Gå til innhold

Fra Auschwitz til Gaza.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sir skrev (På 4.9.2025 den 13.20):

Da er jo jødene ekstremt dårlige til å oppfylle målet sitt da? I løpet av noen tusen år har de ikke enda klart å drepe mer enn 2 % av 14 millionene palestinere. Hvis vi går utifra de aller høyeste anslagene av drepte.

Staten Israel ble ikke opprettet før i 1948. Det er 77 år siden. Og ønsket om en "endelig løsning på det palestinske problemet" i kontekst av denne statsdannelsen, er da nødvendigvis av enda nyere dato. 

Gitt de samme rammene som nazistene hadde, så er jeg ikke i tvil om at det er mange i Israel, mange høytstående, israelske tjenestefolk, som ville ha internert så mange fra Gazastripen og Vestbredden som overhodet mulig, og gasset dem ihjel hele gjengen.

• Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ikke noe folkeslag som er mer rasistiske tilengere av apartheid og menneskelig lidelse enn isrealittene.
Det finnes ikke noe annet sted i verden hvor samtlige personer fra vugge til grav; blir hjernevasket til å tro at alle andre mennesker fortjener å være underkastet, fordi de er mindreverdige.
Sånn har det vært i alle år. Også før moderne historie, og ikke minst før staten Israel ble stiftet.

At det går an å sitte på utsiden og forsvare den kreftcellen der nede, er for meg helt hinsides idiotisk.....
NRK har noen bra dokumentarer i sitt repertoar som viser Isrealittenes sanne ansikt. Sjekk f.eks "No other land" for å få en begrenset forståelse for hvorfor denne gruppen med mennesker alltid klarer å lage kvalm.
Ta også en titt på the Bibi files eller Louis Theroux sin "The settlers" (ikke hos NRK)

• Liker 1
Skrevet
gunshot skrev (16 minutter siden):

Staten Israel ble ikke opprettet før i 1948. Det er 77 år siden. Og ønsket om en "endelig løsning på det palestinske problemet" i kontekst av denne statsdannelsen, er da nødvendigvis av enda nyere dato. 

Gitt de samme rammene som nazistene hadde, så er jeg ikke i tvil om at det er mange i Israel, mange høytstående, israelske tjenestefolk, som ville ha internert så mange fra Gazastripen og Vestbredden som overhodet mulig, og gasset dem ihjel hele gjengen.

Den nye staten Israel ble opprettet i 1948. Jeg refererte til hele historien i området, men vi kan selvfølgelig se på kun det som har skjedd siden 1948, og det er at under 2 % av 14 millionene palestinere er døde, gitt de høyeste anslagene.

Vi kan  godt spekulere i hva forskjellige folk ville gjort om de hadde hatt "de samme rammene som nazistene hadde", som jeg bare kan anta er at de sto overfor en sivil befolkning uten innblandelse utenfra. Hva tror du hadde skjedd med jødene om Hamas hadde hatt fritt spillerom? Vent, vi trenger ikke å spekulere, det skjedde jo 7. oktober 2023.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
gunshot skrev (41 minutter siden):

Hvorfor er det interessant at du har en syk mening der du snur Hamas sine intensjoner på hodet?

• Liker 4
Skrevet
Dudeliduu skrev (35 minutter siden):

Det finnes ikke noe folkeslag som er mer rasistiske tilengere av apartheid og menneskelig lidelse enn isrealittene.
Det finnes ikke noe annet sted i verden hvor samtlige personer fra vugge til grav; blir hjernevasket til å tro at alle andre mennesker fortjener å være underkastet, fordi de er mindreverdige.
Sånn har det vært i alle år. Også før moderne historie, og ikke minst før staten Israel ble stiftet.

At det går an å sitte på utsiden og forsvare den kreftcellen der nede, er for meg helt hinsides idiotisk.....
NRK har noen bra dokumentarer i sitt repertoar som viser Isrealittenes sanne ansikt. Sjekk f.eks "No other land" for å få en begrenset forståelse for hvorfor denne gruppen med mennesker alltid klarer å lage kvalm.
Ta også en titt på the Bibi files eller Louis Theroux sin "The settlers" (ikke hos NRK)

Enklere å bare si jødene når du mener jødene 

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
18 minutes ago, Dudeliduu said:

The Settlers har IMBD 8,3 så den laster jeg ned med en gang.

Oj, det gikk fort. Ferdig med en gang. Tar en titt på den i kveld.

• Liker 1
Skrevet

Det er fort gjort å putte for mange under en kam. 

