The Avatar Skrevet tirsdag kl 09:10 Skrevet tirsdag kl 09:10 Morromann skrev (1 time siden): Slikt åpner likevel for juks. Kan jo være at funksjonæren "kjenner" en som har flyttet til en annen kommune men har "glemt" det. Og at vedkommende har stemt der også. Jeg håper du tar feil om at det er SÅ enkelt. Og at det andre jeg har lest over om at det bare er på institusjoner slike unntak er det riktige. Når du stemmer så blir ditt navn kryssa av frå lista. Sidan papirstemma du har levert i urnen ikkje kan sporast så må det registrerast kven som har avgitt stemme for å hindre folk i å stemme mange gangar. Når funksjonæren kjenner deg så kan funksjonæren krysse deg av direkte utan å gå vegen om å sjekke legitimasjonen, skal funksjonæren jukse så må ein registrere stemma på ein vilkårleg stemmeberettiga person. Slik juksing der ein får nokon til å stemme under falsk identitet vil då bli avslørt når denne vilkårlege personen møter opp og ikkje får stemme fordi systemet seier at vedkommande alt har stemt. Funksjonæren vil også risikere både jobben og straffeforfølging ved å personleg gå god for identiteten til feil person, alt dette for å manipulere nokre få stemmer som heilt sikkert ikkje gir praktiske utslag. PS. Om funksjonæren vil jukse så er det mykje enklare at funksjonæren tek ein bunke med stemmeseddlar som vedkommande stempler og putter i stemmeurnen utan å registrere dette på ein person. Det skal alltid være to valgfunksjonærar til stades for å hindre slik juksing, men det er nok ikkje vanskeleg å gjere dette bak ryggen på den andre funksjonæren når vedkommande kontrollerer stemmeavlukene, eller når den andre funksjonæren tek ei do pause. Og dersom dei to valgfunksjonærane samarbeider om å jukse så kan dei i teorien sitte heile dagen og stemple falske stemmesedlar. Hensikta med dette systemet er å hindre vanlege borgarar i å jukse ved å stemme fleire gongar, og samtidig så er ordninga med av valgfunksjonæren kan gå godt for identiteten din ein måte å sikre at flest mogleg får bruke stemmeretten sin. Etter mitt syn hadde det vært verre om valgfunksjonæren kan nekte folk å avgi stemme basert på reine formalitetar som at passet er utgått på dato eller liknande til tross for at funksjonæren veit utmerket godt identiteten til den som vil stemme. Det ville kunne opne for at valgfunksjonæren gjer seg ekstra vanskeleg ovanfor folk som dei mistenker vil stemme på "feil" parti. Morromann skrev (1 time siden): Det er fint for deg om du setter pris på det da. Men for meg er det helt uaktuelt å ha noe som helst implantert på min hud som ikke er relatert til helse. Jeg vil ikke bli en cyborg. Det er ikkje verre å sette inn ein chip enn det er å sette inn ein p-stav, og det å identifisere seg med ein integrert chip (som kan byttast ut) framstår som langt betre for personvernet enn det er å registrere seg med biometri som fingeravtrykk. For meg vil det være ein ønskesituasjon om eg kan få utført alle viktige ting som å låse meg inn i eigen heim eller betale for daglegvarer sjølv om eg er heilt naken. Det er ganske håplaust at dersom du blir rana for mobil og nøklar så kan du verken betale for ein taxi heim eller låse deg inn i eige hus. Mykje kunne sjølvsagt vært løyst også med passord og pin-koder for å sleppe å ha med seg fysiske gjenstandar eller ved å registrere sine biometriske data hos alt frå daglegvarebutikken til drosjeselskapet, men ein chip som du kan fjerne eller deaktivere ivaretek personvernet mykje betre, i tillegg til at du ikkje treng å huske all verden av passord og koder. 2
nebrewfoz Skrevet tirsdag kl 12:47 Skrevet tirsdag kl 12:47 On 8/15/2025 at 5:15 PM, Mr.M said: får litt assosiasjoner til lanseringen av Digipost og siktemålet om at nå skulle man få ett nettsted der man kunne håndtere all kontakt med diverse offentlige etater på ett sted. Slik gikk det jo ikke. både NAV, Helse Norge og kanskje andre, har sine egne løsninger. Jeg mottar informasjon i Digipost fra både Skatteetaten, Statens Vegvesen, NAV, Valgdirektoratet, Posten og Kommunen. (I tillegg til Storebrand og diverse kredittopplysningsbyråer.) Helse Norge bruker jeg i kommunikasjon med fastlegen, som jeg ser på som en privat ansatt på et legesenter. (Kommunikasjonen med det offentlige foregår i hovedsak mellom legen og staten.) Husk at Digipost først og fremst var ment som et alternativ til din fysiske postkasse. Istedenfor å motta et brev i konvolutt, så fikk du en PDF-fil via Digipost. Der du tidligere måtte møte opp selv, eller ringe, eller skrive en email, der var det aldri meningen at Digipost skulle være et alternativ, så at de ulike etatene har sine egne web-løsninger for kommunikasjon med borgerne/brukerne virker bare fornuftig. 1
Mr.M Skrevet tirsdag kl 13:06 Skrevet tirsdag kl 13:06 nebrewfoz skrev (12 minutter siden): Jeg mottar informasjon i Digipost fra både Skatteetaten, Statens Vegvesen, NAV, Valgdirektoratet, Posten og Kommunen. (I tillegg til Storebrand og diverse kredittopplysningsbyråer.) ja forsåvidt riktig, man mottar en melding, men du må fortsatt gå til de nevnte aktørenes egne nettsider å logge deg inn for å kommunisere med de. altså, det inntrykket jeg mener huske fra den tiden, var at man liksom skulle kunne gjøre alt dette på ett sted. (det var forøvrig ikke Digipost som var tiltenkt den rollen, men Altinn, var det noen som rettet/påpekte tidligere i tråden)
nebrewfoz Skrevet tirsdag kl 13:45 Skrevet tirsdag kl 13:45 38 minutes ago, Mr.M said: ja forsåvidt riktig, man mottar en melding, men du må fortsatt gå til de nevnte aktørenes egne nettsider å logge deg inn for å kommunisere med de. Sånn var det da jeg mottok brev i postkassen også. Men hvis du bare surret og blandet sammen Altinn og Digipost blir det jo en annen sak.
Mr.M Skrevet tirsdag kl 14:07 Skrevet tirsdag kl 14:07 nebrewfoz skrev (20 minutter siden): Men hvis du bare surret og blandet sammen Altinn og Digipost blir det jo en annen sak. ja jeg surret 😋
Morromann Skrevet torsdag kl 06:25 Skrevet torsdag kl 06:25 The Avatar skrev (På 19.8.2025 den 11.10): Når du stemmer så blir ditt navn kryssa av frå lista. Sidan papirstemma du har levert i urnen ikkje kan sporast så må det registrerast kven som har avgitt stemme for å hindre folk i å stemme mange gangar. Når funksjonæren kjenner deg så kan funksjonæren krysse deg av direkte utan å gå vegen om å sjekke legitimasjonen, skal funksjonæren jukse så må ein registrere stemma på ein vilkårleg stemmeberettiga person. Slik juksing der ein får nokon til å stemme under falsk identitet vil då bli avslørt når denne vilkårlege personen møter opp og ikkje får stemme fordi systemet seier at vedkommande alt har stemt. Funksjonæren vil også risikere både jobben og straffeforfølging ved å personleg gå god for identiteten til feil person, alt dette for å manipulere nokre få stemmer som heilt sikkert ikkje gir praktiske utslag. PS. Om funksjonæren vil jukse så er det mykje enklare at funksjonæren tek ein bunke med stemmeseddlar som vedkommande stempler og putter i stemmeurnen utan å registrere dette på ein person. Det skal alltid være to valgfunksjonærar til stades for å hindre slik juksing, men det er nok ikkje vanskeleg å gjere dette bak ryggen på den andre funksjonæren når vedkommande kontrollerer stemmeavlukene, eller når den andre funksjonæren tek ei do pause. Og dersom dei to valgfunksjonærane samarbeider om å jukse så kan dei i teorien sitte heile dagen og stemple falske stemmesedlar. Hensikta med dette systemet er å hindre vanlege borgarar i å jukse ved å stemme fleire gongar, og samtidig så er ordninga med av valgfunksjonæren kan gå godt for identiteten din ein måte å sikre at flest mogleg får bruke stemmeretten sin. Etter mitt syn hadde det vært verre om valgfunksjonæren kan nekte folk å avgi stemme basert på reine formalitetar som at passet er utgått på dato eller liknande til tross for at funksjonæren veit utmerket godt identiteten til den som vil stemme. Det ville kunne opne for at valgfunksjonæren gjer seg ekstra vanskeleg ovanfor folk som dei mistenker vil stemme på "feil" parti. Bra. The Avatar skrev (På 19.8.2025 den 11.10): Det er ikkje verre å sette inn ein chip enn det er å sette inn ein p-stav, og det å identifisere seg med ein integrert chip (som kan byttast ut) framstår som langt betre for personvernet enn det er å registrere seg med biometri som fingeravtrykk. For meg vil det være