Atib Azzad Skrevet torsdag kl 12:05 Skrevet torsdag kl 12:05 26 minutes ago, Klote said: Alle kjenner vel noen som er mye rikere enn en selv og derfor stemmer sosialistisk, og ser gjerne at disse skal betale mer skatt. Sorry, men det er en nokså svak analyse.
BadCat Skrevet torsdag kl 12:08 Skrevet torsdag kl 12:08 Hvis folk absolutt vil ha en politikk som gjør at de må leve hånd til munn, måned for måned, både før og etter pensjonsalder, burde ingen nekte dem. Men trenger ikke være rik for å ha nytte av en annen politikk. 5k i måneden spart/investert er livsendrende og 20k i måneden gjør en økonomisk uavhengig midt i livet. Det er mye som kan kuttes i samfunnet som folk flest tvinges til å betale for. Bistand til Ukraina utgjør alene over 10% av beløpet nordmenn betaler i skatt. Man trenger ikke evig med velferdsordninger i Norge hvis folk flest får beholde mer penger til å skape seg et liv. 1
Klote Skrevet torsdag kl 12:10 Skrevet torsdag kl 12:10 Atib Azzad skrev (1 minutt siden): Sorry, men det er en nokså svak analyse. Du har vel rett i det. Mye tyder på det. Du overbeviste meg nå. 1
Jarmo Skrevet torsdag kl 21:17 Skrevet torsdag kl 21:17 sjamanen skrev (På 15.9.2025 den 1:44 PM): fordi befolkningen vår i stor grad består av delvis ødelagte individer. Vi er et folk av nevrotiske, livredde mennesker som er lært opp i at folk som er annerledes og kler seg annerledes er skumle og farlige. Homser er farlige, drag queens er ekle, you name it. Dine ord og meninger, har du noe dokumentasjon eller forsking på dette der? Jeg har veldig stor nettverk av mennesker rundt meg og har aldri hørt eller opplevd dette der du nevner her. 1
sjamanen Skrevet fredag kl 09:09 Skrevet fredag kl 09:09 Jarmo skrev (11 timer siden): Dine ord og meninger, har du noe dokumentasjon eller forsking på dette der? Jeg har veldig stor nettverk av mennesker rundt meg og har aldri hørt eller opplevd dette der du nevner her. Det første tegnet på de som ikke følger med og/eller ikke har kontakt med instinktene sine er de som higer etter såkalt "dokumentasjon eller forskning". Det er dessverre en hemsko i dagens moderne samfunn, vi er blitt så opplært i den vitenskapelige metodes uovertreffelighet at ingenting kommer forbi før det er hypotesetestet og målt og veiet. Sånn kan vi faktisk ikke holde på. Det må være rom for observasjoner, spirituell forståelse. Vi mennesker besitter et mesterverk av en kropp som er istand til å plukke opp veldig mange ting. Lær deg å bruke det. Hvis du har et stort nettverk av mennesker rundt deg i Norge og du ikke har fanget opp de kanskje aller tyngste kjennetegnene i norsk kultur, så er min påstand at du ikke interagerer godt nok med omgivelsene dine, jamfør overnevnte. Heldigvis for meg i denne sammenhengen så finnes det masse dokumentasjon: Du finner det i sykefraværet, eksplosiv økning i psykiske lidelser, bruk av medikamenter, du finner resultatet av det i Storgata i Oslo, stakkars desperate og syke mennesker som etterlates til seg selv fordi "Ola Nordmann" ikke tør å konfrontere ruspolitikk på en voksen måte. Du finner det du leter etter i fyllekulturen vår, med ekstremt behov for å drikke til det mørknes, du finner det i alle sosiale lag hvor man i Norge "alltid" må finne på noe på fest fremfor å bare "være". Dokumentasjonen din finner du i målinger av konformitet. Omgivelsene dine er fulle av både faktisk dokumentasjon, egne observasjoner og anekdoter. Samfunnet du lever i er mettet av det, hvis du ikke ser det selv så er det fordi du ikke er klar for å se det, eller ikke ønsker å se det. 1 1 1
Neptun1 Skrevet lørdag kl 15:38 Skrevet lørdag kl 15:38 (endret) Høyre tapte valget for det borgerlige alternativet på grunn av Erna. Hva vil det i praksis si for Norges utsikter? ***************************************** Det hendte i Sverige. En professor i økonomi fortalte at han aldri hadde strøket en enkelt student på en eksamen – men én gang strøk han en hel klasse. Denne klassen insisterte nemlig på at sosialisme fungerer: Ingen skal være fattig, ingen rik, alle skal være like. Professoren sa: «Greit, vi gjør et eksperiment i denne gruppen om sosialisme. Alle karakterene blir slått sammen og delt på antall studenter. Slik stryker ingen, og ingen får toppkarakter.» Etter første eksamen ble resultatene regnet ut, og gjennomsnittet ble en god karakter. De som hadde jobbet hardt, var skuffet, mens de som hadde gjort lite, var fornøyde. Til neste eksamen anstrengte de svake seg enda mindre, og de flittige tenkte at de også kunne nyte godt av «systemet» – så de leste mindre. Resultatet ble et gjennomsnitt på «så vidt bestått». På den tredje prøven endte gjennomsnittet på «ikke bestått» – og til stor overraskelse strøk hele klassen. Professoren forklarte: «Det finnes knapt et enklere eksempel. Sosialisme bryter uunngåelig sammen: Når den ene halvdelen av folket forstår at de ikke trenger å jobbe fordi den andre halvdelen forsørger dem – og når den arbeidende halvdelen skjønner at det er meningsløst å anstrenge seg fordi andre får fruktene av deres arbeid – da er det slutten for enhver nasjon.» ****************************************************************** Så spørs det hvor lenge den tapende halvdelen gidder å bære på dem som vant valget. Endret lørdag kl 15:44 av Neptun1 2 4
sjamanen Skrevet søndag kl 10:22 Skrevet søndag kl 10:22 Neptun1 skrev (18 timer siden): Høyre tapte valget for det borgerlige alternativet på grunn av Erna. Hva vil det i praksis si for Norges utsikter? ***************************************** Det hendte i Sverige. En professor i økonomi fortalte at han aldri hadde strøket en enkelt student på en eksamen – men én gang strøk han en hel klasse. Denne klassen insisterte nemlig på at sosialisme fungerer: Ingen skal være fattig, ingen rik, alle skal være like. Professoren sa: «Greit, vi gjør et eksperiment i denne gruppen om sosialisme. Alle karakterene blir slått sammen og delt på antall studenter. Slik stryker ingen, og ingen får toppkarakter.» Etter første eksamen ble resultatene regnet ut, og gjennomsnittet ble en god karakter. De som hadde jobbet hardt, var skuffet, mens de som hadde gjort lite, var fornøyde. Til neste eksamen anstrengte de svake seg enda mindre, og de flittige tenkte at de også kunne nyte godt av «systemet» – så de leste mindre. Resultatet ble et gjennomsnitt på «så vidt bestått». På den tredje prøven endte gjennomsnittet på «ikke bestått» – og til stor overraskelse strøk hele klassen. Professoren forklarte: «Det finnes knapt et enklere eksempel. Sosialisme bryter uunngåelig sammen: Når den ene halvdelen av folket forstår at de ikke trenger å jobbe fordi den andre halvdelen forsørger dem – og når den arbeidende halvdelen skjønner at det er meningsløst å anstrenge seg fordi andre får fruktene av deres arbeid – da er det slutten for enhver nasjon.» ****************************************************************** Så spørs det hvor lenge den tapende halvdelen gidder å bære på dem som vant valget. Dette representerer en misforstått og begrenset forståelse av sosialisme. Sannheten er at vi alle har ulike roller i samfunnet og det er på høy tid at de ulike rollene fremheves og dyrkes. Idag skal alle inn i samme arbeidsform og det forventes at alle skal "levere" de samme antall arbeidstimer, totalt blottet for store sprik i arbeidsevne i befolkningen. De som elsker å jobbe 15 timer om dagen skal være takknemlig for at noen gidder å lage den musikken de hører på, at noen har skrevet den boken de kanskje leser. En gruppe trenger alltid mennesker som passer på ulike funksjoner i gruppen, osv. osv. For hva er arbeid egentlig? Det heter ikke: "Roten til all ondt er fravær av arbeid", det heter "Roten til alt ond er leddiggang". Det er to vidt forskjellige ting. Sosialisme handler om å samarbeide, dele, skape et resultat sammen, og er egentlig ingen kontrast til kapitalisme. Du kan fint organisere en bedrift "sosialistisk", mens bedriften leverer i et kapitalistisk marked. Sosialisme på nasjonalt nivå derimot - det tror jeg ikke fungerer. 1
skaftetryne32 Skrevet i går, 07:01 Skrevet i går, 07:01 sjamanen skrev (På 19.9.2025 den 11.09): Det første tegnet på de som ikke følger med og/eller ikke har kontakt med instinktene sine er de som higer etter såkalt "dokumentasjon eller forskning". Seriøst? Jeg er enig i at dette tilfelle er det temmelig håpløst å spørre om dokumentasjon da det må tolkes som en subjektiv mening eller en analyse, men ofte er det veldig nyttig med dokumentasjon, noen påstander krever dokumentasjon, og det som virkelig er et samfunnsproblem er at ikke flere spør etter dokumentasjon, det er veldig mange som ikke eier kildekritikk nå til dags, det er et reelt problem. 2 1
sjamanen Skrevet i går, 09:52 Skrevet i går, 09:52 skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Seriøst? Jeg er enig i at dette tilfelle er det temmelig håpløst å spørre om dokumentasjon da det må tolkes som en subjektiv mening eller en analyse, men ofte er det veldig nyttig med dokumentasjon, noen påstander krever dokumentasjon, og det som virkelig er et samfunnsproblem er at ikke flere spør etter dokumentasjon, det er veldig mange som ikke eier kildekritikk nå til dags, det er et reelt problem. Seriøst ja. Vi er en befolkning som er frarøvet store deler av vår sanselige kontakt og interaksjon med universet - sterke instinkter og evner er erstattet med pulsklokker, værmelding og "outsourcing" av alt som kan hjelpe oss å predikere et resultat eller ta stilling til hvilken vei vi skal gå. Det går ikke en dag uten at Aftenposten er full av såkalte eksperters tips til hvordan du skal løse det ene eller andre problemet i livet ditt. De siste årene har vi gått fra en sunn tilnærming til den vitenskapelige metode, til at "alt" skal dokumenteres og kunne besvares med den moderne forskningens linse, inkludert spørsmål som ikke har tilstrekkelige svar. Denne "dokumentasjons"-kulturen har kommet seg fra akademia og ned på valmuenivå hvor folk sitter og dokumenterer alt mulig rart på vorspiel en lørdagskveld. Det er en overkompensasjon og en uting. Et godt eksempel er ruspolitikken, som står helt bom stille fordi forskningen er "uklar". Forskningen er ikke uklar, den er mangelfull, men vi trenger faktisk ikke å forske mer på det for å forstå hvor hakkende splitte pine fucked up galt politikken er innrettet. Når noen kommer og slår meg i hodet med krav om dokumentasjon når jeg påpeker at Storgata i Oslo fortsatt er stappfull av forlatte sjeler som vi later som ikke finnes, så har det gått altfor langt. Nå er jeg tilhenger av den vitenskapelige metode jeg altså, men vi må snart begynne å innse hvilke begrensninger som også ligger i det. Så jo, det er gått for langt! 1
skaftetryne32 Skrevet i går, 10:35 Skrevet i går, 10:35 sjamanen skrev (31 minutter siden): Vi er en befolkning som er frarøvet store deler av vår sanselige kontakt og interaksjon med universet - sterke instinkter og evner er erstattet med pulsklokker, værmelding og "outsourcing" av alt som kan hjelpe oss å predikere et resultat eller ta stilling til hvilken vei vi skal gå. Det går ikke en dag uten at Aftenposten er full av såkalte eksperters tips til hvordan du skal løse det ene eller andre problemet i livet ditt. Hva i all verden har det å gjøre med dokumentasjon på et debattforum å gjøre? sjamanen skrev (31 minutter siden): De siste årene har vi gått fra en sunn tilnærming til den vitenskapelige metode, til at "alt" skal dokumenteres og kunne besvares med den moderne forskningens linse, inkludert spørsmål som ikke har tilstrekkelige svar. Om noe så har vi gått i helt motsatt retning, og vitenskapens verdi er blitt satt til side for udokumenterte påstander og bibelvers, det er sånn jeg ser det et enormt demokratisk problem. sjamanen skrev (33 minutter siden): Denne "dokumentasjons"-kulturen har kommet seg fra akademia og ned på valmuenivå hvor folk sitter og dokumenterer alt mulig rart på vorspiel en lørdagskveld. Det er en overkompensasjon og en uting. Et godt eksempel er ruspolitikken, som står helt bom stille fordi forskningen er "uklar". Forskningen er ikke uklar, den er mangelfull, men vi trenger faktisk ikke å forske mer på det for å forstå hvor hakkende splitte pine fucked up galt politikken er innrettet. Ja på grunn av forskning som gir oss dokumentasjon kan vi gå videre, men gamle myter holder oss tilbake, igjen er kunnskap løsningen. sjamanen skrev (36 minutter siden): Når noen kommer og slår meg i hodet med krav om dokumentasjon når jeg påpeker at Storgata i Oslo fortsatt er stappfull av forlatte sjeler som vi later som ikke finnes, så har det gått altfor langt. Nei det har ikke det, det kan være problemer med mye av det du skriver, hvor bokstavelig skal det du skriver tas, tror du det faktisk eksisterer sjeler f.eks? Det er det lite som tyder på at det gjør, nå er jeg vanskelig med vilje jeg skjønner hva du mener, men om du faktisk mente dette så må det faktisk dokumenteres, og kan ikke bare aksepteres som fakta. sjamanen skrev (38 minutter siden): Så jo, det er gått for langt! Som jeg skrev i dette tilfellet var det temmelig teit, men det har på ingen måte gått for langt, det som har gått for langt er spredningen av løgner, og den totale mangelen på kildekritikk i sosiale medier, mer enn noen gang i historien så trenger vi dokumentasjon. 2 1
Klote Skrevet i går, 10:59 Skrevet i går, 10:59 sjamanen skrev (På 21.9.2025 den 12.22): Dette representerer en misforstått og begrenset forståelse av sosialisme. Sannheten er at vi alle har ulike roller i samfunnet og det er på høy tid at de ulike rollene fremheves og dyrkes. Idag skal alle inn i samme arbeidsform og det forventes at alle skal "levere" de samme antall arbeidstimer, totalt blottet for store sprik i arbeidsevne i befolkningen. De som elsker å jobbe 15 timer om dagen skal være takknemlig for at noen gidder å lage den musikken de hører på, at noen har skrevet den boken de kanskje leser. En gruppe trenger alltid mennesker som passer på ulike funksjoner i gruppen, osv. osv. For hva er arbeid egentlig? Det heter ikke: "Roten til all ondt er fravær av arbeid", det heter "Roten til alt ond er leddiggang". Det er to vidt forskjellige ting. Sosialisme handler om å samarbeide, dele, skape et resultat sammen, og er egentlig ingen kontrast til kapitalisme. Du kan fint organisere en bedrift "sosialistisk", mens bedriften leverer i et kapitalistisk marked. Sosialisme på nasjonalt nivå derimot - det tror jeg ikke fungerer. Jeg synes det skoleeksempelet er et ekte skoleeksempel på hvor galt det kan gå om likhetsidealet til sosialismen overdøver hele samfunnet. Fanatisk sosialisme er ikke bærekraftig, fordi det strider for mye mot menneskenaturen. Jeg er enig hovedinnholdet ditt, sosialismen har viktige sider og verdier. Samarbeid er alltid viktig, omsorg og samhold er helt avgjørende for å skape et godt samfunn for alle. Men det bør oppstå naturlig, og det gjør det også. Om folk bare slipper å bli kommandert sammen av gjennomsnittlige ledere med en ideologi. Det er det sosialismen alt for ofte er, gjennomsnittlige ledere som hever seg over andre. Det er problematisk for mange, forståelig nok. Å bli ledet av noen som vet bedre enn deg er ingen ulempe, det er betryggende, men ikke av mennesker som leder fordi de nyter å være leder over deg, og ikke på grunnlag av kompetanse. Det er sosialismens mørke side. Mennesker som liker å framstå som viktigere enn de faktisk er, hverdagens Narvestad. De kan selvsagt gjøre en jobb, og de er nyttige, inntil et visst nivå. Ikke i stort antall, og ikke på et nivå til å bære fram en hel nasjon.
sjamanen Skrevet i går, 12:18 Skrevet i går, 12:18 skaftetryne32 skrev (1 time siden): Hva i all verden har det å gjøre med dokumentasjon på et debattforum å gjøre? Om noe så har vi gått i helt motsatt retning, og vitenskapens verdi er blitt satt til side for udokumenterte påstander og bibelvers, det er sånn jeg ser det et enormt demokratisk problem. Ja på grunn av forskning som gir oss dokumentasjon kan vi gå videre, men gamle myter holder oss tilbake, igjen er kunnskap løsningen. Nei det har ikke det, det kan være problemer med mye av det du skriver, hvor bokstavelig skal det du skriver tas, tror du det faktisk eksisterer sjeler f.eks? Det er det lite som tyder på at det gjør, nå er jeg vanskelig med vilje jeg skjønner hva du mener, men om du faktisk mente dette så må det faktisk dokumenteres, og kan ikke bare aksepteres som fakta. Som jeg skrev i dette tilfellet var det temmelig teit, men det har på ingen måte gått for langt, det som har gått for langt er spredningen av løgner, og den totale mangelen på kildekritikk i sosiale medier, mer enn noen gang i historien så trenger vi dokumentasjon. Hvorfor i all verden er debattinnlegg her noe annet enn innlegg i samfunnet forøvrig? Bare fordi det er et skriftlig forum, gir ikke det noe føring på at det skal forekomme strengere krav til dokumentasjon her enn andre steder i samfunnet? Jeg er forøvrig enig i at fornuft blir skvist mellom ekstrem tiltro til den vitenskapelige metodes uovertruffenhet og Gud på den andre siden. Begge deler like lammende og hemmende for samfunnet. Det du skriver om gamle myter er hårreisende. Hadde vi tatt vare på litt flere av de gamle mytene våre, så hadde vi ikke levd fullstendig frakoblet egen spiritualitet som vi er i dag. Vi har, for eksempel, ingen kunnskap igjen om hva våre forfedre brukte av plantemedisin fra vår egen flora. Idag er dette kommet tilbake som "new age" bullshit som Kakao, spirulina og masse andre importerte råvarer, fordi vi har mistet kontakt med vår egen flora og fauna. Forskningsresultater kan kun brukes som én del av svaret og gi veiledning. Den dagen du tar dagens paradigme for å være en sannhet så har du tapt. Det du skriver om sjeler o.l har ingenting med saken å gjøre. Jeg antar at du, som veldig mange andre, mistenkeliggjør ord som "spiritualitet" for å være en slags måte å "tro på spøkelser" ? Her sitter den protetantiske propagandaen hardt i ryggmargen i folket. Vi er lært opp til å tro at all sånn prat bare er humbug. Det jeg snakker om derimot har ingenting med verken magi eller reinkarnasjon (som du snakker om) å gjøre. Det jeg snakker om er deg, din fantastiske kropp og dine fantastiske evner til å intereagere, forstå, lese mønstre og navigere i denne verdenen vi lever i. Menneskekroppen er endepunktet på millioner av år med utvikling - og her sitter vi altså i 2025 og skal bruke pulsklokke for å klare å forstå hvor slitne vi er !! Det er helt fullstendig absurd hvordan næringslivet har klart å få oss til å tro at vi trenger en masse dritt som kroppen vår allerede er mer enn godt nok rustet for. Dette er spiritualitet - kontakten mellom deg selv, moder jord, kosmos, osv. At det foregår mer mellom og jord er forøvrig helt opplagt. På samme måte er det rimelig opplagt at fleinsopp som vokser ut av gresset i akkurat tiden før mørket faller, er et bedre alternativ for psyken og det mentale, enn kunstig fremstilt Ritalin, som er det legene dytter på folk som idag sliter. Mener du virkelig at sistnevnte er noe man trenger å forske på for å forstå at det er helt vanvittig? Selvfølgelig bør man forske videre på fleinsopp - men dette var et eksempel på noe man helt fint kan og bør tenke seg til med ren fornuft uten å vente årevis på forskningsresultater. I mellomtiden blir flere og flere mennesker avhengig av syntetiske rusmidler fordi det ikke tas grep, blant annet fordi det sitter folk som holder igjen fordi "forskningen" er uklar. Please. 1
sjamanen Skrevet i går, 12:23 Skrevet i går, 12:23 Klote skrev (1 time siden): Jeg synes det skoleeksempelet er et ekte skoleeksempel på hvor galt det kan gå om likhetsidealet til sosialismen overdøver hele samfunnet. Fanatisk sosialisme er ikke bærekraftig, fordi det strider for mye mot menneskenaturen. Jeg er enig hovedinnholdet ditt, sosialismen har viktige sider og verdier. Samarbeid er alltid viktig, omsorg og samhold er helt avgjørende for å skape et godt samfunn for alle. Men det bør oppstå naturlig, og det gjør det også. Om folk bare slipper å bli kommandert sammen av gjennomsnittlige ledere med en ideologi. Det er det sosialismen alt for ofte er, gjennomsnittlige ledere som hever seg over andre. Det er problematisk for mange, forståelig nok. Å bli ledet av noen som vet bedre enn deg er ingen ulempe, det er betryggende, men ikke av mennesker som leder fordi de nyter å være leder over deg, og ikke på grunnlag av kompetanse. Det er sosialismens mørke side. Mennesker som liker å framstå som viktigere enn de faktisk er, hverdagens Narvestad. De kan selvsagt gjøre en jobb, og de er nyttige, inntil et visst nivå. Ikke i stort antall, og ikke på et nivå til å bære fram en hel nasjon. Jeg er enig med deg i mye av det her. Hvordan vi organiserer oss burde falle naturlig. Det skal sies at dagens kapitalistiske system er like kunstig det. Det er et sterkt hierarkisk system hvor du sluses inn i enorme organisasjoner hvor du så skal klatre innad i organisasjonen. Det er kun i konkurranse med andre selskaper at disse firmaene er "kapitalistiske". Vi har utviklet en kultur med få enorme selskaper som styrer alt. De aller fleste av oss har en fast lønn hver måned og på den måten er jo livet fullstendig planlagt de neste 40 årene. Hvor fritt og kapitalistisk dette egentlig er, må det være rimelig å spørre seg.
Folkflesk Skrevet i går, 12:43 Skrevet i går, 12:43 (endret) Klote skrev (På 18.9.2025 den 13.38): Katastrofen fortsetter. Det gyldne triangelet woke, feminisme og sosialisme får 4 år til før nordmenn skjønner hvor virkelig galt dette leder. 4 år trenger ikke være nok for høyresiden. Om 4 år vil sikkert over 1 million velferdstrengende innvandrere ha stemmerett. Det bør være nok til ytterligere 4 år med sosialisme. Er det i det hele tatt noe som kan stoppe dette? Nei, det beste er derfor at de borgerlige partiene legges ned. Så kan vi bruke partistøtten deres på flere woke-tiltak og en helt ny øko-feministisk-kommunistisk fridag. Endret i går, 12:45 av Folkflesk 1
sjamanen Skrevet i går, 12:54 Skrevet i går, 12:54 Godt eksempel på glemt kunnskap, som medfører at vi importerer en annen plante. Idioti, ja. Forskning.no: Teiebær vokser vilt i store deler av Norge. De røde bærene kan bli et alternativ til importerte granateplekjerner, mener forsker. Saken er produsert og finansiert av NIBIO. Se artikkelen i kommentarfeltet 👇 Med FRP i førersetet vil vi være sikret enda mer bevegelse bort fra det naturlige. 1
skaftetryne32 Skrevet i går, 13:06 Skrevet i går, 13:06 sjamanen skrev (4 minutter siden): Hvorfor i all verden er debattinnlegg her noe annet enn innlegg i samfunnet forøvrig? Bare fordi det er et skriftlig forum, gir ikke det noe føring på at det skal forekomme strengere krav til dokumentasjon her enn andre steder i samfunnet? Jo det gjør faktisk det, dette er et debattforum da må man være i stand til å dokumentere sine påstander, man kan si mye rart som en mening sånn ellers, men her debatteres det, da stilles det krav, som det burde. sjamanen skrev (6 minutter siden): Det du skriver om gamle myter er hårreisende. Hadde vi tatt vare på litt flere av de gamle mytene våre, så hadde vi ikke levd fullstendig frakoblet egen spiritualitet som vi er i dag. Vi har, for eksempel, ingen kunnskap igjen om hva våre forfedre brukte av plantemedisin fra vår egen flora. Idag er dette kommet tilbake som "new age" bullshit som Kakao, spirulina og masse andre importerte råvarer, fordi vi har mistet kontakt med vår egen flora og fauna. Ok, hva skrev jeg som er hårreisende egentlig? Gamle myter som at guder eksisterer og dømmer oss for våre moralske valg er bare ødeleggende for mennesker, og det drittet som følger med har lite nytte, hva myter har med planter å gjøre forstår jeg ikke, medisin fra planter som virker er ikke en myte, jeg tror det er fra planter mesteparten av vå medisin kommer fra. Vi har massevis av kunnskap om disse plantene, men det er klart noe av den almenne kunnskapen har blitt tapt, mye fordi vi ikke trenger den, samtidig har den samme "spiritualiteten" fra Midtøsten drept vår originale religion, og ikke minst forbydd sopper og planter vi brukte for å få kontakt med vår "spiritualitet". Hva er vår egen spiritualitet? Hva er egentlig problemet med å leve frakoblet fra den? sjamanen skrev (26 minutter siden): Det du skriver om sjeler o.l har ingenting med saken å gjøre. Jeg antar at du, som veldig mange andre, mistenkeliggjør ord som "spiritualitet" for å være en slags måte å "tro på spøkelser" ? Her sitter den protetantiske propagandaen hardt i ryggmargen i folket. Vi er lært opp til å tro at all sånn prat bare er humbug. Det har alt med poenget å gjøre, mange påstander krever dokumentasjon, sier noen her at man tror på guder så sier jeg ok, sier noen at guder eksisterer så sier jeg vis meg dokumentasjon. Vel jeg har spurt så jeg antar du kommer med svaret om hva denne spiritualiteten er. Snakk for din egen ryggmarg, jeg har ikke noe protestantisme i den, men at mye sånn prat er humbug inkludert protestantismen burde være åpenbart for de aller fleste. sjamanen skrev (32 minutter siden): Det jeg snakker om derimot har ingenting med verken magi eller reinkarnasjon (som du snakker om) å gjøre. Det jeg snakker om er deg, din fantastiske kropp og dine fantastiske evner til å intereagere, forstå, lese mønstre og navigere i denne verdenen vi lever i. Menneskekroppen er endepunktet på millioner av år med utvikling - og her sitter vi altså i 2025 og skal bruke pulsklokke for å klare å forstå hvor slitne vi er !! Du gjøre veldig mye ut av det at du selv ikke forstår en pulsklokke, men det er faktisk ditt problem, ikke mitt. Har jeg på noe punkt snakket om reinkarnasjon eller engang magi? sjamanen skrev (35 minutter siden): Det er helt fullstendig absurd hvordan næringslivet har klart å få oss til å tro at vi trenger en masse dritt som kroppen vår allerede er mer enn godt nok rustet for. Dette er spiritualitet - kontakten mellom deg selv, moder jord, kosmos, osv. At det foregår mer mellom og jord er forøvrig helt opplagt. Du greier ikke å forstå at enkelte faktisk har nytte av teknologi, fordi du selv ikke bruker? Hvorfor kaster du ikke den dingsen du nå bruker til å kommunisere med, hadde det ikke vært mer spirituelt å gått ut i det fine været å diskutert dette, beklager dette er syltynn argumentasjon fra din side. Har du dokumentasjon for denne påstanden? sjamanen skrev (43 minutter siden): På samme måte er det rimelig opplagt at fleinsopp som vokser ut av gresset i akkurat tiden før mørket faller, er et bedre alternativ for psyken og det mentale, enn kunstig fremstilt Ritalin, som er det legene dytter på folk som idag sliter. Det er ikke noe som nødvendigvis er sant for alle. Legene dytter ikke noe som helst på noen de benytter seg av den redskap de har, hadde psilocin å psilocybin vært tilgjengelig så hadde de "dyttet" det på folk som sliter også, fordi det antageligvis har god virkning, og det har vi dokumentasjon på. Hadde du virkelig foretrukket at legene utøvet sitt yrke basert på at det er opplagt?
Klote Skrevet i går, 13:09 Skrevet i går, 13:09 sjamanen skrev (6 minutter siden): Jeg er enig med deg i mye av det her. Hvordan vi organiserer oss burde falle naturlig. Det skal sies at dagens kapitalistiske system er like kunstig det. Det er et sterkt hierarkisk system hvor du sluses inn i enorme organisasjoner hvor du så skal klatre innad i organisasjonen. Det er kun i konkurranse med andre selskaper at disse firmaene er "kapitalistiske". Vi har utviklet en kultur med få enorme selskaper som styrer alt. De aller fleste av oss har en fast lønn hver måned og på den måten er jo livet fullstendig planlagt de neste 40 årene. Hvor fritt og kapitalistisk dette egentlig er, må det være rimelig å spørre seg. Jeg synes ikke kapitalismen er kunstig, for meg er den bare et resultat av ett av våre mange naturlige konkurranseinstinkt, og som tilfeldigvis kan måles i penger. Å konkurrere, både med andre og seg selv, er et iboende instinkt i oss alle, og helt nødvendig for å opprettholde verden, og for at vi skal tilpasse oss. Alle konkurrerer mer eller mindre, hver eneste dag, bare ikke om penger. Politikernes jobb er å tone ned verdien av penger. De gjør det motsatte, og bruker heller penger som pressmiddel for å korrigere oss til ønsket adferd.
sjamanen Skrevet i går, 13:47 Skrevet i går, 13:47 skaftetryne32 skrev (20 minutter siden): Jo det gjør faktisk det, dette er et debattforum da må man være i stand til å dokumentere sine påstander, man kan si mye rart som en mening sånn ellers, men her debatteres det, da stilles det krav, som det burde. Ok, hva skrev jeg som er hårreisende egentlig? Gamle myter som at guder eksisterer og dømmer oss for våre moralske valg er bare ødeleggende for mennesker, og det drittet som følger med har lite nytte, hva myter har med planter å gjøre forstår jeg ikke, medisin fra planter som virker er ikke en myte, jeg tror det er fra planter mesteparten av vå medisin kommer fra. Vi har massevis av kunnskap om disse plantene, men det er klart noe av den almenne kunnskapen har blitt tapt, mye fordi vi ikke trenger den, samtidig har den samme "spiritualiteten" fra Midtøsten drept vår originale religion, og ikke minst forbydd sopper og planter vi brukte for å få kontakt med vår "spiritualitet". Hva er vår egen spiritualitet? Hva er egentlig problemet med å leve frakoblet fra den? Det har alt med poenget å gjøre, mange påstander krever dokumentasjon, sier noen her at man tror på guder så sier jeg ok, sier noen at guder eksisterer så sier jeg vis meg dokumentasjon. Vel jeg har spurt så jeg antar du kommer med svaret om hva denne spiritualiteten er. Snakk for din egen ryggmarg, jeg har ikke noe protestantisme i den, men at mye sånn prat er humbug inkludert protestantismen burde være åpenbart for de aller fleste. Du gjøre veldig mye ut av det at du selv ikke forstår en pulsklokke, men det er faktisk ditt problem, ikke mitt. Har jeg på noe punkt snakket om reinkarnasjon eller engang magi? Du greier ikke å forstå at enkelte faktisk har nytte av teknologi, fordi du selv ikke bruker? Hvorfor kaster du ikke den dingsen du nå bruker til å kommunisere med, hadde det ikke vært mer spirituelt å gått ut i det fine været å diskutert dette, beklager dette er syltynn argumentasjon fra din side. Har du dokumentasjon for denne påstanden? Det er ikke noe som nødvendigvis er sant for alle. Legene dytter ikke noe som helst på noen de benytter seg av den redskap de har, hadde psilocin å psilocybin vært tilgjengelig så hadde de "dyttet" det på folk som sliter også, fordi det antageligvis har god virkning, og det har vi dokumentasjon på. Hadde du virkelig foretrukket at legene utøvet sitt yrke basert på at det er opplagt? Nei, det er ikke noe krav til dokumentasjon her utover hva det er i samfunnet forøvrig. Noen ganger må ting veldokumenteres, andre ganger kan man fint diskutere noe og legge frem synspunkter uten å måtte dokumentere. Jeg regner med at du også ser forskjellen på en seriøs debattant og en som bare er ute etter å spre sine meninger. Det du skriver om myter og tapt kunnskap, som du går så langt og beskriver som noe vi ikke trenger gjør at det blinker røde og oransje varsellamper overalt. At vi ikke trenger gammel kunnskap er dessverre en utbredt gigatabbe av dimensjoner, som påfører oss som samfunn store tap både økonomisk og sosialt. Her er det tusenvis av eksempler; Med bedre kontakt med egen kropp trenger vi ikke pulsklokke -> mindre etterspørsel etter deler til pulsklokke -> Mindre etterspørsel etter mineraler -> Mindre press på utvinning -> Mindre konkurranse for tilgang -> Mindre krig. I det postkristne Norge med en befolkning strippet for spiritualitet så står næringslivet der klart med sine "løsninger" - løsninger vi ikke trenger hvis befolkningen hadde hatt mer kontakt med sitt indre liv og de egenskaper som bor i oss alle. Myter er forøvrig en veldig viktig bærer av nettopp gamle tradisjoner. Gamle sannheter blir myter med tiden. Det er ikke spiritulatiteten fra midtøsten som tok rotta på vår egen religion, det er sterke krefters misbruk av denne spiritualiteten som tok rotta på det. Og nå står vi her som slaver med en såkalt "kristen kulturarv" som vi visstnok skal ta vare på, en kulturarv vi ikke har hatt i mer enn 1000 år som nå liksom skal være det norskeste av det norske. For noe vås. Å være frakoblet sin egen spiritualitet. Er dette et seriøst spørsmål? Det går neppe an å være helt frakoblet egen spiritualitet. Men ja, det er et enormt tap både for individet, men også for samfunnet, å ha mistet denne koblingen. Uten denne koblingen er vi ikke annet enn konsumenter som løper rundt og prøver å få pult. Ja, det var du som tok opp reinkarnasjon, i ditt spørsmål om en "sjel". En sjel fordrer nødvendigvis en form for evig liv eller reinkarnasjon. Så ja. Det var det du som satt igang. Pulsklokken min er bare ett av mange eksempler. Robotstøvsuger, værmelding, whatever det moderne hjelpemiddelet er som kan frita deg fra å lytte til egen kropp og sinn. Jeg har ikke sagt at enkelte ikke har bruk for teknologi? Wtf, kanskje ikke omskrive det jeg skriver fullstendig? I eksempelet pulsklokke er det nok et reelt svært marginalt bruksfelt for de aller få ytterste toppidrettsutøvere. Der og i forskning kan selvfølgelig en slik klokke ha en funksjon. Men det er ikke det vi snakker om her. Det vi snakker om her er at den moderne kulturen vår har klart å overbevise den jevne mosjonist at dette er noe man trenger. Og der er jeg klinkende klar: Dette er ikke noe den jevne mosjonist trenger. Ingen av oss. Og det er neppe veldig individuelt, på samme måte som at det ikke er veldig individuelt hvor mange armer man er født med. Det finnes visse funksjoner i menneskekroppen som vi alle er ustyrt med. Å kjenne etter hvor sliten man er eller hvordan kroppen responderer på trening, er en av de. Jeg syns det er helt utrolig at man må sitte og beskrive noe så innlysende, på et forum. Ja det er mye bedre å møtes face-to-face, men det alternativet har vi altså ikke. Her har vi altså et eksempel på hvor teknologi er nødvendig, fremfor unødvendig. Det er ikke tilfellet hva gjelder pulsklokke. Og jo, dette er noe som gjelder nær sagt "alle". Hva er det du prater om angående psilocybin? Det er jo supertilgjengelig. Når du motsier meg selv på det siste temaet der da begynner å trekke dine hensikter i tvil. Det går da ikke an å kverulere på hvor idiotisk det er å sette folk på amfetamin fordi fleinsopp er bannet !
sjamanen Skrevet i går, 13:57 Skrevet i går, 13:57 Klote skrev (41 minutter siden): Jeg synes ikke kapitalismen er kunstig, for meg er den bare et resultat av ett av våre mange naturlige konkurranseinstinkt, og som tilfeldigvis kan måles i penger. Å konkurrere, både med andre og seg selv, er et iboende instinkt i oss alle, og helt nødvendig for å opprettholde verden, og for at vi skal tilpasse oss. Alle konkurrerer mer eller mindre, hver eneste dag, bare ikke om penger. Politikernes jobb er å tone ned verdien av penger. De gjør det motsatte, og bruker heller penger som pressmiddel for å korrigere oss til ønsket adferd. Kapitalismen er ikke kunstig, men måten vi organiserer arbeidsmarkedet vårt er ikke kapitalistisk. Hadde det vært det, hadde de fleste som gikk ut av skole startet opp sin egen bedrift eller på en eller annen måte drevet i det små akkurat så mye som vedkommende trenger for å overleve og utover det hvor mye vedkommende ønsker å jobbe for å tjene penger. Sånn er det vitterlig ikke. Vi lever i et samfunn hvor folk sluses inn i medium- til giga -bedrifter med etablerte regler og normer for sosial utvikling og ikke minst fast arbeid til fast lønn hele året, hvert år. Sistnevnte er åpenbart noe som kom med den industrielle revolusjon, kunstig og menneskeskadelig 5-2 samfunn som er veldig bra for produksjon, men veldig skadelig for oss. Det er heller ikke kapitalistisk, kapitalismen i sin rene form er helt naturlig og følger ingen menneskelige overbygg som dette her. I et ekte kapitalistisk system hadde vi fulgt sesongene i langt større grad og mennesker hadde jobbet mye mer variert ut fra behov og tidspunkt på året.
skaftetryne32 Skrevet i går, 15:14 Skrevet i går, 15:14 sjamanen skrev (51 minutter siden): Nei, det er ikke noe krav til dokumentasjon her utover hva det er i samfunnet forøvrig. Noen ganger må ting veldokumenteres, andre ganger kan man fint diskutere noe og legge frem synspunkter uten å måtte dokumentere. Som er andre ord for hva jeg har sagt hele tiden. Kan vi bli enige om å være enige på det punktet? sjamanen skrev (52 minutter siden): Det du skriver om myter og tapt kunnskap, som du går så langt og beskriver som noe vi ikke trenger gjør at det blinker røde og oransje varsellamper overalt. Med det så mener jeg at det er kunnskap som ikke minst en i husholdningen trenger å ha, vi har f.eks leger å sykehus, om ingen i familien eller landsbyen ikke kan ta noe om medisin så ordner det seg, vi ringer 113, ikke sant, hva som er viktig kunnskap for samfunnet endres med tid og nyvinning, kunnskap om naturmedisin har sin nytte åpenbart, men ikke på samme måte som for 1000 år siden. sjamanen skrev (56 minutter siden): Med bedre kontakt med egen kropp trenger vi ikke pulsklokke -> mindre etterspørsel etter deler til pulsklokke -> Mindre etterspørsel etter mineraler -> Mindre press på utvinning -> Mindre konkurranse for tilgang -> Mindre krig. I det postkristne Norge med en befolkning strippet for spiritualitet så står næringslivet der klart med sine "løsninger" - løsninger vi ikke trenger hvis befolkningen hadde hatt mer kontakt med sitt indre liv og de egenskaper som bor i oss alle. Myter er forøvrig en veldig viktig bærer av nettopp gamle tradisjoner. Gamle sannheter blir myter med tiden. Folk flest trenger ikke pulsklokke uansett med eller uten kontakt med egen kropp, det har ingen påvirkning på pulsklokka, men for enkelte som tar trimmen veldig seriøst så kan pulsklokke kanskje være nyttig, jeg har aldri rørt en selv, men jeg vet en ting kontakt med egen kropp kan ikke erstatte en pulsklokke. sjamanen skrev (59 minutter siden): Myter er forøvrig en veldig viktig bærer av nettopp gamle tradisjoner. Gamle sannheter blir myter med tiden. Så du tror mytologiske fortellinger er sanne? Da skjønner jeg at du misliker ordet dokumentasjon. sjamanen skrev (1 time siden): Det er ikke spiritulatiteten fra midtøsten som tok rotta på vår egen religion, det er sterke krefters misbruk av denne spiritualiteten som tok rotta på det. Same shit, different name. Det ene kommer ikke uten det andre. sjamanen skrev (1 time siden): Ja, det var du som tok opp reinkarnasjon, i ditt spørsmål om en "sjel". En sjel fordrer nødvendigvis en form for evig liv eller reinkarnasjon. Så ja. Det var det du som satt igang. Nei det var du som snakket om forlatte sjeler i oslo eller noe lignende, jeg bare brukte det at du brukte ordet sjel som et eksempel, noe jeg var veldig tydelig på, kanskje du bør lese om igjen, men poenget er altså avhengig av hvilken kontekst man brukte ordet sjel så kan det tolkes som en mening eller en påstand, en mening trenger ikke dokumentasjon, men en påstand krever det. Jeg har ikke sagt noe som helst om reinkarnasjon, ikke på noe vis, så der har du nok misforstått, beklager om jeg har gjort meg dårlig forstått. sjamanen skrev (1 time siden): I eksempelet pulsklokke er det nok et reelt svært marginalt bruksfelt for de aller få ytterste toppidrettsutøvere. Der og i forskning kan selvfølgelig en slik klokke ha en funksjon. Men det er ikke det vi snakker om her. Det vi snakker om her er at den moderne kulturen vår har klart å overbevise den jevne mosjonist at dette er noe man trenger. En klokke er veldig nyttig, jeg trenger en klokke, jeg bruker min klokke, noen vil ha pulsmåler på sin klokke, hva er problemet? Du kan ha din greie, det er ikke to pinner du gnir sammen for å kommunisere med meg med, men andre kan ikke ha pulsklokke fordi du har bestemt at de ikke trenger det, du trenger ikke hva nå enn du bruker, men jaggu gjør du det likevel, hyklersk er det ikke? sjamanen skrev (1 time siden): Jeg syns det er helt utrolig at man må sitte og beskrive noe så innlysende, på et forum. Det er ganske utrolig at jeg må fortelle deg at jeg ikke på noe punkt spurte om en beskrivelse av det, og det burde være innlysende og unødvendig å måtte fortelle deg at pulsklokker ikke handler om å fortelle deg når man er sliten, det er kort og godt en stråmann, du har ingen anelse om hva poenget med en pulsklokke er det er innlysende. Sitat Hva er det du prater om angående psilocybin? Det er jo supertilgjengelig. Ikke til å skrive ut for medisinsk personell, ikke alle er like komfortable med det. God innhøsting i år? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå