Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er det beste av hånddesinfeksjon?

DJViking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det beste der ute for hånddesinfeksjon. La oss si at du er en stor bakteriafob, eller noen med lavt immunforsvar.

Finnes det sterkere hånddesinfeksjon enn 85% alkohol?
Det eneste jeg har funnet er 95% overflatedesinfeksjon.
Er dette syntetisk ethanol? Jeg har lest litt om at desinfeksjon med ethanol fra korn er mye mer effektiv enn syntetisk.

Jeg skal reise til Sør-Korea snart, og da har jeg også undersøkt hva som er mulig å få tak i der borte av hånddesinfeksjon.
https://www.lionkorea.co.kr/en/brand/itemView.do?param01=1&param02=11&pageIndex=1&item_num=381&mode=item

Sitat

For healthier hygiene, grain-fermented ethanol is used instead of synthetic ethanol.

99.99%* sterilization effect
- E. coli, Staphylococcus aureus, sepsis aureus, rust bacteria, bacterial bacteria, pyrotechnic bacteria, pneumonia-resistant bacteria, antibiotic bacteria, enteritis vibrio bacillus, Candida bacillus / Conducted under undiluted conditions, by test organization KATRI

Finnes også noen som er uten Alkohol og Klorin:
https://bestlab.com.ph/products/korean-berries-hand-and-face-wipes-anti-bacterial-moisturizing-with-acai-berry-extract-10-pulls

Men de 85% løsningene fra Norge sier også at de fjerner 99,9%, selv med bare 85% alkoholinnhold.

Men jeg vil også ha noe jeg kan bruke på ansiktet, rundt munnen, og nese.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du har dårlig immunforsvar så bør du rådføre deg med din lege for råd og veiledning. Det er ikke passende å gi anbefalinger rundt dette.

Angående fobi mot bakterier så er jo denne turen en ypperlig mulighet til å lage en plan med kognitive metoder for å endre et handlingsmønster som utløser fobi mot bakterier. Husk at overdreven bruk av desinfeksjonsmiddel er svært skadelig for å beskytte kroppen mot dårlige bakterier. Du bør kun bruke desinfeksjonsmidler om du ikke har tilgang til håndvask. Verken håndvask eller desinfisering bør skje for hyppig. 

Vedrørende spørsmålet om hvilket middel som er best for desinfeksjon så er jeg ikke sikker selv. Bruk bare det du finner ila reisen. Du drar til et sivilisert land, så det skal ikke være problematisk. 

Endret av SpecialForce
Skrevet
Sitat

Alkoholbaserte hånddesinfeksjonsmidler inneholder for det meste isopropanol, etanol, n-propanol eller en blanding av disse som aktive ingredienser. Alkoholers antimikrobielle virkning skyldes deres evne til å denaturere og koagulere proteiner. Dette fører til at mikrober mister sitt beskyttende belegg og blir funksjonsløse. Centers for Disease Control and Prevention anbefaler formuleringer som inneholder 80 % (volumprosent) etanol eller 75 % isopropylalkohol, men generelt sett er desinfeksjonsmidler som inneholder 60 til 95 % alkohol akseptable. De anbefalte prosentandelene av etanol og isopropylalkohol holdes på 80 % og 75 % fordi disse verdiene ligger midt i det akseptable området. Det er verdt å merke seg at konsentrasjoner som er høyere enn anbefalt, paradoksalt nok også er mindre potente fordi proteiner ikke denatureres lett uten tilstedeværelse av vann.

Translated with DeepL.com (free version)

Kilde: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30020626/

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg ble forkjølet da jeg var i Seoul i fjor. Tenkte å prøve å unngå det i år. Er kjipt å bli forkjølet på ferie.

Derfor jeg nå denne gangen jeg skal til Busan + Tokyo at jeg planlegger å ta med en Antibac våtservietter. Bruke disse før og etter jeg spiser noe sted.

Man er ute hele dagen. Tar på alt mulig, og spiser flere ganger. Kan være lurt å ha med seg noen Antibac Wipes til enhver tid.

Men det skal sies at jeg tror hovedgrunnen til at jeg ble forkjølet muligens var overdrevent bruk av Aircondition (som finnes overalt dere nede, i taxi,buss,tog, butikker, restauranter). Ikke lurt å stå rett ved disse selv om det føles godt, når det er 30 grader ute.

Endret av DJViking
Skrevet
1 hour ago, DJViking said:

Men de 85% løsningene fra Norge sier også at de fjerner 99,9%, selv med bare 85% alkoholinnhold.

Men jeg vil også ha noe jeg kan bruke på ansiktet, rundt munnen, og nese.

Du kan bruke 85% hånddesinfeksjon i ansiktet også, men du bør vel unngå overdreven bruk. Evt. kombinere det med en fuktighetskrem eller noe sånt.

Skrevet

Hånddesinfeksjon er ganske enkel kjemi - og det er lite som skiller mellom de ulike produktene.

Finner du et produkt, som samsvarer med den europeiske NS-EN-1500 standarden (eller, "sykehus-kvalitet" om du vil). Så er du i gode hender (!). Der er gode gamle Antibac 85% en vinner.

At det finnes noe "bedre" er bare markedsføringsfjas.

Det er hvordan du bruker produktet som er avgjørende. Feil bruk, kan ha motsatt effekt. Særlig om du overdriver bruken, eller bruker alt for sterke produkter (som på papiret skal være "bedre") 

At slike produkter også skal smøres i trynet, er bare fjas. 

Som oftest blir man syk av luftbåren smitte når man reiser. Det er det veldig vanskelig å beskytte seg mot. 
Helt vanlig "sunn fornuft" holder i massevis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...