI (ChatGPT?), men utviklingen var treg og han ble aldri ferdig og trakk seg til slutt fra avtalen. Mistenker at han ikke var så flink som han selv trodde eller gav inntrykk av.
Salvesen. Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Var på ett møte med en ‘vibecoder’ for ikke så lenge siden, dvs en som ikke kan det men bruker AI til å generere. det var veldig imponerende, ekstremt mye var laget på kort tid. Men så snart en startet med litt kritiske spørsmål falt korthuset, det var helt tomt. Så det ser gjerne bra ut, men er det en ser på reelt? Har en verifisert tallene/data? Hvor lagres data? Hvem har tilgang til data? Osv. dette var såklart en selger…
Drunkenvalley Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Hehe, eg har ikkje prøvd mykje, men eg merka fort når eg klussa litt med Cursor at denne videoen var relaterbar. Kva var det igjen? Eg meine hugse eg ba den fyre opp eit Vue prosjekt med Tailwind, og den lagde ein konfigurasjon som ikkje funka. Så ba den fikse det. Då... fjerna den Tailwind tvert. Ba den legge tilbake Tailwind igjen, men på korrekt måte. ...Så den gjorde samme feilen som tidligere igjen. 🤔
DukeRichelieu Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Kanskje jeg burde vært tydeligere, men jeg snakker ikke om 'vibe-coding'. Tenkte mer på hvor mye enklere og raskere det har blitt for en kompetent utvikler og hvordan utviklere bruker AI nå om dagen.
sverreb Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Stort sett er verdien ca omvendt proporsjonal med kompetansen til utvikleren. Det kan være hjelpsomt til å komme i gang, men til faktisk produksjonskode er det i stor grad kontraproduktivt og du bruker mer tid på å prøve å fortelle AIen hva du trenger enn det du ville brukt på å bare skrive det selv. Istedet for å bruke tid på å prøve å prompte en AI, bør man nok heller bruke tiden på å skrive en solid spesifikasjon. I reell koed bruker vi uansett mye mer tid på å finne ut hva som skal lages (før kodeproduksjon) og verifisere det som har blitt laget (etterpå) enn det å skrive selve koden. De mest produktive og kompetente utviklerne jeg har med å gjøre har i all hovedsak kastet ut AI verktøyene, ihvertfall for å produsere kode. Som en fancy linter eller kanskje for enkle tester har det kanskje noen roller, men du kan aldri stole på det den produserer så det blir for arbeidskrevende å sjekke og iterere det AIer produserer for faktisk kode. Endret 5 timer siden av sverreb
Drunkenvalley Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden AI for utvikling kjem hovudsakleg i form av 3 ting for min del: Alternativ søkemotor for kodespørsmål. F.eks Phind. Disse er stort sett brukbare fordi dei er gode på å gje kilden dei bruker - svaret AI'en har generert opplev eg typisk som ubrukelig, fordi dei hallusinerer så kontinuerlig at det er tragikomisk. Alternativ for Intellisense. Dvs overfladisk bruk av CoPilot til å foreslå ting. Dette er i stor grad "vibecoding lite" kor den generer forholdsvis små biter med kode. Mest praktiske eg gjorde med dette ver å konvertere React komponent til Vue, men pga hallusinering så måtte eg framleis inn og fikse mykje smått. Vibecoding. F.eks med Cursor. AI genererer mykje av eller all koden din. Som eg har nemnt allereie opplev eg i stor grad at den lik å hallusinere fort, og lager problemer, og å be verktøyet fikse koden pleier erstatte søppelet med anna søppel. Ikkje sikker kva andre verktøy du tenker på.
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Nå programmerer jeg ikke så mye, men det blir litt. For min del bruker jeg i all hovedsak intellisense greier i VS som hjelper meg til diverse underveis. I tillegg bruker jeg AI til å generere ting som er kjedelig og kanskje tar litt tid, som sist uke da jeg fikk ett excel ark med 2-300 id'er som skulle sjekkes. Jeg kunne laget ett program som bare leste dokumentet og så jobbet med idene men jeg valgte å bare kopiere alt og få chatgpt til å legge alt i en liste som jeg kunne iterere over. Kjapt og enkelt. Jeg har også en tendens til å la AI optimalisere ting for meg. Jeg lager gjerne en funksjon som looper hit og dit over greier som er lite effektivt men funker så kopierer jeg bare og sier "lag denne funksjonen bedre" også får en gjerne noe linq greier tilbake, regex osv. Latmannskoding? Men stort sett skriver jeg det meste selv og lar AI evt fikse. Og ja, når jeg virkelig går meg opp i ett hjørne med feilmeldinger og ikke finner ut av det(les kanskje sliten osv) så bruker jeg AI til å hjelpe meg til å finne ut av det. Så jeg er absolutt mer produktiv men ikke enormt. Men som sagt, har sett noen vibe kodere som genererer enorme mengder greier ultra kjapt. Men så var det dette med kvantitet og kvalitet osv da. Det er jeg mer usikker på.
Drunkenvalley Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Forøvrig bruke eg sjølv i stor grad Phind ikkje fordi verktøyet er mykje betre, men fordi Google aktivt har sabotert seg sjølv. 🤣
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå