Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet
ronron25 skrev (1 minutt siden):

Hvordan klarer de å opparbeide seg milliardformuer? Må være et mirakel som skjer da siden de skattes i hjel😁?!! 

Flere av dem har fått støtte fra Innovasjon Norge i oppstarten (skattebetalernes penger). Virker ikke spesielt takknemlige.

Kanskje IN burde fått 30-40 prosent av aksjene, slik at skattebetalerne kunne få noe igjen for sin investering?

Mange av disse tjener gode penger på eiendom. Man begynner smått, kjøper en eiendom. Tjener godt, og kjøper en til, og en til. Til slutt sitter man der med mange eiendommer som gir deg mye inntekt, men også en enorm formue. Du kan til og med risikere at formueskatten blir høyere enn inntekten fra alle disse eiendommene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krig og fred skrev (24 minutter siden):

Mange av disse arvet enorme summer, og har aldri jobbet for hva de har. 

Stor forskjell på de som arver ja, og de som ikke får en krone etter foreldrene. Og de som arver bolig på Oslo Vest. De har tjent en formue bare av å eie en bolig. 

Eller i Oslo i det hele tatt. De slitte boligene på Oslo Øst (vannskade, mugg og råte) går også veldig høyt. Og andre storbyer i landet ligger ikke langt etter.

• Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (40 minutter siden):

Mange av disse arvet enorme summer, og har aldri jobbet for hva de har. 

Men mange har definitivt jobbet også. Dette tullete hatet mot andre mennesker som lykkes er ren og skjær idioti.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, ronron25 said:

Hvordan klarer de å opparbeide seg milliardformuer? Må være et mirakel som skjer da siden de skattes i hjel😁?!! 

Flere av dem har fått støtte fra Innovasjon Norge i oppstarten (skattebetalernes penger). Virker ikke spesielt takknemlige.

Kanskje IN burde fått 30-40 prosent av aksjene, slik at skattebetalerne kunne få noe igjen for sin investering?

Jeg er ingen bedriftseier og sparer de skarve kronene jeg har til overs i aksjefond og har tjent godt på det, men dersom jeg hadde startet bedrift med et par kompiser, la oss si skipsverft eller hva som helst, og da hadde 33% av aksjene i selskapet hver. Om selskapet mitt så gikk bra, kanskje meget bra, til og med havna på børs og kunne hente penger i markeder som hadde tro på businessen min og produktene og tjenestene jeg leverte, så kanskje jeg kunne få utbetalt utbytte på disse aksjene jeg eier, eller som jeg kanskje selger osv. Det er mange måter å bli rik på. Innovasjon Norge er jeg i mot, fordi de har haugevis med misslykka prosjekter. Ja, kanskje de burde fått 50% av aksjene i slike selskaper. Mener å huske jeg leste en sak her tidligere der selskaper som hadde fått statsstøtte av en eller annen form gikk oftere dukken enn selskaper som hentet private penger. 

2 hours ago, Krig og fred said:

Nei, det er ingen menneskerett. Men det du her kommer med er i praksis “learn to code”, et slagord de brukte i USA da de la ned kull og stålverk, og andre fabrikker, og det ble skyhøy arbeidsledighet i hele regioner. Det er ikke så lett i praksis å omskolere eldre folk. Jo eldre de er, jo vanskeligere er det, fordi teknologi og kultur utvikler seg. I tillegg vil ikke bedrifter ha eldre mennesker.  NHO snakker om at folk må jobbe lengre, Erna sa at folk måtte belage seg på omskolering både en og to ganger, men dette er ofte bare mulig hvis man har ettertraktet spisskompetanse. Altså, en liten del av befolkningen. 

Tilbake til sjømannen. La oss si at han søker på en butikkjobb. Hvorfor skulle en butikksjef velge en mann på 50+, som har liten eller ingen erfaring med data, i tillegg til vonde skuldre, når hen heller kan velge en student på 20 som ikke bare kan data, men som også er mye mer presentabel? 

Jeg skal love deg, de her 20åringene kan fanken ikke noe data heller. Sjømann kunne jo brukt realkompetansen sin på en utdanningsinstitusjon for eksempel, enten innen for fagfeltet sitt eller noe helt annet. Kjør drosje, hva nå enn. "Beklager du er ikke brukendes utenfor spisskompetansen din" blir litt for bruk å mast mener nå jeg. 

Skrevet
14 minutes ago, Joachim Vadseth said:

Jeg skal love deg, de her 20åringene kan fanken ikke noe data heller. Sjømann kunne jo brukt realkompetansen sin på en utdanningsinstitusjon for eksempel, enten innen for fagfeltet sitt eller noe helt annet. Kjør drosje, hva nå enn. "Beklager du er ikke brukendes utenfor spisskompetansen din" blir litt for bruk å mast mener nå jeg. 

Det er dessverre ikke slik de som sorterer jobbsøknader tenker. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
5 hours ago, ronron25 said:

Det er jo bare å kjøpe aksjer (istedenfor å gi lån eller tilskudd) i oppstartfasen. Blir da et nytt statsforetak om det blir stort - ellers tap av offentlig midler.

Endret av trikola

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...