John-B Skrevet 2. september Skrevet 2. september Ansatt har mulighet for å få elbil på jobb (valgfritt), men må da ha lader hjemme. Selve laderen er ikke så dyr, men installasjonen koster vel fort 10 000+ kr. Sliter litt med å finne ut hva som er en rettferdig måte å ordne dette på for både ansatt og firma. Problemstillinger: - Ansatt flytter/slutter kort tid etterpå? - Må den ansatte skatte av det? - Hva om ansatt har/får elbil privat også og kommer til å bruke den mye privat? Noen forslag til løsning på hvordan dette kan fordeles økonomisk mellom bedrift og ansatt?
Rune_says Skrevet 3. september Skrevet 3. september Vil nok være gode som må skattes av. Mest nærliggende blir å tenke betalt tlf-abonnement der det sjablonmessig er en skattbar fordel av dette (dvs tlf brukes privat også). I tillegg til engangs-kost ved installasjon, så påløper det jo abonnementskostnader også - disse følger boligen. Antar elbilen ikke har god rekkevidde og at det ikke kan lades på jobb utifra kravet om lader hjemme. (En gang i fremtiden vil nok lading ta kort nok tid til at en ikke nødvendigvis må ha lader hjemme)
SpecialForce Skrevet 4. september Skrevet 4. september Laderen og installasjonen vil utløse skatteplikt. Det er hevet over enhver tvil. Jeg tenker man kan knytte dette godet mot noen rimelige mål knyttet til produktivitet eller selvfølgelig en liten kontrakt som forplikter arbeidstaker å jobbe i samme firma en gitt tid. Ved oppsigelse før dette så må lader tilbakebetales. Men fellesnevneren her er at økte krav eller nye kontrakter gir mye støy. Er det ikke heller bedre å ha litt grunnleggende tillit til hverandre og bygge arbeidsplassen rundt samhold og en kultur som belønner godt arbeid? Man gir vel ikke ut slike goder sånn uten videre med slike kostnader?
toralfb Skrevet 4. september Skrevet 4. september Rune_says skrev (18 timer siden): Vil nok være gode som må skattes av. Mest nærliggende blir å tenke betalt tlf-abonnement der det sjablonmessig er en skattbar fordel av dette (dvs tlf brukes privat også). I tillegg til engangs-kost ved installasjon, så påløper det jo abonnementskostnader også - disse følger boligen. Zaptec forsøkte seg med abonnement, men etter hva jeg kjenner til er det avviklet. Tror ikke det er vanlig med løpende abonnement på ladebokser som installeres i frittstående boliger? I borettslag og sameier kan det være finansieringsmodeller som nedbetales med leie. I de tilfeller kan arbeidsgiver dekke arbeidstaker sine kostnader til leie av ladeboks.
Nimrad Skrevet 4. september Skrevet 4. september John-B skrev (På 2.9.2025 den 12.56): - Ansatt flytter/slutter kort tid etterpå? - Må den ansatte skatte av det? - Hva om ansatt har/får elbil privat også og kommer til å bruke den mye privat? - Kommer ikke på noen triks her som ikke gjør dette i overkant komplisert. Det blir en risiko du tar som arbeidsgiver. - Ja, det regnes som påkostning av den ansattes bolig så det må innrapporteres som lønn med forskuddstrekk og AGA. - Jeg regner med du ikke har tenkt å installere egen måler på elbilladeren, så dette problemet får du vel uansett? Du kan fint bare bruke skjønn her og anta et gjennomsnittlig forbruk du ganger opp med kilometerstand og gjennomsnittlig strømpris Har dere ikke en regnskapsfører som kan bistå med dette eller?
Mus Musculus Skrevet 4. september Skrevet 4. september Fikk hjemmelader montert i 2024. Arbeidsgiver betalte for lader og installasjon. Noe annet var uaktuelt. John-B skrev (På 2.9.2025 den 12.56): - Hva om ansatt har/får elbil privat også og kommer til å bruke den mye privat? Vårt firma bruker Zaptec ladere hvor vi legger inn firmaets Circle K kort. Da blir jeg tilbakebetalt månedlig for den strømmen som brukes til å lade bilen hver gang jeg bruker firmakortet. Hvis jeg skal lade egen elbil så starter jeg lading uten å bruke firmakortet. 1
Big_JT Skrevet 9. september Skrevet 9. september Her jeg jobber har vi to alternativer. 1. Bedriften tar hele kostnaden med laderen og den kan kun benyttes på arbeidsbilen 2. Bedriften gir et tilskudd til installasjonen av lader. Laderen er ansattes eiendom og kan også brukes på privat bil. Tilskuddet gis kun en gang per bil. Tror vi bytter leasing vært 4-5 år for tiden. Når det kommer til refusjon av strømmen gikk dette via Circle K frem til nylig hvor vi byttet til Laddel. Benytter arbeidbilens ladekort for å starte lading hjemme og det kommer refusjon på konto neste mnd. For å lade privat bil brukte vi kort som ble registrert i appen hos Circle K, mens hos Laddel sendte de en ferdig tag. Man kan selvsagt diskutere hvordan refunsjonen beregnes og om det er riktig beløp. Men jeg personlig var fornøyd med Circle K sin løsning. Laddel har jeg ikke fått sett på i detalje enda da det er så nytt og jeg ikke har fått noen refusjon enda.
The Avatar Skrevet 9. september Skrevet 9. september Big_JT skrev (29 minutter siden): Her jeg jobber har vi to alternativer. 1. Bedriften tar hele kostnaden med laderen og den kan kun benyttes på arbeidsbilen 2. Bedriften gir et tilskudd til installasjonen av lader. Laderen er ansattes eiendom og kan også brukes på privat bil. Tilskuddet gis kun en gang per bil. Tror vi bytter leasing vært 4-5 år for tiden. Trur dette er beste løysinga. Der ein enten har ladaren kun til jobbformål for å sleppe å skatte. Med denne løysinga så kan også arbeidsgivar betale for nedmontering for å få tilbake ladaren. Eller at ladaren er eit spleiselag der den ansatte skattar av godet mot at arbeidsgivar dekker deler av kostnaden. Med tanke på flytting så ville eg gjort det så enkelt som at ein avtalar ei varigheit på ladaren, og at at flytting før den tida medfører at den ansatte enten må bekoste montering av ladar i den nye bustaden eller flytte til ein bustad der ladar følger med. Kva som et beste løysinga kjem mykje ann på kva situasjon den ansatte er i. Min fyrste tanke er at eit fornuftig spleiselag er at arbeidsgivar betalar for ladar og montering (og er eigar av ladaren der den ansatte kan kjøpe den ut etter fornuftige nedskriving). Den ansatte kan då betale skattefordelen og ladekostnadane. Dette fordrer at den ansatte har litt nytte av ladaren på privaten.
Mus Musculus Skrevet 9. september Skrevet 9. september Nå vet jeg ikke hvilken situasjon dere jobber i. Men en ansatt som kjører servicebil trenger ikke lade hjemme lenge før kostnaden av hjemmeladeren har spart seg inn for arbeidsgiver når man finregner på kostnadene av å stå på hurtiglading i arbeidstiden. Snakket med svogeren min i helgen om dette faktisk, siden han skal få installert lader hos seg snart. Han kommer til å bli kompensert 1500 kroner fast hver måned av firmaet, uavhengig av faktisk ladebehov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå