torbjornen Skrevet torsdag kl 21:59 Skrevet torsdag kl 21:59 (endret) Neptun1 skrev (På 19.8.2025 den 21.25): Denne kommentaren gjør meg trist. FrP er slett ikke imot pappapermisjon de vil at foreldrene skal kunne velge. https://www.frp.no/nyheter/foreldre-fortjener-valgfrihet Utvidingen av abortloven er ikke en viktig sak for meg. Heller kanskje litt i mot. Det er delte meninger om dette og man bør respektere hverandres syn. FrP - merkelig nok sett på som som lite kvinnevennlige - er det eneste partiet som stadig taler for rettighetene til innvandrerkvinner som lever i fryktregimer underlagt streng sosial kontroll. https://www.frp.no/nyheter/innvandrerkvinnene-sviktes-pa-kvinnedagen-igjen Venstresiden snur seg bort, fulle av berøringsangst. Hvordan var det med kvinnesynet? Jeg er ikke kristen, men mener allikevel vi skal ta vare på vår kristne kulturarv. Det er en grunn for at vi lever i den best fungerende delen av verden. Disse stadige angrepene på verdiene gleder selvsagt klankulturene som har inntatt Norge uten å spørre noen om tillatelse. Er det slike verdier du støtter - heller enn våre "kristne"? Det burde si noe at de aller fleste fremmedkulturelle stemmer på venstresidens partier. Etter mitt syn burde dette føre til refleksjon over hva man gir uttrykk for og støtter. Er ikkje Frp det partiet som vil kutte mest i løyvingar til kultur og museum? Endret torsdag kl 22:02 av torbjornen 1 2
torbjornen Skrevet torsdag kl 22:13 Skrevet torsdag kl 22:13 Dette er blitt ein lang tråd, og eg har ikkje tid til å lese gjennom 19 sider som er komme til sidan sist eg var innom. Eg meiner at det var i denne tråden at det var ein større debatt rundt habilitet og korrupsjon. Kvar grensa går mellom å vere habil eller inhabil er ikkje alltid så enkelt å vite: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/10-av-31-representanter-sendt-pa-gangen-grunnet-inhabilitet-_-varaordforer-reagerer-1.17545303 1
Bata Skrevet fredag kl 09:55 Skrevet fredag kl 09:55 Smule8o skrev (På 25.8.2025 den 12.16): Hvorfor i alle dager skal det være tilfelle? Fordi vår BNP er så dominert av olja at hele Tollbugata (børsen) står på et reisverk av petrobransjen. Du får lese deg opp på "Dutch disease", greia er at om oljen krakker, krakker Norge, vi har mesteparten av egga våre i ei kurv og det er basal økonomisk viten at det er en dårlig idé. Om du da er en seriøs valutahandler som skal handle i de lange linjer, er ikke NOK akkurat av de tryggeste havnene. Gir det mening for deg? 3 1
torbjornen Skrevet fredag kl 18:49 Skrevet fredag kl 18:49 Sitat Næringslivstopp Roger Hofseth får kjeft og beklager etter han forklarte Arbeiderpartiets skattepolitikk med at Utøya-overlevende er blitt «ekstremister». Og journalisten spør det opplagte spørsmålet, som sikkert fleire enn meg lurer på: Sitat – Hva var det egentlig du mente å si? https://www.nrk.no/norge/kraftige-reaksjoner-etter-at-laksetopp-kalte-22.-juli-overlevende-_ekstremister_-1.17547803 2
Cervinus Skrevet fredag kl 20:50 Forfatter Skrevet fredag kl 20:50 (endret) "Nye SSB-tall viser at Norge har den laveste etableringstakten på ti år. " og "Tallene er dramatiske. Nå er det rød alarm for nyskapingsevnen til Norge – og for fremtidens velferd. Tallene viser at vi har en regjering som lever på fortiden, og at den har mislykkes totalt i den viktigste jobben: Å rigge Norge for fremtiden, sier Alfred Bjørlo, næringspolitisk talsperson i Venstre til Finansavisen." SSB-tall viser gründerras: -Dramatisk, sier Alfred Bjørlo (V) - norskeid.no Endret fredag kl 20:54 av Cervinus
Cervinus Skrevet fredag kl 20:58 Forfatter Skrevet fredag kl 20:58 Mange gode foredrag om formuesskatten, men dessverre ikke så mye om andre skadelige skatter som en alt for høy utbytteskatt: Fullt hus på folkemøte om formuesskatt | NETT NO
Cervinus Skrevet lørdag kl 10:14 Forfatter Skrevet lørdag kl 10:14 (endret) Med rødgrønt styre i fire nye år får vi: Økte skatter og avgifter En stat som fortsetter å ese ut Unge Høyre-leder Ola Svenneby: Staten eser ut samtidig som folk flest må snu på krona. Det er urimelig. Mer byråkrati og reguleringer Dyrere matvarer og boliger Svekket kronekurs Færre sysselsatte i privat næringsliv Fortsatt nedgang i antall gründere https://norskeid.no/ssb-tall-viser-grunderras-dramatisk-sier-alfred-bjorlo-v/ Kapitalflukt ut av landet https://e24.no/boers-og-finans/i/pPrPOX/finanstopp-om-norsk-utflagging-det-er-faktisk-oppsiktsvekkende https://www.nettavisen.no/storebrand-flytter-alle-fond-til-sverige-tragisk-for-norge/s/5-95-2237346 I tillegg ser vi: Økt innvandring uten bærekraftig integrering Grønne luftslott med tvilsom realisme Nei til inntektsbringende næringer: Vannkraft (innført grunnrenteskatt) Olje og gass Gruvedrift Datasentre Oppdrettsnæring Og en fortsatt bekymret NHO-sjef: «Folk flytter ut av landet. Kapitalen som burde vært brukt til å investere i bedriftene, forsvinner.» – NHO-sjefen skremt av å lese egen rapport – DN https://www.dn.no/teknologi/nho-sjefen-skremt-av-a-lese-egen-rapport/2-1-1853826 Norge fortjener bedre! Endret lørdag kl 10:25 av Cervinus 1
Cervinus Skrevet lørdag kl 11:23 Forfatter Skrevet lørdag kl 11:23 "Skatteprofessor Ole Gjems-Onstad reagerer både på Finansdepartementet svar og på Jens Stoltenbergs advarsler om nullskatteytere. – Å la være å trekke inn aksjonærens andel av selskapets skatt fordi dette er et såkalt empirisk spørsmål siden selskapsskatten kan veltes over på priser og lønninger, er i denne sammenheng utenomsnakk. Når Finansdepartementet foreslår årets skattesatser, vises det alltid til andel selskapsskatt uten slike forsøk på å gjøre noe enkelt vanskelig, sier han til Finansavisen. – Slik Finansdepartementet og Jens Stoltenberg benytter nullskattyter-retorikken, representerer det desinformasjon og fake news." Finansdepartementet snudde om nullskatteytere: – Desinformasjon, mener skatteprofessor - norskeid.no Den eneste nullskatteyteren jeg kjenner til er Jens Stoltenberg...
obygda Skrevet lørdag kl 11:37 Skrevet lørdag kl 11:37 ticx skrev (På 24.8.2025 den 21.58): Jeg er enig i at formueskatten er dårlig satt opp, og endringer i fradrag må til for å bedre skjerme feks pensjonsiter i stor bolig og oppstartsbedrifter. Men det betyr ikke at folk med mye penger uten lønnskonto skal slippe skatt. Hvis formueskatten er så forferdelig (Under 2% forresten) hvordan har det seg at de fleste av dem skatten rammer bare har blitt rikere og rikere år for år mens sytingen har blitt høyere og høyere? Jeg betaler en del formueskatt - og ønsker den selvfølgelig bort. Jeg er ikke steinrik - eller eier noe annet enn egen bolig (ikke hytte,ikke båt osv) - men jeg er en person som ikke har noen særlig glede av å forbruke masse penger - så jeg sparer det meste jeg tjener..og driver man på slik i 25++ år..vel da blir det jo formue...Og den måten å leve på straffes da gjennom skattereglene. Jeg synes jo det er veldig urettferdig - og det er den urettferdigheten jeg er hengt opp i. Jeg er ikke den som har reist til syden og brukt penger..kjøpt dyre varer eller annet dyrt..men levd mer i pakt med naturen på en bærekraftig måte..Og takken samfunnet gir meg - er høyere skatt. Jeg er nok en ekstrem sær karakter som lever slik - og de færreste jeg vet om forstår bæra av måten jeg lever på - men jeg lever på en bærekraftig måte ved å ikke forbruke alt jeg tjener. Og dermed sier staten at jeg må betale ekstra fordi jeg lever slik. Det er fakta i saken for min del - og siden jeg føler en ekstrem urettferdighet over måten regelverket fungerer - så ønsker jeg formueskatten bort. 2 1
torbjornen Skrevet søndag kl 05:30 Skrevet søndag kl 05:30 (endret) Du er nok ikkje den einaste som lever slik, og som føler at formueskatt er utettferdig. Men... Sparer du i fond bør det vel vere mogeleg å få ei avkastning som held tritt med formueskatt, inntektsskatt og inflasjon. Inflasjon stikk av med mykje meir enn formueskatt. Kva ville skje dersom folk flest sette pengane i banken framfor å bruke dei på forbruk? Jau, då ville det bli nedgangstider og stor arbeidsløyse. Kapitalisme fungerer ikkje utan forbruk. Endret søndag kl 05:34 av torbjornen 2
trikola Skrevet søndag kl 06:20 Skrevet søndag kl 06:20 49 minutes ago, torbjornen said: Kapitalisme fungerer ikkje utan forbruk. Ingenting fungerer uten forbruk - alt dør. (Et av termodynamikkens lover) 1
Camlon Skrevet søndag kl 07:28 Skrevet søndag kl 07:28 (endret) On 8/24/2025 at 9:58 PM, ticx said: Jeg er enig i at formueskatten er dårlig satt opp, og endringer i fradrag må til for å bedre skjerme feks pensjonsiter i stor bolig og oppstartsbedrifter. Men det betyr ikke at folk med mye penger uten lønnskonto skal slippe skatt. Hvis formueskatten er så forferdelig (Under 2% forresten) hvordan har det seg at de fleste av dem skatten rammer bare har blitt rikere og rikere år for år mens sytingen har blitt høyere og høyere? Påstanden om at de bare har blitt rikere og rikere stemmer ikke for de som faktisk bor i Norge og betaler formuesskatt. Mange av de største formuene har flyttet ut og slipper dermed unna skatten helt. Ser vi kun på de som bor i Norge, og justerer for inflasjon, så har de som gruppe ikke økt formuene sine de siste 10 - 15 årene. 2024 (i 2024-dollar, mrd USD) Johan Johannson — 5,16 Johan H. Andresen — 4,65 Gustav Witzøe — 4,61 Petter A. Stordalen — 2,14 Bjørn Rune Gjelsten — 1,67 2011 justert til 2024-dollar (mrd USD) Olav Thon — 5,94 Johan Johannson — 5,72 Odd Reitan — 5,72 Johan H. Andresen — 4,23 Kjell Inge Røkke — 2,44 Kilde: https://www.finansavisen.no/kapital-index/norges-400-rikeste/2024 Endret søndag kl 08:15 av Camlon 1 1
obygda Skrevet søndag kl 07:55 Skrevet søndag kl 07:55 (endret) torbjornen skrev (2 timer siden): Du er nok ikkje den einaste som lever slik, og som føler at formueskatt er utettferdig. Men... Sparer du i fond bør det vel vere mogeleg å få ei avkastning som held tritt med formueskatt, inntektsskatt og inflasjon. Inflasjon stikk av med mykje meir enn formueskatt. Kva ville skje dersom folk flest sette pengane i banken framfor å bruke dei på forbruk? Jau, då ville det bli nedgangstider og stor arbeidsløyse. Kapitalisme fungerer ikkje utan forbruk. Det er snodig det der..for våre politikere holder vakre fine taler om at vi må ta vare på naturen og ikke kaste og forbruke ting vi ikke trenger..samtidig så lager de et skattesystem som straffer dem som gjør som de sier........... Ikke bare det...de lager ordninger med skattefradrag for at folk skal bli premiert for å gjøre det stikk motsatte og forbruke ting på forskudd...før man har tjent pengene...Om man løper til banken tar opp 1 million i gjeld og kjøper plastposer man kaster i naturen for pengene...så får man skattefradrag for dette.... Endret søndag kl 07:59 av obygda 1 1
ticx Skrevet søndag kl 14:50 Skrevet søndag kl 14:50 (endret) Du treffer det som for meg personlig er verkebyllen med formuesskatten - urettferdighet. Det er mulig å lage lovverk der folk i din situasjon blir skjermet for skatt på oppsparte midler fra inntekt, mens man skattet de som eier bedrifter/penger på deres inkommede beløp år for år, vi har desverre late politikere i alle partier siden dette er kompliserte regelverk som krever arbeid. Jeg fastholder fortsatt at alle skal beskattes likt, men vi må da også klare å gjøre det rettferdig. Et lite omtalt tema er hvor late verdens myndigheter er i å gå etter de som sniker unna penger i skatteparadis, dette er hundrevis av millarder dollar i året. Hvor er logikken at man kan sende penger til ørsmå skatteparadis og robbe land for beløp som ville finansiert store deler av offentlig forbruk mens man bruker tid og penger på formueskatt som kan ramme urettferdig og faktisk gir norsk næringsliv problemer i konkurranse, spesielt nå da billig strøm som fordel er feid av bordet. Landene som folk sniker penger ut av er store land, men det er null innsats å spore i å ordne dette. Global korrupsjon er nok mye mer utbredt en vi tror, selv her på berget. Husker jo Diffen i Oslo med penger i utlandet (tidligere ordfører i Oslo for yngre lesere som måtte gå pga. han snek penger til skatteparadis.) Endret søndag kl 14:50 av ticx 1 1
DJViking Skrevet søndag kl 16:17 Skrevet søndag kl 16:17 Jeg tror Erna har ødelagt all sjanse for et borgerlig flertall til å ta over makten fra Arbeiderpartiet. Hun virket å være mer opptatt å krangle med FrP, og om hvem som skulle få statsministeren, enn å satse på et godt samarbeid. Hadde Høyre og FrP vært samstemte så kunne de stått bedre rustet mot å sammen kjempe den virkelige fienden, AP. Jeg tror denne kranglingen og bitterheten fra Erna har skjøvet mange velgere vekk fra borgelig side. Noen har sikkert gått over til FrP, men mange har sikkert også gått over til de rødgrønne. Første spikeren i kista: Stoltenberg kom tilbake. Støre hadde vært sjanseløs uten han og alle de velgerne Stoltenberg dro med seg tilbake til Ap. Andre spikeren i kista: Erna klarte ikke å samarbeide med FrP. Nå tar jeg vist sorgen på forskudd her, men jeg tror ikke FrP + Høyre klarer å få nok velgere til å kunne danne regjering sammen.
ticx Skrevet søndag kl 17:46 Skrevet søndag kl 17:46 (endret) "Fienden". Det er et parti som har andre synspunkter på hvordan man på noen områder skal styre landet, her i Norge har vi ikke fiender, vi har andre meninger. På de grunnleggende områdene som ytringsfrihet, gratis helsevesen og utdanning mm er alle enige. Retorikk som om andre meninger er fiender er tullete retorikk. Erna har ødelagt mye for seg selv, men tross atl er hun fortsatt 100% mer kvalifisert en Listhaug. Hun var et stort ingenting når hun var minister, helt tom for gjennomføring. Endret søndag kl 17:47 av ticx 1 1
obygda Skrevet søndag kl 17:56 Skrevet søndag kl 17:56 DJViking skrev (1 time siden): Jeg tror Erna har ødelagt all sjanse for et borgerlig flertall til å ta over makten fra Arbeiderpartiet. Hun virket å være mer opptatt å krangle med FrP, og om hvem som skulle få statsministeren, enn å satse på et godt samarbeid. Erna har blitt en gedigen skuffelse ja. Bare opptatt av egen posisjon. Men Støre er nok ikke så annerledes han heller. Maktsyke mennesker som tenker posisjon foran politikk. Og så har du hun Tonje Brenna i AP som tydeligvis også drømmer om nye posisjoner. Nei - politikken er ikke slik den en gang var - nå er det personlige drømmer og ambisjoner foran alt annet. Uansett utfall er jeg garantert å bli skuffet ved dette valget.
kremt Skrevet søndag kl 17:59 Skrevet søndag kl 17:59 Norsk politikk ala 2025 er virkelig et trist skue. Pest eller kolera. Begge "sider" i den grad de har forskjellig politikk fører nok strake vegen til grøfta.
ticx Skrevet søndag kl 18:08 Skrevet søndag kl 18:08 (endret) "Alt var bedre før", det sagt så skal man ikke se langt før man ser at det går rimelig greit her på berget tross hva algoritmene vil fortelle folk for mer doomscrolling. Er gift med en amerikaner så får daglig påminnelse om noen som virkelig har hatt et kvalitetsstup i politikken. Endret 22 timer siden av ticx 3 2 1
Vokteren Skrevet i går, 10:52 Skrevet i går, 10:52 obygda skrev (16 timer siden): Erna har blitt en gedigen skuffelse ja. Bare opptatt av egen posisjon. Det er riktig. Du kan ikke begynne å krangle med din mulige fremtidige regjeringskollega uken før et valg hvor mange ikke har bestemt seg. Det er det samme som å servere argumenter til motstanderne Hun feilberegnet også konsekvensene av Finnes-skandalen og måten hun håndterte denne. Nå er hun avslørt som desperat, beregnende og usympatisk. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå