Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor lovlig er Foodora sine kontrakter?

lada1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hørte/forsto at Foodora krever at de som er tildelt operasjons-tid for dem må være mye tilgjengelige for oppdrag i denne tildelte tiden - uten betaling. Man får betaling per oppdrag - men må likevel være tilgjengelig for oppdrag som en slags gratis "tilstedevakt".

Med forbehold om at jeg har missforstått, er dette lovlig?

Det er vel "usymmetri" mellom Foodora og de som tar oppdrag for dem. Har dette betydning for hva som er lovlige kontrakter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan ikke tenke meg at det er lovlig, men det beviser jo egentlig at ingen egentlig bryr seg om annet enn kostnader og pris? Hverken de som ansetter eller de som kjøper?

Endret av trn100
Skrevet (endret)
8 hours ago, trn100 said:

Kan ikke tenke meg at det er lovlig, men det beviser jo egentlig at ingen egentlig bryr seg om annet enn kostnader og pris? Hverken de som ansetter eller de som kjøper?

Det er på tide med litt rydding i denne bransjen og en start er å se etter juridiske aspekter. Enkelte politikere fremmer at de som jobber for Foodora, har krav på ansettelse. Det mener jeg er å bomme på målet. Slike levterskel-muligheter for inntekt er viktig for mange, og krav om ansettelse ville ødelegge. Jeg kjener til folk som har flere slike internet-baserte "strøjobber" og det er viktig for dem. Å påby (i praksis) yrkesforbud og henvise folk til NAV ville være fryktelig. Noen tjener faktisk bra på "appjobber" dersom de kan multi-taske. Flere oppnår slik en normal lønn som de trenger før de får etablert egen forretning.

Skal man jobbe for Foodora så er fortjenesten så lav at man helst må jobbe med flere "apper" samtidig, men det blir gjort vanskelig dersom de krever gratis tilstedevakt der en skal være tilgjengelig for oppdrag på få minutters varsel. Tar man ikke oppdrag i denne "gratis vakttiden" så får man advarsel og eventuelt (automatisk) utestengelse. 

Den juridiske siden her angår kanskje ført og fremst "ubalanserte maktforhold". En kan sammenligne med at tannleger tar oppdrag - men de gjør det per passient og makt-forholdene er i tannlegens favør. Tannleger har ikke en "mellom-organisasjon" tilsvarende Foodora som kan utestenge tannleger dersom de ikke opererer innenfor et regime med gratis vakttjeneste. 

Det er et poeng å avklare juridiske forhold rundt bl.a. Foodora. Dette kan hjelpe mange og en unngår at bransjen fremstår som en rå utnyttelse av importert arbeidskraft.

Endret av lada1
Skrevet
8 hours ago, trn100 said:

Jeg er ikke flink på dette, men finnes det en slags "arbeidslivets ombundsmann" i Norge og som kunne se på saken og sette foten ned?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...