Neptun1 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Atib Azzad skrev (3 minutter siden): Alkohol er også sterkt avhengighetsskapende: Nei, det er det ikke. Kjenner ikke én eneste person som er avhengig av alkohol. De må ikke ha den vinskvetten til middagen, de må ikke ha øl fredag og lørdagskveld heller. Derimot vet jeg om flere utskudd fra ungdomstiden som har gått til grunne av narkotika. Da må det også presiseres at alle drakk alkohol i denne perioden mens svært få eksperimenterte med narkotika. Og av disse få så gikk det ikke bra med noen. En såkalt alkoholiker er ikke fysisk avhengig av alkohol, de er avhengig av rusen - en flukt fra hverdagen de ikke takler. Om de var alene på denne jord hadde de ikke tenkt på alkohol. En narkoman får alvorlige fysiske abstinenser, mens alkoholikere får "abstinenser" av psykisk art i en kort periode. Typisk for periodedrankere. 1
ili Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Sjokobaileysshake. Lag milkshake med ligg baileys i. God første drink 😊
Atib Azzad Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 5 minutes ago, Neptun1 said: Nei, det er det ikke. Kjenner ikke én eneste person som er avhengig av alkohol. De må ikke ha den vinskvetten til middagen, de må ikke ha øl fredag og lørdagskveld heller. Derimot vet jeg om flere utskudd fra ungdomstiden som har gått til grunne av narkotika. Da må det også presiseres at alle drakk alkohol i denne perioden mens svært få eksperimenterte med narkotika. Og av disse få så gikk det ikke bra med noen. En såkalt alkoholiker er ikke fysisk avhengig av alkohol, de er avhengig av rusen - en flukt fra hverdagen de ikke takler. Om de var alene på denne jord hadde de ikke tenkt på alkohol. En narkoman får alvorlige fysiske abstinenser, mens alkoholikere får "abstinenser" av psykisk art i en kort periode. Typisk for periodedrankere. Jeg har hele tiden lagt ved kilder til annerkjente helseinstitusjoner som igjen tar utgangspunkt i fagfellevurdert forskning, du må gjerne avvise forskningen uten videre, basert på dine subjektive personlige erfaringer, men du kan ikke forvente at jeg eller noen andre kommer til å ta det særlig seriøst. Jeg har allerede vist til at alkohol er avhengighetsskapende, dersom du vil utfordre det må du vise til noe mer enn bare at du personlig ikke er klar over det. Den nyeste feilaktige påstanden du kommer med, er at en alkoholiker ikke er fysisk avhengig av alkohol, det stemmer heller ikke, og beskrivelsen din av en som er alkoholavhengig er fremdeles u-gjengs, men uansett; En såkalt alkoholiker er fysisk avhengig av alkohol, og kan i verste fall dø om hen plutselig stopper å innta alkohol, altså at kroppen er så fysisk avhengig at den dør av abstinenser om den ikke får i seg alkohol: [...]Blant fysiske tegn vil vi først og fremst nevne abstinenser; ulike plager som oppstår dersom du ikke drikker alkohol, typisk etter 1-2 døgn. Abstinenser kommer i ulik styrkegrad, varighet og alvorlighetsgrad. [...]Alvorlighetsgraden av alkoholabstinens kan variere fra milde symptomer, slik som lett hodepine og mild angst, til svært alvorlige symptomer. Og for noen kan abstinensene til og med være livstruende. [...]Ved alvorlig delirium tremens kan symptomer som feber, høyt blodtrykk og høy puls forekomme, samt epilepsiliknende kramper. Uten behandling kan tilstanden være dødelig. 1 3
ps5 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) 31 minutes ago, Neptun1 said: Nei, det er det ikke. Kjenner ikke én eneste person som er avhengig av alkohol. De må ikke ha den vinskvetten til middagen, de må ikke ha øl fredag og lørdagskveld heller. Derimot vet jeg om flere utskudd fra ungdomstiden som har gått til grunne av narkotika. Som flere har nevnt, å samle narkotika i en slags sekkepost blir rimelig meningsløst. Det er historisk galskap at Alkohol ikke er forbudt sammenlignet med eksempelvis Psilocybin som har langt viktigere og eldre historiske røtter og knapt har helsemessige bieffekter. Kurtzgesagt nok har den mest nøytrale fremstillingen av mange av de (flere kommer nok) - noen skal man ikke engang prøve en gang selv - mens andre er så godt som ufarlige. Avslutningsvis: Endret 22 timer siden av ps5 2
skaftetryne32 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Atib Azzad skrev (21 minutter siden): Jeg har hele tiden lagt ved kilder til annerkjente helseinstitusjoner som igjen tar utgangspunkt i fagfellevurdert forskning Samme fyren mener nazismen er noe venstresiden er ansvarlig for. 3
KANE2009 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Neptun1 skrev (38 minutter siden): En såkalt alkoholiker er ikke fysisk avhengig av alkohol, de er avhengig av rusen - en flukt fra hverdagen de ikke takler. Om de var alene på denne jord hadde de ikke tenkt på alkohol. En narkoman får alvorlige fysiske abstinenser, mens alkoholikere får "abstinenser" av psykisk art i en kort periode. Typisk for periodedrankere. En person som er avhengig av alkohol kan også være fysisk avhengig jo, og vil ikke bare ha psykiske men også fysiske abstinenser. Alkohol er også et mye større problem for samfunnet enn "narkotika". Et par tilfeldig valgte linker for å underbygge påstandene mine samt David Nutt sitt kjente diagram om skadevirkningene av forskjellige stoffer: https://sykepleien.no/2024/04/du-kan-do-av-alkoholabstinenser-det-kan-du-ikke-av-opiatabstinenser https://www.addictioncenter.com/community/why-alcohol-is-the-deadliest-drug/ 2
Neptun1 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) KANE2009 skrev (35 minutter siden): En person som er avhengig av alkohol kan også være fysisk avhengig jo, og vil ikke bare ha psykiske men også fysiske abstinenser. Alkohol er også et mye større problem for samfunnet enn "narkotika". Et par tilfeldig valgte linker for å underbygge påstandene mine samt David Nutt sitt kjente diagram om skadevirkningene av forskjellige stoffer: https://sykepleien.no/2024/04/du-kan-do-av-alkoholabstinenser-det-kan-du-ikke-av-opiatabstinenser https://www.addictioncenter.com/community/why-alcohol-is-the-deadliest-drug/ Ja, og stillestittende liv/fedme et enda større problem om vi skal relativisere oss ytterligere bort fra det faktum at narkotika er MYE farligere enn alkohol. Jeg vil se den ansvarlige forelder som anbefaler narkotika før øl til sin student. Fakta er at man kan leve med alkohol i ansvarlige mengder et langt og godt liv. Ikke narkotika, uansett hvor mange linker fra obskure kilder dere graver frem. Så godt som alle nyter alkohol gjennom hele livet. Og det vises ikke på dem. Narkomane etter noen års misbruk ser man med en gang - de betaler med mynter i kassa, lukter gamp og mangler tenner. Forfallet starter nesten umiddelbart. Endret 21 timer siden av Neptun1 1
Neptun1 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden skaftetryne32 skrev (52 minutter siden): Samme fyren mener nazismen er noe venstresiden er ansvarlig for. Det er også et faktum - at nasjonalsosialisme ikke deler én verdi med høyresiden. Men vi trenger ikke avspore tråden ytterligere.
Atib Azzad Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 10 minutes ago, Neptun1 said: Det er også et faktum - at nasjonalsosialisme ikke deler én verdi med høyresiden. Men vi trenger ikke avspore tråden ytterligere. Du vet, hvis du tok deg bryet med å inkludere en avsender for ditt syn, som har mer troverdighet enn deg, så ville du kanskje lært at ikke alt det du innbiller deg medfører riktighet. 3
Uderzo Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden TS har for lengst fått svar på spørsmålet sitt, så jeg tenker vi setter en strek her.
Anbefalte innlegg