Gå til innhold

Tilbehør til innekatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Får snart en liten innekatt i hus. Trenger tips hvilken produkter jeg bør kjøpe ønsker de beste produktene til katta, derfor jeg ønsker forhøre meg litt evt. betaler gjerne for kvalitet - ønsker katta det beste. 

Er på utkikk etter:

- Kattedo m/tilbehør

- Kattehus etc.

- Transportbur til bil

- Gjerne tips til populære leker som faller i smak.

- Annet nips som er høvelig

Har butikkene Buddy, Europris, Jula, Rusta, Biltema og Felleskjøpet tilgjengelig.

Alle svar settes stor pris på!

Takk ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er en ung katt så sørg for å ha et høyt klatrestativ eller flere, helst diverse plattformer som kan henges diverse plasser på vegger i ulike høyder. Ellers kommer den til å klatre på alle gardiner og andre ting som den kan klartre på. Med klatrestavtiv/ ulike plattformer rundt omkring så får den stimulert seg aktivt som om den skulle vært ute. Og du unngår at den klatrer på ting den ikke skal klatre på.

Sørg også for å ha flere "senger"/liggeplasser hvor den kan ligge å sove, det er ikke sikkert alle plassene blir brukt med en gang og at den velger å ligge på gulvet eller sofaen enn noen av liggeplassene. Men dette vil som regel endre seg når den først blir vant til dem som gjerne kan ta en del tid.

Sett gjerne mat og vann hver for seg slik at den ikke har begge deler på samme sted, og unna kattedoen. Jeg annbefaler også en vannfontene, da får katten intensiv til å drikke mer. Det sørger også for oxygen til vannet pga det er i sirkulasjon. De med kullfilter sørger også for at vannet holder seg rent og friskt.

Om du ikke har andre katter/dyr så sørg for å leke med den en god del utover dagen slik at den blir sliten når det blir natt. Ellers bør du foberede deg på jamring rundt kl 2-5 på natta. Sent på kveld og tidlig på morgenen får du nok også oppleve at den får "raptus" som er akutt behvov for å bli helt koko og springe alt den kan overalt. 😛

Ellers annbefaler jeg også ever clean forresten. Av katteleker så syntes jeg at ting som beveger seg selv som katten kan jage var mere interesant enn leker som ikke beveger seg. Du får baller og andre ting som har motor i seg som beveger seg av seg selv.  Evt leker som krever at du beveger den, det får du også i flere utgaver. Laser leker er også populært.

Kjøp gjerne full størrelse transportbur med en gang isteden for et mindre ett.

https://www.zooplus.no/ har mye forskjellig tilbehør til katter og andre dyr.

Det var det jeg kom på i farten. 

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
afixy skrev (9 timer siden):

Takk ...

Noe av det viktigste om det er en innekatt er kvalitetsmat, de har visse dietære behov så sørg for at  maten har alle næringsstoffer den trenger, det blir spesielt viktig når det er en innekatt. Kvalitetsmat koster mer, men det varer også mye lenger, det er hvertfall min erfaring.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
11 hours ago, afixy said:

Takk for svar. Ser Ever Clean støver lite og inneholder kull - høre bra ut!
Kan ikke se Europris har denne varianten, men skal nok klare finne den andre plasser. Skal kjøpe denne sanden.

https://www.europris.no/dyr/katt/kattesand

Europris har også Maxcat kattesand. Støver forholdsvis lite, klumper godt og varianten i sort boks inneholder også kull for lite lukt.

Ellers har Biltema noen geniale små papp klorebrett. Koster ingenting og er geniale å bare slenge rundt.

• Liker 1
Skrevet

Om du tilfeldigvis bor på Haugalandet så har jeg ett relativt nytt klatrestativ du kan få helt gratis, familiekatten måtte dessverre avlives i dag.

Ellers må du ha kattedo, kjøp noe skikkelig her så slipper du mye søl. Kjøp også god kattesand, de billige er håpløse på både lukt og en må bytte ofte. I tillegg blir det mye søl.

Anbefaler også godt for til katten ift tannhelse og helse genereltsett.

Og tenk deg godt om før den slippes ut, da blir den en utekatt for life :p

• Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Om du tilfeldigvis bor på Haugalandet så har jeg ett relativt nytt klatrestativ du kan få helt gratis, familiekatten måtte dessverre avlives i dag.

Ellers må du ha kattedo, kjøp noe skikkelig her så slipper du mye søl. Kjøp også god kattesand, de billige er håpløse på både lukt og en må bytte ofte. I tillegg blir det mye søl.

Kondolerer.... 💔

• Hjerte 1
Skrevet
halnes1 skrev (18 timer siden):

Katte sand Europris - Ever Clean

Fant 10 liter av denne typen på Buddy for 279 ;-

MaxCat sand m/lanendel 10 liter 120 ;- (Ble anbefalt denne)

skaftetryne32 skrev (8 timer siden):

Noe av det viktigste om det er en innekatt er kvalitetsmat, de har visse dietære behov så sørg for at  maten har alle næringsstoffer den trenger, det blir spesielt viktig når det er en innekatt. Kvalitetsmat koster mer, men det varer også mye lenger, det er hvertfall min erfaring.

Kjøper KUN mat av høy kvalitet, annet er helt utelukket! Ble anbefalt kjøpe mindre kvantum så jeg finner smak katta liker. Skal foreholde meg til Buddy kvalitetsmat.

Karltorbj skrev (8 timer siden):

Klorehjoerne/stativ.

Saa unngaar du kanskje, at den klorer paa moeblene.

Klatrestativ og klore-utstyr, ser det er stor prisforskjell på klatre stativene alt fra 700-2000 kr, synes de største ser farlige ut for en liten katt ? Selvfølgelig skal jeg jeg kjøpe underholdningsartikler til den :) (Håper møblene for være i fred!)

Smule8o skrev (6 timer siden):

Europris har også Maxcat kattesand. Støver forholdsvis lite, klumper godt og varianten i sort boks inneholder også kull for lite lukt.

Ellers har Biltema noen geniale små papp klorebrett. Koster ingenting og er geniale å bare slenge rundt.

Takk, sanda er allerede notert! Skal raide Biltema for slikt! :)

Skrevet
afixy skrev (11 minutter siden):

Klatrestativ og klore-utstyr, ser det er stor prisforskjell på klatre stativene alt fra 700-2000 kr, synes de største ser farlige ut for en liten katt ? Selvfølgelig skal jeg jeg kjøpe underholdningsartikler til den :) (Håper møblene for være i fred!)

Paa Temu, faar du masse slikt, for en hundrelapp og to.

Skrevet
strike_ skrev (16 timer siden):

Om det er en ung katt så sørg for å ha et høyt klatrestativ eller flere, helst diverse plattformer som kan henges diverse plasser på vegger i ulike høyder. Ellers kommer den til å klatre på alle gardiner og andre ting som den kan klartre på. Med klatrestavtiv/ ulike plattformer rundt omkring så får den stimulert seg aktivt som om den skulle vært ute. Og du unngår at den klatrer på ting den ikke skal klatre på.

Sørg også for å ha flere "senger"/liggeplasser hvor den kan ligge å sove, det er ikke sikkert alle plassene blir brukt med en gang og at den velger å ligge på gulvet eller sofaen enn noen av liggeplassene. Men dette vil som regel endre seg når den først blir vant til dem som gjerne kan ta en del tid.

Sett gjerne mat og vann hver for seg slik at den ikke har begge deler på samme sted, og unna kattedoen. Jeg annbefaler også en vannfontene, da får katten intensiv til å drikke mer. Det sørger også for oxygen til vannet pga det er i sirkulasjon. De med kullfilter sørger også for at vannet holder seg rent og friskt.

Om du ikke har andre katter/dyr så sørg for å leke med den en god del utover dagen slik at den blir sliten når det blir natt. Ellers bør du foberede deg på jamring rundt kl 2-5 på natta. Sent på kveld og tidlig på morgenen får du nok også oppleve at den får "raptus" som er akutt behvov for å bli helt koko og springe alt den kan overalt. 😛

Ellers annbefaler jeg også ever clean forresten. Av katteleker så syntes jeg at ting som beveger seg selv som katten kan jage var mere interesant enn leker som ikke beveger seg. Du får baller og andre ting som har motor i seg som beveger seg av seg selv.  Evt leker som krever at du beveger den, det får du også i flere utgaver. Laser leker er også populært.

Kjøp gjerne full størrelse transportbur med en gang isteden for et mindre ett.

https://www.zooplus.no/ har mye forskjellig tilbehør til katter og andre dyr.

Det var det jeg kom på i farten. 

Takk for flere gode tips og råd!

Lever på 45 kvm flere klatrestativer blir litt vanskelig, men skal "innrede" etter beste evne tilpasset katta. Er også uaktuelt med andre kompiser grunnet begrenset plass. Selv om jeg lever på 45 har jeg det luftig og romslig så ingen bekymring! Har også en grei ballkong med naturlig lys og friskluft :)

Vannfontene hørtes helt genialt ut med selvrens og o2 friskhet, notert!

Skal prøve meg fram med mat og katteleker ettersom jeg blir kjent med katta :) Den butikken hadde mye fint stash, kommer garantert bestille derfra! Må bare ikke overdrive å kjøpe for mye dritt i starten haha!

Salvesen. skrev (6 timer siden):

Hei og kondolerer det var trist å høre! Men av og til er det dessverre det riktige valget og la det gå, uansett trist og høre!

Tipsa notert! Bor et stykke unna men takk for tilbudet! Blir det ny katt eller annet med tia?

Spurte på dyrebuttiken i dag om tannbørste til katta, men fikk "HÆ? tilbake" pusses ikke tennene ukentlig ? De hadde kun sånne "tannsticks"

Vet ikke om jeg tørr sleppe den ut på egenhånd, da jeg er redd den skal bli overkjørt eller tatt av annet, har tilbrakt mesteparten av tia inne :) 

Skrevet
Karltorbj skrev (18 minutter siden):

Paa Temu, faar du masse slikt, for en hundrelapp og to.

Er seriøst skeptisk til Tema og slikt iht miljøgifter og annet dritt tilsatt i produktene, betaler heller litt ekstra for "trygghet" - mulig jeg er overhysterisk men ønsker katta kun det best! :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
afixy skrev (8 minutter siden):

Er seriøst skeptisk til Tema og slikt iht miljøgifter og annet dritt tilsatt i produktene, betaler heller litt ekstra for "trygghet" - mulig jeg er overhysterisk men ønsker katta kun det best! :)

Du maa sende oss et bilde paa "Tussi sin kattekull-traad", naar du har faatt hen. 🙂

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Skrevet

Siden den skal være innekatt sørg for å leke med katten når h*n virker til å ta initiativet til det. Har ofte sett katter som plutselig plukker opp favorittleken sin i munn og kommer bort med den til eier, for så å legge den pent ved siden av eier mens den mjauer lett. Dette "subtile" hintet er hint om lek, siden den skal være innekatt trenger katten å få brukt seg litt slik den kanskje ville gjort ute så vær ekstra grei og lek når katten vil selv om det kanskje ikke passer best for deg. Det bygger forholdet også 😺 katter er nydelig skapninger som gir mye glede. Kjenner mange som ikke lenger vil spille tv/pc spill eller gjøre så mye annet nå enn å kose seg med katten foran TV / i stolen.

• Liker 1
Skrevet
Karltorbj skrev (5 timer siden):

Du maa sende oss et bilde paa "Tussi sin kattekull-traad", naar du har faatt hen. 🙂

Karltorbj skrev (1 time siden):

Er det en rasekatt? I saafall hvilken rase?

Det skal jeg selvfølgelig gjøre! Skal lese gjennom den tråden da jeg ser den er stor ;)

British shorthair ung dame :)

Skrevet
afixy skrev (6 minutter siden):

Det skal jeg selvfølgelig gjøre! Skal lese gjennom den tråden da jeg ser den er stor ;)

British shorthair ung dame :)

Den var fin, en skikkelig kosekatt.

Og rotteproblemer, kommer du ikke til aa faa. 😄

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...