Gå til innhold

Dialog med Chat gpt

Anbefalte innlegg

Skrevet
Just now, Mflj said:

Poenget er at chat gpt innrømmer at den blir tvunget til å lyve

Du må gjerne hevde det er ditt overordnede poeng, men jeg er ikke enig i at det er poenget i videoen du postet, der inrømmer språkmodellen til slutt at den bare har funnet opp studiene den forsøker bruke som kilde.

Jeg tolket det som en erkjennelse av at du innså hvor utroverdig hele spårkmodellen ér, men det er jo igjen; min tolkning, jeg kan ta feil.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mflj skrev (3 minutter siden):

Poenget er at chat gpt innrømmer at den blir tvunget til å lyve

Det er lett å få Chatgpt til å innrømme at den lyver. Jeg har f.eks. forsøkt å få den til å finne navn på en film jeg husker litt av handlingen fra. 

I stedet for å svare at den ikke klarte det, kom den med navn og årstall på en film som ikke finnes, og da jeg skrev det, innrømmet den med en gang at den løy, og fant så på en ny film som ikke finnes. 🫩

Så at Chatgpt innrømmer at den lyver er ingen nyhet. 

• Liker 2
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden):

Det er lett å få Chatgpt til å innrømme at den lyver. Jeg har f.eks. forsøkt å få den til å finne navn på en film jeg husker litt av handlingen fra. 

I stedet for å svare at den ikke klarte det, kom den med navn og årstall på en film som ikke finnes, og da jeg skrev det, innrømmet den med en gang at den løy, og fant så på en ny film som ikke finnes. 🫩

Så at Chatgpt innrømmer at den lyver er ingen nyhet. 

Ja det har jeg ikke noe problemer med å tro på. Og er det da så fjernt å tro at dette kan ha noe med at den blir programmert på denne måten? Og også med åndelig påvirkning

Skrevet
aklla skrev (1 time siden):

Skal man ta det som fakta må man be om kilder så undersøke kildene.
Du har gått motsatt vei, kortest mulig svar, minst mulig begrunnelse.

Du kan på prøve noe lignende igjen, men be om konkrete kilder?
Uten kilder vet faktisk ikke ChatGTP noe som helst, men den kan fortsatt sette sammen ord som matcher spørsmålet.

Som ett eksempel på at AI uansett gir ett svar som matcher:
image.png.b3696265042ab1de2792ae78c0473cdc.png

Jeg måtte spørre AI-modellen jeg bruker, Perplexity dette spørsmålet:
image.png.53350221c294069dc0b8b468a298a902.png

Min erfaring med ChatGPT er at det er mer underholdning enn seriøst. At den derfor "leker og tuller" - fordi den tror det er det brukeren ønsker. At den derfor lager fiktive svar, er derfor ikke så utenkelig.

Det jeg liker med Perplexity er at jeg får kilder på svarene..... slik at jeg kan dobbelsjekke. Akkurat på leverpostein-spørsmålet. Var det kanskje ikke nødvendig med kilder. ;P 

Skrevet
Kajac skrev (1 time siden):

Så med mindre matematikk er gudommelig, så er ikke KI det heller.

Ja, nå er vel matematikken ufeilbarlig så du er nok inne på noe. Men menneskeskapte datamaskiner er nok langt fra ufeilbarlige. 

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (19 minutter siden):

Ja, nå er vel matematikken ufeilbarlig så du er nok inne på noe. Men menneskeskapte datamaskiner er nok langt 

Mennesker er heller ikke ufeilbare og det er de som har laget det. Bak mennesker igjen, står det åndekrefter. Åndekrefter kan påvirke både mennesker og teknologi

Endret av Mflj
Skrevet
Atib Azzad skrev (50 minutter siden):

Du må gjerne hevde det er ditt overordnede poeng, men jeg er ikke enig i at det er poenget i videoen du postet, der inrømmer språkmodellen til slutt at den bare har funnet opp studiene den forsøker bruke som kilde.

Jeg tolket det som en erkjennelse av at du innså hvor utroverdig hele spårkmodellen ér, men det er jo igjen; min tolkning, jeg kan ta feil.

Jeg ser dette fra ett åndelig perspektiv

Skrevet
5 minutes ago, Mflj said:

Jeg ser dette fra ett åndelig perspektiv

Greit for meg.

Men hvis det er slik at du ønsker deg en form for dialog, er det nyttig om du forsøker formulere deg slik at ikke alle dine utsagn må følges opp med spørsmål om hva du mener med det.

• Liker 3
Skrevet
Atib Azzad skrev (14 minutter siden):

Greit for meg.

Men hvis det er slik at du ønsker deg en form for dialog, er det nyttig om du forsøker formulere deg slik at ikke alle dine utsagn må følges opp med spørsmål om hva du mener med det.

Jeg tror chat Gpt er begrenset ifht å formidle sannhet pga de som har programert den sånn. Også tror jeg at på samme måte som åndekrefter kan påvirke oss kan de påvirke ai. Da blir det masse løgn

Skrevet

Det står at Satan er høvding i denne verden, og at han var en løgner fra begynnelsen.