ein ønskesituasjon om eg kan få utført alle viktige ting som å låse meg inn i eigen heim eller betale for daglegvarer sjølv om eg er heilt naken. Det er ganske håplaust at dersom du blir rana for mobil og nøklar så kan du verken betale for ein taxi heim eller låse deg inn i eige hus. Mykje kunne sjølvsagt vært løyst også med passord og pin-koder for å sleppe å ha med seg fysiske gjenstandar eller ved å registrere sine biometriske data hos alt frå daglegvarebutikken til drosjeselskapet, men ein chip som du kan fjerne eller deaktivere ivaretek personvernet mykje betre, i tillegg til at du ikkje treng å huske all verden av passord og koder. Der er man inne på argumentet om at "det er jo så praktisk". Men for meg så er det fortsatt dystopisk. Jeg klarer godt å ha med meg nøkler og betalingskort uten problemer. Og jeg er mer redd for et dystopisk samfunn hvor vi alle er merket som kveg enn for en hypotetisk fare for å bli overfalt og ranet. Jeg har alltid vært "street-wise" så slikt er jeg ikke redd for. Jeg vet det ikke finnes noen garanti men det finnes det ikke for noe her i livet. Risikoer er en del av livet. Jeg vil ikke ha noen digital chip på kroppen min bare fordi det er "praktisk" eller "trygt". Noens snakker for alvor om å puttet microchipper inn i hjernen på folk og da er det "god natt menneskehet" hvis slik galskap virkelig skulle få gjennomslag. Men om dere andre vil ha slike chipper i dere så vær så god for meg så lenge jeg får slippe. Det er ikke for å være gammeldags, men et sted må man bare sette en grense og det er når KROPPEN skal bli digital. Der går absolutt-grensen for meg. 1
Inge Rognmo Skrevet torsdag kl 17:56 Skrevet torsdag kl 17:56 The Avatar skrev (På 19.8.2025 den 11.10): PS. Om funksjonæren vil jukse så er det mykje enklare at funksjonæren tek ein bunke med stemmeseddlar som vedkommande stempler og putter i stemmeurnen utan å registrere dette på ein person. Det skal alltid være to valgfunksjonærar til stades for å hindre slik juksing, men det er nok ikkje vanskeleg å gjere dette bak ryggen på den andre funksjonæren når vedkommande kontrollerer stemmeavlukene, eller når den andre funksjonæren tek ei do pause. Og dersom dei to valgfunksjonærane samarbeider om å jukse så kan dei i teorien sitte heile dagen og stemple falske stemmesedlar. Det er en ting du glemmer med denne teorien, og det er at antall kryss i manntallet skal stemme med totalt antall avlagte (inkludert blanke) stemmesedler. (er avviket stort nok, uten at jeg vet hvor den grensa går, kan valget i den aktuelle kretsen bli ugyldiggjort/annulert.) Da må du i tilfelle nytte sjansen til å sette ekstra kryss også, i den veldig korte perioden etter valglokalet er stengt (ellers risikerer du oppdagelse i form av at noen vil stemme som allerede er avkrysset...) og før opptellingen begynner.
Inge Rognmo Skrevet torsdag kl 18:12 Skrevet torsdag kl 18:12 Morromann skrev (På 19.8.2025 den 8.51): Slikt åpner likevel for juks. Kan jo være at funksjonæren "kjenner" en som har flyttet til en annen kommune men har "glemt" det. Og at vedkommende har stemt der også. Jeg håper du tar feil om at det er SÅ enkelt. Og at det andre jeg har lest over om at det bare er på institusjoner slike unntak er det riktige. At funksjonæren kjenner Morromann på utseende og hvet hva han heter betyr naturligvis ikke at han også kan unnlate å sjekke a) om Morromann står i manntallet i den aktuelle kommunen, og b) om han gjør det, om han allerede har stemt... 1
Kahuna Skrevet fredag kl 05:59 Skrevet fredag kl 05:59 Morromann skrev (23 timer siden): Jeg vil ikke ha noen digital chip på kroppen min bare fordi det er "praktisk" eller "trygt". Den største fordelen er nok at det svekker argumentet for å ha din biometri lagret overalt. En chip kan dessuten byttes ut, biometrien din, not so much.
bzzlink Skrevet fredag kl 07:45 Skrevet fredag kl 07:45 Enig i at det pr nå er skikkelig rotete. Det som plager meg mest er at alt er knyttet til BankID. Bankene har da ikke noe med myndighetene å gjøre, hvorfor skal en bank være øverste instans som bestemmer om livet mitt skal bli helt håpløst? Bankene skulle heller aldri ha vært de som utstedte fysisk legitimasjon.
Aeris Skrevet fredag kl 07:58 Skrevet fredag kl 07:58 (endret) Morromann skrev (På 15.8.2025 den 10.08): Er bare en del av den naturlige overgangen til storebrorsamfunnet dette. Så det må du nok bare venne deg til. Husker en bok jeg leste fra barndommen, en mørk bilde bok som handlet om to kaniner fra en kjøtt fabrikk der de var i små bur. Der de klarte å flykte, men da de var på vei ut av fabrikken så valgte en av kaninene å bli igjen på fabrikken, da buret var det den syntes føltes trygt. Ikke friheten utenfor fabrikken. husker den boken satt ganske dype spor i meg som liten da det var trist å se den ene ikke så at den frie verden var bare noen steg unna, men valgte å gå tilbake til slakteriet i uvitenhet om det som kom til å skje der. - Jeg tror vi er kaninen som kunne "se"... Endret fredag kl 07:59 av Aeris 1
Kahuna Skrevet fredag kl 09:19 Skrevet fredag kl 09:19 bzzlink skrev (1 time siden): Enig i at det pr nå er skikkelig rotete. Det som plager meg mest er at alt er knyttet til BankID. Bankene har da ikke noe med myndighetene å gjøre, hvorfor skal en bank være øverste instans som bestemmer om livet mitt skal bli helt håpløst? Bankene skulle heller aldri ha vært de som utstedte fysisk legitimasjon. Bankid er ikke de eneste, selv om de antagelig dominerer stort. I idportalen til digipost kan du velge mellom 4 forskellige leverandører.
bzzlink Skrevet fredag kl 11:07 Skrevet fredag kl 11:07 1 hour ago, Kahuna said: Bankid er ikke de eneste, selv om de antagelig dominerer stort. I idportalen til digipost kan du velge mellom 4 forskellige leverandører. Ja du har Buypass og Comfides, men du kan ikke være sikker på at alle har giddet å implementere det. Comfides så må du har et fysisk smartkort, og tilhørende smartkortleser med usb (helt sikkert usb-A :)) koblet til en PC. e-id skulle vært utstedt sammen med pass/nasjonalt ID kort, ikke private aktører. 1
nebrewfoz Skrevet fredag kl 14:27 Skrevet fredag kl 14:27 3 hours ago, bzzlink said: Comfides så må du har et fysisk smartkort, og tilhørende smartkortleser med usb (helt sikkert usb-A :)) koblet til en PC. USB-C Smart Card Reader: https://www.multicom.no/conceptronic-usb-c-smart-id-card/cat-p/c/p1004626266
Kahuna Skrevet lørdag kl 11:46 Skrevet lørdag kl 11:46 Morromann skrev (På 21.8.2025 den 8.25): Jeg vil ikke ha noen digital chip på kroppen min bare fordi det er "praktisk" eller "trygt". For å ta litt mer om dette.. Foran meg nå har jeg to lugarnøkler fra en av DFDS sine ferger. Det er RFID-brikker på papir og de er så billige at selskapet ikke gidder be om at vi returnerer dem. Jeg undersøkte dem med en rfid-leser og det viser seg at de er passordbeskyttet(Mifare ultralight 11). Jeg har muligens 10 forsøk på meg å gjette riktig passord før innholdet blir permanent utilgjengelig. I utgangspunktet vil en brikke under huden da være uegnet til annet enn sitt formål, og i tilegg til beskyttelsene bygget inn i brikken vil du kunne skjerme den ytterligere selv ved å dekke den til. Jeg har lekt litt med rfid-skjold og de klarer fint å blokkere lesing av adgangskort selv om skjoldet ligger på utsiden av kortet i forhold til leseren. Jeg er mye mer bekymret for ulike former for biometrisk skanning siden du ikke får endret din biometri like enkelt som å bytte et kort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå