Travellingman Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Til dere/vi som sparer og investerer i fond, aksjer, krypto, folkefinansiering eller lignende. Jeg mener da midler som lar seg gjøre tilgjengelig på relativt kort tid. Så bolig og eiendom holdes utenfor. Hvor stor andel/prosent cash har dere? Og hvorfor?
strike_ Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Jeg har alltid ca 30K tilgjengelig som cash. Noe mer enn det er undøvendig, pga lav rente, avkasting. Bare akkurat nok til at jeg kan kjøpe ny vaskemaskin,må reparere en skade på bil eller noe annet som kan ryke. Så slipper jeg å realisere tap/gevinst på det jeg invisterer bare pga av en liten filleting jeg må ut med typ en gang. Men ulykker kommer ofte ikke alene, så derfor har jeg cash til en ulykke eller to. Endret 19 timer siden av strike_
Cascada81 Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Setter en økende andel av sparing inn på på høyrentekonto i kredittbanken, men reinvesterer alt utbytte i enkeltaksjer og har et relativt lite fast trekk som går til kjøp i et globalt indeksfond. Jeg har ingen helt konkrete planer for "cash"-delen nå, og kan godt være jeg burde spart mer aggressivt i aksjer, så ingen fasit her på hva man bør gjøre. Hvor mye som er lurt å ha stående til en regnværsdag er jo litt ut fra hva man har i inntekt og faste utgifter, men tror noe i spennet fra 50k til 300k plassert på utsiden av lønns- og brukskontoer er fornuftig, selvsagt et sted som har gode renter og uttaksbetingelser. Skal man kjøpe bil eller gjøre oppgraderinger i egen bolig innen overskuelig framtid, bør denne kanskje økes noe ytterligere, så man slipper å ta opp lån. 1
Travellingman Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden strike_ skrev (12 timer siden): Jeg har alltid ca 30K tilgjengelig som cash. Noe mer enn det er undøvendig, pga lav rente, avkasting. Bare akkurat nok til at jeg kan kjøpe ny vaskemaskin,må reparere en skade på bil eller noe annet som kan ryke. Så slipper jeg å realisere tap/gevinst på det jeg invisterer bare pga av en liten filleting jeg må ut med typ en gang. Men ulykker kommer ofte ikke alene, så derfor har jeg cash til en ulykke eller to. Så du har ikke heller noe på høyrentekonto? Mesteparten av pengene dine er investert i markedet?
Travellingman Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Har satt meg ned litt med kalkulatoren nå, og ser jeg faktisk ligger på ca 62% i kontantbeholdning. Det er selvfølgelig for mye, og de pengene står på høyrentekonto til 4,24% rente. Så med tanke på inflasjon er ikke det særlig fornuftig 😊 Jeg ønsker dog å ha noen raske penger tilgjengelig da jeg bare venter på at noen her jeg bor vil selge sin parkeringsplass i kjelleren. Men det dukker sjelden opp noe, i fjor bare et par stykker, hittil i år ingen...Så jeg tenker derfor å sette noen hundre tusen inn på høyrentefond, da burde det kanskje være mulig å få kanskje dobbelt av vanlig høyrentekonto? Jeg har egentlig ikke bruk for noe bufferkonto, har brukt kredittkort i mange år og betaler alltid på forfall. Har to faste kort jeg bruker så det er rikelig med kreditt. Har ikke noe særlig erfaring med høyrentefond fra tidligere så jeg vet ikke helt hvordan de reagerer på børsfall/dårligere tider?
The Avatar Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Eg ønsker å ha ein relativt stor sum som tilgjengeleg kapital, helst 30-50K på vanleg sparekonto, og det dobble på høgrentekonto med litt færre gratis uttak/overføringar. Strengt tatt er det heilt unødvendig for meg å ha så store summar som tilgjengeleg kapital, for så lenge eg er kredittverdig så er det heilt uproblematisk å svinge innom Elkjøp for å kjøpe ny vaskemaskin på delbetaling eller kredittkortet. Eg treng ikkje 10k i cash for å skaffe meg ny vaskemaskin på dagen. Og er det mykje større plutselege utgifter som fullstendig bilhavari eller liknande slik at eg må kjøpe ny bil så får eg ordna med finansieringa medan eg venter på at bilen eg har kjøpt er leveringsklar. For meg handlar det meir om at eg vil ha friheita til å kunne gjere impulsive innkjøp utan å bruke kredittkort eller ved å bruke fleksibelt bustadlån. Reint økonomisk sett så er det mest fornuftige å sette all tilgjengeleg kapital inn i langsiktig sparing utanom dei få tusenlappane eg treng å ha på brukskontoen fram til neste lønningsdag. Sjølv når du har pengane dine i aksjer- og fondssparing så er ikkje pengane heilt låst, du kan ofte selge deg ut slik at du har pengane på konto i løpet av få timar eller maks dagar. Det er ikkje alltid det er spesielt økonomisk gunstig å selge seg ut på feil tidspunkt, men realistisk sett så er ikkje tapet med å selge seg ut av aksjesparinga på eit dårleg tidspunkt spesielt mykje dyrare enn å ta opp eit forbrukslån. Og tek du med kostnaden ved at du har pengane liggande i madrassen utan avkasting så er det definitivt det dyraste alternativet å ha pengar tilgjengeleg i cash eller på brukskonto med 0% rente.
strike_ Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 4 hours ago, Travellingman said: Så du har ikke heller noe på høyrentekonto? Mesteparten av pengene dine er investert i markedet? Det stemmer. Jeg er relativt ung enda så jeg ønsker ganske høy risiko. Hadde jeg vært eldre (nærmet meg pensjonsalder) så hadde jeg nok satt en større sum på høyrente konto og justerrt risikoen på det jeg har i markedet. Men jeg får høyere avkastning nå ved å ha så å si alle midler i markedet enn å ha midler på høyrentekonto som har lavere avkastning. 1
Travellingman Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden strike_ skrev (23 minutter siden): Det stemmer. Jeg er relativt ung enda så jeg ønsker ganske høy risiko. Hadde jeg vært eldre (nærmet meg pensjonsalder) så hadde jeg nok satt en større sum på høyrente konto og justerrt risikoen på det jeg har i markedet. Men jeg får høyere avkastning nå ved å ha så å si alle midler i markedet enn å ha midler på høyrentekonto som har lavere avkastning. Ja, er nok lurt det. Selv ser jeg for meg å pensjonere meg om 5-6 år, men jeg liker å ha en del cash i bakhånd 👍Kommer til å overføre en del cash gradvis inn på høyrentefond. Slik at jeg i hvert fall kan snu om på den prosentvise fordelingen til 60% aksjer/fond og 40% cash.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå