Gå til innhold

Tradwife-debatten

Tussi

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutes ago, wampster said:

Agree to disagree

Du mener jo at folk som stiller opp på dugnad for idrettslag/o.l. ikke bidrar til samfunnet. 
Vanskelig for meg å ta slike (håpløse) utsagn seriøst

Hvis du hadde hatt bedre leseforståelse så hadde du ikke trengt dikte opp ting i hodet ditt. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Atib Azzad skrev (19 minutter siden):

Såvidt jeg forstår markerer beskrivelsen tradwife at man gjør det på grunn av konservativ ideologi.
Hvis man gjør det av andre grunner tror jeg man kan kalle det hva som helst annet.

Ok, ikke så uskyldig som jeg tenkte, da. De som ikke er så inne i politikk kan forveksle tradwife med et moteord.

Tidligere var det snakk om at noen kvinner var overbevist om at barn hadde best av å være hjemme og ikke gå i barnehage de tre første årene, el. Da var det uavhengig av en ideologi, tror jeg. Har en venninne som gjorde det på den måten, samtidig som hun strevde med å komme inn på arbeidsmarkedet. Mannen syntes det var et stort ansvar å ha hele forsørgeroppgaven.

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Subara said:

Ok, ikke så uskyldig som jeg tenkte, da. De som ikke er så inne i politikk kan forveksle tradwife med et moteord..

Jeg er redd de som støtter ideologien ønsker å blande termene, slik at ideologien snikes inn bakveien mens man lager støy om at alle som er negative til at kvinner bare tar sine egne valg, er intolerante.

Tidligere var det snakk om at noen kvinner var overbevist om at barn hadde best av å være hjemme og ikke gå i barnehage de tre første årene, el. Da var det uavhengig av en ideologi, tror jeg. Har en venninne som gjorde det på den måten, samtidig som hun strevde med å komme inn på arbeidsmarkedet. Mannen syntes det var et stort ansvar å ha hele forsørgeroppgaven

Jeg har jobbet mye i barnehage, og kan forstå hvordan noen utvikler en frykt eller mistro til institusjonen, tidvis har jeg jobbet steder med så høyt sykefravær og gjennomtrekk, at det ikke er vanskelig å skjønne at noen er redd for å overlate det mest dyrbare de noen gang har hatt, til et slikt sted.
Egentlig kan jeg forstå det selv når ikke barnehagen er vanskjøtt, det kan være vanskelig å avslutte den tiden hvor det bare er en selv og barnet. Og selv om jeg tror barn får tilgang til muligheter og perspektiver, vekst, og læring som er vanskelig å finne andre steder, så ville jeg vært den siste til å komme å legge føringer på hvordan folk føler det er best å oppdra sitt barn.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (9 minutter siden):

Jeg er redd de som støtter ideologien ønsker å blande termene, slik at ideologien snikes inn bakveien mens man lager støy om at alle som er negative til at kvinner bare tar sine egne valg, er intolerante.

Som er høyrevridd projisering i et nøtteskall. Det er "bare fordi jeg har en annen mening"-taktikken nok en gang, bare omformet til Tradwife-"debatten".

Og det er tilfellet med alt av kulturkrig-propaganda vi importerer fra Det Republikanske partiet. Konseptet med "Tradwife" er et konsept skapt av det republikanske partiet, deres propagandamaskineri, og deres lydige bikkjer på sosiale medier.

Det at tradwife har blitt noe vi faktisk "debatterer" her i Norge, er en skremmende påminnelse om hvor vanvittig påvirkningskraft og innflytelse det republikanske partiet har over verdenssamfunnet.

Når person A påpeker den diskriminerende naturen i konseptet Tradwife, og person B vrir det om til at person A "ønsker å hindre kvinner i å ta egne valg", så er person B en uærlig bad faith-aktør. Og en jævla løgnhals. Og flere burde rope høylytt at person B er en jævla løgnhals.

