Gå til innhold

Norge kjøper britiske fregatter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fullstendig bortkastet og dårlig anvendte forsvarsmidler. Fregattene er i hovedsak støttefartøy for større flåtegrupper (les US Navy).

Hvis vi vil forsvare oss trenger vi forsvar av farvannet rundt oss, og da trenger vi droner og missiler.

• Liker 2
Skrevet

Å kjøpe fregatter i fra USA er selvfølgelig ikke klokt i dag av åpenbare grunner. Jeg tror Storbritannia, Tyskland og Frankrike alle kan levere gode fregatter til Norge. At det ble Storbritannia og at vi skal ha like fregatter uten alt for mye norske tilpassninger høres klokt ut. Opplæring på fregattene sammen med Storbritannia og lettere tilgang på deler er veldig gunstig. Jeg håper vi beholder de gamle også og får opp bemanningen betydelig så vi kan ha en avskrekkende effekt.

• Liker 7
Skrevet

har Storbritannia kapasitet til å levere uten forsinkelser? De skal vel ha en haug av disse skipene selv også, samtidig.

leser på Wiki at Canada og Australia også skal ha denne, men de skal visst bygge skipene sjøl. Det hadde vel Norge greid også? (og evt. buksert til Storbritannia for innst.. av våpensystemer?)

jeg støtter også valget av Type 26 fregatten, fremstod som beste alternativet.

Skrevet
Rhabagatz skrev (33 minutter siden):

Fullstendig bortkastet og dårlig anvendte forsvarsmidler. Fregattene er i hovedsak støttefartøy for større flåtegrupper (les US Navy).

Hvis vi vil forsvare oss trenger vi forsvar av farvannet rundt oss, og da trenger vi droner og missiler.

Godt med ekspert råd...  US Navy har ikke mange fregatter(18 stk) lengre. De har stort sett større båter, spesielt i hangarskips gruppene sine.   
Finner du mange droner og missiler som kan jakte og ta ut ubåter?

• Liker 6
Skrevet

De britiske fregattene inneholder komponenter og systemer levert av israelske firmaer. Jeg er spent på hvor mye bråk det blir av det. Forventer at palestinavennene krever at kontrakten kanselleres og gis til noen andre, eventuelt så får vi fregatter hvor israelske deler har blitt plukket bort. Og da mister vi fordelen ved å kjøpe standard-vare, samtidig som vi får en reell risiko for at fregattene blir dårligere. Håper regjeringen klarer å vise litt ryggrad her.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Kahuna skrev (11 minutter siden):

De britiske fregattene inneholder komponenter og systemer levert av israelske firmaer. Jeg er spent på hvor mye bråk det blir av det. Forventer at palestinavennene krever at kontrakten kanselleres og gis til noen andre, eventuelt så får vi fregatter hvor israelske deler har blitt plukket bort. Og da mister vi fordelen ved å kjøpe standard-vare, samtidig som vi får en reell risiko for at fregattene blir dårligere. Håper regjeringen klarer å vise litt ryggrad her.

Det går jeg ut i fra at de har ettersom Norge ikke har noen offisiell boikott av Israel.
Og uansett Palestina venn eller ikke så er faktisk en boikott av komponenter/software fra Israel nærmest helt umulig hvis du ikke skal over på penn og papir igjen. Og det tror jeg veldig få ønsker seg.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Jalla21 skrev (11 minutter siden):

så er faktisk en boikott av komponenter/software fra Israel nærmest helt umulig hvis du ikke skal over på penn og papir igjen. Og det tror jeg veldig få ønsker seg.

de amerikanske og franske fregatt alternativene har visstnok ikke israelske  composite armour komponenten

Disse fregatt-alternativene leveres uten israelske systemer

https://www.tu.no/artikler/disse-fregatt-alternativene-leveres-uten-israelske-systemer/561416#comments-561416

ergo må de ha erstattet det med noe annen fullgod beskyttelse. :roll:

Endret av Mr.M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Orlogskaptein mener luftvernet er gammeldags og begrenset.

ok, da er vi i gang. :D så skal det diskuteres opp & ned som i et kommunestyre flere år, saken utsettes, skal behandles på nytt osv. og med tiden er fregatt-typen blitt umoderne, for da er det v2.0 som gjelder.

?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kahuna skrev (49 minutter siden):

Dersom disse palestinavennene leser dette på noe annet enn papir så må de kaste det de leser det på.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Jalla21 said:

Godt med ekspert råd...  US Navy har ikke mange fregatter(18 stk) lengre. De har stort sett større båter, spesielt i hangarskips gruppene sine.   
Finner du mange droner og missiler som kan jakte og ta ut ubåter?

Det er det samme. Disse fregattene er ikke territorialforsvar, de inngår NATOs kapasitet. Ubåter kan gjøre begrenset skade for Norge. Ukrainas kamp mot Russland viser at vi trenger mer beredskap, ikke flere enorme enkeltivesteringer..

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (34 minutter siden):

de amerikanske og franske fregatt alternativene har visstnok ikke israelske  composite armour komponenten

Disse fregatt-alternativene leveres uten israelske systemer

https://www.tu.no/artikler/disse-fregatt-alternativene-leveres-uten-israelske-systemer/561416#comments-561416

ergo må de ha erstattet det med noe annen fullgod beskyttelse. :roll:

Jeg er helt sikker på at du finner et større antall CPUer fra Intel, AMD og NVIDIA på alle båtene. Det hele kommer an på hvor prinsippfast man ønsker å være.

• Liker 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Det er det samme. Disse fregattene er ikke territorialforsvar, de inngår NATOs kapasitet. Ubåter kan gjøre begrenset skade for Norge. Ukrainas kamp mot Russland viser at vi trenger mer beredskap, ikke flere enorme enkeltivesteringer..

Det er selvsagt begge deler, og hele Norden er avhengig av at sjøfarten fungerer over tid.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Rhabagatz said:

Du sammenligner den amerikanske marinen og dets behov med den norske marine. Ikke rart du mener det er bortkastet da Norge ikke har hangarskip. Fregatter jakter ubåter, og tilbyr bakke-til-luft support. Akkurat det vi trenger i Norskehavet. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 minutes ago, Krig og fred said:

Du sammenligner den amerikanske marinen og dets behov med den norske marine. Ikke rart du mener det er bortkastet da Norge ikke har hangarskip. Fregatter jakter ubåter, og tilbyr bakke-til-luft support. Akkurat det vi trenger i Norskehavet. 

Norske fregatter inngår ofte i amerikanske flåtegrupper. USA mangler fregatter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...