freedomseeker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Til opplysning fikk ND kun 14 stemmer i Kapp valgdistrikt. Endret 4 timer siden av freedomseeker 1
Mercruiser Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Her må følgende ha skjedd: Enten har ikke valgfunsjonæren søkt opp stemmegivere og registrert stemme for avgitt, før stemmeseddel ble stemplet og puttet i urna. Da kan vedkommende i praksis stemme flere ganger. Alternativt at valgfunksjonærer (eller andre i et ubevoktet øyeblikk) har stemplet en masse sedler og puttet i urna uten at det finnes reelle registrerte stemmer bak. Det er umulig å vite hvilke gyldige/ugyldige stemmer som ligger bak hver stemme. Resultatet i denne kretsen må underkjennes. Det bør også etterforskes om lignende er tilfelle andre steder. 2
Mercruiser Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden 5 minutes ago, gurka said: Da trykker man bare på neste navnet på lista. Enkelt å jukse vil jeg tro. I så fall vil det bli oppdaget i det øyeblikket noen kommer for å stemme, og får beskjed om at de allerede har blitt registrert stemt.
gurka Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Mercruiser skrev (1 minutt siden): I så fall vil det bli oppdaget i det øyeblikket noen kommer for å stemme, og får beskjed om at de allerede har blitt registrert stemt. Ingen får vite om de har stemt eller ikke, så en utro tjener vil jo ikke si ifra. Han velger bare et ledig annet navn fra lista. Når jeg stemte så de hurtig på id og registrerte det på en pc. Enkelt å omgå om man er uærlig.
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Mercruiser skrev (6 minutter siden): Her må følgende ha skjedd: Enten har ikke valgfunsjonæren søkt opp stemmegivere og registrert stemme for avgitt, før stemmeseddel ble stemplet og puttet i urna. Da kan vedkommende i praksis stemme flere ganger. Alternativt at valgfunksjonærer (eller andre i et ubevoktet øyeblikk) har stemplet en masse sedler og puttet i urna uten at det finnes reelle registrerte stemmer bak. Det er umulig å vite hvilke gyldige/ugyldige stemmer som ligger bak hver stemme. Resultatet i denne kretsen må underkjennes. Det bør også etterforskes om lignende er tilfelle andre steder. Jeg tenker også at resultatet her blr underkjennes , pga prinsipp
Mercruiser Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden 2 minutes ago, gurka said: Ingen får vite om de har stemt eller ikke, så en utro tjener vil jo ikke si ifra. Han velger bare et ledig annet navn fra lista. Når jeg stemte så de hurtig på id og registrerte det på en pc. Enkelt å omgå om man er uærlig. Hvis det er samme person som sitter der hele tiden, vil dette i teorien kunne fungere, men i praksis vil de måtte få avløsning av og til. Alternativt at det samarbeides.
gurka Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Mercruiser skrev (Akkurat nå): Hvis det er samme person som sitter der hele tiden, vil dette i teorien kunne fungere, men i praksis vil de måtte få avløsning av og til. Alternativt at det samarbeides. Enig i dette. Håper som sagt at dette ikke skjer. Må vel bli BankID etterhvert.
Duriello Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden freedomseeker skrev (16 minutter siden): Siden de var så dumme at de ikke fjernet tilsvarende antall stemmer som de la inn, er det jo åpenbart at det må ha vært en sympatisør fra Rødt, SV, MDG eller Ap som stod bak. Hvorfor er det åpenbart? 1
Inge Rognmo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Mercruiser skrev (21 minutter siden): Sjansen for at dette oppdages er større i en liten valgkrets enn en stor. Spesielt når avviket er såpass vesentlig. Nei, sjansen for at avvik mellom antall kryss i manntallet (enten det er digitalt eller på papir) oppdages er 100%, enten kretsen er stor eller liten. Om avviket som oppdages er stort nok til å være signifikant er en annen sak, og der er selvsagt grensen lavere jo færre stemmer det er totalt. Om du mener det er enklere for funksjonærene (dvs en av de to-tre som sitter ved siden av hverandre...) å stemple sedler og legge dem i urna uten å krysse av i manntallet i en liten krets enn en stor, så er jeg også uenig. Normal praksis er også at valgmedarbeiderene skal være ikke nødvendigvis upolitiske, men at de skal være oppnevnt fra forskjellige partier, og ikke alle fra det som har rent flertall i kommunestyret. Det er imidlertid (merkelig nok) ikke nedfelt i valgloven. Men det går jo (utenom for de som er kjente kommunestyrepolitikere) litt på tvers av det at politisk tilhørighet skal være en privat sak. 1
Mercruiser Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden 2 minutes ago, Inge Rognmo said: Nei, sjansen for at avvik mellom antall kryss i manntallet (enten det er digitalt eller på papir) oppdages er 100%, enten kretsen er stor eller liten. Om avviket som oppdages er stort nok til å være signifikant er en annen sak, og der er selvsagt grensen lavere jo færre stemmer det er totalt. Vil tro at avvik er mer normalen enn unntaket, men at mindre avvik ikke blir oppfattet som signifikant nok til å underkjenne resultatet. Hvis dette skjer systematisk kan det derimot gjøre større utslag totalt. Det er ikke umulig å tenke seg at det "glapp" i denne kretsen, der avviket ble betydelig. Uansett bør valget i denne kretsen underkjennes, og det bør undersøkes nærmere om lignende har skjedd andre steder, eller hvorvidt det finnes noe mønster i avvikene.
Inge Rognmo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Mercruiser skrev (4 minutter siden): Hvis det er samme person som sitter der hele tiden, vil dette i teorien kunne fungere, men i praksis vil de måtte få avløsning av og til. Alternativt at det samarbeides. Har du stemt? Har det da sittet en person med både tilgang til manntall, stempel og stemmesedler alene? Mercruiser skrev (16 minutter siden): Det bør også etterforskes om lignende er tilfelle andre steder. Det etterforskes i hver eneste krets, på valgnatta, det er jo nettopp derfor dette er oppdaget... Jeg var forøvrig selv kjentmann/sjåfør for en gruppe utenlandske (fra Belarus, faktisk...) valgobservatører en gang for nærmere 15 år siden, og da observerte vi tellingen i ett relativt stor krets i Tromsø. Der ble det også først oppdaget et tilsynelatende stort avvik mellom antall stemmesedler og antall avgitte stemmer/kryss i manntallet. Etter omtelling ble det oppdaget at noen av kryssene fra første valgdag (dette lokalet var åpent både søndag og mandag) ikke var talt opp på riktig måte (et spørsmål om å summere delsummer til totalsum på riktig måte, manuelt, på papir...), og når dette ble talt riktig var avviket 0. Så nei, avvik, selv på så lave tall som 1-10 stemmer i et lokale med tusenvis av avlagte stemmer er på ingen måte noen "normal", selv når man krysset av avlagte stemmer i papir-protokoller. Så dette valglokalet med et avvik på ca. 10% av avlagte stemmer er definitivt bekymringsverdig, og jeg er helt enig i at det bør underkjennes. Kanskje også omvalg... 1 1
Mercruiser Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden 7 minutes ago, Inge Rognmo said: Har du stemt? Har det da sittet en person med både tilgang til manntall, stempel og stemmesedler alene? Eeh, ja. Det var samme person som sjekket mantall og stemplet.
Mercruiser Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden 8 minutes ago, Inge Rognmo said: Jeg var forøvrig selv kjentmann/sjåfør for en gruppe utenlandske (fra Belarus, faktisk...) valgobservatører en gang for nærmere 15 år siden, og da observerte vi tellingen i ett relativt stor krets i Tromsø. Der ble det også først oppdaget et tilsynelatende stort avvik mellom antall stemmesedler og antall avgitte stemmer/kryss i manntallet. Etter omtelling ble det oppdaget at noen av kryssene fra første valgdag (dette lokalet var åpent både søndag og mandag) ikke var talt opp på riktig måte (et spørsmål om å summere delsummer til totalsum på riktig måte, manuelt, på papir...), og når dette ble talt riktig var avviket 0. Så nei, avvik, selv på så lave tall som 1-10 stemmer i et lokale med tusenvis av avlagte stemmer er på ingen måte noen "normal", selv når man krysset av avlagte stemmer i papir-protokoller. Så dette valglokalet med et avvik på ca. 10% av avlagte stemmer er definitivt bekymringsverdig, og jeg er helt enig i at det bør underkjennes. Kanskje også omvalg... I den aktuelle kretsen vi her snakker om, er det et reelt avvik som ikke uten videre lar seg forklare. Det er greit nok at du er ivrig etter å tro at det ikke forekommer uregelmessigheter ved norske valg, men i denne spesifikke kretsen har det de facto skjedd noe merkverdig.
Tussi Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Mercruiser skrev (2 minutter siden): Eeh, ja. Det var samme person som sjekket mantall og stemplet. Da jeg stemte var det en som sjekket manntall og en annen som stemplet 1
Mercruiser Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden (endret) 1 minute ago, Tussi said: Da jeg stemte var det en som sjekket manntall og en annen som stemplet Ofte er det slik, men denne gangen forhåndstemte jeg på et kjøpesenter. Samme person sjekket manntall og stemplet før seddel ble lagt i urna. I mindre valgkretser vil jeg tro at lignende praksis forekommer av praktiske årsaker. Endret 3 timer siden av Mercruiser
Inge Rognmo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Mercruiser skrev (1 minutt siden): Eeh, ja. Det var samme person som sjekket mantall og stemplet. Høres ikke bra ut. Dvs med mindre det var flere andre funksjonærer ved siden av, men å gjøre det slik at en person både sjekker, stempler og putter i urna er ikke lurt, selv om det sitter flere bortover som gjør det på samme måte... Alle gangene jeg har stemt de siste 20 årene har det vært en person som sjekket, en annen som stemplet, og en tredje som lot meg slippe seddelen i urna, etter "samlebåndsmetoden"... 1 2
Mercruiser Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden (endret) 4 minutes ago, Inge Rognmo said: Høres ikke bra ut. Dvs med mindre det var flere andre funksjonærer ved siden av, men å gjøre det slik at en person både sjekker, stempler og putter i urna er ikke lurt, selv om det sitter flere bortover som gjør det på samme måte... Alle gangene jeg har stemt de siste 20 årene har det vært en person som sjekket, en annen som stemplet, og en tredje som lot meg slippe seddelen i urna, etter "samlebåndsmetoden"... Som nevnt over var dette forhåndstemming på et kjøpesenter. Det var to køer og to funksjonærer. Hver funksjonær både registrerte og stemplet for sine respektive køer. Endret 3 timer siden av Mercruiser 1
Inge Rognmo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Som nevnt, gjør man det på den måten, så er det lett for at man blir opphengt i kun egne oppgaver, og ikke følger med på hva sidemannen gjør, og det er ikke bra. Bedre med en lengre kø som beveger seg fortere...
gurka Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jeg stemte på valgdagen. Det var en person som gjorde alt for meg.
Duriello Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Forhåndsstemte på lokalt rådhus, 2 funksjonærer. 1 som sjekket og registrerte, 1 som stemplet. Edit* De var samtidig veldig på slik at jeg fulgte med på hva de gjorde. Endret 3 timer siden av Duriello 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå