AtterEnBruker Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Grønn420 skrev (1 time siden): Jeg blir imponert over hvor mange menn i denne debatten som plutselig mener at kvinner må selv velge og at de vet 100% hva som er riktig for dem selv. Men så snart kvinner ønsker å velge noe helt annet enn et tradisjonelt liv som husmor, da kommer pekefingeren, moraliseringen og de dårlige holdningene. Det er den samme "Frihet er undertrykkelse og undertrykkelse er frihet"-newspeak-mentalgymnastikken som blir brukt gjennom alle reaksjonære, hierarkiske ideologier. 1 2
herzeleid Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Krig og fred skrev (17 timer siden): Det er avslørende når gjengen som ellers prater om viktigheten av at folk er i arbeid (og hvordan innvandrere ikke er det) plutselig argumenterer for at halve befolkningen ikke skal være det. Hvem da? Er det noen her som faktisk har sagt at alle kvinner skal være utenfor arbeid og samtidig klager over at for få innvandrere er i arbeid? Jeg gjetter at svaret er nei og det slår meg som synptomatisk hvordan flere av dere virker å sloss mot vindmøller heller enn de faktiske argumentene motparten presenterer. 2
leticia Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Tussi skrev (1 time siden): Nei, det er jeg uenig i. Konservatisme handler ikke om kvinnemishandling, og selv om jeg er konservativ er jeg imot at kvinnen skal tilbake til kjøkkenbenken. Jeg er kvinne selv, og jeg har ikke vasket gulv på over et år, fordi jeg betaler andre for å gjøre det. Å være hjemme fordi man ønsker det er noe helt annet enn å isoleres av en kontrollerende mann Men du kan være med på at slikt oftere forekommer i konservative kretser, spesielt der hvor religion også er involvert? (tenker ikke nødvendigvis på direkte kvinnemishandling, men veldig tydelig tradisjonell rollefordeling, sosial kontroll, isolering o.l.). 1
Tussi Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Men du kan være med på at slikt oftere forekommer i konservative kretser, spesielt der hvor religion også er involvert? (tenker ikke nødvendigvis på direkte kvinnemishandling, men veldig tydelig tradisjonell rollefordeling, sosial kontroll, isolering o.l.). Ja,det gjør det jo. .en som jeg har sagt tidligere, min menighet er også veldig konservativ, men alle kvinnene er i jobb eller utdanning. Så det trenger ikke være en sammenheng
leticia Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Duriello skrev (58 minutter siden): Tommel opp for at du ikke nevnte "datingmakten" og "de som har seg med eliten" for en gangs skyld. 👍👌 Ehm... her overså du noe Duriello 😘 Colin. skrev (1 time siden): Hadde de med dating-makten valgt partner utifra sannhet og livssyn, enn fasadisk status, så kunne mye ordnet seg her på berget. 2
leticia Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Tussi skrev (2 minutter siden): Ja,det gjør det jo. .en som jeg har sagt tidligere, min menighet er også veldig konservativ, men alle kvinnene er i jobb eller utdanning. Så det trenger ikke være en sammenheng Er du med i en veldig liten menighet? Siden du sier at alle kvinnene er i jobb eller utdanning så virker det som du har oversikten over alle. 🙂 1
Drunkenvalley Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Det er ganske mange former av konservativ. Når me her snakke om "konservativ" i kontekst av tradwife så trur eg mange her snakker om type menn som gir dattera si "purity rings," "gir vekk" datter til ein "god ektemann," osv. Det er spesielt openbart blant menn meir enn kvinner, ettersom dette er sirkler kor kvinner ikkje blir gitt stemme til å byrje med. 2
Tussi Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Er du med i en veldig liten menighet? Siden du sier at alle kvinnene er i jobb eller utdanning så virker det som du har oversikten over alle. 🙂 Ja,jeg går i en migrantmenighet, det ble der jeg følte meg hjemme. Så vi er ikke så mange nei. Flere det siste året,men fortsatt relativt få i min by. Litt større i Oslo og Bergen. 1
Duriello Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden leticia skrev (7 minutter siden): Ehm... her overså du noe Duriello 😘 Doh! 😂👌 1
leticia Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Tussi skrev (5 minutter siden): Ja,jeg går i en migrantmenighet, det ble der jeg følte meg hjemme. Så vi er ikke så mange nei. Flere det siste året,men fortsatt relativt få i min by. Litt større i Oslo og Bergen. Ah okay 👍 1
Sjørøver Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Grønn420 skrev (2 timer siden): Da mister vi mange arbeidstakere i spesielt viktige sektorer som for eksempel helsevesenet, som for øvrig er nærme kollaps Nærme kollaps er nok en overdrivelse de fleste steder, men ja, sektoren sliter. Jeg mener at kommune og stat har for mange oppgaver. Man kan feks si at alle som ikke har minst to barn, egne eller adopterte, ikke får dekket sykehjem fra staten. Grønn420 skrev (2 timer siden): De bringer ikke verden videre om de tar vare på et par unger hjemme og dropper å jobbe Ja, et par barn er for lite. Men om man hsr 3,4,5? Blir noe annet. Jeg tror en løsning der kvinner får lenger permisjon og at skattetrykket for paret samlet går ned er løsningen på mye. Da kan en eller begge jobbe litt mindre og ha tid til familie. Det er tidkrevende å drifte en stor familie med moderne krav. Det kommer også til å bli et tydelig klasseskille mellom de som må møte opp på jobb og de som kan ta hjemmekontor når det passer dem. En må løse det også på et vis. Endret 5 timer siden av Sjørøver
Tussi Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden (endret) Sjørøver skrev (6 minutter siden): Nærme kollaps er nok en overdrivelse de fleste steder, men ja, sektoren sliter. Jeg mener at kommune og stat har for mange oppgaver. Man kan feks si at alle som ikke har minst to barn, egne eller adopterte, ikke får dekket sykehjem fra staten. Ja, et par barn er for lite. Men om man hsr 3,4,5? Blir noe annet. Jeg tror en løsning der kvinner får lenger permisjon og at skattetrykket for paret samlet går ned er løsningen på mye. Da kan en eller begge jobbe litt mindre og ha tid til familie. Det er tidkrevende å drifte en stor familie med moderne krav. Det kommer også til å bli et tydelig klasseskille mellom de som må møte opp på jobb og de som kan ta hjemmekontor når det passer dem. En må løse det også på et vis. Så jeg som bruker livet mitt på å jobbe på sykehjem, skal ikke få samme hjelpen? Endret 5 timer siden av Tussi 1
Drunkenvalley Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Det er forøvrig vanskelig å ikkje merke eit problem med ideen om å dytte kvinner til å ha masse fleire barn og vera heima: Me skal samtidig ha ein full stabel med arbeidere innad helsefag. Trur det er vanskelig å balanse "kvinner må ha barn og være hjemme!" med "me treng desperat vesentlig fleire innad helseindustrien," spesielt når me veit blankt at det er overveldende mange kvinner innad fagene. Endret 5 timer siden av Drunkenvalley 2
Tussi Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden (endret) Drunkenvalley skrev (8 minutter siden): Det er forøvrig vanskelig å ikkje merke eit problem med ideen om å dytte kvinner til å ha masse fleire barn og vera heima: Me skal samtidig ha ein full stabel med arbeidere innad helsefag. Trur det er vanskelig å balanse "kvinner må ha barn og være hjemme!" med "me treng desperat vesentlig fleire innad helseindustrien," spesielt når me veit blankt at det er overveldende mange kvinner innad fagene. Vel, det MÅ køses på et vis, ellers pisser vi i buksa for å holde oss varm. En løsning kan være at hvis man får 2 eller 3 unger på rappen trenger man ikke tjene opp rett til ny permisjon, men man får det automatisk Endret 5 timer siden av Tussi
leticia Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Sjørøver skrev (8 minutter siden): Man kan feks si at alle som ikke har minst to barn, egne eller adopterte, ikke får dekket sykehjem fra staten. Wtf??? Du skal straffe alle som ikke er i stand til å få barn? Eller ikke har råd til å "kjøpe" noen via adopsjon? Høres ut som a handmaids tale tilstander. Ingen skal presses til graviditet og den kroppslige risikoen som følger med bare fordi du syns det fødes for få barn ! Sjørøver skrev (10 minutter siden): Jeg tror en løsning der kvinner får lenger permisjon og at skattetrykket for paret samlet går ned er løsningen på mye. Da kan en eller begge jobbe litt mindre og ha tid til familie. Det er tidkrevende å drifte en stor familie med moderne krav. Hvorfor skal kvinnene ha mer permisjon? Hvorfor ikke mer permisjon til far? At skattetrykket går ned kan være en løsning, men det vil bety mindre skatt inn for å drifte resten av samfunnet. Begge kan jobbe litt mindre, det er ikke riktig at bare en skal ta hele den økonomiske belastningen på seg selv. Det er heller ikke sååå tidkrevende å drifte en stor familie. Men folk har forskjellig energinivå og innstilling til det. 3 1
Drunkenvalley Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Det er jo også berre kvinner i praksis som blir straffet, sida eit slikt system fort oppmuntrer menn til å dumpe barn på kvinner. 2
Tussi Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Drunkenvalley skrev (1 minutt siden): Det er jo også berre kvinner i praksis som blir straffet, sida eit slikt system fort oppmuntrer menn til å dumpe barn på kvinner. Hva mener du? 1
Griever Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Drunkenvalley skrev (19 minutter siden): Det er forøvrig vanskelig å ikkje merke eit problem med ideen om å dytte kvinner til å ha masse fleire barn og vera heima: Me skal samtidig ha ein full stabel med arbeidere innad helsefag. Trur det er vanskelig å balanse "kvinner må ha barn og være hjemme!" med "me treng desperat vesentlig fleire innad helseindustrien," spesielt når me veit blankt at det er overveldende mange kvinner innad fagene. Men det er jo et problem med for få fødsler, og det er vel noe man burde ta tak i før det blir for stort? Om fødselstallene er for lave vil jo dette være en nedadgående spiral, så vidt jeg kan skjønne, så det er jo viktig å få opp tallene. Nyere forskning peker på at det kan være bra for barn å vente med barnehage til rundt toårs alderen. Skal man da ha fire barn, gjerne med litt mellomrom snakker man en del år borte fra arbeidslivet. Jeg tror også de færreste er interessert i 100% jobb og fire eller flere barn. Skal man ha opp fødselstallene må man nesten ha noe å friste med. Mer tid hjemme med barna (som er bra for barn, og ofte reduserer stress for foreldre), pensjon selv om man er noe ute av arbeidslivet, kanskje kombinert med for eksempel økende skattelette opp til et visst antall barn, ville kanskje vært god motivasjon for mange? Jeg vet ikke. Endret 4 timer siden av Griever 2
mandodiao Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (21 minutter siden): Så jeg som bruker livet mitt på å jobbe på sykehjem, skal ikke få samme hjelpen? Jeg tenker at vi med katter burde få et unntak i tilfelle 😅 1
Tussi Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden mandodiao skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at vi med katter burde få et unntak i tilfelle 😅 Enig 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå