Salvesen. Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden obygda skrev (Akkurat nå): Men hvorfor skal du betale BÅDE til nettselskap og kraftselskap? Ordningen burde åpnet opp for at man IKKE trengte avtale med kraftselskap der man ville ha spot som referanseavtale..altså i praksis Norgespris Hvorfor skal jeg betale ett selskap som tilbyr en tjeneste? Er det ett spørsmål? Nettselskap leverer nettet, strøm selskapet administrerer forbruket ditt.
Salvesen. Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden sk0yern skrev (2 minutter siden): Stemmer det. Strømprodusentene har fantastisk gode tider. Vi har ekstremt gode tider, energi koster oss 'nada'.
kremt Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Kraftprisen i seg selv er helt grei med 50 øre. Men selve kraften utgjør veldig lite. For 500 kwh brukt i august ble fakturaen på 500 kroner. Kraftprisen var 10 øre ink moms, altså 50 kroner. Nettleie var 450 kroner. Så det er ganske begrenset hvor mye man faktisk kan spare. Bruker man svært lite blir faktisk prisen for det man bruker ganske høy. Og motsatt ved høyt forbruk. 5000 kwh per måned er også en ganske høy grense. Det kunne vært f.eks 2000 kwh per måned for 50 øre, over det på spotpris / markedspris. Dagens ordning innbyr ikke til sparing på noe som helst måte. Hvis jeg tegner Størespris vil jeg nok forsøke å bruke strøm eller lade bil når prisen er som høyest, for å få mest mulig nytte av denne prisen. Eller bare gi blaffen som i gamle dager.
Comma Chameleon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Salvesen. skrev (16 minutter siden): Nå må dere gi dere å slutte å sutre! 50 øre er god pris for strøm! Strømpriser I no2 siste 20ish år justert for inflasjon... En ting er iallefall sikkert, uansett hvilke goder en får i Norge så skal en banne på at folk ikke blir fornøyd. #1 på å klage Mye av det sure henger nok igjen av at det har vært unødvendig dyrt i lang tid, samt mye annet kritisk (som mat) har også økt sykt mye i pris. Og så må man ikke glemme at mye av grunnen til at strømstøtte og liknende faktisk kommer er fordi vi klager. Jeg er glad for disse ordningene som gjør ting billigere og/eller mer forutsigbart, men som med maten så er det mange her i landet som sliter med å betale for det som oppleves som grunnleggende behov. Jeg klager for deres del. Jeg tjener godt nok til å ikke måtte bry meg, men jeg gjør det likevel.
sk0yern Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Salvesen. skrev (3 minutter siden): Vi har ekstremt gode tider, energi koster oss 'nada'. https://www.nettavisen.no/nyheter/stromprisene-ekstraregning-pa-200-milliarder-kroner-for-moms/s/5-95-2550482 Sitat De siste fire årene har folk og bedrifter i Sør-Norge betalt 200 milliarder kroner mer for strømmen, ifølge en ny beregning Nettavisen har fått gjort. Fin omfordeling det ja. Så bruker kraftselskapene masse penger til imperiebygging. Jeg for min del kunne godt tenkt meg at pengene ble brukt til andre ting. 3
Salvesen. Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Comma Chameleon skrev (4 minutter siden): Mye av det sure henger nok igjen av at det har vært unødvendig dyrt i lang tid, samt mye annet kritisk (som mat) har også økt sykt mye i pris. Og så må man ikke glemme at mye av grunnen til at strømstøtte og liknende faktisk kommer er fordi vi klager. Jeg er glad for disse ordningene som gjør ting billigere og/eller mer forutsigbart, men som med maten så er det mange her i landet som sliter med å betale for det som oppleves som grunnleggende behov. Jeg klager for deres del. Jeg tjener godt nok til å ikke måtte bry meg, men jeg gjør det likevel. Jeg ønsker heller at vi KUN gir penger til de som faktisk har ett behov. At 'vi' som tar disse regningene fint, for ikke å snakke om milliardærer osv får strømstøtte er helt banalt. Gi det til de i matkø, som er der av ekte grunner. De trenger pengene og da er det mer penger å gi. Og dette gjelder masse. Som barnetrygd... Gi det til de som er alene med barn og sliter. Kanskje bidrar ikke barnefar engang osv. Vi lever i en ekstremt rar verden med rare løsninger. Edit: samme med bedrifter, gi støtte til de som sliter pga dyrere strøm Endret 1 time siden av Salvesen. 1
obygda Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Nimrad skrev (12 minutter siden): Det er forsåvidt sant at vi kunne klart oss uten selskapene, men da vil du altså tilbake til 100% monopol? Det synes hvertfall jeg er en elendig ide. Og 49 kr er for mye mer enn faktura. Det er hele infrastrukturen rundt. Du skal nettside, systemer, ansatte +++ Nei..jeg sier bare at der kunden IKKE vil inngå noen kraftavtale med et kraftselskap OG samtidig ønsker Norgespris som støtte..så burde nettselskapet kunne tilby å fakturere alt sammen..da.til selvkost for nettselskapet. At kraftselskapene kan eksistere og tilby f.eks app,ulike kraftavtaler osv..og ta betalt for dette er helt ok. Jeg vet med 100% sikkerhet at de som ikke vil ha kraftavtaler og apper kryssubsidierer de som vil ha kraftavtaler,app osv Vi kunne klart oss uten
Salvesen. Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden obygda skrev (7 minutter siden): Nei..jeg sier bare at der kunden IKKE vil inngå noen kraftavtale med et kraftselskap OG samtidig ønsker Norgespris som støtte..så burde nettselskapet kunne tilby å fakturere alt sammen..da.til selvkost for nettselskapet. At kraftselskapene kan eksistere og tilby f.eks app,ulike kraftavtaler osv..og ta betalt for dette er helt ok. Jeg vet med 100% sikkerhet at de som ikke vil ha kraftavtaler og apper kryssubsidierer de som vil ha kraftavtaler,app osv Vi kunne klart oss uten Vibb hadde 11 millioner i lønnskostnader i 2024... Det er ikke gratis å drive slike selskap... Og ett hav av andre utgifter. Gitt vel nesten 50 store i minus med en inn... Tjenestene er alt for billige
obygda Skrevet 45 minutter siden Skrevet 45 minutter siden Salvesen. skrev (7 minutter siden): Vibb hadde 11 millioner i lønnskostnader i 2024... Det er ikke gratis å drive slike selskap... Og ett hav av andre utgifter. Gitt vel nesten 50 store i minus med en inn... Tjenestene er alt for billige Nei - men da får vel kundene som ønsker de tjenestene selskapet leverer - betale for det. Ikke la pensjoner som IKKE vil ha APP eller ANNEN strømavtale enn spot slippe å være kunde hos dette og lignende selskaper. Jeg tror du forstår poenget mitt - nemlig at det er meningsløst at enkelte kunder må forholde seg til 2 selskaper gitt at kunden ikke tar et aktivt valg i forhold til strømavtale. Mao Nettselskaper burde kunne tilby alle som måtte ønske det - å håndtere alle som har Norgespris og ønsker en ren spotprisavtale i bunn som denne Norgespris regnes mot - å slippe å forholde seg til 2 selskaper. Dagens løsning er i bunn og grunn bare å stjele penger fra kunder som ikke ønsker tjenesten strømselskapene tilbyr. De som IKKE vil ha app, og IKKE vil ha annet en ren spotpris..OG ønsker strømstøtten Norgespris..burde ikke tvinges til å betale et fastbeløp til et strømselskap for selve faktureringen. Disse strømselskapene skor seg på fast mnd. avgift og samt lager masse unødige løsninger som mange kunder ALDRI vil bruke. Mao - de bruker pengene som de tar inn på f.eks 49 kr mnd til å gå til utviklere som lager apper som noen, ikke alle, kunder ønsker å ha.
Salvesen. Skrevet 44 minutter siden Skrevet 44 minutter siden obygda skrev (Akkurat nå): Nei - men da får vel kundene som ønsker de tjenestene selskapet leverer - betale for det. Ikke la pensjoner som IKKE vil ha APP eller ANNEN strømavtale enn spot slippe å være kunde hos dette og lignende selskaper. Jeg tror du forstår poenget mitt - nemlig at det er meningsløst at enkelte kunder må forholde seg til 2 selskaper gitt at kunden ikke tar et aktivt valg i forhold til strømavtale. Mao Nettselskaper burde kunne tilby alle som måtte ønske det - å håndtere alle som har Norgespris og ønsker en ren spotprisavtale i bunn som denne Norgespris regnes mot - å slippe å forholde seg til 2 selskaper. Dagens løsning er i bunn og grunn bare å stjele penger fra kunder som ikke ønsker tjenesten strømselskapene tilbyr. De som IKKE vil ha app, og IKKE vil ha annet en ren spotpris..OG ønsker strømstøtten Norgespris..burde ikke tvinges til å betale et fastbeløp til et strømselskap for selve faktureringen. Disse strømselskapene skor seg på fast mnd. avgift og samt lager masse unødige løsninger som mange kunder ALDRI vil bruke. Mao - de bruker pengene som de tar inn på f.eks 49 kr mnd til å gå til utviklere som lager apper som noen, ikke alle, kunder ønsker å ha. Det er jo bare å velge ett selskap som ikke leverer app om det er problemet?😂
obygda Skrevet 43 minutter siden Skrevet 43 minutter siden Salvesen. skrev (30 minutter siden): Jeg ønsker heller at vi KUN gir penger til de som faktisk har ett behov. At 'vi' som tar disse regningene fint, for ikke å snakke om milliardærer osv får strømstøtte er helt banalt. Gi det til de i matkø, som er der av ekte grunner. De trenger pengene og da er det mer penger å gi. Og dette gjelder masse. Som barnetrygd... Gi det til de som er alene med barn og sliter. Kanskje bidrar ikke barnefar engang osv. Vi lever i en ekstremt rar verden med rare løsninger. Edit: samme med bedrifter, gi støtte til de som sliter pga dyrere strøm Har man den holdningen kanskje man da KUN skal selge mat til de som faktisk trenger mat? Mao får alle kundene gå på vekta og de som er for fete - de får ikke handle........Kommunisttankesett!! 1
Nimrad Skrevet 42 minutter siden Skrevet 42 minutter siden obygda skrev (27 minutter siden): Nei..jeg sier bare at der kunden IKKE vil inngå noen kraftavtale med et kraftselskap OG samtidig ønsker Norgespris som støtte..så burde nettselskapet kunne tilby å fakturere alt sammen..da.til selvkost for nettselskapet. Hvorfor i all verden tror du de hadde gitt deg dette til selvkost? De som er eks-nettleverandørselskap er stort sett de dyreste på dette. Eller vil du regulere dette? Da dreper du jo konkurransen, og går i praksis tilbake til monopolet fra gamle dager.
obygda Skrevet 39 minutter siden Skrevet 39 minutter siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Det er jo bare å velge ett selskap som ikke leverer app om det er problemet?😂 Ja - og som trådstarter er på jakt etter vil han ha et selskap som leverer minstekravet for å få strømstrøtten Norgespris. Mao en liste over de billigste selskapene for å sende faktura.......og kun betale for det. Selv klarer jeg meg fint uten - spotprisen henter jeg på entso-e plattformen gratis...og jeg har real-time måling av forbruket..samt realt time beregning av strømregningen..både kost pr time..og en løpende prognose på mnd. beløp...Alt dette blir jo ennå enklere med Norgespris...Og jeg, i likhet med mange andre, vil ikke betale selskaper for utviklere som skal lage mye annet tull jeg lager best selv......Jeg vil kun ha betale for selve faktureringsjobben - ikke noe annet. Har jeg behov for en app - så lager jeg den selv - så enkelt er det......... 1
obygda Skrevet 35 minutter siden Skrevet 35 minutter siden Nimrad skrev (3 minutter siden): Hvorfor i all verden tror du de hadde gitt deg dette til selvkost? De som er eks-nettleverandørselskap er stort sett de dyreste på dette. Eller vil du regulere dette? Da dreper du jo konkurransen, og går i praksis tilbake til monopolet fra gamle dager. Ja - jeg mener at konkurransen på kraftmarkedet ikke fungerer mot husholdninger - aldri har gjort det heller. Kraftmarkedet bør være for større industrikunder og kraftselskaper..Så burde husholdninger holdes utenfor dette. Når man anmelder vanlig husholdningsforbruk på børs - så gjøres det stort sett også prisuavhengig.
Jarmo Skrevet 6 minutter siden Skrevet 6 minutter siden obygda skrev (4 timer siden): 49 pr mnd er dyrt..Jeg må passe på å si opp min "gratis" avtale når den går ut. Det er vel slik at veldig mange ikke trenger noen app eller annet..og bare vil ha billigst mulig leverandør..og det å håndtere en faktura i mnd bør koste maks 10 kr spør du meg Finansavtaleloven er endret for å beskytte forbrukerne bedre. Et gebyr på 10 kroner eller mer kan være ulovlig for en forbruker, siden kostnadene for elektroniske fakturaer er svært lave. «Administrasjonsgebyr» eller andre lignende uttrykk på en faktura kan også være ulovlige fakturagebyrer.
Jarmo Skrevet 5 minutter siden Skrevet 5 minutter siden Nimrad skrev (3 timer siden): Er vel ulik prising på effektledd og dag/natt takst osv. rundt omkring(?) men alt som har med "nettet" å gjøre får man ikke byttet seg bort fra? Stemmer.
obygda Skrevet 1 minutt siden Skrevet 1 minutt siden Jarmo skrev (3 minutter siden): Finansavtaleloven er endret for å beskytte forbrukerne bedre. Et gebyr på 10 kroner eller mer kan være ulovlig for en forbruker, siden kostnadene for elektroniske fakturaer er svært lave. «Administrasjonsgebyr» eller andre lignende uttrykk på en faktura kan også være ulovlige fakturagebyrer. Gode poeng...som alle understøtter mitt poeng at der man har Norgespris og en spot avtale..så burde det være så enkelt at nettselskapene kunne håndtere alt alene og ta selvkost på faktura håndteringen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå