Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Phillips H9 LED tillatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var denne listen jeg lette etter, men den fulgte ikke med pæren jeg så på, så da går jeg ut i fra at den ikke er lovlig.

De hadde forsåvidt hverken korrekt pære eller en oppføring i listen for min bil, så da får jeg jakte på gode halogenpærer.

Noen anbefalinger på H7 (nærlys) og H9 (fjernlys)? Har hørt gode ting om Night Breaker-serien til Osram, men finnes ikke H9 i den serien, så vidt jeg vet.

Skrevet

Hadde nightbreaker på min forrige bil, men med annen socket. De ga jo godt lys mener jeg å huske, men hadde også kort levetid. Det var rett før jeg solgte bilen, så de ble erstattet med noen billige pærer. Begrenset erfaring med andre ord og dette er også noen år siden, så ting kan ha endret seg. Tror jeg hadde prøvd å lese litt på brukeranmeldelser hos butikkene, ev sett om jeg fant noen tester på nett hvis jeg var deg.

Skrevet

Etter å ha prøvd endel forskjellig har jeg havnet på Philips Longlife. Jeg anbefaler å bytte halogenpærer i par, ikke bare bytte ut den pæra som har røket. Da virker det som det er bedre levetid på dem.

Skrevet (endret)

Hvis ettermontering er et alternativ, så har jeg selv kjøpt disse:
Osram PX-5, har alle godkjenninger for lovlig kjørelys / DRL (ECE R87 og ECE R149)
https://www.autorek.no/osram-led-kjorelys-drl-12v-ledriving-px-5-37905p.html

Fungrerer veldig bra om sommeren for å spare halogenpærene, men de er ikke kraftige nok som en ren nærlyserstatning i mørket.

Har selv sett på LED-pærer (H1 og H7, fjernlys og nærlys) til min '08 VW Caddy, men min bil benytter en egen pærebrakett som gjør LED-pærer umulige å montere uten en dremel og sjansespill. Er egentlig glad for det, for jeg har funnet at selv kraftige LED-barer ikke blir varme nok til å smelte snø / sludd som legger seg på glasset.

Hva rene halogenerstatninger angår så har jeg gått for Philips X-tremeVision eller RacingVision (sistnenvte er ikke lovlige pærer). Har også gode erfaringer med PIAA Hyper Arros.

Jula har et bra utvalg av Philips LED-pærer.

Endret av PaladinNO
Skrevet
3 hours ago, mobile999 said:

Etter å ha prøvd endel forskjellig har jeg havnet på Philips Longlife. Jeg anbefaler å bytte halogenpærer i par, ikke bare bytte ut den pæra som har røket. Da virker det som det er bedre levetid på dem.

Blir parbytte ja, er en oppgradering jeg har tenkt på. Aner ikke hvor lenge siden et pære bytte ble utført, sikkert greit å gjøre det nå før vinteren setter inn.

2 hours ago, PaladinNO said:

Hvis ettermontering er et alternativ, så har jeg selv kjøpt disse:
Osram PX-5, har alle godkjenninger for lovlig kjørelys / DRL (ECE R87 og ECE R149)
https://www.autorek.no/osram-led-kjorelys-drl-12v-ledriving-px-5-37905p.html

Fungrerer veldig bra om sommeren for å spare halogenpærene, men de er ikke kraftige nok som en ren nærlyserstatning i mørket.

Har selv sett på LED-pærer (H1 og H7, fjernlys og nærlys) til min '08 VW Caddy, men min bil benytter en egen pærebrakett som gjør LED-pærer umulige å montere uten en dremel og sjansespill. Er egentlig glad for det, for jeg har funnet at selv kraftige LED-barer ikke blir varme nok til å smelte snø / sludd som legger seg på glasset.

Hva rene halogenerstatninger angår så har jeg gått for Philips X-tremeVision eller RacingVision (sistnenvte er ikke lovlige pærer). Har også gode erfaringer med PIAA Hyper Arros.

Jula har et bra utvalg av Philips LED-pærer.

Får ikke åpnet linken du sendte, siden er sperret av både jobben og Telia 😬 Men det er ikke så farlig, for skal ikke ettermontere kjørelys, bare bytte/oppgradere pærer. Da har jeg ihvertfall noe å gå etter!

Skrevet (endret)
AndreasCP skrev (23 minutter siden):

Får ikke åpnet linken du sendte, siden er sperret av både jobben og Telia 😬 Men det er ikke så farlig, for skal ikke ettermontere kjørelys, bare bytte/oppgradere pærer. Da har jeg ihvertfall noe å gå etter!

Hmm, det var den eksakte siden jeg kjøpte lykten min ifra. Og jeg sitter også på et jobbnett akkurat nå. Og linken fungerer fint her.

Her er produsentlinken - satser på at den virker:
https://www.osram.com/ecat/LEDriving PX-5-LED daytime running lights-Car lighting-Automotive/com/en/GPS01_1062701/ZMP_1166035/

image.png.e1a7bf4f111b3a46cb6f3388dd00bd78.png

Jeg kunne ikke finne noen lovlige pæreoppgraderinger i H9, og hvis det var fjernlyspærene så ville jeg helt ærlig vurdert å sette i hva som helst (såfremt lysbildet ville vært identisk - dette kommer an på hvordan en LED-pære ville sittet inni reflektoren) for best mulig lys - og så evt. bytte tilbake ved PKK.

ECE R10 er forøvrig kun godkjennelse mot elektrisk støy. For nærlys / kjørelys er det ECE R87 og R149 som gjelder. Jeg hadde en lengre samtale med en fra veguvesenet rundt jul angående nettopp lysene på min bil, inkludert kjørelysene. E-merkede ekstralys (f.eks. Rigid D-serie) er heller ikke godkjent å bruke som ettermonterte nærlys / kurvelys (som var det jeg hadde).

Endret av PaladinNO
Skrevet

Hvis poenget er å oppgradere for å få bedre lys så er min erfaring at det er lite å gå på med pærer med ekstra lysstyrke.

Orginalpærer og gode ettermarkedspærer vikrer å være så tett opp til lovlig grense at det ikke er noe særlig rom for å lage noe som er signifikant kraftigere uten at de havner utenfor. Det har ihvertfall vært min erfaring med H1 og D3S. Med halogen så har du sikkert ikke automatisk høydejustering, og da er lovlig maksimal lysstyrke litt beskjeden i utgangspunktet.

For fjernlysene så er det jo ikke like strenge regelkrav rundt lysstyrke, så mulig man slipper unna med noe som hadde vært ulovlig som nærlys i dem? Man kan jo montere x-antall tusenmetere på taket lovlig, men det er muligens noen pedanter i SVV som mener at orginallyktene må ha "godkjente" pærer selv om de lyser langt mindre enn ting man lovlig kunne montert som ekstralys.

Skrevet
4 hours ago, PaladinNO said:

Hmm, det var den eksakte siden jeg kjøpte lykten min ifra. Og jeg sitter også på et jobbnett akkurat nå. Og linken fungerer fint her.

Her er produsentlinken - satser på at den virker:
https://www.osram.com/ecat/LEDriving PX-5-LED daytime running lights-Car lighting-Automotive/com/en/GPS01_1062701/ZMP_1166035/

image.png.e1a7bf4f111b3a46cb6f3388dd00bd78.png

Jeg kunne ikke finne noen lovlige pæreoppgraderinger i H9, og hvis det var fjernlyspærene så ville jeg helt ærlig vurdert å sette i hva som helst (såfremt lysbildet ville vært identisk - dette kommer an på hvordan en LED-pære ville sittet inni reflektoren) for best mulig lys - og så evt. bytte tilbake ved PKK.

ECE R10 er forøvrig kun godkjennelse mot elektrisk støy. For nærlys / kjørelys er det ECE R87 og R149 som gjelder. Jeg hadde en lengre samtale med en fra veguvesenet rundt jul angående nettopp lysene på min bil, inkludert kjørelysene. E-merkede ekstralys (f.eks. Rigid D-serie) er heller ikke godkjent å bruke som ettermonterte nærlys / kurvelys (som var det jeg hadde).

Skal notere meg R87 og R149.

 

4 hours ago, MailMan13 said:

Hvis poenget er å oppgradere for å få bedre lys så er min erfaring at det er lite å gå på med pærer med ekstra lysstyrke.

Orginalpærer og gode ettermarkedspærer vikrer å være så tett opp til lovlig grense at det ikke er noe særlig rom for å lage noe som er signifikant kraftigere uten at de havner utenfor. Det har ihvertfall vært min erfaring med H1 og D3S. Med halogen så har du sikkert ikke automatisk høydejustering, og da er lovlig maksimal lysstyrke litt beskjeden i utgangspunktet.

For fjernlysene så er det jo ikke like strenge regelkrav rundt lysstyrke, så mulig man slipper unna med noe som hadde vært ulovlig som nærlys i dem? Man kan jo montere x-antall tusenmetere på taket lovlig, men det er muligens noen pedanter i SVV som mener at orginallyktene må ha "godkjente" pærer selv om de lyser langt mindre enn ting man lovlig kunne montert som ekstralys.

Har forsåvidt både automatisk høydejustering og svinglys. Tror jeg bare satser på å sette inn halogen fra Phillips eller Osram, så får jeg heller bruke noen kronasjer på en LED-bar eller lamper.

 

4 hours ago, SpecialForce said:

E-merke skal vel være preget på de enkelte pærene. Så der ser du svaret ditt. 

Er bare litt sent å finne ut at de ikke er lovlige, etter at man har revet opp forpakningen. 

  • Hjerte 1
Skrevet

Man kan jo ta seg bryet å bytte til originalpærene før hver eu-kontroll. Gjorde det for noen år tilbake, da hadde jeg led på den ene bilen og xenonkit på den andre. Originalpærene var selvsagt noen forhistoriske halogenpærer, så jeg var snar å bytte tilbake igjen så jeg fikk brukbar sikt i høstmørket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...