Gå til innhold

Høyresidens nyttige idioter: Hvordan milliardærenes PR-maskin fikk arbeidsfolk til å tro at formuesskatten angår dem.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (På 20.10.2025 den 10.04):

Spesielt i ein verden kor disse rasshølene kontinuerlig snylter og aktiv unngår å betale skatt.

Så rart at disse fæle rikingene ikke har lyst til å gi enda mer av pengene sine til folk som deg :fun:

Endret av herzeleid
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 10/20/2025 at 10:01 AM, ronron25 said:

Fikk lyst til å nevne at både Stuart Mill og Adam Smith mente det var nødvendig med beskatning av arv og jord for å forhindre en konsentrasjon av formue. Slik vi ser tendenser til i dag. 

Veldig mange av de som snakker om viktigheten av næringsliv og lave skatter, er ikke pro-forretning. De sier de er det, men de er bare aristokrater 2.0. 

8 hours ago, Sander1337 said:

Jeg, som fattig, vil gjerne at min rike nabo skal ha samme konkurransevilkår som utlendinger.

Som fattig har jeg ingenting mot milliardærer

Stockholmsyndrom. 

1.7m er ett ganske så lavt bunnfradrag.

Hvordan kan du som "fattig" mene at 1.7 er lite, kanskje du bare farer med løgn?

• Liker 2
Skrevet
Jarmo skrev (6 minutter siden):

Og det er her jeg er redd vi skyter oss i foten om vi ikke bare prøver å krafse til oss mest mulig fra de som bidrar mest, men er direkte fiendtlige og ufyselige mens vi gjør det;

Om det er ufine og uriktige angrep på noen som betaler enorme summer i skatt og frivillig bidrar med enorme donasjoner til fellesskapet, som i artikkelen du viser til, eller slike som brukeren på forrige side som kaller dem ‘rasshøl’ og andre stygge ting, er jeg redd vi gjør det stadig mer fristende å ta med seg verdiene og donasjonene sine et sted der det verdsettes, eller i det minste ikke hetses. 

Jeg er for å betale mye i skatt for at alle, særlig de som selv ikke har så mye, skal få gode liv og alt de trenger. Men hvis ‘takken’ er å få høre hvilket ‘rasshøl’ en er tror jeg fort mange ikke gidder lenger, og vil foretrekke å selv velge ut hvem de anser som ‘verdige trengende’ gjennom provate donasjoner. I sum tror jeg vi alle taper på denne polariseringen, mest av alt de som har minst, og kanskje med unntak av politikere som lever av slike populistiske og polariserende utspill. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (2 timer siden):

Hvordan kan du som "fattig" mene at 1.7 er lite, kanskje du bare farer med løgn?

Hvordan kan et oppegående menneske mene at 1.7 er nok til å måtte betale formuesskatt?

edit: Altså en ny Tesla model y er allerede 1/3 av denne summen...

Endret av wampster
  • Liker 4
Skrevet

Det er fullt mulig å komme i posisjon til å betale formueskatt fra man er noen-og-tyve år. Er dette et smart system eller oppfordrer det til å sylte ned så mange millioner man kan i en død ting som bolig?

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (2 timer siden):

Og det er her jeg er redd vi skyter oss i foten om vi ikke bare prøver å krafse til oss mest mulig fra de som bidrar mest, men er direkte fiendtlige og ufyselige mens vi gjør det;

Om det er ufine og uriktige angrep på noen som betaler enorme summer i skatt og frivillig bidrar med enorme donasjoner til fellesskapet, som i artikkelen du viser til, eller slike som brukeren på forrige side som kaller dem ‘rasshøl’ og andre stygge ting, er jeg redd vi gjør det stadig mer fristende å ta med seg verdiene og donasjonene sine et sted der det verdsettes, eller i det minste ikke hetses. 

Jeg er for å betale mye i skatt for at alle, særlig de som selv ikke har så mye, skal få gode liv og alt de trenger. Men hvis ‘takken’ er å få høre hvilket ‘rasshøl’ en er tror jeg fort mange ikke gidder lenger, og vil foretrekke å selv velge ut hvem de anser som ‘verdige trengende’ gjennom provate donasjoner. I sum tror jeg vi alle taper på denne polariseringen, mest av alt de som har minst, og kanskje med unntak av politikere som lever av slike populistiske og polariserende utspill. 

Slik retorikk er skapt for å få en viss velgermasse til å tro at det er de rikes feil at de selv er fattige. Dette appellerer nok kun til en mindre del av befolkningen, ettersom flertallet antakelig skjønner at man selv må gjøre en innsats for å kunne risikere å bli rik. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutes ago, logaritmemannen said:

Slik retorikk er skapt for å få en viss velgermasse til å tro at det er de rikes feil at de selv er fattige. 

Fattigdom er forårsaket av flere grunner. At kapitalkreftene flyttet enorme summer over til Asia, at de får folk til å jobbe mer for mindre, at de holder igjen lønn, har bidratt en god del til av de problemene vi i dag har med levekostnader og boligmangel. 

ettersom flertallet antakelig skjønner at man selv må gjøre en innsats for å kunne risikere å bli rik. 

Man kan også bli født rik. Og det er ofte disse folka som roper høyest om at man "må gjøre en innsats". 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Krig og fred skrev (1 time siden):

Fattigdom er forårsaket av flere grunner. At kapitalkreftene flyttet enorme summer over til Asia, at de får folk til å jobbe mer for mindre, at de holder igjen lønn, har bidratt en god del til av de problemene vi i dag har med levekostnader og boligmangel. 

Man kan også bli født rik. Og det er ofte disse folka som roper høyest om at man "må gjøre en innsats". 

Jeg tror du tar feil. De som arver rikdom holder gjerne kjeft. De som derimot jobber hardt og blir rike kan nok ha meninger om andre som syter til rikingene. Litt sånn..hold kjeft...prøv selv..

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Krig og fred said:

La oss si du styrte USA i 2000 - 2008, hva ville du gjort for å forhindre at kapitalkreftene flytter produksjon til Asia?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...