Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å tyde hvorfor RAV4 ikke skal selges mer i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kall det gjerne staten, men det er nok fordi den blir kraftig utkonkurrert selv av Toyota sin egen bZ4X. Vi snakker om en bil som koster 760-819K ny, med ganske labre spesifikasjoner og meget konservativ styling på eksteriør og interiør.

https://www.finn.no/mobility/item/428949659

Det er BMW-penger for en pensjonisttralle som kunne gått incognito i år 2010.

Med det sagt så har jeg stor respekt for Toyota og byggekvaliteten demmes, men kjøper man bil med garanti så bryr jeg meg egentlig ikke så mye.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det er altfor høye avgifter på biler som ikke er elbiler. De blir derfor for dyre i Norge. I 2022 hadde elbiler 79.3% av personbilsalget.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (1 time siden):

Kall det gjerne staten, men det er nok fordi den blir kraftig utkonkurrert selv av Toyota sin egen bZ4X. Vi snakker om en bil som koster 760-819K ny, med ganske labre spesifikasjoner og meget konservativ styling på eksteriør og interiør.

https://www.finn.no/mobility/item/428949659

Det er BMW-penger for en pensjonisttralle som kunne gått incognito i år 2010.

Med det sagt så har jeg stor respekt for Toyota og byggekvaliteten demmes, men kjøper man bil med garanti så bryr jeg meg egentlig ikke så mye.

Dette er som å høre politikerne i DDR:

Drabant er jo mye bedre enn BMW, for BMW selges ikke i vårt fine kommunistiske paradis!

RAV4 og mange andre modeller selges ikke lenger i Norge fordi staten har bestemt at slik skal det være. En måte å sette opp et slikt forbud, er å sette opp prisene kraftig for det man ønsker skal selges minimalt eller ikke i det hele tatt, og subsidiere det som man ønsker å selge mye av. Dette kan man gjøre ved grov forskjellsbehandling via avgifter og moms.

Om jeg er politiker i Norge og jeg ønsker at melk skal forbys og appelsinjuice skal selges mer av, så setter jeg opp avgiftene til 500 kr literen på melk, samtidig som jeg fjerner moms på appelsinjuice. Dermed blir melk i praksis forbudt, mens appelsinjuice plutselig blir veldig populært.

Om alle biler som selges ny i Norge hadde hatt 0 i avgifter og 0 i moms, uansett drivlinje, samt at bensin og diesel-drivstoff hadde hatt 0 i avgifter og 0 i moms, så hadde elbiler ligget på rundt 2% av nybilsalget. Resten hadde vært en god blanding av bensin, diesel og hybrid.

Elbiler suger også balle; de har elendig rekkevidde, elendig bakkeklaring, elendig nyttevekt, elendig hengerkapasitet, dårlige offroadegenskaper, elendig design (alle ser ut som såpestykker for å ha minst mulig luftmotstand), de er dyre, har dyre deler, tåler lite og det er lite man kan fikse selv.

Rav4 er ikke å finne lenger ny i Norge ikke fordi det er en dårlig modell, men fordi vi nordmenn elsker at politikere og byråkrater skal styre livene våre.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er like trist hos Skoda Norge:

Screenshot2025-10-11132235.thumb.png.73930c3088017da3ec791135c90e05f1.png

Skoda har mange fine modeller som ikke er elektrisk, som for eksempel Superb, Octavia, Fabia, Scala, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Kushaq, Kylaq, Ingen av disse selges lenger i Norge fordi staten har bestemt det.

Det samme gjelder resten av VAG og andre konsern, der de fortsatt lager mange fine biler som vi nå må privat-importere.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Svein M skrev (2 timer siden):

Det er altfor høye avgifter på biler som ikke er elbiler. De blir derfor for dyre i Norge. I 2022 hadde elbiler 79.3% av personbilsalget.

79.3 er svært høyt, det er åpenbart leverandører ser statistikk og lønnsomhet. 

Skrevet
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Dette er som å høre politikerne i DDR:

Drabant er jo mye bedre enn BMW, for BMW selges ikke i vårt fine kommunistiske paradis!

RAV4 og mange andre modeller selges ikke lenger i Norge fordi staten har bestemt at slik skal det være. En måte å sette opp et slikt forbud, er å sette opp prisene kraftig for det man ønsker skal selges minimalt eller ikke i det hele tatt, og subsidiere det som man ønsker å selge mye av. Dette kan man gjøre ved grov forskjellsbehandling via avgifter og moms.

Om jeg er politiker i Norge og jeg ønsker at melk skal forbys og appelsinjuice skal selges mer av, så setter jeg opp avgiftene til 500 kr literen på melk, samtidig som jeg fjerner moms på appelsinjuice. Dermed blir melk i praksis forbudt, mens appelsinjuice plutselig blir veldig populært.

Om alle biler som selges ny i Norge hadde hatt 0 i avgifter og 0 i moms, uansett drivlinje, samt at bensin og diesel-drivstoff hadde hatt 0 i avgifter og 0 i moms, så hadde elbiler ligget på rundt 2% av nybilsalget. Resten hadde vært en god blanding av bensin, diesel og hybrid.

Elbiler suger også balle; de har elendig rekkevidde, elendig bakkeklaring, elendig nyttevekt, elendig hengerkapasitet, dårlige offroadegenskaper, elendig design (alle ser ut som såpestykker for å ha minst mulig luftmotstand), de er dyre, har dyre deler, tåler lite og det er lite man kan fikse selv.

Rav4 er ikke å finne lenger ny i Norge ikke fordi det er en dårlig modell, men fordi vi nordmenn elsker at politikere og byråkrater skal styre livene våre.

mange gode eksempler du formidler, veldig bra. Det er så viktig som deg formidler den saklige vinklingen til å forstå, få større forståelse på lengde, bredde, og høyde. 

Skrevet
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Det er like trist hos Skoda Norge:

Screenshot2025-10-11132235.thumb.png.73930c3088017da3ec791135c90e05f1.png

Skoda har mange fine modeller som ikke er elektrisk, som for eksempel Superb, Octavia, Fabia, Scala, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Kushaq, Kylaq, Ingen av disse selges lenger i Norge fordi staten har bestemt det.

Det samme gjelder resten av VAG og andre konsern, der de fortsatt lager mange fine biler som vi nå må privat-importere.

men når vi sier at det er biler som ikke selges i Norge, selges dem i finland, sverige, danmark, og evt. andre europeiske land, er det kun i Norge det er blitt ekstra avgifter for å bremse salget?

Skrevet
Mykesider skrev (38 minutter siden):

men når vi sier at det er biler som ikke selges i Norge, selges dem i finland, sverige, danmark, og evt. andre europeiske land, er det kun i Norge det er blitt ekstra avgifter for å bremse salget?

Nei, det er først og fremst i Norge at ekstremistisk bilpolitikk har fått fotfeste da ideologi kommer før valgfrihet.

Skoda Norge:

Screenshot2025-10-11132235.png.5a59d3898308e85312df12da4e9ea8c0.png

Her er noen eksempler fra andre land:


Skoda Sverige:

 

image.thumb.png.14ef68b42f6f097461cd4b89be11788e.png

Skoda Danmark:

 


image.thumb.png.1c2dd64ebe6786ce30b38b99a835a5b8.png

Skoda Finland:

 

image.thumb.png.5115b23bf8015e0f34a7c9b552c08d9d.png

Skoda UK:



image.thumb.png.ace659cf21a9f2e9c42ae17b11b98661.png

Det er mye det samme hos mange andre merker, der de tilbyr mye spennende i andre land, mens det i Norge begrenses til kjedsomme elbiler, fordi det er slik politikerne ønsker det.

  • Liker 1
Skrevet
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Dette er som å høre politikerne i DDR:

Drabant er jo mye bedre enn BMW, for BMW selges ikke i vårt fine kommunistiske paradis!

Snart får vi nok tilgang på kun et par ching chong el-biler. Og that´s it. 

- motor er fy over alle fyer. Uansett hvor lite utslipp det er på de beste idag.

- Verstingen er likevel to-takts motoren, med god margin. Div go-karter, div motorsykler, påhengsmotorer og gressklippere. Og for ikke å glemme den originale og nusselige Trabanten(DDR.) Veteran..

Én stk. gressklipper med sin to-takts motor forurenser like mye som x-antall biler. Husker ikke tallet jeg hørte, men sjokket var stort. Hvis MDG skal vise noe som helst av teknisk ekspertise så bør de være klar over dette? Ikke skrike til oss om vår sans for lyden av en motor over en lav sko. En rekke 6´er som maler som en katt.. Og ikke minst rekkevidden til motoren i vårt lange land.

Fossilfritt drivstoff, hvorfor kan ikke dette i det minste berolige miljøforkjemperne bittelitt? Begrensningen på tilgjengelighet er kun politikk, foreløpig produksjonskapasitet og sikker satsing på teknologisk videreutvikling. Burde være en overkommelig fartsdump det, eller? Rallybilene i WRC går foran med et godt eksempel.

  • Liker 2
Skrevet
Sovna skrev (1 time siden):

Én stk. gressklipper med sin to-takts motor forurenser like mye som x-antall biler. Husker ikke tallet jeg hørte, men sjokket var stort. Hvis MDG skal vise noe som helst av teknisk ekspertise så bør de være klar over dette? Ikke skrike til oss om vår sans for lyden av en motor over en lav sko. En rekke 6´er som maler som en katt.. Og ikke minst rekkevidden til motoren i vårt lange land.

Nå må du ha tunga rett i munnen her, for NOx-forurensing er ikke det samme som klimagassutslipp.

Et cruiseskip som seiler på tungolje forurenser omtrent like mye som en million personbiler per dag, men partikkelutslipp har nesten null betydning ute på havet. Plenklipperen din er heller ikke skrekkelig avgjørende for luftkvaliteten så lenge ikke alle skal finne på å klippe plenen hele dagene.

  • Liker 2
Skrevet
Gavekort skrev (37 minutter siden):

Et cruiseskip som seiler på tungolje forurenser omtrent like mye som en million personbiler per dag, men partikkelutslipp har nesten null betydning ute på havet.

Så hvis i teorien alt av partikkel-biler i verden kjørte på havet så hadde vi spart miljøet betydelig? 

Skrevet (endret)
Sovna skrev (19 minutter siden):

Så hvis i teorien alt av partikkel-biler i verden kjørte på havet så hadde vi spart miljøet betydelig? 

Miljøet er ikke én ting, som er grunnen til at jeg ber deg være litt varsom med hva man snakker om.

Svoveloksid og surt regn er ikke det samme som KFK-gasser og ozonhull, og det er ikke det samme som nitrogenoksider og partikkelutslipp, og det er ikke det samme som CO2 og annet klimagassutslipp.

Totaktere bidrar ikke stort til globale klimaendringer, men kan forårsake dårlig luftkvalitet om det er mange nok av de. Problemet med personbiler er at det er fryktelig mange av de.

Men du har helt rett. For å gjøre poenget ditt litt mer saklig så er ikke partikkelutslipp et spesielt stort problem ute i distriktene, så om du velger å kjøre en gammel og skitten detroit diesel fra 1978 over Jotunheimen, så er det mye bedre enn å fyre med ved i Oslo sentrum på en vindstille vinterdag.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Skrevet
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Miljøet er ikke én ting, som er grunnen til at jeg ber deg være litt varsom med hva man snakker om.

Svoveloksid og surt regn er ikke det samme som KFK-gasser og ozonhull, og det er ikke det samme som nitrogenoksider og partikkelutslipp, og det er ikke det samme som CO2 og annet klimagassutslipp.

Totaktere bidrar ikke stort til globale klimaendringer, men kan forårsake dårlig luftkvalitet om det er mange nok av de. Problemet med personbiler er at det er fryktelig mange av de.

Men du har helt rett. For å gjøre poenget ditt litt mer saklig så er ikke partikkelutslipp et spesielt stort problem ute i distriktene, så om du velger å kjøre en gammel og skitten detroit diesel fra 1978 over Jotunheimen, så er det mye bedre enn å fyre med ved i Oslo sentrum på en vindstille vinterdag.

Nei, jeg er ikke kompetent nok på temaet. Takk for opplysningen. Og jeg lover, jeg skal flytte til Jotunheimen med motor monsteret mitt..

  • Liker 1
Skrevet

Ja, miljøvennlige Norge med hele 5,6 millioner innbyggere skal jo redde planeten. Vi har ca. like mange innbyggere i hele landet vårt som Berlin og Paris har til sammen (ca. 3,7 og 2,2 mill.), men vi skal redde verden.

Jeg skjønner at store byer er langt mer plaget av luftforurensing, men selv ikke stor-Osloregionen har mer enn i overkant av 1,5 millioner innbyggere og det vi ellers har som kan kalles storbyer er ikke i nærheten.
Storbyområdene kan gjerne ha krav om lav- eller nullutslippsbiler for min del, men jeg tviler på at distrikts-Norge har nok innbyggere til at fossilbiltrafikk utgjør  mye sammenlignet med utslipp fra industri, luftfart og maritim trafikk. Og vi har mye skog i Norge, mye av det i fjell og ulendt terreng, som jeg regner med binder opp mye CO2.

Kanskje jeg er for negativ og kritisk, men selv vår nærmeste nabo Sverige som har ikke langt unna dobbelt så stor befolkning selger fortsatt fossilbiler og har ikke like strenge regler som oss, jfr. foregående innlegg og min begrensede kunnskap.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Sjørøver skrev (17 minutter siden):

Det er synd at vi ikke bare kan innføre kun moms på alle kjøretøy og la de konkurrere på like vilkår.

Problemet er at forurensning og klimaavtrykk ikke har den riktige markedseffekten. De kan gjerne konkurrere på objektive vilkår for min del, men da må CO2- og partikkelutslipp ha en pris. Fra fabrikken til bilopphuggeren.

  • Liker 3
Skrevet
Gavekort skrev (2 timer siden):

Problemet er at forurensning og klimaavtrykk ikke har den riktige markedseffekten. De kan gjerne konkurrere på objektive vilkår for min del, men da må CO2- og partikkelutslipp ha en pris. Fra fabrikken til bilopphuggeren.

Man betaler co2 avgift på drivstoff. 

Skrevet
N-4K0 skrev (3 timer siden):

Ja, miljøvennlige Norge med hele 5,6 millioner innbyggere skal jo redde planeten. Vi har ca. like mange innbyggere i hele landet vårt som Berlin og Paris har til sammen (ca. 3,7 og 2,2 mill.), men vi skal redde verden.

Det finnes ingen grupper på 5 millioner mennesker som kan "redde verden". Det er totalen som teller. Om alle gir f. så går det rett vest. F.eks. kan man jo tenke seg å dele opp Kina i 200 grupper med 5 millioner mennesker i hver gruppe. Problemet løst, eller?

Jeg kunne godt tenke meg å slippe å betale skatt. Det er har nemlig ingen betydning for Norges økonomi om jeg lar være. Det er samme tankegang. Alle de andre kan gjøre noe, bare ikke meg. Alle tenker kun på seg selv, det er bare jeg som tenker bare på meg.

Sovna skrev (5 timer siden):

- motor er fy over alle fyer. Uansett hvor lite utslipp det er på de beste idag.

Utslippet har ikke blitt en døyt bedre på 50 år. Det er fysikk og kjemi. Brenner du fossilt drivstoff så får du CO2, det er ingen vei utenom.

I EU blir det forbud mot forbrenningsmotorer fra 1.1 2035. Det er ikke veldig lenge til. Forøvrig var nybilsalget av elbiler i Norge 98,3% i september. Resten av verden kommer etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...