Vokteren Skrevet i går, 04:20 Skrevet i går, 04:20 BadCat skrev (5 timer siden): Hvem er disse rasistene? For å være rasist må man tro at mennesker deles inn i raser, noe svært få gjør med den kunnskapen som finnes i 2025. Nettopp derfor er påstander om rasisme ofte misvisende og direkte feil. Påstander som er preget av naiv generalisering og manglende kunnskap om hva som skaper/gjødsler kulturkonflikter. Man bør fokusere på polarisering, utenforskap, mistenksomhet og kulturforskjeller før man går i skyttergraven og slenger om seg med stigmatiserende og generaliserende påstander.
Ratleto Skrevet i går, 05:03 Skrevet i går, 05:03 (endret) 7 hours ago, Salvesen. said: Så hen var ikke høyrevridd og rasistisk tenker du? Joda, men du dro det til at det gjaldt Norge. Noe det åpenbart ikke gjør. Og sånn som venstresiden (som jeg selv er en del av, og FLAU på vegne av) kaller alt og alle som ikke er enige med dem, for høyre-ekstreme, så blir hele uttrykket utvannet, og står igjen med liten betydning. Endret i går, 05:05 av Ratleto 4
Ratleto Skrevet i går, 05:03 Skrevet i går, 05:03 7 hours ago, Abigor said: Kanskje serbere også har blitt sykt høyreradikalt og rastistisk? Eller har de kanskje vært det lenge. Svært lenge. Jepp. Men å koble det til Norge blir altså veldig, veldig feil. 1
pølsemaker Skrevet i går, 05:38 Skrevet i går, 05:38 Rasisme er viktig å bekjempe. Men det hjelper ikke saken å jakte på rasisme og sparke etter alle man oppfatter som rasister. Nordmenn har i dag venner, kolleger, kjærester og ektefeller med innvandringsbakgrunn. De kan allievel være kritiske til innvandring. Og her kommer semantikken, skal man kunne si problematisk, men ikke kritisk? Krig og fred skrev (17 timer siden): Siden folk som er rasister ofte har null selvinnsikt, skjønner de ikke hvorfor de blir stemplet som rasister, og går inn i en offerposisjon. Det er her mye av kjernen til problemet ligger. Å oppdage bjelken i eget øye før man peker på alle andre. Bjelken i dette tilfellet er proppen som hindrer å se kompleksiteten i invandringsspørsmål og flerkultur. Og ikke minst se kompleksiteten i de gruppene som peker på problemstillingene som følger av innvandring. Det krever en mer kompleks tankegang å forstå problemstillingene. Å fike til de som ikke evner se dette med et rasismestempel er nedlatende. Man må faktisk ta på seg voksenrollen og være pedagog. Og det er vanskelig. Å bruke pannen tilsier at man må ofre noe. Ser sjelden grunn til å kalle noen rasist da det som regel kortslutter dialogen og samtalen går dønn limbisk. 2 1
Salvesen. Skrevet i går, 05:48 Skrevet i går, 05:48 Ratleto skrev (44 minutter siden): Joda, men du dro det til at det gjaldt Norge. Noe det åpenbart ikke gjør. Og sånn som venstresiden (som jeg selv er en del av, og FLAU på vegne av) kaller alt og alle som ikke er enige med dem, for høyre-ekstreme, så blir hele uttrykket utvannet, og står igjen med liten betydning. Siter meg der jeg sier det er hele Norge eller juster deg og dine stråmenn 2
Salvesen. Skrevet i går, 05:49 Skrevet i går, 05:49 Vokteren skrev (1 time siden): Hvorfor bruker du begrepet «hen» når identitet og kjønn er offentlig ? For folk tar seg nær i dag om en bruker feil, bruker en hen så unngår en det. 1
Ratleto Skrevet i går, 05:56 Skrevet i går, 05:56 7 minutes ago, Salvesen. said: Siter meg der jeg sier det er hele Norge eller juster deg og dine stråmenn Quote On 8/24/2025 at 7:17 PM, Salvesen. said: Stakkars dame og familie, Norge er blitt så sykt høyre radikalt og rasistisk. Helt sykt 5 1
Salvesen. Skrevet i går, 06:08 Skrevet i går, 06:08 Ratleto skrev (10 minutter siden): Det er ikke ekvivalent med det du skrev over med din stråmann. Jeg sier at det er blitt ‘sykt’ som IE det har økt. Det betyr ikke at det gjelder verken alle eller flesteparten av de som bor her uavhengig av sitt pass. så dette bør du slutte med!!! 2
skaftetryne32 Skrevet i går, 06:12 Skrevet i går, 06:12 Vokteren skrev (13 timer siden): Så deilig å skylde på alle andre når det er norske politikere som pga internasjonale forpliktelser, naivitet og politisk overkorrekthet skal «redde» mennesker med store kostnadskrevende utfordringer….. Ja man legger ikke skylda på offeret for kriminalitet, men på den kriminelle, er det så rart? 1
ambientos Skrevet i går, 06:14 Skrevet i går, 06:14 Jarmo skrev (11 timer siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/djordje-wilms-18-siktet-for-drap-og-terror/83501956 Sliter veldig med å forstå hvorfor han er i Norge i det hele tatt Wilms er født i Tyskland og er tysk statsborger. Ifølge Folkeregisteret innvandret han fra Serbia til Norge som barn 18-åringen har i flere år bodd i fosterhjem Burde han da ikke vært i Tyskland? Og tydeligvis har ikke fosterhjem hjulpet mye i denne saken, her har nok vi i Norge mye å hente på hvordan vi velger hvem som skal være fosterforeldre og hvilke barn som blir sendt til hvem. 5
Ratleto Skrevet i går, 06:16 Skrevet i går, 06:16 7 minutes ago, Salvesen. said: Det er ikke ekvivalent med det du skrev over med din stråmann. Jeg sier at det er blitt ‘sykt’ som IE det har økt. Det betyr ikke at det gjelder verken alle eller flesteparten av de som bor her uavhengig av sitt pass. så dette bør du slutte med!!! Vel, det kommer frem som om at det gjelder hele Norge. Hvis det er feil, bør du kanskje formulere deg annerledes. 4
scuderia Skrevet i går, 06:31 Skrevet i går, 06:31 40 minutes ago, Salvesen. said: For folk tar seg nær i dag om en bruker feil, bruker en hen så unngår en det. Hva med at folk tar seg nær av din bruk av ordet «hen»? 4
fredrik2 Skrevet i går, 06:35 Skrevet i går, 06:35 19 hours ago, Krig og fred said: Du siterer argumentet mitt om at rasistiske folk er selektive når det kommer til årsak bak lovbrudd. Argumentet er ikke om folk begår kriminalitet eller ikke, jeg påpeker at det finnes forskjellige grunner. Du ignorerer alt dette, lager en diskusjon ut av intet, og viser bare at jeg har rett. Nei, det jag kommenterade i ditt inlägg var att du påstod att folk ikke blir kallade rasister för att de er kritiska till invandring och liknande.
Sjørøver Skrevet i går, 06:35 Skrevet i går, 06:35 engavif skrev (8 timer siden): Ja, tenker familien til den drepte personen tenker akkurat det samme. Eller andre i samme type jobb. Det samme kan sies om medisiner. Man kan bruke utømmelige ressurser på medisiner for å kanskje redde ett liv ekstra i året. Man må sette en grense, dessverre. Vi må heller diskutere hvilke oppgaver staten skal ta på seg. Om det blir færre oppgaver så kan de gjøres bedre med bedre bemanning og utstyr. Bør Norge AS bruke tid og ressurser på en voldelig tysk statsborger? Burde han sendes ut av landet heller?
scuderia Skrevet i går, 06:41 Skrevet i går, 06:41 2 hours ago, Vokteren said: Hvorfor bruker du begrepet «hen» når identitet og kjønn er offentlig ? I radikale miljøer så brukes ordet "hen" for å unngå erkjennelsen av to kjønn. Så enkelt er det 8
fredrik2 Skrevet i går, 06:46 Skrevet i går, 06:46 Tycker man har lite vel lite information för att dra många av slutsatserna i tråden. Hur många och vem som ska vara på en nattevokt beror ju på vad det är för slags boende och vad man anser risken er. Er möjligt att huvud problemet er att gärningsmannen var på fel tiltak och inte att bemanningen var för liten.
fwj__ Skrevet i går, 06:55 Skrevet i går, 06:55 Det nytter ikke å ha full bemanning til enhver tid når Norge har en høy sykemelding prosent. Politikerne er distansert fra realitetene, de tror et regelverk er nok. 1
Tussi Skrevet i går, 06:57 Forfatter Skrevet i går, 06:57 fwj__ skrev (1 minutt siden): Det nytter ikke å ha full bemanning til enhver tid når Norge har en høy sykemelding prosent. Politikerne er distansert fra realitetene, de tror et regelverk er nok. Kanskje sykemeldinger går ned hvis bemanningen er god nok? Bare sånn til ettertanke 1
Salvesen. Skrevet i går, 07:27 Skrevet i går, 07:27 Ratleto skrev (1 time siden): Vel, det kommer frem som om at det gjelder hele Norge. Hvis det er feil, bør du kanskje formulere deg annerledes. Evt må du lære deg å lese? Jeg har ikke påstått dette gjelder hele Norge... Chatgpt kan kanskje hjelpe deg.. 1
Salvesen. Skrevet i går, 07:27 Skrevet i går, 07:27 scuderia skrev (56 minutter siden): Hva med at folk tar seg nær av din bruk av ordet «hen»? Ja det er åpenbart ikke lett å please alle... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå