Gå til innhold

IPad i innsjekket bagasje på flyreise?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Subara skrev (5 minutter siden):

Man kan ikke stole på de som jobber med transport av bagasjen? 

De aller fleste kan man stole på, men det trengs bare én eneste uærlig person på flyplassen du reiser fra eller til.

Hvorfor tror du at reiseforsikringene eksplisitt sier at de ikke dekker at slike verdigjenstander stjeles fra innsjekket bagasje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Subara skrev (8 minutter siden):

Glemte at jeg også skal ha hodetelefoner i kofferten i tillegg til iPad. Vil det gå over antall wh?

Air France sier at innsjekket bagasje kan inneholde opptil 15 elektroniske enheter med under 100 kWt eller 2 gram lithium.

Hodetelefoner som går på strøm er som oftest støydempende og noe folk bruker når de flyr. At du skal ha det i innsjekket bagasje høres veldig merkelig ut. Var tråden ment som en spøk?

Skrevet (endret)
Subara skrev (18 minutter siden):

Glemte at jeg også skal ha hodetelefoner i kofferten i tillegg til iPad. Vil det gå over antall wh?

Nei det er trolig bare 32 Wh i iPad, og i hodetelefoner trolig bare ca 2. Kravet ser ut til å være max 15 elektroniske enheter (Air France).

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet
robertaas skrev (36 minutter siden):

Air France sier at innsjekket bagasje kan inneholde opptil 15 elektroniske enheter med under 100 kWt eller 2 gram lithium.

Hodetelefoner som går på strøm er som oftest støydempende og noe folk bruker når de flyr. At du skal ha det i innsjekket bagasje høres veldig merkelig ut. Var tråden ment som en spøk?

Nei.
 

Det har du rett i - til flybruk.


I Paris er det mer populært med iPads, men glad jeg hadde med hodetelefonene. Mye støy fra gaten på rommet. Sirener fra politi, sykebil- og brannbiler og bråkete motorsykler. Og de som sover ute på fortauet i enmannstelt.

 

Skrevet
On 8/18/2025 at 3:54 PM, BadCat said:

I dette tilfellet er det kapasiteten (mengden lagret effekt) som er interessant, ikke forbruket. Watt per time, beskriver forbruket, som er irrelevant.

Kapasiteten er mengden lagret energi (ikke mengden lagret effekt).
Energi måles i Joule eller Wh (Watt-Hours; Watt-timer på norsk). Sistnevnte er mest vanlig for batterier.

Effekt er energi per tidsenhet. Watt = Joule/s.

Det er Watt som beskriver forbruket, ikke Watt per time.
(Watt per time gir bare mening hvis du snakker om en situasjon der forbruket endrer seg over et tidsrom; "forbruket økte med 100 Watt per time over 12 timer". Men det sier ingenting om hva forbruket var før eller etter de 12 timene.)

Skrevet
BadCat skrev (På 18.8.2025 den 15.16):

Nettbrett er godt innenfor begrensningene i antall Watt-timer for innsjekket bagasje. Husk at enheten skal være avskrudd under frakt.

Powerbanks er nevnt spesifikt som noe man må ta med ombord på flyet. er det innsjekket bagasje blir det konfiskert. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å sende igjennom noe som helst elektronisk utstyr med batteri som innsjekket bagasje. 

  • 1 måned senere...
Skrevet
On 8/18/2025 at 3:54 PM, BadCat said:

I dette tilfellet er det kapasiteten (mengden lagret effekt) som er interessant, ikke forbruket. Watt per time, beskriver forbruket, som er irrelevant.

Eksempel:
Hvis spørsmålet er hvor mange liter bensin tanken til en bil rommer, er det helt ute i natta å svare at bilen bruker 0,45 liter bensin per mil på langkjøring.

Hvilken enhet bruker du for å angi kapasitet på et batteri?

Skrevet

Dei fleste flyselskap bruker rettningslinjene frå IATA (det internasjonale flyforbundet), dei opererer konsekvent med grenser på Wh (watt per time). Dette er fordi Litiumbatterier har krav om å være merka med Wh.
Sjølv om eg er einig med @BadCat at mengden forbruk per time er langt mindre viktig enn den samla kapasiteten på batteriet, så brukar ein Wh sidan det skal stå i klartekst på batteriet og er dermed enkelt å sjekke ved kontroll.

Med tanke på mengda av dårlege litiumbatterier og billigbatterier med feilaktig merking så er det nok berre eit spørsmål om tid før flyselskapa strammar ytterlegare inn. Om eg skal spå framtida så vil det nok bli innført krav om batterier og gjenstandar med litiumbatterier må pakkast inn i sikkerheitsposer. Slike poser/bokser vil nok også bli like vanleg å bygge inn i seteryggen som det i dag er med spypose og sikkerheitsplakat i seteryggen foran deg.

Skrevet
1 hour ago, Snylter said:

Hvilken enhet bruker du for å angi kapasitet på et batteri?

Joule, er enheten for energi. Watt er enheten for kraft, som er energi over tid.

Wattimer angir batteriets totale energi. Amperetimer angir batteriets ladningskapasitet.

Skrevet
1 hour ago, The Avatar said:

dei opererer konsekvent med grenser på Wh (watt per time)

Dette er så feil som det kan bli: Watt per time beskrevet med SI-enheter er W/h.

Her er det snakk om Wh, dvs. Watt-timer. (For større batterier bruker man kWh, osv.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...