Og da kan man stille seg spørsmålet om vi i det hele tatt er forpliktet i å innlede en samtale med person B, hvis vedkommedes formål er bad faith i utgangspunktet. Fordi person B bryr seg ikke om en ærlig og redelig samtale. Person B bryr seg om at hens motdebbattant bryr seg om det, så person B kan utnytte det til å... nettopp snike inn diskriminerende ideologier gjennom bakveien.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Krig og fred skrev (47 minutter siden):

Hvis du hadde hatt bedre leseforståelse så hadde du ikke trengt dikte opp ting i hodet ditt. 

Hvis du hadde hatt bedre samfunnsforståelse hadde du ikke trengt å komme med utsagn som at alle som ikke har lønnet arbeid ikke bidrar til samfunnet.

Yet, here we are. 

Skrevet (endret)
11 hours ago, wampster said:

Deilig når dama bare tar tak i dekkskifte, utbæring/bytte av hvitevarer som slutter å fungere, kapper trær/hekk, maler huset, vet hvor stoppekranen og hovedsikringen er om noe skulle skje, har lagret nummer til rørlegger/elektriker man har brukt tidligere osv uten at man trenger å si noe også. 

Det som er litt merkelig er hvordan enkelte greier slikt når de bor alene. Men med en gang de får en kar i hus så har de visst glemt hvordan man gjør slikt

Jeg regner med at du skjønner poenget mitt her...

Moro å høyre fremmede beskriv mor mi. 😂 Ho og fleire andre flotte kvinner eg kjenner måtte lera meg og mange barn disse tingene fordi pappa er ute av biletet av ein grunn eller anna.

I mitt tilfelle var det lite å klandre fattern for slikt sett - han valgte jo ikkje å ha hjerneblødning. Likevel blei det skilsmisse, og det er det mange kvinner som har måtte svelje sure pillen på. Dei får barna, dei får huset, heile greiå, og må framleis jobbe. Samtidig er det direkte stereotyp at pappen har forsvunni.

4 hours ago, wampster said:

Men det er ikke like naturlig at begge gjør det samme.. Menn og kvinner er forskjellige. Det ser man i alt i samfunnet.

Hvilke hobbier man har, hva man studerer, hva man gjør på fritiden, osv osv osv.....

Skiljet du drar frem her er ekstremt kunstig og i stor grad styrt av behov, kjønnsroller og forventninger dyttet på dem over årene.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
3 minutes ago, wampster said:

Hvis du hadde hatt bedre samfunnsforståelse hadde du ikke trengt å komme med utsagn som at alle som ikke har lønnet arbeid ikke bidrar til samfunnet.

Yet, here we are. 

Og som jeg nå sier for siste gang, jeg snakket spesifikt om skattbar inntekt i relasjon til eldrebølge. Det er du som rambler om dugnad og idrettslag fordi du klarer ikke lese og forstå hva som blir skrevet. 

Du sliter tydeligvis med leseforståelsen, som også ble påpekt av en 3. part i tråden om milliardærer. Du kan lese et enkelt utsagn som "appelsin er godt", men inni hodet ditt handler dette utsagnet om kjøkkenredskaper, fordi det er et eller annet som ikke fungerer som det skal når du leser tekst. 

• Liker 5
Skrevet
4 hours ago, wampster said:

Ja din "definisjon" på et likestilt forhold ser ut til å være at begge gjør akkurat det samme akkurat like mye. 

Min definisjon på et likestilt forhold er at begge bidrar like mye. 

Det er flere måter å være likestilt på, du ser ut til å være fastlåst til at man må gjøre alt helt likt for å kalle det likestilt 

Det er for min del, som barn av skilsmissede foreldre, enormt snodig og kunstig å så arbitrært fordele oppgåver.

For all del lagde i hovudsak mor mi mat i hus, men det var jo og naturlig for båe ho og kjæreste å lage mat etter kva dei ynskja eller var god på. Og for all del mekket han gjerne på bil, moped, påhengsmotoren til pjuskete båten ho hadde, plenklipper, osv, men det var jo berre fordi han hadde meir kunnskap på motorer. Bytte dekk? Pytt, det kan og bør alle kunne gjere sjølv.

Kjønnsrollefordelingen slikt den er fremstilt utover tråden her til tider er veldig firkanta på ein ganske fæl måte.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Bonuspoeng forøvrig: Begge mor og kjæresten hadde ganske dårlig skilsmisse med sin tidligere partner. Det er i stor grad derfor dei ikkje ynskje gifta seg, ei ynskje blande økonomi, osv. Ikkje så firkanta at ein ikkje kan kjøpe blomster til kvarandre, osv, men hus, bil, båt, alt meir enn eit par hundrelapper er fort separert.

Det har satt terskelen litt opp for å ikkje berre lempe oppgåver frå eine sida til den andre, men dei er framleis veldig komfortable med å gå til kvarandre med det dei treng hjelp til.

F.eks bygg mor mi gjerne ein pegoda sjølv, osv, men ho ber gjerne han om råd kva som er forsvarlig måte å gjere det på.

• Liker 4
Skrevet
leticia skrev (5 timer siden):

Kjempefint hvis du uansett står for det du sier her

Jeg har gått igjennom brudd som er omtrent så stygt det kan bli, uten at barn er involvert. Jeg står for det jeg sier.

leticia skrev (5 timer siden):

Ja, for mange er det ønskelig å kombinere

Og det applauderer jeg. For noen er det ikke det. Mennesker er mangt, og hva som passer for noen passer ikke for andre. Den enes drøm er den andres mareritt. Nå har vi diskutert en stund, og jeg håper det syntes at en rød tråd i hele min argumentasjon er et ønske om at folk kan leve nærmere til hva de føler og avgjør er best for dem. :)

• Liker 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (3 timer siden):

Såvidt jeg forstår markerer beskrivelsen tradwife at man gjør det på grunn av konservativ ideologi.

Jeg vet det ikke var meg du snakket til, men jeg har vært litt delaktig her og vil bare understreke at jeg ikke stiller meg bak konservativ idelologi. 👍 Det er ikke bakgrunnen for mine tanker rundt familieliv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, "tradwife" er i prinsipp ei hundefløyte; det presenterer eit rimelig konsept overfladisk, men knytningen til konservativ ideologi er under ein paraply med mange svikter:

• Kvinnen er underdanig og skal gjere kva ektemannen krever
  • Ho skal ikkje velje sjølv eller vera selvstendig; ektemannen styrer
  • Ei kvinne skal ikkje stemme, og om ho gjer det er det kva mannen stemmer
  • Ho har ikkje venner utafor heimen om ikkje han godkjenne
  • osv

Under det rammeverket er ho meint å vera ei slave heima, i så mange ord.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Drunkenvalley skrev (8 minutter siden):

Ja, "tradwife" er i prinsipp ei hundefløyte; det presenterer eit rimelig konsept overfladisk, men knytningen til konservativ ideologi er under ein paraply med mange svikter:

• Kvinnen er underdanig og skal gjere kva ektemannen krever
  • Ho skal ikkje velje sjølv eller vera selvstendig; ektemannen styrer
  • Ei kvinne skal ikkje stemme, og om ho gjer det er det kva mannen stemmer
  • Ho har ikkje venner utafor heimen om ikkje han godkjenne
  • osv

Under det rammeverket er ho meint å vera ei slave heima, i så mange ord.

Ja, nei. Det er ikke hva jeg skulle ønske jeg hadde 😅

• Liker 2
Skrevet
1Dr.E skrev (7 timer siden):

Vi jobber 100% begge to, og har 4 barn. 3 av dem i barnehage.

Og vi hadde 4 tette (ingen tvillinger), og hadde også 3 barn i barnehagen samtidig. 

men den relativt hektiske perioden av livet vi er i nå løser seg helt greit med planlegging og struktur.

Hehe, husker tilbake til den tiden ja. Dagene var litt mer strukturerte og planlagte enn nå. 

Og barna stortrives i barnehagen. Selv om vi koser oss hele gjengen sammen i helgene så ser vi hvor mye barna lærer av å forholde seg til andre barn i lek. 1-åringene leveres uten tegn til gråt, de krabber avgårde og utforsker. 3-åringen gleder seg til å leke med vennene sine. Vi ville ikke fratatt dem disse gledene og utviklingsmulighetene ved å holde dem hjemme i huset hver dag selv om vi hadde kunnet det. Barnehagetilbudet er fantastisk. 

Dette er min erfaring og oppfatning av barnehagen også.

Men det betinger at det er nok bemanning i barnehagen. Bemanningen var bedre da jeg hadde mine der, enn slik det er nå, med veldig mye sykdom / fravær blant de ansatte. Og lønna da, den må opp. 450.000 i året hørte jeg en utdannet barne - og ungdomsarbeider sa hun fikk... 

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (6 timer siden):

Jeg ønsker egentlig ikke å gjøre oppgaver som menn gjør, sett fra et tradisjonelt kjønnsrollemønster og sliter veldig med motivasjonen. Til syvende og sist handler det om interesse. Hodet mitt er et helt annet sted, i tillegg til at selvtillitten er dårlig. Men når jeg henger opp klesvasken og reparerer klær, stortrives jeg. Eller, hvordan bake det perfekte sukkerbrødet.

Jeg er tydeligvis motsatt av deg. Jeg trenger den motivasjonen for å gjøre tradisjonelle arbeidsoppgaver kvinner gjorde. Jeg verken stryker klær,  strikker eller syr. Litt lettere med baking. Men gi meg en snøskuff eller gressklipperen, reparere noe på huset osv... 

Selvtilliten din kan du øve opp også. 

Jeg tror for min del, utenom interesse, at det handler om at jeg liker virkelig ikke at andre skal fortelle meg hva jeg skal eller bør gjøre,  bare fordi jeg er kvinne. Dermed så har disse typiske "kvinneoppgavene" blitt noe jeg ser på med sterk motvilje til å utføre. Noen av dem gjør jeg bare ikke. Ferdig snakka liksom 😅🤪

• Liker 2
Skrevet
Atib Azzad skrev (4 timer siden):

Det virker sånn ja. 

• Liker 2
Skrevet
AtterEnBruker skrev (4 timer siden):

Når person A påpeker den diskriminerende naturen i konseptet Tradwife, og person B vrir det om til at person A "ønsker å hindre kvinner i å ta egne valg", så er person B en uærlig bad faith-aktør. Og en jævla løgnhals. Og flere burde rope høylytt at person B er en jævla løgnhals.

💖

AtterEnBruker skrev (4 timer siden):

Og da kan man stille seg spørsmålet om vi i det hele tatt er forpliktet i å innlede en samtale med person B, hvis vedkommedes formål er bad faith i utgangspunktet. Fordi person B bryr seg ikke om en ærlig og redelig samtale. Person B bryr seg om at hens motdebbattant bryr seg om det, så person B kan utnytte det til å... nettopp snike inn diskriminerende ideologier gjennom bakveien.

👏

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (På 4.10.2025 den 23.03):

Nei, hadde det vært økonomisk mulig å overleve på en inntekt, slik som da jeg var barn, så go for it hvis man vil, men som andre har påpekt så er det en økonomisk krise for kvinnen hvis noe skjer. Men at staten skal betale kvinner for å være hjemme med husarbeid, altså, jeg har ikke ord...

Vi betaler allerede mange hundretusen for å ikke gjøre noe. Hvorfor skal vi ikke betale kvinner for å bringe landet videre?

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Griever said:

Ja, nei. Det er ikke hva jeg skulle ønske jeg hadde 😅

Nei, eg trur ikkje du ser etter ein "tradwife" i den forstand heller. Det er derimot mykje vondt som skjuler bak døra på ideologien som fremmer det. Vinkelen deiras offentlig er "kvinners val," men når du ser disse ekteskapene mellom kvinner og menn i seriøst konservative husholdninger er det der plenen går.

• Liker 5
Skrevet
Griever skrev (2 timer siden):

Jeg vet det ikke var meg du snakket til, men jeg har vært litt delaktig her og vil bare understreke at jeg ikke stiller meg bak konservativ idelologi. 👍 Det er ikke bakgrunnen for mine tanker rundt familieliv.

Jeg tror ikke at noen har oppfattet deg slik heller. Vi er bare sterkt uenige i hva det betyr å bli borte fra arbeidslivet såpass lenge. (Selv om vi er enig i at den som går hjemme må sikres økonomisk ). 

Det er vel litt av forskjellen på om man snakker om konservativ ideologi eller ikke, at man ikke sikrer kvinnen økonomisk,  men at hun må ta alle kostnadene ved oppofrelsen selv. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...