Gå til innhold

Ikke troende > troende / troende > ikke troende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg personlig "sliter" veldig med å forstå religion og at folk tror i dagens samfunn. Er man vokst opp i en sekt/tro/menighet/kirke (tenker alle, fra buddist til scientolog) så har man jo ikke valg. 

Lurer mer på de som tar et aktivt valg og trer inn i en tro.m

Hvorfor? Ikke kritikk, men hvorfor?

Og dere som har gått motsatt, hvorfor? Og f.eks de som bryter av en sekt (JV, Sannhetens Ord etc), men fortsetter å tro på gud. (Veldig rart, når du er et sted med mye kontroll og i dette tilfellle en gud som dømmer deg, så fortsetter du å tilbe den?)

Ønsker ikke generelle objektive betraktninger, men subjektive opplevelser.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Lagabøter skrev (2 timer siden):

Jeg personlig "sliter" veldig med å forstå religion og at folk tror i dagens samfunn

Hvorfor sliter du veldig med å forstå at folk tror i dagens samfunn, er det kanskje «opplysningstiden» du mener (bør stå) står i veien? 

Endret av PÃ¥inter
Skrevet

Generelt angående religion så er det jo universelt en samling av verdier, og et verktøy som gir perspektiver på tematikk som det er vanskelig å redegjøre for vitenskapelig. Men de fleste finner en balanse mellom tro og vitenskap. Med mange unntak.

For min del så oppga jeg min trosretning fordi jeg tror at hver enkelt bærer ansvaret for ens eget liv og handlinger. Jeg ser ikke personlig noen grunn til å delegere hva som er god og dårlig karma, og etiske dilemmaer til noen som helst religioner. Spesielt når alle man skal stole på ikke skal kunne kontaktes på vanlig vis ;)

Tankeoverføring er jo blant de tingene som enda ikke er oppfunnet.

Skrevet
SpecialForce skrev (30 minutter siden):

For min del så oppga jeg min trosretning fordi jeg tror at hver enkelt bærer ansvaret for ens eget liv og handlinger

Man står i aller høyeste grad til ansvar for egne handlinger som troende.

Ta ikke feil, Gud lar seg ikke spotte. Det et menneske sår, skal det også høste.

…derfor skal de smake
frukten av sin atferd
og mettes med det de selv har planlagt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Hvorfor sliter du veldig med å forstå at folk tror i dagens samfunn, er det kanskje «opplysningstiden» du mener (bør stå) står i veien? 

1 - Fordi vi kan spore religionens historie, opprinelse, påvirkning og ledere helt tilbake til starten.
   1.1 - Det vil si at vi vet alt om evolusjonen fra naturguder, til en samling guder, og til den abrahamske EN gud. 
   1.2 - Bibelen har blitt dekonstruert og vi kjenner forfatterne av den godt i historisk sammenheng.
   1.3 - Vår eneste kilde til gud, Bibelen, som skal være guds ord, er skrevet at analfabestiske nomader, og fremstår som noe som er skrevet av analfabetiske nomader, ikke en gud.
2 - Vitenskapen har forklart alt som gud vistnok var ansvarlig for.
3 - Guder er helt ulogisk.
4 - Lidelsesparadokset
5 - Almektig gud paradokset

osv.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (13 minutter siden):

Man står i aller høyeste grad til ansvar for egne handlinger som troende.

Ta ikke feil, Gud lar seg ikke spotte. Det et menneske sår, skal det også høste.

…derfor skal de smake
frukten av sin atferd
og mettes med det de selv har planlagt. 

Med det sagt så ligger det igjen i menneskets natur og i måten som majoriteten av hvordan flere trossamfunn praktiserer sin religion at man kan i stor grad velge hvilke aspekter man tar til seg i ens egen utøvende praktisering av religion.

Så du må gjerne fylle opp tråden her med diverse mosebøker og annet. De færreste er tross alt ortodokse kristne f.eks. 

Nyanser.

Skrevet

Hvorfor svarer du på spørsmål med ett nytt spørsmål?

• Liker 4
Skrevet (endret)

En del snakker om barnetroen. Feks. gjorde Inger Lise Rypdal det før julekonsertene, som begynner å bli en stund siden. Det handler ofte om hva du er vokst opp med og hvilken påvirkning du fikk da. Da jeg gikk på skolen hadde vi i lekse å pugge salmevers.

Foreldrene mine var ikke kristne, men likevel har jeg mange bibler og salmebøker i hyllene, også spart på fra tidligere generasjoner, så det sier noe om hvor stor utbredelse religion hadde tidligere. Det ser man også av alle kirkebyggene og på feks. reiser i Europa. Der er det vanlig å møte på folk som tenner lys og ber i kirken, fordi kirkene er åpne på dagtid.

Mitt utgangspunkt er at det finnes mer mellom himmel og jord, men jeg tenker sjelden på om det finnes noen Gud. Men spørsmålet dukker gjerne opp når jeg går i begravelser. Døden er så vond, endelig og uforståelig, og det hadde vært fint og møtes igjen. Og at noen trenger disse fantasibildene.

De som tror henter håp og styrke gjennom livet av troen sin. Det skal man ha respekt for.

Jeg har ikke noen erfaring med sekter, men når noe blir ekstremt og kontrollerende, skal man være på vakt. Det finnes mange serier på NRK om temaet hvor det har gått veldig galt.

Endret av Subara
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har vokst opp i et "kristelig" hjem. Med kristelig i den form at de trodde på Gud, at jeg ble sendt på søndagsskole, gikk i speideren o.l. Men ikke i så sterkt grad at de gikk i kirka på søndager, jul osv selv. 

Etterhvert som jeg vokste opp (og også traff en mann som er ateist) så innså jeg mer og mer hvor skadelig religion er, hvor fordumsfullt og diskriminerende den er mot kjønn, seksuell legning og også til en viss grad mot etnisitet også. 

Jeg er nå nyateist. Dvs, at for meg så holder det ikke bare å ikke tro, jeg er sterk kritisk til all religion, og mener den er minst like skadelig for barn som ting vi velger å ha 18  /20 årsgrense på i samfunnet. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Zepticon skrev (3 timer siden):

Bibelen,…. er skrevet at analfabestiske nomader, og fremstår som noe som er skrevet av analfabetiske nomader

En «analfabet» er en voksen person som verken kan lese eller skrive, eller har store vansker med det. SNL

Har du i det hele tatt lest bibelen?  🤣

The Bible is widely considered a powerful and influential literary work due to its diverse genres, profound themes, compelling characters, and enduring impact on language and culture, a fact recognized by both religious and secular scholars. 

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
PÃ¥inter skrev (2 timer siden):

En «analfabet» er en voksen person som verken kan lese eller skrive, eller har store vansker med det. SNLHar du i det hele tatt lest bibelen?  🤣

Jeg har lest bibelen ja. Det er ikke en spesiell god bok og den er veldig lett å gjennomskue. Disse historiene har levd som fortellinger i hundrevis av år før de ble skrevet ned. Derav analfabeter. Det er ørkenskrøner som folk har stjelt fra andre leirbål og tatt med seg hjem, eller funnet på av prestene for å forklare hvorfor ting går dårlig. Overgangen fra flere guder til en gud skjedde fordi presteskapet omfavnet krigsguden YHWH siden proto-isralitene ble invadert av et annet folk. Det er tydelige spor etter både YHWHs bror og kone i arkeologien.

Sitat

The Bible is widely considered a powerful and influential literary work due to its diverse genres, profound themes, compelling characters, and enduring impact on language and culture, a fact recognized by both religious and secular scholars. 

Vell, det er bare pisspreik. Bibelen er full av historier som er arvet og stjelt fra andre religioner. Jesusmyten er en av dem som følger en oppskrift som vi finner igjen i andre religioner (MIthras og Osiris for eksempel). Fortellerstilen er enkel og de moralske problemene er banale. Man kan enkelt identifisere de forskjellige forfatterne eller forfattergruppene som har medvirket, basert på hvordan det skrives og hva som er agendaen bak historien. Bibelen er også full av selvmotsigelser, både indirekte og direkte.

Bibelens historier er forholdsvis lite interessant både moralsk, historiemessig og underholdningsmessig i forhold til feks de greske historiene, som er mye mer kompliserte, moralsk undrende og modne i sin fremstilling. 
Det som _er_ interessant med bibelen er innsikten den gir oss i religionen og dens historie. Altså boken i seg selv er interessant, historiene er interessante fordi de forteller noe om folkene som skrev dem. Men at bibelen har "diverse genres, profound themes, compelling characters" stemmer overhode ikke. 

At bibelen er innflytelsesrik og stor påvirkning har man vell ikke benektet, men det er jo fordi kirken regelrett stappet den ned i halsen på alle de møtte, enten de ville det eller ikke. Missjonering og hellig krig der. "Enten konverterer du eller så hugger jeg hodet av deg!" 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Zepticon skrev (29 minutter siden):

Det er ørkenskrøner som folk har stjelt fra andre leirbål og tatt med seg hjem, eller funnet på av prestene for å forklare hvorfor ting går dårlig.

Du verden, du vet mer enn de fleste. 

Zepticon skrev (30 minutter siden):

Man kan enkelt identifisere de forskjellige forfatterne eller forfattergruppene som har medvirket,

Du må gjerne opplyse oss?

Zepticon skrev (31 minutter siden):

Vell, det er bare pisspreik.

Ja, du er tydeligvis eksperten. Men mange er nok uenig med deg.

Zepticon skrev (33 minutter siden):

Det som _er_ interessant med bibelen er innsikten den gir oss i religionen og dens historie

Ok, så det er noe man kan stole på?

Zepticon skrev (34 minutter siden):

Enten konverterer du eller så hugger jeg hodet av deg

Et sitat her hadde passet, du har jo lest den.

Skrevet

Du verden, du vet mer enn de fleste. 

Det er lett tilgjengelig informasjon for alle som er over snittet interessert i antropologi, arkeologi og (religions)historie. Mange dokumentarer og bøker skrevet om det. "Bible Buried Secrets" fra PBS/Nova er en grei introdokumentar som tar for seg dette på en enkel og lettfattelig måte.

Sitat

Du må gjerne opplyse oss?

Her er for eksempel på hvordan lingvistikk kan brukes for å identifisere de forskjellige forfattergruppene:
https://trinity.duke.edu/news/revealing-hidden-language-patterns-bible-help-ai

Selv om det her er brukt AI finnes det flere tilsvarende stuider som går flere tiår tilbake som gjør det samme og har funnet tilsvarende resultater.

Sitat

Ja, du er tydeligvis eksperten. Men mange er nok uenig med deg.

Selvsagt, om man ikke har lest noe særlig eller kan noe særlig om andre religioner så har man lite å sammenligne med, men om man vurderer bibelen ut fra ideen om at det er en bok som skal inneholde kunnskap, moral og dilemmaer så kommer den til kort.
De som er uenige med meg er nok troende kristne med en eller annen form for indoktrinert forhøyelse av bibelen.

Sitat

Ok, så det er noe man kan stole på?

Ja, det kalles vitenskap. Det er gjort studier på skrivemåte, ordbruk osv som stadfester og deler opp bibelen i både tidsepoker, temaer og samfunnsproblemer. Man ser at temaer og skrivemåter sammenfaller, noe som viser at denne gruppen forfattere var veldig opptatt av disse samfunnsproblemene, så ser man at andre temaer har sine særegne ord og fortellerstil som igjen sammefaller med de samme temaene seg imellom. Da kan man trekke ut de forskjellige forfattergruppene, datere dem etter bruken av ord og så se på de arkeologiske funnene som er gjort i regionen på den tiden, som igjen sier noe om samtiden til forfatterne.

Sitat

Et sitat her hadde passet, du har jo lest den.

Kristningen av norge er jo bare ett eksempel på dette. Om man ikke konverterte ble man drept. Samme med korstogene.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Religion er arvelig, altså man har lite valg da familie hjernevasker barn bokstavelig talt, så fortsetter det i en sirkel til noen bryter den. 

Er utrolig få ikke troende som ender opp med å tro, ja man har jo hjelpesentre for rus og ulike problemer som igjen er finansiert av… Ja… Man utnytter svake og naive rett og slett.

Nå er ikke akkurat tro et problem her i Europa og spesielt Norge, vi er kontinentet som går mer og mer bort fra religion for hvert år og så dårlig stilt er det ikke her, tviler på en «Gud» favoriserer troløse…

Trenger ikke spørsmål om det lille jeg skrev, så bare å lese og overse det om en ikke liker det i og med det blir poengløs diskusjon med meg på dette området, er flere andre som er villige til den biten, var bare et innslag. ☺️

• Liker 1
Skrevet
Zepticon skrev (11 timer siden):

Bibelen,…, er skrevet at analfabestiske nomader, og fremstår som noe som er skrevet av analfabetiske nomader

Zepticon skrev (5 timer siden):

Disse historiene har levd som fortellinger i hundrevis av år før de ble skrevet ned. Derav analfabeter. Det er ørkenskrøner som folk har stjelt fra andre leirbål og tatt med seg hjem, eller funnet på av prestene for å forklare hvorfor ting går dårlig. 

Zepticon skrev (5 timer siden):

Det som _er_ interessant med bibelen er innsikten den gir oss i religionen og dens historie.

Så klarer du å bringe inn vitenskap i regnestykket, uten en eneste henvisning til avsløringene om at dette er god natt historier? Fantastisk.

Zepticon skrev (3 timer siden):

Ja, det kalles vitenskap. Det er gjort studier på skrivemåte, ordbruk osv som stadfester og deler opp bibelen i både tidsepoker, temaer og samfunnsproblemer. Man ser at temaer og skrivemåter sammenfaller, noe som viser at denne gruppen forfattere var veldig opptatt av disse samfunnsproblemene, så ser man at andre temaer har sine særegne ord og fortellerstil som igjen sammefaller med de samme temaene seg imellom. Da kan man trekke ut de forskjellige forfattergruppene, datere dem etter bruken av ord og så se på de arkeologiske funnene som er gjort i regionen på den tiden, som igjen sier noe om samtiden til forfatterne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...