Gå til innhold

FrPs strømpris-forslag kan være bedre enn Norgespris.

Anbefalte innlegg

Skrevet

FrP foreslår makspris på 50 øre pr. kwh.  I perioder der strømprisen av div. årsaker er adskillig lavere enn dette, (det hender jo f.eks. utenom vinterstid) så vil strømkundene bare betale den lave prisen.  Hvis man har Norgespris, så vil man uansett måtte betale 50 øre (inkl. momsen) selv om strømprisen skulle periodevis være adskillig lavere.  I begge tilfeller kommer jo  el-avgift, nettleie og strømselskapenes egne  påslag i tillegg, så uansett blir jo totalpris til strømkundene godt over 1 krone pr. kilowatt-time, alltid med Norgespris, og de gangene det er dyr strøm også for alternativet. (Korrigér gjerne, hvis jeg har fremstilt dette ukorrekt..).

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Alt er bedre med FrP, til de kommer i posisjon. Da har de glemt alt.

Har du kanskje et konkret eksempel (eller to) å vise til?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Norgespris er 40 øre ikke 50. Begge forslag er før mva og påslag, men for spesielt folk i sørvest norge er det en nobrainer når Nrogespris kommer.

Endret av ticx
  • Liker 3
Skrevet
ticx skrev (7 minutter siden):

Begge forslag er før mva og påslag,

Så du mener nettleie og elavgift ikke er verdt å nevne av hva som kommer  tillegg til moms?  (Jeg sa 50 øre inkludert moms i mitt første innlegg her vedr. Norgespris).

• Liker 2
Skrevet (endret)

Norgespris har jeg lest om, det virker bra. Frp's alternativ kommer litt sent og med små forskjeller, men begge forslag går rundt grøten - med det ekstreme pristmarerittet som har skjedd i spesielt sørlige del av Norge siste årene der mesteparten av pengene har endt opp hos staten så er løsningen enkel - betal folket pengene tilbake. Staten er rik nok det er ikke hvermansen lengre. Det som har skjedd er et utilsiktet ran av folket utført av staten via strømmarkedet, et helt unyttig marked som har ingen funksjon utover å stjele fra folk og bedrifter.

Endret av ticx
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Har du eksempler å vise til der de innfridde for deg?

Ja, jeg kan jo alltids komme med ett eksempel, de fikk jo innført eldreombudet (som nåværende regjering tok bort igjen). 

Så var det din tur til å vise til eksempler på at "da har de glemt alt", som du benevnte det..

Skrevet (endret)
Skeptikus skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg kan jo alltids komme med ett eksempel, de fikk jo innført eldreombudet (som nåværende regjering tok bort igjen). 

Så var det din tur til å vise til eksempler på at "da har de glemt alt", som du benevnte det..

Fjerning av bompenger som heller ble til økte bompenger er jo et godt eksempel.. 🙃

https://www.vg.no/nyheter/i/qLOAMm/kraftig-bompengeoekning-med-frp-i-regjering-mener-frp-har-et-forklaringsproblem

Endret av leticia
link
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Skeptikus skrev (11 minutter siden):

De over

Skrevet
Skeptikus skrev (12 minutter siden):

Hva ga eldreombudet deg og hva har gått bort etter fjerningen? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (1 time siden):

Har du eksempler å vise til der de innfridde for deg?

Fra Stoltenbergs 85% opptil 90 % regulering av pensjoner for gifte og samboere. Mye penger for disse siden årlig regulering øker mer.

Underregulering av pensjoner ble fjernet i 20021: https://frifagbevegelse.no/nyheter/enighet-pa-stortinget-om-ny-regulering-av-pensjon-6.158.767266.311ec80360 

Mye penger igjen siden ny regulering blir for hvert år videre..

Osv. osv.

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Skrevet (endret)
leticia skrev (17 minutter siden):

Fjerning av bompenger som heller ble til økte bompenger er jo et godt eksempel.. 🙃

https://www.vg.no/nyheter/i/qLOAMm/kraftig-bompengeoekning-med-frp-i-regjering-mener-frp-har-et-forklaringsproblem

Norge opplevde en rekordhøy innbetaling av bompenger i 2023, med forventning om en ny rekord i 2024 på 16 milliarder kroner, en økning fra de 15,2 milliardene som ble betalt i 2023, ifølge NAF og Statens vegvesen. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-bompenge-rekord-bompenger-i-all-fremtid/s/5-95-1569630

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Skrevet

Bompenge gjelden har aldri økt mer enn i fjor tross rekord innbetalinger. Etterslepet på veg og bane blir bare større for hvert år uansett hvem som styrer. Pensjonsalderen går etterhvert opp til minst 70 år, ikke et godt tegn. Ut fra slike ting, går det egentlig spesielt bra i Norge for den vanlige borger? 

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (13 minutter siden):

Fra Stoltenbergs 85% opptil 90 % regulering av pensjoner for gifte og samboere. Mye penger for disse siden årlig regulering øker mer.

Underregulering av pensjoner ble fjernet i 20021: https://frifagbevegelse.no/nyheter/enighet-pa-stortinget-om-ny-regulering-av-pensjon-6.158.767266.311ec80360 

Mye penger igjen siden ny regulering blir for hver år videre..

Osv. osv.

Hæ? Kan du vise med tall, ordene dine er forvirrende.. 

En minste

Skrevet
ticx skrev (25 minutter siden):

Norgespris har jeg lest om, det virker bra. Frp's alternativ kommer litt sent

Litt sent?  Dette  forslaget om 50 øre (altså inkludert moms, akkurat som Norgespris, men sistnevnte har valgt å oftest si 40 øre, men det er altså før moms (som gjerne blir mumlet om/nevnt av og til  at kommer i tillegg  når det snakkes om Norgespris fra regjeringshold), vel, kan ikke skjønne at det kan omtales som problematisk "seint", (seint for hva?)  mange måneder siden jeg hørte/leste om dette forslaget.  FrP vil visstnok ha 5000 kilowatt-timer pr. måned som øvre grense for den prisen, regjeringen går for 4000 visstnok. 

Forresten er jeg uenig med begge parter om at fritidseiendommer også skal ha strømstøtte, bedre å gi strømstøtte til f.eks. kjøle- og fryselagre for nødvendige matvarer i butikkene vel...  Det kan bli dyrt å holde i gang (med f.eks. et par-tre kroner som strømpris), men akk så nødvendig. Kanskje noe av forklaringen på økte matpriser også?...

Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Hæ? Kan du vise med tall, ordene dine er forvirrende.. 

En minste

Fra 1. september 2016 ble grunnpensjonen for gifte og samboende økt fra 85 % til 90 % av grunnbeløpet i folketrygden, noe som representerte en økning i inntekt for pensjonistene som var gift eller samboere. Dette initiativet ble gjennomført for å forbedre kjøpekraften til gifte og samboende pensjonister, og mottok støtte fra den daværende regjeringen og pensjonistorganisasjoner. 

Tallene er individuelt for hver person(personer)

Best av alt er at AP innførte pensjon fra første krona. Økning av akkumulerte pensjoner vil bare øke.

Til og med Salvesen, hens etterkomme, og slekt som kommer til å nyte godt ordninger.

Skrevet
Jarmo skrev (31 minutter siden):

Norge opplevde en rekordhøy innbetaling av bompenger i 2023, med forventning om en ny rekord i 2024 på 16 milliarder kroner, en økning fra de 15,2 milliardene som ble betalt i 2023, ifølge NAF og Statens vegvesen. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-bompenge-rekord-bompenger-i-all-fremtid/s/5-95-1569630

Og? Hvilken sammenheng har det med hva jeg sa om at FRP, at de går til valg på fjerning av bompenger, når fasiten var i stedet for at bompengene økte? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...