Gå til innhold

Hvordan få motivasjon til trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei
Sliter temmelig hardt med å motivere meg selv til å trene. Er inne i siste året av 30-årene og merker at kroppen ikke helt henger med.
Vondter, energimangel, og pæreform :D

I min ungdom (15 år siden) dreiv jeg aktivt med styrketrening og var i god form medbra muskel/fett ratio. Gikk fra 65 til 90 kilo på 3-4 år med styrketrening. Treningskompisen min flytta og jeg slutta å trene og både jobb og småbarnslivet drepte all aktivitet. Nå er jeg rett under 100kg og musklmassen har sakte men sikkert sklidd ned fra armer og bryst til midt påmagen, og jeg vil gjerne snu litt på ting. 

Jeg har bra kontroll på hva og hvordan. Har egentlig lyst å få inn 2 økter styrke og 2 økter kondisjon i uka. Begge styrkeøktene vil jeg gjerne prøve å få full-kropp, Knebøy/Markløft annenhver gang, så benkpress, roing/pullups og litt diverse armøvelser. Burde være mulig å ha fremgang om jeg sparer litt krutt til benkpress også, og ikke tar ut alt på beinøvelsene. Kondisjon har jeg en bror som driver ultraløp så skal få tips fra han.

Men hvordan i F motiverer man seg? Det er der hovedproblemet mitt er egentlig. Jeg er egentlig lat, og det er et irriterende trekk. Jeg har tre hjemmkontordager i uken med mulighet for å ta en økt midt på dagen siden jeg gjerne er i gang en time tidligere om jeg slipper reise. Og så en økt på søndages morgen, gjerne kondisjon. Å få ting til etter jobb og unger er vanskelig da man gjerne er utslitt.

Er det noen andre som har klart å snu ting, få i gang rutiner og bedret livet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk tida effektivt. Legg opp til eit program det faktisk er realistisk i følgje. Er det for mykje med både styrke og kardio så ville eg droppa eller redusert kardio. Ha realistiske mål. Som 40 år med familie er kanskje ikkje 1-reps maks eller store musklar like viktig lengre.

Ein viktig motivasjonsfaktor for min del er å kunne ha eit aktivt liv lenge og kunne vere med born og potensielt borneborn på leik. Eg har sett 70-åringar som rullar seg på gulvet med sine etterkomarar, og eg har sett 70-åringar med kulemage som hadde hatt problem med å få seg opp igjen om dei havna på golvet.

Nokon skreiv i ein artikkel eg las at trening i 30-40-åra er like viktig som å spare til pensjon.

Styrketrening er det beste du kan gjere for kroppen etter som du blir eldre. Det kan òg vere ein motivasjonsfaktor for eit relativt sunt kosthald.

Styrke kan du bygge heile livet. 60-åringar kan få god framgang sjølv om dei aldri har løfta ei vekt før.

Med riktig trening er det fantastisk vedlikehald for kroppen og ei anledning til å halde den sterk og funksjonsfrisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...