Gå til innhold

Trygdesvindel. Hvordan få has på det?

Gjest f9b4d...6e0

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er jo lett å vera etterpåklok med sjukemeldinger, men det blir litt stygg praksis og hvis eg melder at eg er sjuk, og så skal fastlege stå og flisespikke på det tre dager senere. Hvis fastlege skal bestride sjukemelding så må det vera i forsvarlig tid. Problemet er da at om det skal utgjøres på forsvarlig tid så har ikkje fastlege tid til å følge opp resten av pasientene om alle sjukemeldinger må vurderes fortløpende på dagen.

Også sjølvsagt... korleis skal fastlege vurdere om du har COVID, migrene, osv? Diagnoser kor du ikkje bør møte til fastlegekontoret i det heila tatt er dumt, og mange andre problemer rett og slett veldig midlertidige, og lite testbare.

Eg slit sjølv med migrene, og eg føle meg ganske ukomfortabel kvar gong eg har måtte ta ut sjukemelding pga det. Skulle eg i tillegg gått i fleire dager i tvil om sjukemelding blir godkjent eller ei (uavhengig om eg er på jobb etter første dag, merk) så ville det ikkje vore eit fungerende forhold til legen.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drunkenvalley skrev (5 timer siden):

Det er jo lett å vera etterpåklok med sjukemeldinger, men det blir litt stygg praksis og hvis eg melder at eg er sjuk, og så skal fastlege stå og flisespikke på det tre dager senere. Hvis fastlege skal bestride sjukemelding så må det vera i forsvarlig tid. Problemet er da at om det skal utgjøres på forsvarlig tid så har ikkje fastlege tid til å følge opp resten av pasientene om alle sjukemeldinger må vurderes fortløpende på dagen.

Også sjølvsagt... korleis skal fastlege vurdere om du har COVID, migrene, osv? Diagnoser kor du ikkje bør møte til fastlegekontoret i det heila tatt er dumt, og mange andre problemer rett og slett veldig midlertidige, og lite testbare.

Eg slit sjølv med migrene, og eg føle meg ganske ukomfortabel kvar gong eg har måtte ta ut sjukemelding pga det. Skulle eg i tillegg gått i fleire dager i tvil om sjukemelding blir godkjent eller ei (uavhengig om eg er på jobb etter første dag, merk) så ville det ikkje vore eit fungerende forhold til legen.

Godt poeng. Det man bør gjøre er å ta en avveining mellom risiko for misbruk og ressursbruken ved å undersøke det nærmere. I ditt tilfelle så hørtes det rimelig ut at legen bare legger til grunn det du sier når det er vanskelig/umulig å teste om du faktisk har vært syk, så lenge det er ingen ting som tyder på at det bør bli undersøkt nærmere.

Så er spørsmålet hva bør en lege gjøre hvis en pasient kommer inn og sier at hen har hatt migrene og ønsker sykemelding og har aldri tidligere nevnt dette til legen. Vil det finnes tilfeller hvor legen kan finne ut at pasienten ikke har hatt migrene eller ikke bør ha sykemelding? Er det andre ting røde flagg som legen eller Nav bør følge med på?

Det som gjør slike diskusjoner vanskelige er at det kan fort kreve detaljkunnskap, som i noen tilfeller kan være umulig å få tak i.

Skrevet (endret)

Problemet er jo fort at hvis eg kikke på helsejournalen min så finn eg ikkje hint av migrene nemnt heller - sjølv om det var nøyaktig det som har blitt peikt ut når eg var til legevakt ved to anledninger.

Så mykje rart her så må løses for at ein skal byrje flagge migrene som mistenkelig, og heilt ærlig syns eg det er skikkelig rævva å forestille seg å bli gransket for noko du ikkje kan bevise håndfast fordi... det er migrene, ikkje hjerneinfarkt ein kan sjå på ein CT scan.

Og skal pasienter som slit med meir tåkete problemer bli etterfulgt av helsevesenet når smerten eller problemet er veldig reellt, men også vegen til ein diagnose er enda lengre?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (På 4.10.2025 den 14.31):

Det er en annen ting; noe annet er friske folk som ikke har noen sykdom eller symptomer på det men SKAL ha sykemelding fordi de er "utbrent" eller "sliten og trenger en pause" og nekter å forlate legekontoret om de ikke får sykemelding(er neppe særlig syk om man har energi til opptre truende ovenfor fastlegen slik noen vistnok har gjort).

Om man har lutfveisviruser skal det vel mye til for at legen bestrider det; det er jo ganske synlig når man kommer inn det så det er jo et ikke-problem. Ta temperatur og halsprøve.

Rawls skrev (På 4.10.2025 den 20.18):

Godt poeng. Det man bør gjøre er å ta en avveining mellom risiko for misbruk og ressursbruken ved å undersøke det nærmere. I ditt tilfelle så hørtes det rimelig ut at legen bare legger til grunn det du sier når det er vanskelig/umulig å teste om du faktisk har vært syk, så lenge det er ingen ting som tyder på at det bør bli undersøkt nærmere.

Så er spørsmålet hva bør en lege gjøre hvis en pasient kommer inn og sier at hen har hatt migrene og ønsker sykemelding og har aldri tidligere nevnt dette til legen. Vil det finnes tilfeller hvor legen kan finne ut at pasienten ikke har hatt migrene eller ikke bør ha sykemelding? Er det andre ting røde flagg som legen eller Nav bør følge med på?

Det som gjør slike diskusjoner vanskelige er at det kan fort kreve detaljkunnskap, som i noen tilfeller kan være umulig å få tak i.

Da sender legen pasienten videre til en spesialist.

pølsemaker skrev (På 4.10.2025 den 20.47):

Hvor mange slike sykemeldinger er økonomisk kriminalitet ala svenske tilstander tro?

Det har vært saker med leger tilknyttet organiserte kriminelle nettverk. Var en slik sak i Norge også husker jeg for en god del år tilbake; så ja; de innvolverer seg gjennom falske sykemeldinger.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (På 4.10.2025 den 20.25):

Problemet er jo fort at hvis eg kikke på helsejournalen min så finn eg ikkje hint av migrene nemnt heller - sjølv om det var nøyaktig det som har blitt peikt ut når eg var til legevakt ved to anledninger.

Så mykje rart her så må løses for at ein skal byrje flagge migrene som mistenkelig, og heilt ærlig syns eg det er skikkelig rævva å forestille seg å bli gransket for noko du ikkje kan bevise håndfast fordi... det er migrene, ikkje hjerneinfarkt ein kan sjå på ein CT scan.

Og skal pasienter som slit med meir tåkete problemer bli etterfulgt av helsevesenet når smerten eller problemet er veldig reellt, men også vegen til ein diagnose er enda lengre?

Leger må ha en del erfaringer med å høre på pasienter, stille spørsmål, gi diagnose og gjøre vurderinger på alvorlige problemene er. Jeg vil tippe at de kommer opp i en del situasjoner hvor de er uenig med pasienten om hva som kan være problemet eller hvor alvorlig det er. Jeg er enig med at det kan være ille å føle at man ikke blir tatt på alvorlig. Jeg vil likevel tenke at noen ganger så må leger gå imot pasienten sine ønsker. En ting er at man kanskje gir en sykemelding for mye, men enda mer alvorlig er hvis man gir feil medisiner eller for kraftig medisiner.

Når det gjelder migrene så vet jeg ikke hvordan leger undersøker dette, hvilket faktorer som ville fått en lege til å tvile på pasienten som mener det er migrene eller hva som skjer hvis en pasient får en feil migrene diagnose eller for sterke medisiner.

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Rawls said:

...

Eg sett ikkje spørsmål her med diagnose eller noko egentlig, men eg slit med å sjå korleis ein kan byrje å gå sjukemeldinger i hælene når mange diagnoser rett og slett ikkje er så etterprøvbare. Det er også forstyrrende for arbeidslivet om pasienter ikkje kan stole på at når dei ber om ein sjukemelding så får dei ikkje sjukemelding godkjent likevel.

Når eg går til fastlege for sjukemelding så er det forøvrig 1-3 dager normalt. Veit ikkje kor normalt det er for folk flest å be om forholdsvis kort sjukemelding.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Vil bare minne om at for selvstendig næringsdrivende er det ikke noe som heter "sykmelding"/"sjukemelding".

Slikt er for dem noe som foregår på en annen planet.

Skrevet

TS antyder at h*n er mer kompetent enn NAV, norsk helsevesen, kontrollorganer og alt annet. 
I tillegg mener TS; uten å ha direkte innsyn i sakene - at "systemet har feil / jeg er suveren og vet bedre enn alle andre om dette".

Jeg tilfaller nok i kategorien TS vin klassifisere som trygdesvindel. Jeg er 100% ufør grunnet en kronisk betennelsessykdom og får behandling på sykehus hver annen måned. MEN; utad ser jeg helt frisk ut. Jeg kan på enkelte dager fungere som alle andre sosialt, fysisk og mentalt. Så i et eventuelt møte med meg - så vil nok alle stusse over og si: "Hæ? Er DU ufør?" 

Kanskje helt til man får innsyn i hva jeg EGENTLIG sliter med..... :) Noe kun mine aller nærmeste. Og her er en viktig detalj kjære TS..... min fastlege, NAV og sykehuset / helsetjenesten kjenner til. 

Man kan aldri stemple noen for trygdesvindel basert på subjektive vurderinger man gjør på egen hånd. Veldig mange har skjulte plager, som man ikke lenger merke til. Derfor skal man aldri stemple noen som svindler.

Jeg kan med hånden på hjerte si at de aller, aller, aller fleste som sliter med helseplager og som på krabbe til NAV gang på gang. Skulle vært dette foruten. Det er ikke noe kult å "surre rundt" med dette trygdesystemet, og oppleve å stå utenfor arbeidslivet, bli stigmatisert (kjære TS!!!) og stemplet av folk som ikke vet hva det snakker om.

Det er ikke noe kult å være trygda. Det er ikke slik at man ligger på sofaen og lever livet. Tvert i mot, stå er det sosialt utenforskap, man blir ekskludert fra samfunnet, man blir delvis utstøtt og man vil rett å slett føle seg utenfor. Det er langt tyngre enn noe annet. 

Jada jada jada..... noe trygdesvindel foregår. Det er alltid noen som skal ødelegge. Men at TS angivelig skal kjenne til titalls slike eksempler. Det tviler jeg ytterst sterkt på. NAV har svært gode rutiner for å oppdage slikt.

Så TS...
https://www.nav.no/tips-om-trygdesvindel
NAV er veldig glad i dokumentasjon og bevis. Så kjør på! Meld inn alle sammen om du kan. :) Dersom du har bevis da..? 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
lada1 skrev (4 timer siden):

Vil bare minne om at for selvstendig næringsdrivende er det ikke noe som heter "sykmelding"/"sjukemelding".

Eh, jo. Men de første 16 dagene må du enten a) dekke selv, eller b) ha tegnet en egen forsikring hos NAV for å få det dekt. (og her kan du velge mellom flere alternativer; en som gir "normal", dvs 65% av grunnlaget første 16 dager, den andre gir 0% første 16 dager og 100% deretter, og det tredje, dyreste alternativet gir 100% av sykepengegrunnlaget fra første dag.) 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
13 hours ago, Drunkenvalley said:

Når eg går til fastlege for sjukemelding så er det forøvrig 1-3 dager normalt. Veit ikkje kor normalt det er for folk flest å be om forholdsvis kort sjukemelding.

1-3 dager er innenfor arbeidsgiverperioden, og normalt fikser folk det med egenmelding.

For å minske administrasjonen i en sak med hyppige og korte fravær vil en løsning kunne være gradert sykmelding og tilrettelegging med arbeidsgiver. Da slipper arbeidsgiver å legge ut ekstra, og samfunnet betaler bare for det fravær du faktisk har.

Lykke til med migrene utredning. Det tar tid, men det som skal sjekkes ut er absolutt verd å få sjekket ut. Kjipt om migrenen faktisk var en svulst liksom. 

• Liker 1
Skrevet
Milhouse85 skrev (2 timer siden):

TS antyder at h*n er mer kompetent enn NAV, norsk helsevesen, kontrollorganer og alt annet. 
I tillegg mener TS; uten å ha direkte innsyn i sakene - at "systemet har feil / jeg er suveren og vet bedre enn alle andre om dette".

Jeg tilfaller nok i kategorien TS vin klassifisere som trygdesvindel. Jeg er 100% ufør grunnet en kronisk betennelsessykdom og får behandling på sykehus hver annen måned. MEN; utad ser jeg helt frisk ut. Jeg kan på enkelte dager fungere som alle andre sosialt, fysisk og mentalt. Så i et eventuelt møte med meg - så vil nok alle stusse over og si: "Hæ? Er DU ufør?" 

Kanskje helt til man får innsyn i hva jeg EGENTLIG sliter med..... :) Noe kun mine aller nærmeste. Og her er en viktig detalj kjære TS..... min fastlege, NAV og sykehuset / helsetjenesten kjenner til. 

Man kan aldri stemple noen for trygdesvindel basert på subjektive vurderinger man gjør på egen hånd. Veldig mange har skjulte plager, som man ikke lenger merke til. Derfor skal man aldri stemple noen som svindler.

Jeg kan med hånden på hjerte si at de aller, aller, aller fleste som sliter med helseplager og som på krabbe til NAV gang på gang. Skulle vært dette foruten. Det er ikke noe kult å "surre rundt" med dette trygdesystemet, og oppleve å stå utenfor arbeidslivet, bli stigmatisert (kjære TS!!!) og stemplet av folk som ikke vet hva det snakker om.

Det er ikke noe kult å være trygda. Det er ikke slik at man ligger på sofaen og lever livet. Tvert i mot, stå er det sosialt utenforskap, man blir ekskludert fra samfunnet, man blir delvis utstøtt og man vil rett å slett føle seg utenfor. Det er langt tyngre enn noe annet. 

Jada jada jada..... noe trygdesvindel foregår. Det er alltid noen som skal ødelegge. Men at TS angivelig skal kjenne til titalls slike eksempler. Det tviler jeg ytterst sterkt på. NAV har svært gode rutiner for å oppdage slikt.

Så TS...
NAV er veldig glad i dokumentasjon og bevis. Så kjør på! Meld inn alle sammen om du kan. :) Dersom du har bevis da..? 

Er vel heller snakk om her at det gjelder folk som sykemelder seg når de er i hva man kan kalle makt posisjoner?
Og ikke den vanlige mannen i gata som blir satt på trygd fordi de trenger det.

Prøv å les innlegget til TS igjen før du blander svindel og sykdom.

Kjenner selv til inngiftet familie som gjør dette, og folk som jeg spiller på fritiden med som ikke har noe problem å innrømme at de er friske nok til å jobbe men som er uføre i dag og har blitt bedre siden de ble det.
men som de selv sier, gammel vane er vond å vende.

• Liker 1
Skrevet

Somaliere er jo på bunn når det gjelder yrkes aktivitet.
Blir vel kalt rasist, selv om det er Somaliere og SSB som står bak tallene.
Fra 2017.

NRK har vært i kontakt med en somalier som har bodd i Norge i snart 30 år. Han har ingen interesse av å få seg jobb. Han får rundt 15.000 i måneden av NAV. Det lever han greit på.

– Norge er det beste landet i verden. NAV er en stor bærebjelke i det norske samfunnet. Både jeg og mange jeg kjenner går på NAV og vi ser på det som paradis på mange måter, sier mannen.

– Norge er nok litt naive, men de var enda mer naive før

https://www.nrk.no/kultur/mener-nav-er-en-sovepute-for-mange-somaliere-1.13383773

Et tankekors, mener Kadra Yusuf.

I en kronikk i dagens VG oppfordrer hun politikere til å diskutere problemet med trygdesvindel ut fra et etnisk perspektiv.

- Hvorfor velger så mange fra et konservativt Sunni-muslimsk land plutselig å skille seg når de kommer til Norge? spør hun.

https://www.vg.no/nyheter/i/XKz2B/kadra-yusuf-somaliere-skiller-seg-men-bor-sammen

• Liker 1
Skrevet
Milhouse85 skrev (22 timer siden):

Så TS...

Med alle respekt så tror jeg du har misforstått hva trådstarter egentlig skrev om her. Det handlet ikke om din situasjon og strengt talt ikke om uføretrygdede; men sykemeldinger knyttet til private foretak og familiemedlemmer; situasjoner som vanskelig kan bevises eller motbevises.

For det er som kjent to veldig forskjellige systemer på innvilgelse av sykemeldinger og AAP/uføretrygd. For førstnevnte har fastlegen størst autoritet men hos sistnevnte er det NAV som har den autoriteten. Og det er jo selve kjernen ved problemet når det gjelder sykemeldinger; det at fastlegene er gitt såpass autoritet på det og deres alt for store medvilje når det gjelder pasienter(noe den ene legen etter den andre har innrømmet at de er selv om de innerst inne vet at ikke alle de sykemelder er syke)gjør at det er alt for lett å utnytte dette systemet og at NAV ofte ikke har annet valg enn å ta legens ord for god fisk - når det gjelder sykemelding vel og merke, ikke AAP og uføretrygd som NAV har solid stålkontroll på  når det gjelder innvilgelse og omfatteden krav til dokumentasjon, men det vet du jo.

Og dessuten skrev jo TS at han hadde henvendt seg til NAV men at det ikke var særlig de kunne gjøre med slike situasjoner som det han beskrev. 

Jeg forstår at man lett kan føle seg personlig angrepet da det er en del hets fra utvitende individer når det gjelder uføre; det har vi sett i tråder i forum som dette; men her handlet det strengt talt ikke om uføre i det hele tatt men om sykemeldte. Et interessant faktum er jo også hvordan mange langtidssykmeldte er tilbake frisk og rask og i topp form nøyaktig dagen etter at sykemeldingsperioden gikk ut. Og åpenbart at disse ikke hadde noe ønsket om å "go videre" mot AAP og uføretrygd, for slikt er jo kjipt. Men 100% lønn i et år kan nok desverre være attraktivt for noen. Blant annet hos politikere som ikke tåler å bli avkledd bare for å nevne det for eksempel, men det er nok en annen diskusjon.

halnes1 skrev (19 timer siden):

Somaliere er jo på bunn når det gjelder yrkes aktivitet.
Blir vel kalt rasist, selv om det er Somaliere og SSB som står bak tallene.
Fra 2017.

NRK har vært i kontakt med en somalier som har bodd i Norge i snart 30 år. Han har ingen interesse av å få seg jobb. Han får rundt 15.000 i måneden av NAV. Det lever han greit på.

– Norge er det beste landet i verden. NAV er en stor bærebjelke i det norske samfunnet. Både jeg og mange jeg kjenner går på NAV og vi ser på det som paradis på mange måter, sier mannen.

– Norge er nok litt naive, men de var enda mer naive før

https://www.nrk.no/kultur/mener-nav-er-en-sovepute-for-mange-somaliere-1.13383773

Et tankekors, mener Kadra Yusuf.

I en kronikk i dagens VG oppfordrer hun politikere til å diskutere problemet med trygdesvindel ut fra et etnisk perspektiv.

- Hvorfor velger så mange fra et konservativt Sunni-muslimsk land plutselig å skille seg når de kommer til Norge? spør hun.

https://www.vg.no/nyheter/i/XKz2B/kadra-yusuf-somaliere-skiller-seg-men-bor-sammen

Dette er ufattelig provoserende lesning, men det er kanskje en avsporing fra det som strent talt er tema for denne tråden; som var juks med sykemeldinger innenfor familieforetak?

Uansett; linkene dine er jo gamle; den eldste er hele 15 år gammel og meg bekjent har det blitt gjort nada fra myndighetene med det omfattende trygdemisbruket fra "enslige mødre" som egentlig ikke er enslige mødre i det hele tatt men hele tiden utvider store barneflokker. Men - det er kanskje OT.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...