Gå til innhold

Attentatet på Charlie Kirk

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minute ago, Jojimbo said:

Først maser du om at jeg gjengir deg feil, så når jeg setter opp sitatene ord for ord, svarer du med "Mer av dette?". Du kan ikke både etterlyse presisjon og klage når du får det.

Jeg trodde det skulle være helt åpenbart at avsnittet hvor jeg hevdet meg gjengitt feil, var det jeg viste til, at når jeg sier dette var ikke det jeg sa, her har du gjengitt meg feil, så mener jeg akkurat dette, og ikke at du gjengir meg feil helt generelt.

Jeg beklager at du følte du måtte bruke masse tid på vise at du generelt sett forstår hva jeg sier, og gjengir det riktig, men jeg føler ikke for å ta eierskap til hvorfor du gjorde det.

Jeg trodde ikke vi måtte bruke fem poster på dette.

Og når det gjelder presisjon: jeg har hele tiden snakket om ideologien bak, ikke om å telle opp detaljer i klasserommet. Det er ikke poenget, og jeg har svart deg på det flere ganger allerede.

Jeg vet du snakker om ideologien bak, jeg klager på at det er vagt og ber deg vise til hvordan den gjenspeiler seg i klasserommet, hvilke eksempler finner vi på ideologien bak i undervisningen?

Er det mulig å konkretisere seg bittelitt mer, at noe er ideologisk er ikke i seg selv diskvalifiserende, hele skolen er ideologisk, den baserer seg på idésystemet at barn trenger undervisning fra en statlig instituson, som definert av utdanningsdirektoratet:

[...]Direktoratet skal sikre at norsk utdanningspolitikk iverksettes slik at barn, unge og voksnes rettigheter til likeverdig tilbud i barnehage, skole og opplæring blir ivaretatt.

Denne ideologien er jo også den som fordrer spesielt vern for marginaliserte grupper, da diskriminering av fks. deres kjønnsutrykk eller legning, lett havner i konflikt med likeverdig tilbud til opplæring.
Så kan man invende at tilbudet er likeverdig, det er de som feiler i å benytte seg av det, men hvis en elev får masse fravær som direkte følge av mobbing, feiler jo skolen i å levere et likeverdig tilbud i praksis, selv om det kanskje er likeverdig i teorien.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 hours ago, Drunkenvalley said:

Forøvrig så må eg peike ut noko eg hugse blei gjentatt mykje. Påstander om at ideologien involverte "bestemte ideer" rundt transkjønnede og behandling.

La meg berre sei det rett ut:

Det er ingen effektiv behandling for kjønnsinkongruens enn kjønnsbekreftende behandling. Kjønnsbekreftende behandling er assosiert med enormt positive utfall, ofte allereie når ein kun er i sosial kjønnsbekrefting. Det einaste negative er transfobiske holdninger mot pasienten - sjølve behandling er så sjokkerende effektiv at ein nesten må anta at behandlingen er for avgrenset i dag om du spør meg.

Transkjønnede har gjerne andre diagnoser også å beherske, men kjønnsinkongruens er særskilt, gjenkjennelig og tydelig, og å behandle dette punktet kan i stor grad påvirke pasientens andre diagnoser på positive vis.

Det er ikkje ein "ideologi" med "bestemt ideer" på gang rundt pride-flagget som er på gang der - det er berre dagens vitenskap og fakta.

Problemet med kjønnsbekreftende behandling er i stor grad at me avgrenser kjønnsbekreftende behandling grovt, sjølv om tilsvarende behandling blir gitt til andre pasienter flittig med vesentlig mindre problem. Eksempelvis...

• Hormonblokkere er flittig brukt når barn har for tidlig pubertet, men er vanskelig for transkjønnede barn å nå.
  • Også hormonerstatning er flittig brukt for ein rekke andre diagnoser, men for transkjønnede er det ein skikkelig kamp for å få tilgang.
  • Gutter som identifiserer og er komfortabel med å vera gutt, men som veks bryster i pubertet kan lett få kirurgi for dette, men me slåss for å nekte transkjønnede barn tilgang til tilsvarende behandling.

Tilgang til behandling er vanskelig for transkjønnede, og det medfører ganske naturlig at behandlingene har unaturlig høy tilfredsstillhet. Det er meg bekjent ingen annen behandling som kjem i nærleiken av graden av tilfreds i dag.

Fant denna igår før ett annat perspektiv.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/en-feilslatt-drom-om-et-annet-kjonn-1.14606077

• Liker 3
Skrevet

En annan länk med en psykolog som har jobbat med transpersoner. Tycker det er lite vansklig att höra vad han sier och jag har bara sett halva. Han kommer med ett annat perspektiv än vad man hör fra transideologerna som överenstämmer med det i artikeln över angående en viss type transpersoner.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (23 minutter siden):

...

Og det Tomine gjennomgikk, da hun var 22, er hva som skjer med alle som ungdommer som ikke får hormonblokkere når de skulle hatt det.

Det er noe rart som gjør at folk ikke forstår at det ikke er verre at noen veldig få klarer å lure seg til å få feilbehandling -- enn at de som behøver behandling ikke får det.

De som ikke får behandling, som trengte det, er feilbehandlet -- noe Wæhre ved Rikshospitalet sliter noe grusomt å ta inn over seg;

De har feilbehandlet tusener for å 'redde' et lite dusin fra feilbehandling.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
22 minutes ago, fredrik2 said:

Ok? Våg å sei meiningane dine sjølv syns nå eg. 

Tomine / Tom har blitt møtt med ein real tragedie når dei ikkje traff blink, og dei blei møtt med utfrysning av tåkete omstendigheter. Kjønnsbekreftende behandling er beklagelig nok ikkje ein mirakelkur for alle - spesielt under ein del av begrensningene som er satt.

Eksempelvis er det jo gråtende openbart at når Tomine fant kjønns-ekstasen trengte ho neppe meir behandling. Det var heilt greit å vera intetbinær, og finna seg sjølv der. Det er heilt ok, men er noko helsevesenet støtter dårlig. For helsevesenet har kjønnsinkongruens oftest vært intet eller alt, og lite i mellom.

I tillegg er det og openbart at ho ramla inn i fleire feller som mange unge gjør: Eit desperat behov for å følgje kjønnsroller sjølv når dei er direkte ukomfortable med dei.

Dette er virkelig ikkje ein historie om nokon "tragisk trans agenda gone wrong," men at puritanske ideer om kjønn og kjønnsroller framleis rår mykje av dialogen, og forgifter ein frå å finna eige lykke.

– Jeg har funnet fred med at jeg har et fysisk utgangspunkt som kvinne. Men hvem jeg er? Jeg er Tomine. Et menneske som aldri trenger å forklare hva dét betyr, igjen.

💖

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Skrevet
1 minute ago, Red Frostraven said:

...

Og det Tomine gjennomgikk er hva som skjer med alle som ikke får hormonblokkere når de skulle hatt det.

Det er noe rart som gjør at folk ikke forstår at det ikke er verre at noen veldig få klarer å lure seg til å få feilbehandling -- som at de som behøver behandling ikke får det.

Nu sa ikke Tomine noe om det och det var ikke heller en poäng i artikeln och jag tror mer på henne och de som skrev artikeln än vad jag tror dig på något som helst.  

Men vi får vel se hur det blir i framtiden. Kommer man gi alla autiska jenter som får för sig att de vill vara gutter, som er det artikeln handlar om och som har haft en väldigt stor ökning, hormoner och operationer eller kommer man försöka med terapi och sånt?

Jag vet vad jag tror kommer ske och jag tror att det att försöka byta kön er ett så pass stort ingrepp att det ska vara det absolut sista man gör i behandlingsväg. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Bare synd at begivenhetene faller på samme dag 😉

https://fn.no/nyheter/internasjonal-dag-mot-homofobi-transfobi-og-bifobi-ingen-utelatt

homofobi, transfobi og bifobi – ingen utelatt

Den internasjonale dagen mot homofobi, transfobi og bifobi markeres hver 17. mai for å øke bevisstheten, bekjempe diskriminering og fremme likestilling for LHBTQIA+-personer. Datoen ble bestemt da det var denne dagen Verdens helseorganisasjon (WHO) valgte å fjerne homofili fra den internasjonale klassifiseringen for psykiske sykdommer i 1990.

Endret av Subara
Flaggdebatten
  • Liker 5
Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (7 minutter siden):

Men vi får vel se hur det blir i framtiden. Kommer man gi alla autiska jenter som får för sig att de vill vara gutter, som er det artikeln handlar om och som har haft en väldigt stor ökning, hormoner och operationer eller kommer man försöka med terapi och sånt?

I min drømmeverden så hadde man ungått fysiske inngrep, og klart å forene hode og kropp. Uavhengig av kjønnsidentitet.

Foreløbig virker det mere komplekst, og jeg klarer ikke å si bastant hva som er best for en hver enkelt person.

Endret av mandodiao
  • Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, Drunkenvalley said:

Ok? Våg å sei meiningane dine sjølv syns nå eg. 

Gidder ikke diskutera ting med en person som tycker statistik fra SSB er rasistiskt. För det var vel du?

Framför allt ikke om noe som jag redan skrivet en massa om. 

2 minutes ago, Drunkenvalley said:

Tomine / Tom har blitt møtt med ein real tragedie når dei ikkje traff blink, og dei blei møtt med utfrysning av tåkete omstendigheter. Kjønnsbekreftende behandling er beklagelig nok ikkje ein mirakelkur for alle - spesielt under ein del av begrensningene som er satt.

Eksempelvis er det jo gråtende openbart at når Tomine fant kjønns-ekstasen trengte ho neppe meir behandling. Det var heilt greit å vera intetbinær, og finna seg sjølv der. Det er heilt ok, men er noko helsevesenet støtter dårlig. For helsevesenet har kjønnsinkongruens oftest vært intet eller alt, og lite i mellom.

I tillegg er det og openbart at ho ramla inn i fleire feller som mange unge gjør: Eit desperat behov for å følgje kjønnsroller sjølv når dei er direkte ukomfortable med dei.

Dette er virkelig ikkje ein historie om nokon "tragisk trans agenda gone wrong," men at puritanske ideer om kjønn og kjønnsroller framleis rår mykje av dialogen, og forgifter ein frå å finna eige lykke.

💖

Har du ens läst samma artikel? 

Tomines köns ekstase gick över väldigt raskt och hon slutade med sin egen behandling og han gav upp försöken att bli man. Vilket var ett beslut hon var nöjd med. 

Trans ekkokammeren har också en viktig del i flera delar av historien. Både som bekreftande och sen hatande. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
mandodiao skrev (15 minutter siden):

I min drømmeverden så hadde man ungått fysiske inngrep, og klart å forene hode og kropp. Uavengig av kjønnsidentitet.

Foreløbig virker det mere komplekst, og jeg klarer ikke å si bastant hva som er best for en hver enkelt person.

Tingen er;

Hjernens kjønnsdifferensiering virker å være hormondrevet på en rekke områder;
Med mindre testosteron får påvirke hjernens utvikling, blir de fleste tiltrukket av maskuline/menn, oppfører seg feminint, har feminint kjønnsrollemønster, identifiserer seg som feminin og har kvinnelig kjønnsidentitet.
Dette uavhengig av biologisk kjønn -- hvor tilstandne CAIS demonstrerer dette, samtidig som at det ikke er identifisert gener som bidrar til å gjøre folk homofile eller trans, mens forhold som påvirker hormonnivåer for testosteron -- og antistoffer mot testosteron -- påvirker disse.

Tiltrekning er fundert på idealer for skjønnhet -- legning er fundert på hvordan vi opplever noen som attraktive.
Mennesker har også selvinnsikt, og kjenner seg selv på en slik måte at vi søker å konformere til de kulturelle og sosiale -- og seksuelle -- idealene for kjønnet vi identifiserer som.

Hjernen har et kjønn, som utvikles separat fra kroppens øvrige kjønnsdifferensierte organer -- akkurat som legningen vår gjør.
En kur mot det å være trans fundert på å endre hjernen vil gjøre at vi kan endre seksuell legning, kjønnsrollemønster og kjønnsidentitet. Men da endrer man hvem en person er.