Regjeringsmakten i Israel synes det er helt greit å påstå at Hamas representerer hele den palestinske befolkning. Derfor må alle palestinere straffes fordi Hamas holder gisler. Det er et tankesett som er helt hinsides fornuft.

• Liker 4
Skrevet
8 minutes ago, iMarius said:

Det er fort gjort å putte for mange under en kam. 

Regjeringsmakten i Israel synes det er helt greit å påstå at Hamas representerer hele den palestinske befolkning. Derfor må alle palestinere straffes fordi Hamas holder gisler. Det er et tankesett som er helt hinsides fornuft.

Alle land har en opposisjon som ikke er enig med regjeringsmakten. Slik er det også i Gaza og i Israel. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Ove38 skrev (11 minutter siden):

Alle land har en opposisjon som ikke er enig med regjeringsmakten. Slik er det også i Gaza og i Israel. 

Opposisjonen i Israel er mer populær enn regjeringen, og målinger viser at folket er sterkt uenig med regjeringens handlinger i forbindelse med krigen den siste tiden.

Derfor gir det ikke mening å skjære alle israelere under samme kam, ei heller jøder. Store jødiske organisasjoner både i Israel og verden over har fordømt den israelske regjeringens handlinger og retorikk. Flere ledende og prominente israelske holocaust-forskere mener også Israel begår folkemord.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Mens i de palestinske områdene støtter de ikke bare Hamas, 57% synes angrepet mot Israel den 7. oktober var helt riktig

2grgr.jpg.13279ca317ae883cf79f544eb5e6f24c.jpg

Ikke nok med det, selv om Hamas har mistet noe støtte under krigen, så er det fremdeles det populæreste alternativet for palestinerne når det kommer til hvem som burde styre

Så skal man ikke dra alle over en kam, men dersom Norges regjering angrep Tyskland med fallskjermjegere og drepte 8000 uskyldige tyskere på en formiddag, så må man vel regne med at tyskerne hadde jevnet Norge med jorden etterpå, uten å spørre hvert enkelt individ om de støttet regjeringen Støre eller ikke

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
0laf skrev (35 minutter siden):

Så skal man ikke dra alle over en kam, men dersom Norges regjering angrep Tyskland med fallskjermjegere og drepte 8000 uskyldige tyskere på en formiddag, så må man vel regne med at tyskerne hadde jevnet Norge med jorden etterpå, uten å spørre hvert enkelt individ om de støttet regjeringen Støre eller ikke

Vi kunne sikkert søkt trøst og støtte hos Quisling..

• Liker 2
Skrevet
Sir skrev (På 5.9.2025 den 14.12):

Den nye staten Israel ble opprettet i 1948. Jeg refererte til hele historien i området, men vi kan selvfølgelig se på kun det som har skjedd siden 1948, og det er at under 2 % av 14 millionene palestinere er døde, gitt de høyeste anslagene.

Vi kan  godt spekulere i hva forskjellige folk ville gjort om de hadde hatt "de samme rammene som nazistene hadde", som jeg bare kan anta er at de sto overfor en sivil befolkning uten innblandelse utenfra. Hva tror du hadde skjedd med jødene om Hamas hadde hatt fritt spillerom? Vent, vi trenger ikke å spekulere, det skjedde jo 7. oktober 2023.

Hvis du har lyst til å sitte og unnskylde Israel for hva som skjer nede på Gazastripen nå, et folkemord, med henvisning til hva Hamas gjorde den 7. oktober 2023, og fordi omfanget og framgangsmåten ikke helt lever opp til nazistenes forfølgelse av jødene før og under andre verdenskrig - be my guest. Det er en ærlig sak det, og om noe så får det virkelig fram skillet i samtalen. Men jeg er ikke der.

Det jeg ser når jeg følger utviklingen på Gazastripen for tiden, er en sivilbefolkning i massiv og bunnløs lidelse, og en terrorstat som virkelig tar seg til rette, samtidig som at jeg langt oftere kan høre ulike stemmer fra Israel åpent snakke om at Gazastripen må tømmes for palestinere (de er de arabiske landene rundt sitt ansvar, mener jeg at det var noen som sa) og at alle palestinere, deriblant sivile, er legitime mål.

• Liker 3
Skrevet
Dudeliduu skrev (På 5.9.2025 den 14.09):

Jeg har en snikende mistanke om at deres syn på seg selv som "guds utvalgte" kan ha gått til hodet på enkelte der nede, slik en nokså bastardisert variant av Friedrich Nietzsches idé om "übermensch" også gikk til hodet på en del tyskere før og under andre verdenskrig, og at en del i Israel forholder seg til tanken om Israel som "det lovede land" på samme måte som  nazistene forholdte seg til tanken om "blut und boden".

Det er på en måte ikke nok at de tror seg selv spesielle, utpekt av herren selv, hevet over alle andre (übermensch): de framstår tilsynelatende overbevist om at det faktisk er et hellig bånd mellom dem og jorda de lever på (blut und boden). Når de attpåtil ikke er åpne for innspill utenfra, fordi de barnslig nok avfeier absolutt all kritikk som antisemittisme, så er sirkuset komplett. Det er som om de skulle ha vært en sekt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
gunshot skrev (13 minutter siden):

Hvis du har lyst til å sitte og unnskylde Israel for hva som skjer nede på Gazastripen nå, et folkemord, med henvisning til hva Hamas gjorde den 7. oktober 2023, og fordi omfanget og framgangsmåten ikke helt lever opp til nazistenes forfølgelse av jødene før og under andre verdenskrig - be my guest. Det er en ærlig sak det, og om noe så får det virkelig fram skillet i samtalen. Men jeg er ikke der.

Det jeg ser når jeg følger utviklingen på Gazastripen for tiden, er en sivilbefolkning i massiv og bunnløs lidelse, og en terrorstat som virkelig tar seg til rette, samtidig som at jeg langt oftere kan høre ulike stemmer fra Israel åpent snakke om at Gazastripen må tømmes for palestinere (de er de arabiske landene rundt sitt ansvar, mener jeg at det var noen som sa) og at alle palestinere, deriblant sivile, er legitime mål.

Å basere seg på faktum om hvor dårlige israelere er til å bedrive folkemord ødelegger visst for historien du hadde lyst til å fortelle, så du skifter tema tilbake til å gjenta det samme budskapet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
gunshot skrev (28 minutter siden):

Det jeg ser når jeg følger utviklingen på Gazastripen for tiden, er en sivilbefolkning i massiv og bunnløs lidelse

Har du noengang vurdert at det KAN ha noe å gjøre med 

- 20 år vanstyre av Hamas

- At Hamas har sendt 10.000vis av raketter derfra over nabostatens byer.

- Begått terrorangrep mot nabostaten

- Startet en krig de ikke kan vinne?

- Nekter å kapitulere og karrer til seg nødhjelpen? 

Jeg tror situasjonen hadde vært dritt i Norge også om vi var styrt av Hamas.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
37 minutes ago, DukeNukem3d said:

Har du noengang vurdert at det KAN ha noe å gjøre med 

- 20 år vanstyre av Hamas

- At Hamas har sendt 10.000vis av raketter derfra over nabostatens byer.

- Begått terrorangrep mot nabostaten

- Startet en krig de ikke kan vinne?

- Nekter å kapitulere og karrer til seg nødhjelpen? 

Jeg tror situasjonen hadde vært dritt i Norge også om vi var styrt av Hamas.

Hvordan forsvarer noe av dette at man med vell og viten slakter barn når de desperat forsøker å få mat i matkøer? Vi kunne tidoblet listen din med grusomheter begått av Israel, og det hadde vært like feil å bruke det som et argument for å forsvare Hamas som det er å bruke listen din for å forsvare det pågående folkemordet i Israelsk regi. Begge parter må kritiseres for sine handlinger.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Skrevet (endret)
The Very End skrev (4 minutter siden):

Hvordan forsvarer noe av det at man med vell og viten slakter spedbarn som knapt er kommet ut av magen til mor eller litt eldre som brukes som skyteskiver når de desperat forsøker å få mat i matkøer? Vi kunne tidoblet listen din med grusomheter begått av Israel, og det hadde vært like feil å bruke det som et argument for å forsvare Hamas som det er å bruke listen din for å forsvare det pågående folkemordet i Israelsk regi. Begge parter må kritiseres for sine handlinger, alt annet vitner om sympatising mot enten folkemord eller terrorisme.

Du sammenligner en islamistisk terrorgruppe som har som åpent mål å drepe alle jøder/israelere med en profesjonell hær som selvsagt ikke er perfekt. Jeg tar sterk avstand til din vanvittige generalisering av hele IDF pga enkeltepisoder. Det er dog helt umulig å ikke gjøre feil i en krig der motparten ikke følger et eneste punkt i krigens folkerett og bruker egen befolkning som sivile skjold. Vi har forøvrig på film at Hamas skyter sivile palestinere som er ute etter nødhjelp.

Hamas har hovedansvaret for vanstyret av Gaza, at de har drept politiske fiender, beriket seg selv på bekostning av befolkningen og startet meningsløse kriger.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
16 minutes ago, DukeNukem3d said:

Du sammenligner en islamistisk terrorgruppe som har som åpent mål å drepe alle jøder/israelere med en profesjonell hær som selvsagt ikke er perfekt. Men jeg tar sterk avstand til din generalisering av hele IDF pga enkeltepisoder. Vi har forøvrig på film at Hamas skyter sivile palestinere som er ute etter nødhjelp.

Og vi har sannhetsvitner (hjelpearbeidere) som forteller hvordan barn har skuddskader i stor skala som stammer fra profesjonelle snikskyttere, samt tall fra forskerteam som indikerer at flere HUNDRE TUSEN mennesker er døde eller skadete på Palestinsk side. Å kalle det «ikke perfekt» er et hån mot intelligent liv.

Men som jeg også var inne på: dette forsvarer ikke Hamas sine grusomme handlinger mot Israelere eller Palestinere. Som vi skiller IDF/Netanyahu og den jevne Israeler, må vi også skille Hamas og Palestinerne - som tross alt ikke har valgt politisk retning på over 20 år. Det er ikke spedbarn eller barn i matkø som har flyktet til «safe sones» og blir skutt og sprengt ihjel som har startet en krig eller skal måtte stå til ansvar samt være rettferdige mål.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Skrevet (endret)
The Very End skrev (13 minutter siden):

Og vi har sannhetsvitner (hjelpearbeidere) som forteller hvordan

Så interessant at vi har Hamas-kontrollerte folk på Gaza som kan fortelle oss "sannheten" ja.

samt tall fra forskerteam som indikerer at flere HUNDRE TUSEN mennesker er døde eller skadete på Palestinsk side.

Fra et institutt som er kjent for å overestimere slikt ja. Ingen seriøse operer med "hundretusenvis". Dessuten har man enda ikke fått et tall som skiller mellom stridende og sivile, eller sivile som er drept av Hamas / døde pga Hamas. Fullstendig useriøse tall. Men noe spesielt ille sammenlignet med andre nylige kriger er dette uansett ikke:

Den andre Kongo-krig (1998-2003): 5,4 millioner dødsfall

Irak-krigen (2003-2009): 600.000-1.000.000 dødsfall

Tigray-krigen (2020-2022): 600.000 dødsfall

Den syriske borgerkrig (2011-): 470.000-600.000 dødsfall

Borgerkrigen i Jemen (2014-): 377.000 dødsfall

Russlands invasjon av Ukraina (2022-): 350.000 dødsfall (snart 1.1 million russiske casualties!)

Darfur-konflikten: (2003-): 300.000 dødsfall

Krigen i Afghanistan (2001-2021): 175.000 dødsfall

må vi også skille Hamas og Palestinerne - som tross alt ikke har valgt politisk retning på over 20 år.

Hamas består av palestinere. Og har enormt støtte for sine handlinger i det palestinske folk. Grunnen til at Abbas ikke har holdt valg er fordi Hamas ville vunnet det valget. Det ville vært katastrofalt for alle parter, spesielt palestinerne.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
8 minutes ago, DukeNukem3d said:

Så interessant at vi har Hamas-kontrollerte folk på Gaza som kan fortelle oss "sannheten" ja.

Fra et institutt som er kjent for å overestimere slikt ja. Ingen seriøse operer med "hundretusenvis". Dessuten har man enda ikke fått et tall som skiller mellom stridende og sivile, eller sivile som er drept av Hamas / døde pga Hamas. Fullstendig useriøse tall.

Hamas består av palestinere. Og har enormt støtte for sine handlinger i det palestinske folk. Grunnen til at Abbas ikke har holdt valg er fordi Hamas ville vunnet det valget. Det ville vært katastrofalt for alle parter, spesielt palestinerne.

Kommentaren kom fra Norske hjelpearbeidere som flere ganger har uttalt seg om hva som skjer. Sist ut var reportasje i dag på NRK Radio. 

Tallene stammer fra anerkjent forskerteam som har brukt flere parametre enn uttaleser fra Hamas for å fatte sine konklusjoner. Vi kunne diskutert i større lengder her rundt metode, men tviler på å diskutere akkurat det vil få deg til å endre mening.

Det har ikke vært valg på over 20 år. Da er alt annet synsing om hva som kunne vært all den tid menigmann ikke har kunne valgt sin retning. Det er uansett sidespor, da vi nå diskuterer hvorfor det er vanskelig å fordømme et folkemord når alle er enige om at 7 oktober var et terrorangrep. 

Endret av The Very End
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...