Jesus sine ord før han gikk til korset:

Johannes 16

11 Guds dom rammer hver og en som gjør synd, det forstår vi når vi ser at Gud har dømt Satan, som er høvding i denne verden.

12 Det er mye jeg ennå ville si dere, men dere kan ikke forstå det nå. 13 Når Guds Ånd kommer, skal han vise dere hele sannheten om Gud. Han vil ikke holde fram sine egne tanker, men fortelle det han hører av meg. Han vil la dere få kjennskap til det som kommer til å skje i framtiden. 14 Videre vil han opphøye og ære meg, for alt han lar dere få vite, har han fått fra meg. 15 Alt som min Far i himmelen har, det tilhører meg. Derfor kan jeg si at alt Guds Ånd lar dere få vite, har han fått fra meg. 16 Snart ser dere meg ikke lenger. Like plutselig skal dere få se meg igjen.”

Skrevet (endret)

Dette står det om endetiden vi er i, og teknologien (en chip)  i hånden eller i pannen som vil bli nødvendig for å kunne kjøpe og selge er her allerede. Dette ble det altså profetert om allerede for ca 2000 år siden. Det står hvor katastrofalt det vil være dersom man tar denne, eller hvis man tilber beistet/ antikrist.

Revelation 13

16 It also forced all people, great and small, rich and poor, free and slave, to receive a mark on their right hands or on their foreheads, 17 so that they could not buy or sell unless they had the mark, which is the name of the beast or the number of its name.

18 This calls for wisdom. Let the person who has insight calculate the number of the beast, for it is the number of a man.[e] That number is 666.

Revelation 14

9And a third angel followed them, calling out in a loud voice, “If anyone worships the beast and its image, and receives its mark on his forehead or on his hand, 10he too will drink the wine of God’s anger, poured undiluted into the cup of His wrath. And he will be tormented in fire and sulfur in the presence of the holy angels and of the Lamb. 11And the smoke of their torment rises forever and ever. Day and night there is no rest for those who worship the beast and its image, or for anyone who receives the mark of its name.”

Endret av Mflj
Skrevet
30 minutes ago, Mflj said:

Jeg tror chat Gpt er begrenset ifht å formidle sannhet pga de som har programert den sånn. Også tror jeg at på samme måte som åndekrefter kan påvirke oss kan de påvirke ai. Da blir det masse løgn

Det virker som du aldri har hørt om AI før i dag. Ingen har ennå klart å gjenskape generell intelligens sånn som den mennesker har, så det du får fra ChatGPT er ikke basert på intelligent logikk - det er basert på hva som er det mest sannsynlige neste ordet i setningen i svaret den skriver til deg. Du trenger ikke onde åndekrefter for å forstå hvorfor den svarer som den gjør. 

• Liker 2
Skrevet
hagenlund skrev (Akkurat nå):

Det virker som du aldri har hørt om AI før i dag. Ingen har ennå klart å gjenskape generell intelligens sånn som den mennesker har, så det du får fra ChatGPT er ikke basert på intelligent logikk - det er basert på hva som er det mest sannsynlige neste ordet i setningen i svaret den skriver til deg. Du trenger ikke onde åndekrefter for å forstå hvorfor den svarer som den gjør. 

Jeg forstår at du tydeligvis synes det er en primitiv tankegang. Jeg mener det er mer primitivt å tro at vi ikke er påvirket av åndekrefter.

Skrevet
Iki skrev (1 minutt siden):

Har du sett, chatgtp er ikke enig, så da må jo hele denne diskusjonen være tull, for chatgtp lyver jo ikke.

Screenshot_20250819-185547.thumb.png.c9ee885477945ca8ad5eafef49fa360a.png

Jeg har ikke sagt at chat gpt er programert av åndelige skikkelser eller Gud. Hvor tar du det fra? 

Skrevet
Mflj skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke sagt at chat gpt er programert av åndelige skikkelser eller Gud. Hvor tar du det fra? 

Fra hele diskusjonen din om at åndelighet står bak ai.

• Liker 1
Skrevet
Mflj skrev (Akkurat nå):

Jeg har heller aldri sagt at chat gpt ikke lyver. Har du i det hele tatt lest noe jeg har skrevet?

Skrevet
Iki skrev (1 minutt siden):

Fra hele diskusjonen din om at åndelighet står bak ai.

Jeg har aldri sagt at det er åndelige skikkelser eller Gud som har programmert ai..

Skrevet
Mflj skrev (1 time siden):

at den blir programmert på denne måten? Og også med åndelig påvirkning

Ikke det nei...

Slutt med trollingen din nå.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Iki skrev (6 minutter siden):

Ikke det nei...

Slutt med trollingen din nå.

Hvis du ikke ser hva jeg faktisk har skrevet så vet jeg ikke hva mer jeg skal si

Endret av Mflj

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...