En kur mot det å ha en kropp som ikke passer idealene for kjønnet til hjernen finnes allerede gjennom hormonterapi. Foruten kjønnsorgan.

Kroppen har fra naturens side anlegg for å bli begge kjønn, uavhengig av kjønnskromosomer; dens ytre kjønnsorganer, endres av hormoner i løpet av de første ukene i svangerskapet. Bare indre kjønnsorganer, testikler vs eggstokker, skapes av prosesser som relaterer direkte til kjønnskromosomer.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, mandodiao said:

I min drømmeverden så hadde man ungått fysiske inngrep, og klart å forene hode og kropp. Uavengig av kjønnsidentitet.

Enig, min förståelse er att man nu i många länder håller på med bekreftelse terapi. Hvis noen kommer till legen og sier att de er det andra könet så ska det bekreftas och ibland också med hormoner og operation. 

Genomföra noen form av terapi för att försöka finna eventuella orsaker till ideen som kan vara övergrepp och autism ska man ikke göra.

Hur det er i Norge vet jag ikke men har nyligen sett diskussioner om denna typen behandling i Sverige.

I noen tillfällen er det sikker vansklig att veta vad man ska göra och möjligt att hormoner etc er det bästa men barn i 10-12 års åldern, som det handlar om om man ska göra noe innan puberteten, er barn. Barn som man i andra sammanhang knappt låter ta några alvarliga beslut själva. Men behandlingar som påverkar dem hela livet ska de få ta.    

Har också sett information om att en stor del av de som upplever könskonstrigens i puberteten sen ändrar uppfattning och lever som vanligt i sitt kön. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, fredrik2 said:

Tomines köns ekstase gick över väldigt raskt och hon slutade med sin egen behandling og han gav upp försöken att bli man. Vilket var ett beslut hon var nöjd med. 

Trans ekkokammeren har också en viktig del i flera delar av historien. Både som bekreftande och sen hatande. 

...Men du forstår at kjønns-eufori ikkje skjer ute av det blå? Når dei opplevde kjønns-eufori var det eit godt sted å stoppe. Euforien forsvann fordi dei fortsatte behandling, og deretter opplevde at den euforien forsvann.

Hadde ho stoppet der euforien var så er det gode odds resten av historia ikkje skjer i det heile tatt.

• Liker 3
Skrevet
26 minutes ago, Red Frostraven said:

Såg videon. Var naiv och trodde att den faktiskt var seriös. 

Tror du må ha varit i sjokk når du skrev dit inlägg. Det förklarar idiotin. 

• Liker 1
Skrevet
Jojimbo skrev (3 timer siden):

Du sier at kristendommen ikke hadde gode verdier i bunn fordi “gode og onde handlinger finnes i alle mennesker”. Men det er jo ikke motsetninger, at mennesket har både godt og vondt i seg, utelukker ikke at kristendommen rammet inn og befestet verdier som ansvar, nestekjærlighet og respekt i vår kultur.

Det var vel ikke helt det jeg sa. Igjen så kobler du sammen flere setninger og gjør dem om til en setning med en litt annerledes påstand enn det jeg egentlig sa. Det blir ikke rart da at du ikke syns det jeg sier henger sammen.

Poenget mitt er at de verdiene du ser på som kristne, ser jeg på som humanistiske , menneskelige. Ansvar, nestekjærlighet trenger ikke å rammes inn av noen religion, fordi det er menneskelige verdier. Angående respekt,  så har vel ikke akkurat kristendommen vært toneangivende, spesielt ikke overfor de gruppene de har undertrykket. Frykt (F.eks å skremme med helvete, "du skal tukte dine barn osv" er også noe helt annet enn respekt ). Problemet med kristendommen (muligens andre religioner også, jeg vet ikke noe om dem), er at bibelen er full av selvmotsigelser.  

Har du sett noe i det jeg har skrevet som undertrykker disse gruppene? Eller er det følelsen av polarisering, selve splittelsen som woke-ideologi har bidratt til, som gjør at du leser det slik?

Premissene her blir feil for meg å svare på. Å godta diskriminering betyr ikke nødvendigvis at man har en splittelse, bare at det er visse grupper i samfunnet man ikke liker. Jeg oppfatter ikke woke å føre til splittelse,  men å være samlende. Da er man egentlig tilbake til den likegyldigheten jeg nevnte. At det som jeg syns er å dra det "for langt" gidder jeg ikke å bry meg med, fordi jeg vet at det betyr noe positivt for de som har dette behovet for å bli sett. 

Du sier også at du ikke opplever noe tomrom etter skillet mellom stat og kirke. Det er helt greit, men da er det samtidig å avvise alle de som faktisk føler at noe gikk tapt. Er ikke det også en form for å undertrykke, bare denne gangen en gruppe mennesker med et annet verdigrunnlag?

Nei. Det er ikke å undertrykke å ha en uenighet om noe gikk tapt ved statsskilsmissen. Jeg syns det er helt vanvittig at du overhode sammenligner dette med at man f.eks ikke får seg en jobb pga man har feil kjønn eller hudfarge, eller at man skal ha spesielle "oppgaver" i samfunnet bare pga kjønnet sitt, ikke har samme rettigheter til å være hjemme med barna sine osv. 

Jeg er enig med deg i én ting: det vil alltid finnes mennesker som ønsker å undertrykke andre. Det vil aldri forsvinne helt. Men det er nettopp derfor jeg mener at symbolpolitikk og ideologiske tvangstrøyer ikke er løsningen, de skaper mer konflikt enn de løser. Se rundt i Vesten i dag: er det ikke påfallende hvor splittet samfunnene har blitt? Er det virkelig rimelig å legge all skyld på høyresiden? Eller kan det være at noen av ideologiene som har slått rot i våre institusjoner, har vært en del av årsaken?

Jeg vet ikke hva du legger i ordbruken "symbolpolitikk og ideologiske tvangstrøyer". Men hvis vi tar regnbueflagget som eksempel, siden det spesifikt har vært snakket om, så er det for min del likegyldig om man bruker dette flagget. Men jeg ser likevel at det kan bety en forskjell for undertrykte grupper, at de blir sett og akseptert. Og at det kanskje kan bidra både til mindre mobbing av de som er annerledes,  og også forhindre noen selvmord. 

Nå befinner jeg meg egentlig politisk i sentrum, (selv om enkelte brukere her med sine uttalelserer i ferd med å dytte meg mer mot venstre) altså som en av de som kan gå til begge sidene, men holder seg unna ytterpunktene på hver side. Men ja,  jeg syns det er rimelig å legge skyld der hvor den hører hjemme, altså hos de som diskriminerer og mener at noen er mindreverdige,  enn hos de som faktisk blir diskriminert.  

Jojimbo skrev (4 timer siden):

Til slutt: du kan være helt uenig med Charlie Kirk, og jeg deler ikke alt han står for selv. Men det viktigste han gjorde, var å skape samtale. Det er det samme vi gjør her nå, snakker sammen og prøver å forstå. Og i en tid der sosiale medier ofte bare er et sirkus av motpoler, er akkurat det kanskje det mest verdifulle

Jeg oppfatter ikke han som en som skulle skape samtale. Voksen mann som møter opp på universiteter for å skrike / overkjøre uforberedt ungdom opp i fjeset. Han kunne i det minste debattert med noen på "sitt eget nivå". Har du sett de ansiktsuttrykkene hans hvis han følte noen satte han til veggs? Ytringsfriheten der borte gjelder visst bare de som er enige med MAGA. Å påstå at han var en martyr for ytringsfriheten er totalt skivebom. 

Ja, jeg er sterkt uenig i det han stod for, og hvordan han spredte hat rundt seg. Men man må møte ord med ord, men skal da for f... ikke gå rundt å skyte på folk man er uenige med. 

• Liker 6
Skrevet
1 minute ago, fredrik2 said:

Enig, min förståelse er att man nu i många länder håller på med bekreftelse terapi. Hvis noen kommer till legen og sier att de er det andra könet så ska det bekreftas och ibland också med hormoner og operation. 

Genomföra noen form av terapi för att försöka finna eventuella orsaker till ideen som kan vara övergrepp och autism ska man ikke göra.

Hur det er i Norge vet jag ikke men har nyligen sett diskussioner om denna typen behandling i Sverige.

I noen tillfällen er det sikker vansklig att veta vad man ska göra och möjligt att hormoner etc er det bästa men barn i 10-12 års åldern, som det handlar om om man ska göra noe innan puberteten, er barn. Barn som man i andra sammanhang knappt låter ta några alvarliga beslut själva. Men behandlingar som påverkar dem hela livet ska de få ta.    

Har också sett information om att en stor del av de som upplever könskonstrigens i puberteten sen ändrar uppfattning och lever som vanligt i sitt kön. 

Typisk behandling er at ein må i det heile tatt få referanse til psykolog fra fastlege. Dette er i seg sjølv eit ganske stort hinder for folk flest. Videre så vil psykologen referere ein videre til institusjoner som faktiskt gjer vurdering om kjønnsinkongruens. Først  er det i det heile tatt ein dialog om behandling, kor første steget er sosial bekreftelse - å komme ut til familie osv.

Ganske drøyt lang prosess rett og slett.

• Liker 6
Skrevet
3 minutes ago, Drunkenvalley said:

...Men du forstår at kjønns-eufori ikkje skjer ute av det blå? Når dei opplevde kjønns-eufori var det eit godt sted å stoppe. Euforien forsvann fordi dei fortsatte behandling, og deretter opplevde at den euforien forsvann.

Hadde ho stoppet der euforien var så er det gode odds resten av historia ikkje skjer i det heile tatt.

Det där förstod jag inget av ...

I videon jag postade snakkar de faktiskt om eksakt det Tomine opplevde då det er veldigt vanligt bland autister med könsinkonkruens. 

De känner ikke att de passar in og at noe er fel.

För för sig att problemet er sitt kön.

De startar behandling.

Känner sig kempe bra ett tag.

Men euforien går över och de känner sig som innan igen. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutes ago, Drunkenvalley said:

Typisk behandling er at ein må i det heile tatt få referanse til psykolog fra fastlege. Dette er i seg sjølv eit ganske stort hinder for folk flest. Videre så vil psykologen referere ein videre til institusjoner som faktiskt gjer vurdering om kjønnsinkongruens. Først  er det i det heile tatt ein dialog om behandling, kor første steget er sosial bekreftelse - å komme ut til familie osv.

Ganske drøyt lang prosess rett og slett.

I så fall er det bra mye vanskligare i Norge än i for eksempel Sverige.

Vad som er en drøyt lang process för att kunna få en irreversibel behandling i ung ålder er vi nog oeniga om. 

Men vet ju vad transideologerna vil men trots att du uppenbart er en av de så vet du alltså ikke att det er en ideologi.  

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, Red Frostraven said:

Kroppen har fra naturens side anlegg for å bli begge kjønn, uavhengig av kjønnskromosomer; dens ytre kjønnsorganer, endres av hormoner i løpet av de første ukene i svangerskapet. Bare indre kjønnsorganer, testikler vs eggstokker, skapes av prosesser som relaterer direkte til kjønnskromosomer.

Fint självmotsigande stykke tekst. 

• Liker 2
Skrevet
fredrik2 skrev (10 minutter siden):

Fint självmotsigande stykke tekst. 

Hva var det du misforstod, konkret..?

Kroppen er ikke våre indre kjønnsorganer.

Vi bedømmer ikke og tildeler ikke kjønn ved fødselen fundert på indre kjønnsorganet, men ytre.

Kroppen responderer på testosteron for å produsere en penis, og gjør det uavhengig av kjønnskromosomer -- og lar være å gro penis om den ikke påvirkes av testosteron, uavhengig av kjønnskromosomer.

• Liker 4
Skrevet
fredrik2 skrev (1 time siden):

Hvor stor del da, og hvor er kilden på det? Det er jo ikke alle som får behandling. Så lenge vi kun behandler de som ikke endrer mening, så gjør vi vel rett.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...